پسته خام با اندازه کوچک و رنگ جذاب خود، می‌تواند بسیاری از مشکلات قلبی را حل کند. گاهی ما برای سلامتی خود، به فکر راه‌حل‌های پیچیده‌تر هستیم. ولی پسته و سلامت قلب با هم ارتباط دارند و شما می‌توانید با مصرف یک میان وعده کوچک، قلب سالم‌تری داشته باشید. این آجیل مغذی، همیشه در دسترس قرار دارد و به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید برای بهره بردن از فواید پسته برای قلب، انواع خوراکی‌ها را درست کنید و با یک رژیم غذایی آسان و متنوع، به سمت زندگی سالم‌تر پیش بروید.
ما نیز در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم به فواید پسته برای قلب بپردازیم و مقدار مصرف روزانه و انواع رسپی سالم با پسته را به شما معرفی کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پسته خام: یک میان‌وعده مغذی برای تقویت سلامت قلب

همیشه از قدیم شنیده‌ایم که برای سلامت قلب، پسته مصرف کنید. در واقع پسته به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد و ویتامین‌های مختلف، می‌تواند بخش‌های مختلفی از عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که قلب شما سالم‌تر باشد. پیش از بررسی فواید پسته برای سلامت قلب، ابتدا بهتر است به مواد مغذی آن بپردازیم.

خواص تغذیه‌ای پسته خام

هر 30 گرم پسته که شامل حدود 49 مغز می‌شود، دارای ارزش تغذیه‌ای زیر است:

انرژی 159 کالری
پروتئین5.72 گرم
کربوهیدرات7.7 گرم
چربی12.85 گرم
فیبر 3 گرم

ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم در پسته برای سلامت قلب

یک کاسه پسته بدون پوست

پسته خام منبعی عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. تمامی این مواد برای سلامت قلب ضروری هستند و شما می‌توانید با مصرف روزانه پسته، سلامت قلب خود را تنظیم کنید. با اینکه پسته از مواد معدنی مختلفی تشکیل می‌شود، ولی موارد زیر تاثیر بیشتری بر بهبود عملکرد قلب دارند:
• منگنز
• فسفر
• پتاسیم
• مس
• ویتامین B6
• تیامین
• ویتامین E
خوب است بدانید که 56 گرم پسته، پتاسیم بیشتری نسبت به یک موز بزرگ دارد و فیبر موجود در آن، به اندازه یک فنجان بروکلی پخته شده است. در ضمن، پسته برای کودکان خواص زیادی دارد و شما می‌توانید با آن میان‌وعده‌های مختلفی درست کنید تا هم خودتان و هم فرزندتان بدن سالم‌تری داشته باشید.

چگونه پسته به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند؟

به طور کلی، برای بیماری‌های قبلی دلایل مختلفی وجود دارند. گاهی یک دلیل باعث ایجاد مشکلات قلبی می‌شود و گاهی هم ممکن است چند اتفاق باعث بیماری شوند. در هر صورت، خواص پسته برای سلامت عروق ثابت شده است و این خواص هر کدام بر بخشی از سیستم بدن تاثیر می‌گذارند؛ در نهایت، باعث می‌شوند که قلب سالم‌تری داشته باشید. 3 تاثیر بزرگ پسته در کاهش خطرات بیماری‌های قلبی، عبارت‌اند از:

1. تاثیر پسته در تنظیم فشار خون

خوردن پسته می‌تواند کلسترول بدن خون را کاهش دهد. زیرا چربی‌های ‌مضر باعث تجمع پلاکت در عروق خونی می‌شوند که در نهایت می‌توانند باعث بروز حمله قلبی شود. پسته سرشار از ال آرژنین و پروتئین است؛ ال آرژنین به سرعت فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون و حتی در افراد سالم کاهش می‌دهد. این اسید آمینه ضروری می‌تواند فشار خون بارداری را کاهش دهد و باعث شود که کمتر به داروهای فشار خون نیاز داشته باشید.
یکی دیگر از خواص پسته خام برای تنظیم فشار خون، این است که ال آرژنین موجود در آن، در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که با ارسال سیگنال به سلول‌های پوشش داخلی رگ‌ها، باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه، می‌تواند فشار خون را نتظیم کند.

2. اثرات آنتی‌اکسیدان‌های پسته بر جلوگیری از التهاب

پسته دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به همین دلیل باعث کاهش التهاب می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند؛ این رادیکال‌های آزاد، ترکیباتی در بدن شما هستند که می‌توانند به سلول‌‌ها، پروتئین‌ها و DNA آسیب برسانند و باعث پیری زودرس و همچنین ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری قلبی می‌شوند. پسته منبع خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع و پتاسیم است. هر دوی آنها، دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

3. نقش پسته در کاهش کلسترول(LDL)

درباره این موضوع مطالعات زیادی انجام شده است و طبق اکثر آنها، مصرف پسته خام و کاهش کلسترول با هم رابطه مستقیم دارند. این آجیل دارای فیبر و مقادیر زیادی چربی‌های اشباع نشده و تک غیر اشباع است که همگی با سطح کلسترول سالم و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. پسته سرشار از ماده‌ای به نام فیتوسترول است که در کاهش سطح کلسترول خون تاثیر زیادی دارد. در ضمن، ماده لوتئین که در پسته بیش از سایر مغزها وجود دارد، می‌تواند به جلوگیری از رسوب کلسترول در رگ‌ها کمک کند.

مقدار مناسب مصرف پسته خام به صورت روزانه

مقداری پسته در گونی آجیل

درست است که پسته خواص زیادی دارد، ولی این دلیل نمی‌شود که آن را به صورت بیش از اندازه مصرف کنید. زیرا نتیجه عکس خواهد داشت و ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد. به طور کلی، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه بیش از 56 گرم پسته مصرف نکنید. این مقدار مجاز است و به شما کمک می‌کند تا از فواید پسته بهره ببرید.

چند عدد پسته در روز برای حفظ سلامت قلب کافی است؟

در واقع، تفاوتی ندارد که شما به چه هدفی پسته را مصرف می‌کنید. چه به فکر سلامت قلب خود هستید و به خاطر فواید عمومی این آجیل خوشمزه را مصرف می‌کنید، در هر صورت همان 56 گرم برایتان کافی است. طبق تحقیقات، مصرف یک وعده پسته در روز باعث کاهش 9 درصد کلسترول خون می‌شود و اگر آن را دو وعده مصرف کنید، باعث کاهش 12 درصد کلسترول خون می‌شود.

آیا مصرف زیاد پسته هم می‌تواند مضر باشد؟

همانطور که گفتیم، مصرف زیاد پسته هم می‌تواند عوارض خود را داشته باشد. خوردن پسته در مقادیر زیاد می‌تواند مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ، گرفتگی شکم و درد روده را ایجاد کند. این مشکلات به دلیل مصرف بیش از حد فیبر به وجود می‌آیند. علاوه بر این، پسته از مقدار زیادی پروتئین تشکیل می‌شود و مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند احتمال ایجاد فشار خون، افزایش وزن و ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.

ترکیب پسته با میوه‌های خشک برای سلامت قلب

اگر به فکر مصرف پسته برای سلامت قلب هستید و بخواهید آن را به طور روزانه مصرف کنید، ممکن است این کمی برای شما بی‌تنوع باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پسته را با میوه‌های خشک ترکیب کنید تا هم خواص آن افزایش یابد و هم به رژیم خود تنوع بدهید. با وجود بسیاری از انواع میوه خشک، برگه زردآلو، توت خشک، کشمش، سیب خشک و قیسی، تاثیر بیشتری در سلامت قلب دارند. در ضمن، شما می‌توانید با روش های بو دادن پسته خام آشنا شوید و آن را هم مصرف کنید. ولی پیشنهاد می‌شود که پسته را به صورت خام مصرف کنید تا خاصیت آن افزایش یابد.

استفاده از پسته در سالادهای سبز و غذاهای سالم

یکبسقاب سالاد با پسته و سبزیجات دیگر

ما پیش‌تر در یک مطلب به طور کامل انواع رسپی با پسته را توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید تا با غذاهای بیشتری آشنا شوید. معمولا هنگام استفاده از آجیل در سالاد، اکثر ما به گردو فکر می‌کنیم. با اینکه گردو هم خواص زیادی دارد، ولی از پسته در سالادهای سبز و حتی غذاهای اصلی، غافل نشوید. برخی از خوشمزه‌ترین انواع سالاد و غذای سالم با پسته، عبارت‌اند از:
• مرصع پلو
• پسته پلو با سینه مرغ و زرشک
• خورشت پسته با گوشت گوسفندی
• سالاد پسته با گندم، انار و برگ ریحان
• سالاد آووکادو، اسفناج، پسته و پنیر
• سالاد خیار، کاهو، هویج رنده شده با پسته کامل یا کره پسته

میان‌وعده‌های سالم و خوشمزه با پسته

شما می‌توانید میان وعده‌های زیادی با پسته درست کنید. ولی، نکته مهم این است که آنها سالم باشند تا فواید پسته به بدن شما برسد. برای مثال، اگر کوکی پسته درست میان‌وعده‌های سالم و خوشمزه با پسته، بهتر است که شیرین‌کننده طبیعی به کار ببرید. کیک‌های زیادی با پسته درست می‌شوند که شکر زیادی دارند و نمی‌توانید آنها را هر روز مصرف کنید. ولی برای دورهمی و یک بار در ماه امتحان کردن، مشکلی ندارند. کیک گلاب و پسته یکی از این کیک‌های خوش طعم و عطر است. در ضمن، از چربی‌های ناسالم هم دوری کنید. برخی از میان‌وعده‌های خوشمزه که می‌توانید با پسته درست کنید و آنها را هر روز مصرف کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:
• اسموتی پسته
• کره پسته با نان تست
• توپک انرژی‌ز‌ا پسته و خرما
• گرانولا بار پسته‌ای
• مافین پسته‌ای
• ترکیب میوه خشک، پسته و مغزها و دانه‌های خام

با پسته‌های بارجیل، قلبی سالم داشته باشید

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و با استفاده از این اطلاعات بتوانید قلب سالم‌تری داشته باشید. بدون شک برای بهره بردن فواید آن، باید به فکر پسته باکیفیت باشید و مطمئن شوید که به طور اصولی نگهداری شده است. زیرا در غیر این صورت، خواص تغذیه‌ای آن کاهش می‌یابد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم انواع پسته مرغوب را با قیمت مناسب و بسته‌بندی اصولی از بارجیل تهیه کنید. کافیست محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و در سراسر کشور تحویل بگیرید.

منبع: medicalnewstoday.com | livestrong.com

آیا مصرف روزانه پسته به سلامت قلب کمک می‌کند؟

بله؛ پسته با داشتن انواع ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها، باعث کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و التهاب می‌شود که همگی نقش زیادی در سلامت قلب دارند.