کمپینگ و دورهمی در طبیعت، یک تفریح بسیار لذت‌بخش است و حسابی شما را شاداب می‌کند. کمپ و طبیعت‌گردی شرایطی عالی را برای دور ماندن از دغدغه و استرس شهری، فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا انواع چالش‌ها را تجربه کنید. فرقی ندارد که به کمپینگ یک یا چند روزه می‌روید، در هر صورت به انرژی نیاز دارید و بخش زیادی از تامین انرژی شما به خوراکی های مناسب کمپ مربوط می‌شود. گاهی افراد، تغذیه در کمپینگ را دست کم می‌گیرند و برنامه خاصی را برای آن مد نظر قرار نمی‌دهند. ولی بدون اغراق می‌توان گفت که بدون تنقلات سالم برای کمپ، به راحتی نمی‌توانید پیمایش‌های طولانی داشته باشید و از سفرتان لذت ببرید.
پس اگر می‌خواهید یک کمپینگ لذت‌بخش و حرفه‌ای را تجربه کنید، تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید و با خوراکی های مفید برای کمپینگ آشنا شوید. این خوراکی‌ها خانگی و در دسترس هستد و به سادگی تهیه می‌شوند.

اهمیت انتخاب تنقلات سالم برای کمپینگ

قبل از اینکه به جزئیات تنقلات خوشمزه برای کمپ بپردازیم، ابتدا باید درک کنید که چرا تغذیه تا این حد اهمیت دارد. ممکن است در نظر اول بخواهید ترکیبی از پنیر چرب و هات‌داگ را در کنار آتش داشته باشید و از خوردن آن لذت ببرید. بله؛ این ساندویچ خوشمزه برای یک وعده خوب است، ولی شما نمی‌توانید چند روز در کمپ باشید و پیاده‌روی کنید، ولی مدام فست فود بخورید! برخی از مهم‌ترین دلایل برای داشتن تنقلات سالم برای کمپ، عبارت‌اند از:

1. انرژی و استقامت

کمپینگ اغلب شامل فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده‌روی، قایق‌سواری، شنا در رودخانه و کاوش است. تغذیه مناسب، انرژی و استقامت لازم برای لذت بردن کامل از این تجربیات را فراهم می‌کند.

2. ریکاوری

پس از یک روز ماجراجویی در فضای باز، بدن شما برای ریکاوری و برگشتن به حالت عادی خود، به مواد مغذی نیاز دارد. پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین کافی، باعث ترمیم عضلات می‌شوند و شما را برای فعالیت‌های روز بعد آماده می‌کند.

3. بهبود خلق و خو و ذهن

هیچ فردی دوست ندارد که با خلق و خوی بد و بی‌حوصلگی، به طبیعت برود. همه افراد دلشان می‌خواهد که شاد باشند و بتوانند با حس خوب به تفریح بپردازند. تغذیه نقش بسیار مهمی در حس و حال شما دارد و کمک می‌کند که ذهن شما آماده چالش‌های پیش روی‌تان باشد. شما می‌توانید با خوراکی های مفید برای کمپینگ، تمرکز کافی داشته باشید و از جزئیات سفر لذت بیشتری ببرید.

4. حمایت از سیستم ایمنی

قرار گرفتن در معرض محیط جدید و عناصری که باعث حساسیت می‌شوند، ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما فشار وارد کند. ولی بدنی که به خوبی تغذیه شده باشد، راحت‌تر می‌تواند بیماری‌ها را دفع کند.

5. احترام به محیط زیست

انتخاب خوراکی های مناسب کمپ نه‌تنها به شما کمک می‌کند که پر انرژی بمانید، بلکه نوعی احترام به محیط‌زیست محسوب می‌شود. زیرا تغذیه مسئولانه، میزان زباله‌ها را به حداقل می‌رساند و در عین حال باعث می‌شود تا شما به اکوسیستم محل احترام بگذارید.

چگونه تنقلات خانگی مقوی و سالم تهیه کنیم؟

پیش از شروع کمپینگ، می‌توانید در خانه با چند نوع مواد اولیه در دسترس، تنقلات خانگی مفید برای سفر خود تهیه کنید. با اینکه غذاهای زیادی وجود دارند، ولی ما در این بخش ساده‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم:

1. ساندویچ تخم مرغ

بدون شک، تخم‌مرغ یکی از بهترین اسنک های خانگی برای کمپ محسوب می‌شود. زیرا با سطح پروتئین بالا و وزن سبک، به شما کمک می‌کند تا ساعت‌ها سیر بمانید و عضلات بدنتان سریع‌تر ریکاوری شود. شما می‌توانید تخم‌مرغ آبپز را به عنوان تنقلات بخورید یا با آن ساندویچ درست کنید و یک وعده کامل داشته باشید.

2. گرانولا بار

تعدادی گرانولا بار خانگی

با اینکه انواع گرانولا بار را می‌توانید در فروشگاه‌ها خریداری کنید، ولی بهتر است آن را به صورت رژیمی و سالم در خانه تهیه کنید. آنها حاوی مقداری جو پرک، آجیل و دانه‌ها هستند که می‌توانند چربی‌های سالم و پروتئین بدن را تامین کنند. با وجود حجم کم، آنها سیرکننده هستند و فقط یک تکه گرانولابار کمک می‌کند که شما تا وعده غذایی بعدی سیر بمانید. گرانولا بار جزو بهترین تنقلات برای پیاده‌روی طولانی محسوب می‌شود؛ دقیقا این چیزی است که در پیمایش‌های طبیعت‌گردی به آن نیاز دارید.

3. لواشک خانگی

انواع لواشک خانگی، جزو سالم ترین تنقلات قابل حمل برای کمپ محسوب می‌شوند. شما می‌توانید یک لواشک چند میوه با طعم کمی شیرین را درست کنید و در طول پیمایش یا هر زمان که دلتان یک خوراکی در دسترس خواست، مقداری از آن را میل کنید. اگر طرفدار طعم ترش باشید، می‌توانید چند تکه لواشک ترش را هم در داخل تنقلات خود قرار دهید؛ ولی پیشنهاد می‌شود که لواشک‌های گیلاس، خرمالو، انگور و…، را انتخاب کنید که طعم شیرین دارند و با خوردن آنها سریعا گرسنه نمی‌شوید.

4. پنکیک

پیش از سفر می‌توانید مواد اولیه پنکیک را در خانه تهیه کنید. خوبی پنکیک این است که شما می‌توانید در هر زمانی از روز آن را میل کنید و یک خوراکی سیرکننده داشته باشید. این اسنک را می‌توانید در سریع‌ترین زمان در یک ماهیتابه سرخ کنید و به همراه عسل، انواع مغزها مثل گردو و بادام، کنجد و میوه، میل کنید. برخی از ورزشکاران حرفه‌ای که قرار است پیمایش‌های طولانی داشته باشند، در پودر پنکیک مقداری پودر پروتئین هم اضافه می‌کنند. بنابراین اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید کمی پودر پروتئین به آن اضافه کنید.

معرفی تنقلات سبک و کم‌حجم برای کمپینگ

درست است که تنقلات باید سالم باشند، ولی حتما به وزن آنها نیز دقت کنید. اگر یک غذای سنگین را در کوله خود بگذارید و کمی جنگل‌نوردی کنید، سریعا خسته می‌شوید. بنابراین، ما در این بخش تنقلات سبک را معرفی می‌کنیم که جای زیادی در کوله و سبد غذای شما نمی‌گیرند.

1. انواع غلات

غلات را می‌توان از انواع خوراکی‌های فاسد نشدنی، مغذی و سبک وزن در نظر گرفت که جزو تنقلات سالم برای کمپ محسوب می‌شوند. شما می‌توانید برای صبحانه کمپینگ، مقداری کورن فلکس، جو دوسر یا جو پرک را به همراه ماست، میوه‌های خشک، مربا یا عسل مصرف کنید تا انرژی خوبی برای ادامه روز داشته باشید.

2. کراکر

کراکرها به دلیل وزن سبک و اندازه کوچک خود، جزو تنقلات خوشمزه برای کمپ به شمار می‌روند. زیرا به راحتی داخل کوله پشتی شما قرار می‌گیرند. آنها نیازی به پخت و پز ندارند و به سادگی با مواد غذایی دیگر ترکیب می‌شوند. کراکر را به همراه پنیر یا ماست میل کنید و یک میان وعده خوش‌طعم داشته باشید.

3. پنیر

اگر قرار باشد یکی از انواع لبنیات را برای تغذیه در کمپینگ معرفی کنیم، این خوراکی پنیر است. امروزه طیف وسیعی از انواع پنیر عرضه می‌شوند که کاربردهای فراوانی دارند و به کمک آنها می‌توانید تنقلات مختلفی را تهیه کنید. کافیست مقداری پنیر را بر روی نان اضافه کنید یا قطعات مکعبی شده آن را در کوله خود بگذارید و در حین پیمایش، تکه‌ای از آن را میل کنید. علاوه بر این، پنیر را هم می‌توانید در وعده ناهار یا شام در ساندویچ یا سالاد خود قرار دهید تا یک وعده غذایی کامل داشته باشید.

4. ماست یونانی

هنگامی که در حال تهیه لیست غذاهای سبک برای کمپ هستید، ماست یونانی شاید آخرین چیزی است که به آن فکر کنید یا شاید اصلا هم در لیست شما قرار نداشته باشد. ولی این بار حتما به ماست یونانی به عنوان گزینه اصلی فکر کنید. زیرا پروتئین بالایی دارد و با اکثر تنقلات ترکیب خوبی را ایجاد می‌کند. شما می‌توانید آن را به همراه میوه تازه، میوه خشک و گرانولا میل کنید. در ضمن، کمک می‌کند که برخی از تنقلات حالت خشک نداشته باشند و راحت‌تر خورده و هضم شوند.

تنقلات انرژی‌زا برای استفاده در فعالیت‌های کمپینگ

اگر برنامه کمپینگ شما شامل پیاده‌روی، کوهنوردی و سایر فعالیت‌های در فضای باز است، به غذاهایی نیاز دارید تا سطح انرژی شما را بالا نگه دارند و در عین حال سبک باشند. زیرا فقط قرار نیست که یک جا بنشنید؛ شما کالری بیشتری می‌سوزانید و بدون شک به انرژی بالاتری هم نیاز دارید. علاوه بر غذاهای عنوان شده در بالا، در اینجا چند تنقلات پر انرژی را به شما معرفی می‌کنیم:

1. توپک انرژی‌زا

تعدادی توپک انرژی زا

همانطور که از نام این توپک‌ها مشخص است، به شما کمک می‌کنند که حسابی پرانرژی شوید. این تنقلات رژیمی، سرشار از مواد مغذی هستند و قدرت بسیار بالایی به شما می‌دهند. از خوبی‌های توپک انرژی‌زا این است که به راحتی و با انواع مواد اولیه در دسترس، تهیه می‌شود. کافیست خرما، انواع مغزها، کره بادام زمینی، عسل، جو پرک، انواع دانه‌ها و … را با هم ترکیب کنید و به شکل توپ درآورید. سپس آنها را داخل یخچال بگذارید. البته مواد اولیه آن می‌تواند بسیار کمتر از این مقدار باشد و بنا به سلیقه خود، آنها را اضافه و کم کنید.

2. آجیل مخلوط

آجیل‌ها منابع خوبی از چربی‌ها و همچنین کالری هستند و جزو تنقلات تابستانی هم محسوب می‌شوند. تنها یک مشت از آجیل مخلوط می‌تواند بخشی از کالری روزانه شما را تامین کند و باعث شود که مسیر را با انرژی بیشتری طی کنید. بهتر است آجیل کم نمک یا خام را انتخاب کنید تا مدام تشنه نشوید. در ضمن برای تنوع می‌توانید تنقلات و آجیل‌های روکش‌دار را انتخاب کنید. البته، آجیل جزو تنقلات اسهال‌آور محسوب می‌شود و بهتر است که در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید.

3. کره بادام زمینی

هر زمان که صحبت از تنقلات مقوی و سالم می‌شود، نام کره بادام زمینی می‌درخشد. کره بادام زمینی مملو از پروتئین است و همین باعث می‌شود که یکی از خوراکی های مناسب کمپ به شمار آید. از نان تست و انواع اسنک سبک گرفته تا غلات، همگی می‌توانند مکمل‌های خوبی با کره بادام زمینی باشند. در طول مسیر هر زمان که گشنه شدید، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی بخورید و حسابی پر انرژی شوید.

4. میوه

انواع میوه یکی از خوراکی های مناسب برای کمپ و تنقلات برای سفر است. آنها به شما کمک می‌کنند تا ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم را دریافت کنید و در ضمن، مقداری از آب بدن شما را تامین می‌کنند. اگر یخچال مناسب دارید، می‌توانید انواع میوه تازه را در آن قرار دهید و تا چندین روز تازه بمانند. در غیر این صورت، معمولا میوه‌های کنسرو شده پیشنهاد می‌شوند. از طرفی، انواع میوه‌های خشک را هم اصلا از دست ندهید؛ زیرا آنها بمب انرژی هستند.

انواع نوشیدنی های کمپینگ

درست است که خوراکی‌های جامد برای کمپینگ بخش مهمی از تغذیه سفر را شامل می‌شوند، ولی نمی‌توان از انواع نوشیدنی غافل شد. زیرا بدن شما در طول مسیر باید هیدراته بماند و دچار بی‌آبی نشود. آب، بهترین نوشیدنی برای کمپ است؛ ولی در عین حال چندین نوشیدنی دیگر وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید:

1. قهوه

فردی در حال ریختن قهوه در فنجان در طبیعت

بدون اغراق، می‌توان گفت که قهوه جزو بهترین نوشیدنی های کمپینگ است و از جمله ضروریات این نوع سفر محسوب می‌شود. حتما مطمئن شوید که یک لیوان عایق مناسب برای گرم نگه داشتن قهوه خود دارید. کافیست یک موکاپات (اسپرسوساز رو گازی) را به همراه خود به کمپ ببرید و اسپرسوی خوش‌عطر و طعم را در طبیعت میل کنید. یک فنجان قهوه به شما کمک می‌کند تا انرژی لازم برای طول روز را دریافت کنید و با شور و نشاط بیشتری به طبیعت‌گردی بپردازید.

2. چای با میوه خشک

چای به همراه میوه خشک، نوعی نوشیدنی مقوی است که همیشه توسط افراد زیادی مصرف می‌شود. این نوشیدنی نه‌تنها حالت سم‌زدایی و مزایای تغذیه‌ای فراوانی دارد، بلکه به هیدراته ماندن بدن شما کمک می‌کند. این نوشیدنی بسیار پرطراوت و پرانرژی است و از مقدار بالایی ویتامین و آنتی‌اکسیدان تشکیل می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در ضمن، این نوشیدنی برای همه فصول مناسب است و به صورت خنک با یخ و گرم سرو می‌شود. بنابراین می‌توانید آن را در لیست غذاهای خوشمزه برای کمپ تابستانی قرار دهید.

3. انواع دمنوش

دمنوش‌ها به هیدراته ماندن بدن شما کمک می‌کنند و باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند. بنابراین در کمپینگ‌های چند روزه انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. در ضمن، برخی از دمنوش‌ها به از بین بردن گرفتگی در عضلات کمک می‌کنند و دردهای ناشی از پیمایش‌های طولانی را کم می‌کنند. برخی از بهترین دمنوش‌ها برای کمپینگ عبارت‌اند از:
• دمنوش دارچین
• دمنوش زنجبیل
• دمنوش بابونه
• دمنوش نعنا با لیموترش و عسل

4. هات چاکلت

معمولا برای کمپ‌های زمستانی یک روزه، یک نوشیدنی مثل هات چاکلت می‌تواند گزینه‌ای جذاب و متفاوت باشد. هنگامی که کنار آتش نشسته‌اید، می‌توانید هات چاکلت آماده را با آب مخلوط کنید یا مواد اولیه را به همراه داشته باشید و آن را با استفاده از کافی میت درست کنید. مقداری پودر فندق هم روی آن بریزید و از خوردن یک نوشیدنی خاص در طبیعت لذت ببرید.

بسته‌بندی و نگهداری تنقلات خانگی برای سفر و کمپ

مقداری تنقلات برای کمپ داخل ظرف

حال که با انوع تنقلات برای کمپینگ آشنا شدید، باید این موضوع را هم بدانید که بسته‌بندی اصولی اهمیت زیادی دارد. زیرا در این صورت، غذاها خراب می‌شوند یا جای زیادی می‌گیرند و زودتر فاسد می‌شوند؛ بنابراین، همه زحمات شما از بین می‌رود. به همین دلیل در حین بسته‌بندی باید به نکات زیر دقت کنید:

1. ظروف باید درب‌دار باشند

تمام مواد غذایی را باید در جعبه‌های پلاستیکی دارای در یا قفل، بسته‌بندی کنید تا مطمئن شوید که حیوانات نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. ممکن است فکر کنید غذا را پنهان کرده‌اید، اما معمولا حیوانات می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. برخی از افراد مواد غذایی را داخل کیسه و خارج از چادر قرار می‌دهند. ولی این ایده خیلی خوبی نیست؛ زیرا آنها به راحتی پاره می‌شوند و حیوانات برای یافتن غذا به این کیسه‌ها حمله می‌کنند. در ضمن بهتر است که هنگام خواب همه چیز را داخل چادر بگذراید تا حیوانات وسوسه نشوند و برای پیدا کردن غذا به سمت ظروف نیایند.

2. غذاهای فاسدشدنی را فریز کنید

کیسه‌های یخ می‌توانند فضای زیادی را در یخچال شما اشغال کنند؛ بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است غذاها را منجمد کنید تا به یخ اضافه‌تری نیازی نداشته باشید. به این ترتیب، غذاهای غیر قابل انجماد توسط غذاهای منجمد، خنک نگه داشته می‌شوند. اگر در فصل گرم به کمپ می‌روید و مدام به نوشیدنی خنک نیاز دارید، بهتر است یک یخچال یا جعبه یخ جداگانه‌ای را برای نوشیدنی در نظر داشته باشید. در این صورت نیازی نیست که به طور مکرر درب یخچال را باز کنید و یخ‌ها زود آب نمی‌شوند.

3. برخی از مواد غذایی را از بسته‌بندی خارج کنید

لازم نیست همه مواد غذایی در بسته‌بندی اصلی خود باقی بمانند؛ مخصوصا برخی از کالاهای خشک را می‌توانید از بسته خود خارج کنید تا فضای کمتری بگیرند. البته حتما مطمئن شوید که پس از خارج کردن خوراکی از بسته خود، به آن هوا نمی‌رسد. از طرفی، حتما این را هم در نظر بگیرید که غذا باید در جایی باشد که خیس و مرطوب نشود.

4. غذاهای سرد و محصولات خشک را جدا بسته‌بندی کنید

این نکته برای تازه نگه داشتن غذای شما مهم است؛ زیرا غذاهای مرطوب و غذاهای خشک نباید هنگام نگهداری در کنار هم قرار داده شوند. غذاهای مرطوب و سرد می‌توانند تراکم ایجاد کنند. از طرفی اگر به همراه یخ در کنار بسته‌های خشک قرار بگیرند، منجر به خیس شدن غذهای خشک شما می‌شوند.

نکات مهم در انتخاب تنقلات برای کمپینگ‌های طولانی

با اینکه انتخاب خوراکی های مناسب کمپینگ در سفر یک روزه اهمیت زیادی دارد، ولی هرچه تعداد روزهای بیشتری را در طبیعت بگذرانید، کیفیت تغذیه نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین پیش از سفر و در حین کمپ، حتما به نکات تغذیه‌ای زیر دقت کنید:

1. خنک نگه داشتن غذاها

در حین کمپینگ، تمام تلاش خود را بکنید تا غذای شما خراب نشود. خنک نگه داشتن میوه‌ها، سبزیجات و مواد فاسد شدنی مانند گوشت، بسیار مهم است. در سفرهای چند روزه، حتما به فکر یک یخچال یا یخدان مسافرتی باشید. در ضمن، از آنجایی که فضاهای این یخچال‌ها خیلی زیاد نیست، بنابراین غذاهای فاسدشدنی کمتری را انتخاب کنید تا در این فضای کم جا شوند.

2. توجه به روش پخت و پز

شاید پیش از شروع کمپ فکر کنید که می‌توانید همه چیز را روی آتش درست کنید و به فکر روش خاصی برای پخت و پز نباشید. ولی توجه کنید که گاهی ممکن است به آتش دسترسی نداشته باشید یا برخی از غذها را نتوانید مستقیم روی آتش درست کنید. پس بهتر است یک گریل و یا پیک‌نیک کوهنوردی به همراه داشته باشید.

3. داشتن آب آشامیدنی کافی

شما قرار است به یک مکان جدید بروید و اطلاع ندارید که آب آشامیدنی یا چشمه زلال در آنجا وجود دارد یا نه! بنابراین حتما آب آشامیدنی به اندازه کافی داشته باشید و در طول مسیر پیمایش هم اگر آب تمیز مشاهده کردید، بطری‌های خود را پر کنید. به یاد داشته باشید که آب روان، مانند چشمه یا نهر، بهترین گزینه برای شماست. آب راکد، انتخاب خوبی نیست؛ زیرا می‌تواند بستر مناسبی برای رشد انواع عوامل بیماری‌زا باشد.
علاوه بر این، چند راه برای به دست آوردن آب آشامیدنی تمیز وجود دارند. بهترین روش این است که آب را چند دقیقه به خوبی بجوشانید تا عوامل بیماری‌زای آن از بین بروند. برای این کار از یک قابلمه یا ظرف فلزی استفاده کنید. اگر اهل کمپینگ هستید، پس بهتر است که یک فیلتر تصفیه آب قابل حمل بخرید. آنها قیمت زیادی ندارند، ولی تا حد زیادی از انتقال عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها جلوگیری می‌کنند.

4. برنامه‌ریزی برای هر وعده غذایی

قبل از حرکت، تعداد وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را بشمارید و برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشید. یعنی نباید فقط غذاها را در کوله خود بگذارید و به سفر بروید. اگر قرار است روز اول زمان زیادی را به پیمایش بگذارنید، پس از قبل مشخص کنید که دقیقا چه غذاهایی را می‌خورید و برای تهیه آنها به چه چیزی نیاز دارید. در غیر این صورت ممکن است انتخاب و درست کردن غذا در خودِ محل، برای شما سخت باشد و نتوانید تغذیه خوبی داشته باشید.

5. ترکیب متعادل وعده‌های غذایی

هنگام انتخاب غذاها و تنقلات مناسب برای کمپینگ، حتما سعی کنید که در برنامه غذایی خود همه مواد مغذی و گروه‌های غذایی را قرار دهید. یعنی در عین حال باید کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های سالم را در کنار هم داشته باشید. گاهی افراد فقط به پروتئین تکیه می‌کنند تا ساعت‌ها سیر بمانند. ولی نباید کربوهیدرات‌ها را فراموش کنید؛ زیرا این‌ها منبع اصلی انرژی برای فعالیت‌های کمپینگ شما محسوب می‌شوند.
از طرفی، پروتئین به ترمیم ماهیچه‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس سیری کنید. چربی‌های سالم نیز انرژی پایدار را تامین می‌کنند. در عین حال، اصلا میوه و سبزیجات را دست کم نگیرید. آنها دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند و بخشی از آب مورد نیاز بدن را هم تامین می‌کنند.

با خوراکی های خوشمزه بارجیل، به کمپینگ بروید

همانطور که مطالعه کردید، بخش زیادی از تنقلات کمپ، شامل انواع آجیل و خکشبار می‌شوند. در حین سفر حتما باید از محصولات مرغوب استفاده کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید. ما در بارجیل محصولات باکیفیت و مقرون به‌صرفه را با بهترین بسته‌بندی برای شما ارسال می‌کنیم. در ضمن، برای خرید نوشیدنی هم می‌توانید از بارجیل کمک بگیرید. ما انواع قهوه، دمنوش و چای را عرضه می‌کنیم که همگی جزو بهترین نوشیدنی‌ها برای کمپ محسوب می‌شوند.

منبع: freshoffthegrid.com | seatosummit.co.uk