شیر فندق یکی از انواع شیرهای آجیل است که بدون شک، عاشق طعم آن خواهید شد. این نوشیدنی خوشمزه، دارای خواص فراوان است و در عین حال به شما کمک می‌کند تا انواع دسر فندقی را هم درست کنید. با توجه به این که طرز تهیه شیر فندق بسیار راحت است و تنها با آب و فندق خام تشکیل می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم این نوشیدنی فوق‌العاده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ما نیز در این مطلب به جواب این سوال می‌پردازیم که چگونه شیر فندق درست کنیم؛ سپس نحوه نگهداری، بهترین طعم‌دهنده‌ها و خواص شیر فندق را هم معرفی می‌کنیم. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

شیر فندق چیست و چرا باید آن را امتحان کنیم؟

با توجه به نام این نوشیدنی، شیر فندق شیری است که از فندق درست می‌شود. این نوشیدنی خوشمزه، معمولا با خیس کردن فندق و مخلوط کردن آن با آب سرد به دست می‌آید. در مواد لازم برای شیر فندق هیچ افزودنی دیگری وجود ندارد، ولی شما می‌توانید برخی از طعم‌دهنده‌ها را هم به آن اضافه کنید.
شیرفندق باید طوری تهیه شود تا به قوام خامه‌ایِ خوشمزه برسد. با تهیه این نوشیدنی ساده، در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم از خواص فندق بهره می‌برید و هم یک نوشیدنی خوش‌طعم میل می‌کنید. شیر فندق از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های B و E، منیزیم و چربی‌های سالم تشکیل می‌شود.
شیر فندق علاوه بر فواید سلامتی، به خاطر بافت خامه‌ای، طعم غنی و آجیلی خود مشهور است. این نوشیدنی را می‌توانید به تنهایی میل کنید یا داخل پودینگ، قهوه و انواع اسموتی‌ها بریزید و طعمی جدید را ایجاد کنید. این یک انتخاب عالی برای تنوع دادن به رژیم غذایی شما است.
اگر رژیم گیاهخواری دارید یا به لاکتوز حساس هستید، پس شیر فندق را اصلا از دست ندهید. زیرا به طور طبیعی فاقد لاکتوز، گلوتن و محصولات حیوانی است و برای انواع رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستور تهیه شیر فندق وگان‌ها هم دقیقا طوری است که در بخش بعدی آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیر فندق خانگی

دو ظرف شیر فندق و مغز فندق
فندق خام یا ماکادمیا خام1 فنجان
آب (ترجیحا تصفیه شده)8 فنجان

نکته: ما پیش‌تر درباره تفاوت فندق و ماکادمیا صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که آنها شباهت‌هایی دارند. حال اگر ماکادمیا در دسترس دارید یا می‌خواهید این نوشیدنی را با طعم جدیدتری میل کنید، پس می‌توانید به جای فندق، از ماکادمیا استفاده کنید.

طرز تهیه گام‌به‌گام شیر فندق در خانه

پیش از شروع کار، ابتدا یک فنجان اندازه‌گیری، مقداری آب، کتری، آبکش و مخلوط‌کن را حاضر کنید. به یک کیسه پارچه‌ای نیاز دارید که حالت صافی داشته باشد و بتوانید شیرفندق را داخل آن بریزید و مایع به دست آمده را جدا کنید. پس از آماده کردن این وسایل، باید مراحل و طرز تهیه شیر فندق خانگی که در زیر آمده است را دنبال کنید:

مرحله 1؛ خیساندن فندق‌ها

فندق را در 4 فنجان آب خیس کنید و اجازه دهید که یک شبانه‌روز خیس بخورد. البته، این مرحله اختیاری است و می‌توانید از همان فندق خشک استفاده کنید. با این حال، خیساندن فندق باعث می‌شود که آنها راحت‌تر مخلوط شوند، طعم آنها شیرین‌تر شود و مزایای تغذیه‌ای فندق افزایش یابد. در ضمن، بهتر است که فندق بدون پوست بخرید یا بعد از خیساندن فندق‌ها، پوست آنها را بگیرید. در این صورت، طعم شیر فندق شما بهتر می‌شود و ظاهر آن یکدست و صاف خواهد شد.

مرحله 2؛ ریختن شیر فندق در آب داغ

پس از اینکه فندق‌های خیس خورده را آبکش کردید، چهار فنجان آب را روی حرارت بسیار داغ یا در حال جوش گرم کنید. سپس ظرف را از روی شعله بردارید و آب داغ و فندق را با هم ترکیب کنید. اجازه دهید فندق‌ها کمی در آب داغ بمانند و این مخلوط به آرامی کافی خنک شود. اگر عجله دارید، می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرید و فندق‌ها را داخل آب گرم نریزید. ولی معمولا آب داغ باعث می‌شود که طعم فندق مشخص‌تر شود و نوشیدنی شما، طعمی غنی‌تر و خامه‌ای را به‌دست آورد. این دفعه فندق‌ها را آبکش نکنید، زیرا در ادامه باید از آب داخل ظرف استفاده کنید.

مرحله 3؛ مخلوط کردن آب و فندق

حالا فندق و آب را داخل مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. پس از مخلوط شدن، شیر فندق را داخل کیسه صافی بریزید و فشار دهید تا مایع به دست آمده از تفاله‌های ریز فندق جدا شود. البته این کار را می‌توانید با آبکش هم انجام دهید. سپس نوشیدنی شما حاضر است و می‌توانید آن را میل کنید یا داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.

چگونه طعم شیر فندق را با افزودنی‌های طبیعی بهتر کنیم؟

دو لیوان شیر فندق با کاکائو

در اموزش طرز تهیه شیر فندق ساده، از هیچ مواد دیگری استفاده نکردیم. زیرا فندق به تنهایی طعم بسیار خوبی دارد و چون شیرین است، می‌توانید آن را بدون افزودنی‌ها میل کنید. با این حال چندین طعم‌دهنده دیگر وجود دارند که با اضافه کردن آنها به شیر فندق، می‌توانید یک نوشیدنی خاص را تجربه کنید.
اولین مورد، شکلات یا پودر کاکائو است. اگر شما هم جزو عاشقان نوتلا هستید، بدون شک از این طعم خوشتان خواهد آمد. برای طرفداران طعم شیرین، خرمال مدجول را پیشنهاد می‌دهیم. پس هنگام مخلوط کردن آب و فندق، این خرما را هم اضافه کنید. با این حال، می‌توانید شیرین‌کننده‌های دیگری مانند شربت افرا و نارگیل را هم امتحان کنید. در ضمن، کمی وانیل می‌تواند طعم شیر فندق گیاهی را بهتر کند.
در ضمن، اضافه کردن ادویه‌ها هم می‌تواند ایده خوبی باشد. کمی دارچین یا زردچوبه به شما کمک می‌کند یک نوشیدنی با طعم ادویه‌های گرم داشته باشید. این رسپی مخصوصا برای فصول سرد سال بیشتر پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید در هوای سرد، شیر زردچوبه را هم امتحان کنید.

نکات مهم در نگهداری و مصرف شیر فندق

حال که با نحوه درست کردن شیر فندق آشنا شدید، باید از روش نگهداری آن هم اطلاع داشته باشید. زیرا این نوشیدنی می‌تواند سریعا طعم و ظاهر تازه خود را از دست بدهد. به طور کلی، بهتر است شیر فندق را در یخچال نگهداری کنید. حتما قبل از استفاده آن را تکان دهید و میل کنید. بهترین زمان مصرف، تا 7 روز پس از تهیه آن است.

خواص بی‌نظیر شیر فندق برای سلامتی بدن

برخی از مهمترین فواید شیر فندق شامل موارد زیر می‌شوند:

1. بهبود سلامت قلب

چربی‌های غیراشباع موجود در شیر فندق، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. بنابراین اگر شیرفندق به عنوان بخشی از رژیم غذایی انتخاب شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

2. افزایش استحکام استخوان

برای افرادی که به دنبال منبع کلسیمِ بدون لبنیات هستند، شیر فندق گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود که تراکم و سلامت استخوان را بهبود می‌دهد.

3. بهبود سلامت پوست

شیر فندق سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند و باعث می‌شود تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

4. افزایش انرژی و سلامت عضلانی

از شیر فندق و خواص آن، می‌توانیم به داشتن منیزیم، برای تولید انرژی و بهبود عضلات اشاره کنیم. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران این نوشیدنی را به همراه شیر بادام، در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند.

5. بهبود سیستم گوارش

شیرفندق دارای فیبر است و به افرادی که یبوست و مشکلات گوارشی دارند، کمک می‌کند و باعث می‌شود تا روده آنها عملکرد بهتری داشته باشد.

موارد استفاده از باقی مانده فندق پش از تهیه نوشیدنی فندق

فندق‌های باقی مانده را اصلا دور نریزید. زیرا آنها سالم هستند و در تهیه خوارکی‌های دیگر نیز استفاده می‌شوند. آنها را می‌توانید به انواع کوکی، گرانولا بار، توپک انرژی‌زا، براونی، کلوچه و تارت اضافه کنید. علاوه بر این، تفاله فندق را می‌توان روی غلات صبحانه، ماست و اسموتی‌ها اضافه کرد تا طعم غنی‌تری داشته باشند.

با فندق‌های بارجیل، شیر فندق خوشمزه درست کنید

پایه اصلی این نوشیدنی، فندق است و به جز فندق هیچ چیز دیگری در آن استفاده نمی‌شود؛ بنابراین حتما باید فندق با کیفیت تهیه کنید. ما در بارجیل انواع فندق خام و برشته را با بهترین کیفیت و ضمانت برای شما ارسال می‌کنید. کافیست وارد سایت ما شوید و بعد از ثبت سفارش، محصول مورد نظرتان را درب منزل تحویل بگیرید. در ضمن، ماکادمیا مرغوب با قیمت مناسب هم در بارجیل عرضه می‌شود.

منبع: armcommodities.com | strawberrymoonfarm.com