یک کاسه سس پستوی خانگی با مواد اولیه تازه و معطر، می‌تواند روز شما را هیجان‌انگیزتر کند. پستو نوعی سس ایتالیایی است که بر پایه عطر و طعم بی‌نظیر ریحان ساخته شده است. این سس در خوراکی‌های مختلف، از پاستا تا سالاد، کاربرد دارد و محبوب دل جهانیان است. در مجله بارجیل به شما می‌گوییم رمز و رازهای تهیه سس پستو خانگی چیست و چگونه می‌توان یک سس تماما ایتالیایی خوشمزه به سفره ایرانی اضافه کرد.

کاربرد سس پستو در انواع غذا و ساندویچ

اگر اولین بار است که می‌خواهید سس پستو خانگی درست کنید اما کاربردهای آن را نمی‌دانید، نگران نباشید. سس پستو یک طعم‌دهنده خوشمزه بر پایه گیاهان معطر است که در غذاها و پیش‌غذاهای مختلف زیادی استفاده می‌شود. انواع سالاد، ساندویچ، پیتزا برخی از انواع غذا در تابستان هستند که با سس پستو تهیه می‌شوند. همچنین شما می‌توانید این سس ایتالیایی خوشمزه را با انواع چیپس و نان به صورت دیپ نوش جان کنید.

پاستا با سس پستو

بهترین دستور سس پستو خانگی خوشمزه و آسان

برای تهیه یک سس پستو خانگی خوشمزه و آسان، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید. زمان آماده‌سازی این دستور خوشمزه حدود 20 دقیقه است و اندازه مواد اولیه برای 6 نفر مناسب خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه سس پستو خانگی کامل و خوش طعم

  • 2 قاشق غذاخوری آجیل کاج
  • 1 دسته برگ ریحان تازه
  • ½ فنجان پنیر پارمزان رنده‌شده
  • 1 و ½ قاشق غذاخوری پنیر پکورینو رومانو رنده‌شده
  • ½ فنجان روغن زیتون فوق بکر
  • ¼ قاشق غذاخوری نمک دریا

پنیر پکورینو رومانو دسته‌ای از پنیرهای گوسفندی از خانواده پنیر پارمزان است. خوشبختانه این مدل پنیر در ایران موجود است. با این وجود اگر دسترسی به این نوع پنیر ندارید، می‌توانید پنیر پارمزان را جایگزین کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در مطلب خواص بزرگِ دانه کوچک کاج با مهم‌ترین عنصر سس پستو ایتالیایی، یعنی دانه کاج، بیشتر آشنا شوید.

مراحل تهیه سس پستو ایتالیایی

  1. در یک ظرف مخصوص به کمک هاون، سیر پوست‌گرفته‌شده را له کنید. سپس آجیل کاج را اضافه کرده و مجددا با سیر له کنید.
  2. به تدریج برگ‌های ریحان را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیر صافی به دست آید.
  3. خمیر را به یک ظرف جداگانه منتقل کرده و با استفاده از یک قاشق چوبی، پنیر و خمیر را مخلوط کنید. سپس روغن زیتون و نمک را اضافه کرده و با همزن هم بزنید تا سس پستو خوشمزه و ایتالیایی شما آماده شود.

نکات مهم در تهیه سس پستو خانگی ایتالیایی

  • اگر هاون ندارید می‌توانید از غذاساز یا مخلوط کن استفاده کنید. برای این کار تیغه و ظرف مخلوط‌کن را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید، سپس ریحان، آجیل کاج و سیر را در 3 مرحله به آرامی مخلوط کنید تا مخلوط گرم نشود. در نهایت، تهیه سس را مانند بالا با پنیر و روغن ادامه دهید.
  • اگر احساس می‌کنید سس پستو شما خیلی غلیظ است، می‌توانید آن را با چند قاشق غذاخوری روغن زیتون بیشتر یا کمی آب، رقیق کنید.
  • افزودن چند برگ ریحان تازه خردشده به سس پستو می‌تواند عطر و طعم بیشتری به سس شما هدیه دهد.
  • برای داشتن یک سس پستوی کاملا سبز، می‌توانید از چند قطره آب لیموی تازه استفاده کنید. این کار رنگ سبز سس شما را حفظ می‌کند و لطمه‌ای هم به عطر و طعم آن نخواهد نزد.
  • اگر احساس می‌کنید سس پستوی شما تلخ است، می‌توانید کمی آب لیمو اضافه کنید یا مقدار آجیل و پنیر آن را افزایش دهید.
  • حتما از روغن زیتون باکیفیت استفاده کنید تا عطر و طعم حقیقی سس پستوی ایتالیایی را به دست آورید.
  • برای استفاده از سس پستو در تغذیه ورزشی، می‌توانید مقدار پنیر را کم کرده و مقداری از روغن زیتون را با آب جایگزین کنید تا سس کالری کم‌تری داشته باشد.
یک کاسه روغن زیتون در حال پرشدن

چگونه سس پستو خانگی با گردو درست کنیم؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که چندان طرفدار طعم دانه کاج نیستند، خوشبختانه دستورهای دیگری نیز برای تهیه سس پستو و لذت‌بردن از طعم بی‌نظیر این سس ایتالیایی وجود دارد. سس پستو با گردو، پکان و بادام برخی از این مغزها هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به سراغ یکی از خوشمزه‌ترین دستورهای تهیه سس پستو، یعنی سس پستو خانگی با گردو برویم. البته بد نیست پیش از آنکه به ادامه مطلب بروید، سری هم به صفحه همه چیز درمورد خواص گردو در فروشگاه بارجیل بزنید تا این مغز قدرتمند را بیشتر بشناسید.

مواد لازم برای تهیه سس پستو با گردو

  • ⅓ فنجان گردو
  • 2 حبه سیر بزرگ، خردشده
  • 2 فنجان برگ ریحان تازه
  • ½ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب‌شده
  • ⅔ فنجان روغن زیتون فوق بکر
  • ½ فنجان پنیر پارمزان رنده‌شده

طرز تهیه سس پستو خانگی با گردو

  1. گردو و سیر را در کاسه غذاساز مجهز به تیغه فولادی بریزید. حدودا 10 ثانیه یا تا زمانی که سیر و گردو نسبتا درشت خرد شوند، هم بزنید.
  2. برگ‌های ریحان، نمک و فلفل را اضافه کرده و حدود 1 دقیقه هم بزنید تا مخلوط شبیه خمیر شود. در حالی که غذاساز روشن است، روغن زیتون را به آرامی اضافه کرده و تا زمان مخلوط‌شدن کامل همه مواد با هم، هم بزنید.
  3. پارمزان را اضافه کرده و یک دقیقه دیگر هم بزنید تا سس پستو آماده شود.

پیشنهاد می‌کنیم سس پستو را فورا استفاده کنید یا آن را در یک شیشه دربسته یا ظرف پلاستیکی دربسته نگهداری کنید که با یک لایه نازک روغن زیتون پوشانده شده باشد (این کار هوا را مسدود کرده و از اکسیدشدن پستو و تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کند). شما می‌توانید حدود یک هفته سس پستو خانگی خود را در یخچال نگهداری کنید.

دستورالعمل مناسب برای نگهداری سس پستو در فریزر: پستو را می‌توان تا 6 ماه در ظرف دربسته منجمد کرد. همچنین می‌توانید پستوی آماده‌شده خود را در محفظه‌های کیوبی قالب یخ تقسیم کرده و فریز کنید. پس از انجماد کامل، مکعب‌های پستو را از سینی خارج کرده و در یک کیسه پلاستیکی قابل مهر و موم یا ظرف دربسته قرار دهید. می‌توانید حبه‌های پستو یخ‌زدایی‌شده را به سوپ، پاستا، تخم مرغ، ساندویچ و سیب زمینی اضافه کرده و نوش جان کنید.

یک ظرف سس پستو در کنار نان برشته‌شده

طرز تهیه سس پستو رژیمی

در یک نگاه کلی، سس پستو یک دیپ سالم اما پرکالری است و می‌توان گفت تنها نقطه ضعف آن این است که در تهیه پستو سنتی از مقدار زیادی روغن زیتون استفاده می‌شود. اگرچه روغن زیتون چربی سالمی است، اما کالری بالایی دارد.

برای تهیه سس پستو رژیمی، کافی است مقدار پنیر بکاررفته در آن را کاهش داده یا به طور کل پنیر را از دستور تهیه سس پستو حذف کنید. همچنین رقیق‌ترکردن سس با آب به جای روغن زیتون نیز می‌تواند راه حل مناسبی باشد. در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم در تهیه سس پستو رژیمی از خواص شگفت‌آور مغزها برای لاغری نیز غافل نشوید و با کمی خلاقیت، بهترین و کم‌کالری‌ترین ترکیب از سس پستو را درست کنید.

سس پستو خانگی، بلیت سفر به قلب ایتالیا

دنیای خوراکی‌ها، وسعتی به اندازه تمام جهان اطراف ما دارد. در این مطلب از مجله بارجیل با هم سفری به اروپا داشتیم تا یکی از خوشمزه‌ترین سس‌های سبز جهان، یعنی پستو را به روش اصیل آن یاد بگیریم. سس پستو از قرن شانزدهم تا به امروز، یکی از خوش‌خوراک‌ترین طعم‌دهنده‌های انواع پیتزا، ساندویچ و سالاد بوده است که با مغزهای مختلف مثل دانه کاج، پکان، گردو و بادام درست می‌شود. حالا شما به ما بگویید که خوشمزه‌ترین دستور تهیه سس پستو خانگی با کدام مغز است؟

چه مواد اولیه‌ای برای تهیه سس پستو خانگی لازم است؟

سیر، ریحان، پنیر پارمزان و آجیل کاج له‌شده، مواد اولیه تهیه سس پستو خانگی هستند.

چگونه می‌توان سس پستو خانگی را نگهداری کرد؟

سس پستو خانگی را می‌توان در ظرف دربسته پوشیده‌شده با روغن زیتون به مدت یک هفته در یخچال یا به صورت منجمد به مدت شش ماه در فریزر نگهداری کرد.

آیا می‌توان سس پستو خانگی را بدون پنیر درست کرد؟

بله، شما می‌توانید برای کم‌کردن کالری تمام‌شده سس پستو، آن را بدون افزودن پنیر پارمزان درست کنید.