حال که فصل کدو حلوایی فرا رسیده است، افراد زیادی به دنبال طرز تهیه کیک کدو حلوایی و انواع دسر با این میوه خوشمزه هستند. کدو حلوایی مزایای زیادی برای بدن دارد و برای فصول سرد سال بهترین انتخاب است. کیک کدو حلوایی هم طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و با کمترین مواد اولیه می‌توانید این کیک خوش عطر و طعم را تهیه کنید.
ما نیز در این مطلب قصد داریم به طرز تهیه کیک کدو تنبل یا همان کدو حلوایی بپردازیم و به نکات و خواص آن نیز بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه مجله بارجیل باشید و این کیک خوشمزه را آموزش ببینید.

مواد لازم برای تهیه کیک کدو حلوایی

آرد2 لیوان
شکر1 و 1/2 فنجان
جوش شیرین1 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر2 قاشق چیخوری
دارچین2 قاشق چایخوری
گردو ریز و خرد شدهنصف فنجان
نمکنصف قاشق چایخوری
تخم مرغ3 عدد
روغن1 فنجان
پوره کدو حلوایی400 گرم

مراحل قدم به قدم پخت کیک کدو حلوایی

مایه کیک کدو حلوایی در یک کاسه

کیک کدو حلوایی با گردو یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌های پاییزی است که تنها با طی کردن مراحل زیر می‌توانید آن را تهیه کنید:

مرحله اول؛ پخت کدو حلوایی

برای تهیه کیک کدو حلوایی، ابتدا باید کدو را بشویید و به صورت مربعی خرد کنید. سپس آنها را با مقداری آب روی حرارت قرار دهید و بگذارید که به خوبی بپزند. بعد از پختن، تخمه‌های کدو را جدا کنید و گوشت آنها را داخل مخلوط‌کن بریزید و به پوره تبدیل کنید.

مرحله دوم؛ آماده‌سازی قالب

ابتدا فر را با دمای 176 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. اگر قالب شما پیرکس شیشه‌ای است، آن را با کمی روغن چرب کنید. در قالب فلزی بهتر است که یک کاغ روغنی قرار دهید تا هنگام برداشتن کیک از روی آن، کیک نسچبد یا قالب دچار خراشیدگی نشود.

مرحله سوم؛ مخلوط کردن مواد خشک کیک کدو حلوایی

در یک کاسه بزرگ، آرد، شکر، جوش شیرین، مغز گردو، بیکینگ پودر، دارچین و نمک را به خوبی با هم مخلوط کنید تا تمام مواد با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله چهارم؛ مخلوط کردن مواد مرطوب

در یک کاسه متوسط، تخم مرغ، روغن و پوره کدو حلوایی را با هم مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند.

مرحله پنجم؛ ترکیب همه مواد اولیه کیک کدو حلوایی

مواد مرطوب را به مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. آنها را داخل قالب پخت بریزید و به مدت 35 تا 40 دقیقه در فر بگذارید. خلال دندان را داخل آن فرو کنید و اگر تمیز بیرون بیاید، یعنی کیک شما حاضر است.

مرحله ششم؛ تزئین کیک کدو حلوایی

اجازه دهید که کیک کاملا در قالب خنک شود. در صورت تمایل، می‌توانید آن را به ظرف دیگری منتقل کنید یا اجازه دهید در همین ظرف بماند. سپس نوبت به تزئین کیک کدو می‌رسد که در ادامه به طور مفصل درباره آن صحبت می‌کنیم. در ضمن اگر به کیک‌های پاییزی علاقه دارید، حتما طرز تهیه کیک عسلی سیب و بادام و پای سیب را هم مطالعه کنید.

چطور کیک کدو حلوایی را تزیین کنیم؟ ایده‌های جذاب برای ظاهری زیبا

دو اسلایس کیک کدو حلوایی تزئین شده با آجیل

بخش تزئین، کمی سلیقه‌ای است و مهمانی شما بستگی دارد. برای مثال، شاید برای میان وعده اصلا نیازی به تزئینات نداشته باشید؛ ولی برای مجالس و مهمانی، تزئین کیک کدو حلوایی می‌تواند جذابیت آن را چندین برابر کند. برخی از بهترین ایده‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
• ساده‌ترین تزئین این است که روی آن کیک پودر قند بریزید یا با یک اسکوپ بستنی وانیلی و مغز گردو، آن را تزئین کنید.
• قبل از پخت می‌توانید روی کیک مقداری تخمه کدو، مغز گردو یا شکلات چیپسی بریزید و سپس داخل فر قرار دهید.
• اگر می‌خواهید کیک شما پاییزی‌تر شود، روی آن را با انواع آجیل و میوه‌های خشک به رنگ نارنجی، تزئین کنید.
• یک روش دیگر وجود دارد و در آن باید بین قالب شما خالی باشد. شاخه کدو تنبل را در وسط آن بگذارید و اطراف کیک را با شکلات بپوشانید. در ضمن می‌توانید بعد از پخت مقداری خامه قنادی به رنگ نارنجی را در اطراف کیک قرار دهید.
• اگر در تزئین کیک مهارت دارید، از فوندانت برای کیک کدو حلوایی استفاده کنید.
• بهتر است در تزئین کیک با خامه، از خامه نارنجی و سفید استفاده کنید و کدو حلوایی‌های کوچک را روی کیک قرار دهید.

طرز تهیه کیک کدو حلوایی بدون فر

برای تهیه کیک کدو حلوایی بدون فر، دقیقا باید مراحل عنوان شده را انجام دهید. با این تفاوت که باید با قابلمه معمولی، یک فر درست کنید. یک پایه فلزی به هر شکلی که در خانه شما وجود دارد را داخل قابلمه قرار دهید. سپس مایه کیک را در قالب بریزید و قالب را روی پایه فلزی بگذارید. نهایتا یک دم‌کنی روی قابلمه قرار دهید و آن را تا حداقل 30 دقیقه بعد، از روی قابلمه بر ندارید. پس از آن می‌توانید با یک خلال دندان امتحان کنید و اگر کیک حاضر بود، باقی مراحل را همانطور که بالاتر توضیح دادیم، ادامه دهید.

طرز تهیه کیک کدو حلوایی رژیمی

اگر به فکر تهیه کیک یا کاپ کیک کدو حلوایی رژیمی هستید، باید برخی از مواد اولیه آن را تغییر دهید. به این صورت که به جای شکر، از شیره خرما، شیره انگور، شیره توت، عسل یا سایر شیرین‌کننده‌های طبیعی و کم کالری استفاده کنید. شما می‌توانید شیره‌ها را از بیرون خریداری کنید یا خودتان در منزل درست کنید تا هیچ ماده افزودنی نداشته باشند. در ضمن، کدو حلوایی با جوپرک به جای آرد، یک کیک رژیمی و مغذی برای ورزشکاران محسوب می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید به جای روغن معمولی از روغن نارگیل استفاده کنید و داخل کیک، دانه چیا هم بریزید تا مقوی‌تر شود.

نکات کلیدی برای داشتن یک کیک کدو حلوایی نرم و خوش‌طعم

• با توجه به خواص گردو، ما در این مطلب درباره کیک کدو حلوایی و گردو صحبت کردیم؛ ولی شما می‌توانید به جای گردو، هر مغزیجات دیگری که دوست دارید را استفاده کنید.
• در 30 دقیقه اول پخت اصلا در فر را باز نکنید.
• این کیک بافت نسبتا سفتی دارد؛ بنابراین قالب میان تهیه برای آن بهترین نوع قالب است.
• بعد از آبپز یا بخار پز کردن کدو تنبل، می‌توانید پوست آن را جدا کنید. زیرا در این صورت پوست آن راحت‌تر جدا می‌شود.
• برای تهیه کیک کدو حلوایی با شیر، می‌توانید نصف فنجان شیر هم به مواد مرطوب آن اضافه کنید و هم بزنید.
• اگر عمق قالب کیک کدو حلوایی شما کم است، کیک به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.
• برای تهیه کدو حلوایی رژیمی، می‌توانید به جای شیر از ماست رژیمی استفاده کنید.
• کیک کدو حلوایی را می‌توانید به همراه هویج درست کنید و طعم جدیدی داشته باشید.
• با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید مانند کیک گلاب و زعفران و کیک پسته و گلاب، به این کیک هم مقداری گلاب اضافه کنید و از بو و عطر آن لذت ببرید. هل هم عطر بسیار خوب و پاییزی به کیک می‌دهد و در صورت تمایل می‌توانید آن را هم استفاده کنید.

فواید کدو حلوایی: چرا این کیک پاییزی یک انتخاب سالم است؟

یک اسلایس کیک کدو تنبل با تزئین خامه

پیشنهاد می‌کنیم در فصل کدو حلوایی، هر مدت یکبار این کیک را تهیه کنید و از خواص آن بهره ببرید. زیرا کدو حلوایی میوه بسیار مفیدی است و به شما کمک می‌کند بدن سالم‌تری داشته باشید. برخی از مهمترین فواید کیک کدو حلوایی شامل موارد زیر می‌شوند:

1. بهبود سلامت پوست

کدو تنبل سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی مثل C و E و بتاکاروتن است که همگی نقش مهمی در سلامت پوست دارند. ویتامین C به طور طبیعی توسط بدن تولید نمی‌شود، بنابراین مهم است که آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. این ویتامین در تشکیل کلاژن نقش مهمی دارد که پوست را صاف و سفت نگه می‌دارد. همچنین، باعث بهبود زخم می‌شود.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان عالی است و به همراه ویتامین C، برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب فواید زیادی دارد. ویتامین A یا بتاکاروتن نیز در محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVB خورشید نقش دارد و می‌تواند به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک کند.

2. حمایت از سیستم ایمنی بدن

رنگ نارنجی روشن کدو تنبل، نشان می‌دهد که حاوی بتاکاروتن است که در صورت مصرف، به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی دارد. ویتامین C همچنین با تسهیل فعالیت سلول‌های ایمنی و افزایش گلبول‌های سفید، به ایمنی بدن کمک می‌کند. برای بهره بردن از خواص بتاکاروتن، می‌توانید در این فصل کیک نارنگی را هم درست کنید و از فواید آن بهره ببرید.

3. کاهش ابتلا به سندروم متابولیک

سندرم متابولیک، نام پزشکیِ ترکیبی از بیماری‌ها مثل دیابت، چاقی و فشار خون بالا است. در مجموع، این شرایط خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی سرشار از کاروتنوئیدها با رنگدانه‌های نارنجی، زرد و سبز، می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک کمک کند. بنابراین برای دور ماندن از این بیماری‌ها، کیک کدو حلوایی را به عنوان میان وعده یا دسر در رژیم غذایی خود قرار دهید.

4. پیشگیری از ابتلا به سرطان

خواص آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدها، ویتامین‌های A و E که همگی در کیک کدو حلوایی وجود دارند، می‌توانند از سرطان‌های خاصی مانند سرطان سینه جلوگیری کنند.

خوش‌طعم‌ترین کیک کدو حلوایی با بارجیل

اگر می‌خواهید کیک کدو حلوایی خوش طعم و عطری داشته باشید که همه را مجذوب خود کند، بارجیل را فراموش نکنید. ما انواع آجیل و مغزیجات را با ضمانت و بهترین کیفیت عرضه می‌کنیم. بدون شک آجیل مرغوب می‌تواند تاثیر زیادی در مزه کیک شما داشته باشد. تنوع در بارجیل بی‌نظیر است؛ فقط باید وارد سایت ما شوید و بعد از سفارش محصولات، آنها را با بسته‌بندی استاندارد در سراسر کشور تحویل بگیرید.

منبع: natashaskitchen.com | sallysbakingaddiction.com

آیا می‌توان کیک کدو حلوایی را بدون گلوتن تهیه کرد؟

بله؛ شما می‌توانید این کیک را با آرد جو دوسر و آرد بادام و شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شیره انگور درست کنید تا بدون گلوتن باشد.

چگونه می‌توانم کیک کدو حلوایی را سالم‌تر درست کنم؟

برای سالم‌تر شدن کیک کدو حلوایی، از آرد جو دوسر، شیرین‌کننده‌های طبیعی و روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا یک کیک کاملا مقوی و سالم داشته باشید.