تابستان فصلی جذاب است که مزایا و معایب خودش را دارد. در حالی که زمان خوبی برای بیرون رفتن و استفاده از طبیعت است، ولی گرما می‌تواند حسابی شما را اذیت کند. گرما نه تنها باعث می‌شود که احساس کم آبی کنید، بلکه باعث ایجاد خستگی و تنبلی می‌شود. شما در طول تابستان به غذاهای انرژی‌زا نیاز دارید تا متابولیسم بدن‌تان تقویت شود و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره خود را داشته باشید. در ضمن، برخی نکات دیگر هم باید مد نظر قرار دهید تا موفق به حفظ انرژی در تابستان شوید.
بنابراین اگر شما هم می‌خواهید در تابستان سرحال و پرنشاط بمانید، تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید. ما در این مطلب به طور مفصل درباره نکات حفظ انرژی در فصل گرما صحبت می‌کنیم.

بهترین مواد غذایی برای حفظ انرژی در فصل گرما

در تابستان میزان تعریق بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند منجر به سو تغذیه ناشی از کم آبی بدن یا بی اشتهایی شود. بنابراین زمانی که مواد غذایی مفید بدن شما کم شوند، شما خسته می‌شوید. بنابراین حتما باید به فکر تغذیه مناسب برای حفظ انرژی در فصل گرما باشید. در لیست زیر می‌توانید دسته‌بندی مواد غذایی مغذی را مطالعه کنید:

1. لبنیات و تخم مرغ

تخ مرغ سرشاز از اسیدهای آمینه و چربی‌های مفید است. از سوی دیگر، شیر نیز از کلسیم و پروتئین فراوانی تشکیل می‌شود که هر دوی آنها برای بدن ضروری هستند. می‌توانید این دو را به عنوان ترکیب صبحانه خود انتخاب کنید. زیرا پروتئین بالایی دارد که باعث رشد عضلانی می‌شود و در عین حال از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین وقتی بدن شما کم آب نباشد، خستگی آن هم کاهش می‌یابد.

2. انواع میوه تابستانی

هندوانه، خربزه، پرتقال، آناناس، توت فرنگی، انبه و سایر میوه‌هایی که محتوای آب بالایی دارند، گزینه‌های بسیار خوبی برای رفع خستگی بدن هستند. نگهداری آنها در یخچال یا فریزر قبل از خوردن، راهی برای آبرسانی و خنک شدن است. هرچه بدن‌تان خنک‌تر باشد، دیرتر حس کسل بودن به شما دست می‌دهد.

3. سبزیجات تابستانی

خیلی از افراد اصلا طعم کدو، کلم بروکلی و کدو تنبل را دوست ندارند؛ ولی در هر صورت اگر می‌خواهید حس خستگی از بدن شما دور شود، باید آنها را مصرف کنید. این سبزیجات فوق‌العاده، آب و پتاسیم زیادی بالایی دارند و به بدن شما کمک می‌کنند تا فعال بماند. در ضمن، می‌توانید خیار را هم در انواع سالاد تابستانی مصرف کنید. زیرا از محتوای آب زیادی تشکیل شده است و از کم آبی جلوگیری می‌کند. از طرفی، پیشنهاد می‌شود که آب دوغ خیار مجلسی را هم درست کنید؛ نه تنها بدن شما را خنک می‌کند، بلکه انرژی خوبی به شما می‌دهد.

4. میان وعده‌های مغذی

خانمی خندان با یک مشت آجیل

غذاهایی مانند انواع جوانه، اسفناج، حبوبات، آجیل و دانه‌ها حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات هستند. این غذاها از میزان زیادی منیزیم تشکیل می‌شوند؛ این یک عنصری مفید است که بر انرژی و متابولیسم سلول‌ها تاثیر می‌گذارد. در تابستان به دلیل تعریق، مواد معدنی زیادی از دست می‌دهید و حسابی خسته می‌شوید. ولی این مواد غذایی، کمبود مواد معدنی شما را جبران می‌کنند و باعث می‌شوند که پر انرژی بمانید.

5. انواع ادویه‌جات

مقادیر کمی از ادویه‌ها به هضم غذا کمک می‌کنند و شما را از خستگی و عفونت در امان نگه می‌دارند. ادویه‌هایی مانند زنجبیل، فلفل، دارچین، رزماری، سیر و …، از جمله موادی هستند که می‌توانید در کنار غذا مصرف کنید.

نوشیدنی‌های مناسب برای حفظ انرژی در فصل گرما

ما پیش‌تر بهترین نوشیدنی های تابستانی را به شما معرفی کرده‌ایم؛ در این مطلب می‌توانید انواع نوشیدنی‌های جذاب و خوشمزه را آموزش ببینید که همه آنها انرژی شما را در تابستان افزایش می‌دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید. علاوه بر این، در ادامه به بررسی چند نوع نوشیدنی دیگر می‌پردازیم که باعث افزایش انرژی و نشاط شما می‌شوند.

1. میلک شیک موز شکلاتی

این میلک شیک نه تنها طعم خوشمزه‌ای دارد، بلکه استقامت شما را نیز افزایش می‌دهد. کاکائو دارای مقداری کافئین است که با خستگی مبارزه می‌کند. علاوه بر این، موز حاوی مواد مغذی و مواد معدنی سالمی است که انرژی فوق العاده‌ای به شما می‌دهد. کافیست موزهای رسیده خرد شده را با شیر سرد، شکر و کاکائوی شیرین نشده مخلوط کنید و این نوشیدنی را خنک یا با یخ سرو کنید. برخی افراد کمی بستنی هم به آن اضافه کنند که این اختیاری است. اگر شما هم از طرفداران این نوع خوراکی‌ها هستید، پس مطلب انواع بستنی برای تابستان را هم مطالعه کنید.

2. آیس کافی یا آیس تی

چند لیوان آیس تی با یخ

هرجایی که صبحت از افزایش انرژی می‌شود، اسم قهوه هم می‌درخشد! قهوه با داشتن کافئین، به شما کمک می‌کند تا با انرژی بیشتری روزتان را بگذرانید. تعداد زیادی نوشیدنی وجود دارند که با قهوه درست می‌شوند، ولی برای تابستان بهتر است یک نوشیدنی خنک را انتخاب کنید. آیس کافی طرز تهیه ساده‌ای دارد و مواد اولیه آن همگی در دسترس هستند. کافیست قهوه را دم کنید و بعد از خنک شدن، به آن یخ اضافه کنید. در ضمن، دقیقا می‌توانید همین نوشیدنی را با چای دم شده و یخ نیز درست کنید. هر دو کافئین خوبی دارند و به شما انرژی می‌دهند.

3. نوشیدنی زنجبیل و هل

زنجبیل و هل، هر دو متابولیسم و سطح انرژی را بالا می‌برند و گردش خون را افزایش می‌دهند. دقیقا این چیزی است که در یک روز تابستانی گرم و کسل، به آن احتیاج دارید. به طور کلی، این نوشیدنی را به صورت داغ میل می‌کنند. ولی در فصل گرم سال می‌توانید زنجبیل، هل و عسل را به آب داغ اضافه کنید تا مخلوط شوند. بعد از خنک شدن، این نوشیدنی را به یخ اضافه کنید و خنک بنوشید.

4. آب نارگیل و لیمو

آب نارگیل سرشار از پروتئین، فیبر، الکترولیت‌های مختلف، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ بنابراین، شما را در طول روز پرانرژی نگه می‌دارد. لیمو هم یکی از خوراکی‌هایی است که در اکثر نوشیدنی‌های تابستانی استفاده می‌شود. زیرا سرشار از ویتامین C است و می‌تواند شما را شاداب‌تر کند. از طرفی، سطح استرس را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هوشیاری می‌شود. برای حفظ انرژی در تابستان هر زمان که احساس کم آبی یا تشنگی کردید، این نوشیدنی را میل کنید.

5. چای سبز و دانه چیا

دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند. در ضمن، چای سبز نیز از خستگی جلوگیری می‌کند. در واقع، ترکیب این دو باهم به شما کمک می‌کند در طول تابستان انرژی خود را حفظ کنید.

6. چای زعفران

از قدیم همیشه شنیده‌ایم که زعفران نشاط آور است و برای افزایش شادی از آن استفاده می‌شود. به این دلیل که زعفران مستقیما بر هورمون سروتونین تاثیر می‌گذارد که باعث شادی در بدن می‌شود. بنابراین اگر در روزهای تابستانی احساس افسردگی و کسالت دارید، یک فنجان چای زعفران بنوشید.

استراحت و حفظ انرژی در فصل گرما

مردی در حال استراحت

وقتی صحبت از حفظ انرژی در تابستان می‌شود، اکثر افراد فقط به غذا و نوشیدنی مناسب فکر می‌کنند. ولی استراحت یک عامل کلیدی در حفظ نشاط به حساب می‌آید. بنابراین، حتما مطمئن شوید که شب‌ها به اندازه کافی می‌خوابید. خواب خوب شبانه می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، زیرا در طول روز تمرکز و انرژی شما را بهبود می‌بخشد. پیشنهاد می‌شود که 6-8 ساعت به طور منظم بخوابید و برای اینکه سریع‌تر بخوابید، تمام وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید. همچنین خوب است در اتاقی خنک و تاریک بخوابید، زیرا در این صورت هیچ چیز خواب شما را مختل نمی‌کند. برای داشتن خوابی خوب در طول شب، یک شام سبک بخورید و قبل از خواب چیزی میل نکنید.
اگر در طول تابستان کسل باشید و مدام یک کار یکنواخت انجام دهید، حسابی بی انرژی می‌شوید. بنابراین، هر زمان متوجه شدید که انرژی کمی دارید و تمرکز خود را از دست داده‌اید، استراحت کنید یا فعالیت جدیدی را امتحان کنید. این بستگی به شرایط شما دارد؛ می‌توانید به یک پیاده‌روی خیلی کوتاه بروید یا حتی با دوست خود تماس بگیرید تا از کسل بودن دور شوید.

حفظ انرژی در محل کار در فصل گرما

به طور طبیعی، شما بعد از چند ساعت کار کردن بی انرژی و خسته می‌شوید. حال فرض کنید که در گرمای تابستان قرار دارید و باید تمام حواس خود را به کار بدهید! این کار کمی سخت است. بنابراین، باید در محل کار خود هم به فکر حفظ انرژی در تابستان باشید. علاوه بر مصرف نوشیدنی‌های مناسب و غذاهایی که عنوان شدند، پیشنهاد می‌‌شود که کارهای زیر را هم انجام دهید:

1. استفاده از منبع نور طبیعی

اگر در دفتر کار می‌کنید، از قدرت نور طبیعی استفاده کنید تا روحیه خود را ارتقا دهید و بهره‌وری را افزایش دهید. اگر شغل شما در فضای باز است، سعی کنید در معرض نور خورشید قرار بگیرید؛ زیرا این باعث افزایش تولید ویتامین D می‌شود که نقش مهمی در حفظ سطح انرژی ایفا می‌کند. صندلی کار خود را نزدیک پنجره بگذارید یا اگر دفتر شما دارای حیاط است، چند دقیقه به بیرون بروید و از اثرات احیا‌کننده طبیعت و فضای باز لذت ببرید.

2. تغییر در دکوراسیون

فضای کاری خود را به محیطی تبدیل کنید که ماهیت تابستان را به تصویر می‌کشد. گیاهان یا گل‌های تازه را به اتاق کار خود اضافه کنید تا حسی از طبیعت را به داخل بیاورید. موسیقی نشاط‌آور یا صداهای محیطی را پخش کنید که حس آرامش و تمرکز را ایجاد می‌کنند. رنگ‌های پر جنب و جوش را در دکور اداری خود استفاده کنید تا حس مثبت را افزایش داده و به فضای خود انرژی دهید. با ایجاد یک فضای کاری تابستانی، تمایل بیشتری به لذت بردن از اوقات خود در داخل خانه خواهید داشت و انگیزه کار کردن پیدا می‌کنید.

3. داشتن استراحت فعال

همانطور که پیش‌تر گفتیم، استراحت برای حفظ انرژی در تابستان، ضروری است. این نکته در محل کار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استراحت‌های فعال را در روز کاری خود بگنجانید تا ذهنی پر انرژی داشته باشید. به جای اینکه هنگام ناهار پشت میز خود بنشینید، به پیاده‌روی بروید یا یک برنامه ورزشی سریع انجام دهید.
فعالیت بدنی باعث افزایش سطح اندورفین، کاهش استرس و افزایش سطح انرژی می‌شود. حرکات کششی پشت میز یا حرکات یوگا را در نظر بگیرید تا با ماهیت کم تحرک کار اداری مقابله کنید. این وقفه‌ها به شما نیرو می‌بخشند و هنگامی که به وظایف خود باز می‌گردید، انرژی شما را مخصوصا در فصل تابستان، افزایش می‌دهند.

لباس‌های مناسب برای حفظ انرژی در فصل گرما

پوشیدن لباس مناسب می‌تواند تفاوت قابل توجهی را در احساس و انرژی شما در طول تابستان ایجاد کند. توصیه می‌شود که در تابستان، لباس‌هایی را انتخاب کنید که از مواد سبک ساخته شده‌اند و باعث آسان‌‌تر شدن گردش هوا می‌شوند. لباسی بپوشید که از پنبه، کتان، ابریشم طبیعی یا الیاف مصنوعی با کارایی بالا ساخته شده است. رنگ‌های روشن‌تری را انتخاب کنید که به جای جذب گرما، نور خورشید را منعکس می‌کنند. برای راحتی بیشتر، کفش یا صندل دم باز بپوشید.

حفظ انرژی در هوای گرم برای ورزشکاران

یک سالاد ،سیب، عینک، کلاه و متر

ورزشکاران یکی از مهمترین گروه‌هایی هستند که باید در تابستان به فکر راه‌های مقابله با گرمازدگی باشند و بتوانند در عین حال انرژی خود را حفظ کنند. بدون شک گرما بر کاهش انرژی این افراد تاثیر زیادی می‌گذارد، مخصوصا اگر در فضای باز تمرین می‌کنند. تمامی نکاتی که پیش‌تر گفتیم را ورزشکاران هم باید رعایت کنند تا انرژی آنها کاهش پیدا نکند؛ ولی با این تفاوت که باید توجه بیشتری بر تغذیه خود داشته باشند. زیرا فعالیت بدنی آنها بالا است و در خطر کمبود انرژی قرار می‌گیرند.
اگر ورزشکار هستید، قبل از تشنگی آب بنوشید. هر جا که می‌روید یک بطری آب به همراه داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات فراوان بخورید، زیرا سرشار از آب هستند. به اندازه کافی غذا بخورید تا انرژی لازم برای ورزش را دریافت کنید. غذا را به طور مداوم، منظم و به موقع بخورید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. بهتر است برای میان وعده هم غذاهای پر انرژی مانند کشمش، آجیل، پنیر، شیر، پاستا، برنج، نان و غلات بخورید.
نوشیدنی‌های انرژی‌زا مانند شیر، آب پرتقال و آب میوه‌های دیگر را همراه با تمام وعده‌های غذایی خود مصرف کنید و یک تا دو ساعت بعد از هر تمرین، یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات، پروتئین و مایعات فراوان مصرف کنید. ورزش به خصوص در هوای گرم، باعث می‌شود بدن از طریق تعریق مقدار زیادی آب و الکترولیت از دست بدهد؛ پتاسیم و سدیم دو الکترولیت مهم در بدن هستند که مایعات بدن را متعادل می‌کنند. اکثر میوه‌ها و سبزیجات دارای میزان زیادی پتاسیم هستند. سدیم نیز در غذاهای دریایی، غلات، سبزیجات و محصولات لبنی یافت می‌شود.

نکات مهم برای حفظ انرژی

تمامی مواردی که عنوان کردیم، همگی جزو بهترین راه های حفظ انرژی در تابستان محسوب می‌شوند. ولی علاوه بر این‌ها، بهتر است که نکات زیر را هم رعایت کنید:

1. از خوردن غذاهای اجتناب کنید

به طور کلی، غداهای چرب باعث احساس خستگی می‌شوند؛ این موضوع در تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا هضم آنها سخت‌تر است. بنابراین از غذاهای سنگین، چرب یا فرآوری شده که می‌توانند باعث تنبلی شما شوند، خودداری کنید.

2. غذاهای سبک میل کنید

وقتی در هوای گرم بیش از حد غذا می‌خورید، دمای داخلی بدن شما را افزایش می‌دهد تا کالری اضافی را بسوزاند. اگر می‌خواهید سرحال و پرانرژی بمانید، غذای سبک بخورید؛ زیرا سیستم داخلی شما به راحتی آن را مصرف می‌کند و در اثر گرما احساس خستگی نخواهید کرد.

3. ورزش‌های سبک انجام دهید

در تابستان از ورزش سنگین مخصوصا در فضای باز، دوری کنید. در عوض هر زمان که احساس خستگی داشتید، شنا، یوگا، ایروبیک، پیاده‌روی، آهسته دویدن و سایر تمرینات را به صورت معمولی و سبک انجام دهید.

4. هر روز دوش بگیرید

مهم است که روزانه دوش بگیرید تا آلودگی‌ها و میکروب‌ها از بدن شما پاک شوند. اگر ورزش و فعالیت‌های بدنی زیادی انجام می‌دهید، بهتر است حداقل دو بار در روز دوش بگیرید؛ زیرا به شما کمک می‌کند شاداب و پرانرژی بمانید. یک راه خوب برای حفظ انرژی، گرفتن دوش آب تقریبا سرد است.

5. از روغن نعناع استفاده کنید

روغن نعناع خواص خنک‌کنندگی دارد و از آن می‌توان برای غلبه بر حرارت استفاده کرد. مقداری روغن نعناع فلفلی با کیفیت بالا بر روی بدن خود بمالید تا گیرنده‌های عصبیِ حساس به سرما را تحریک کند. همچنین می‌توانید یک قطره از آن را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کرده و به پشت گردن خود بمالید. زیرا احساس خنکی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حس راحتی بیشتری داشته باشید؛ البته، دمای بدن شما را کاهش نمی‌دهد.

6. از مصرف کافئین زیاد خودداری کنید

اگر می‌خواهید در تابستان شاداب بمانید، بهتر است کافئین را در حد متعادل بنوشید. زیرا کم آبی یکی از اشکالات احتمالی استفاده از قهوه به ویژه در ماه‌های گرم سال است. قهوه به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد، می‌تواند باعث از دست دادن مایعات شود. برای کاهش این خطر، بسیار مهم است که در طول روز با نوشیدن مقدار زیادی آب هیدراته بمانید؛ به خصوص اگر از نوشیدن قهوه نیز لذت می‌برید.

7. ویتامین‌های لازم را روزانه مصرف کنید

مصرف ویتامین‌ها و حفظ انرژی در فصل گرما، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. اگر ویتامین B را از مواد غذایی به دست نمی‌آورید، بهتر است مکمل آن را جایگزین کنید. ویتامین‌های B تقویت‌کننده‌های عالی انرژی هستند و به بدن شما کمک می‌کنند تا انرژی از دست رفته در اثر گرما را جایگزین کنند. شما می‌توانید با مصرف مولتی ویتامین دوز روزانه، ویتامین B و سایر ویتامین‌های حیاتی که برای عملکرد صحیح بدن مهم هستند را دریافت کنید. ویتامین D را هم می‌توانید از نور طبیعی یا به صورت قرص و از مواد غذایی دریافت کنید، زیرا نقش مهمی در افزایش انرژی دارد. ویتامین E هم به بالا بردن انرژی بدن و پایداری فیزیکی، کمک می‌کند.

تابستان‌های انرژی با مواد غذایی پر انرژی

همانطور که مطالعه کردید، مواد غذایی تاثیر زیادی در حفظ انرژی شما دارند. اگر می‌خواهید در تابستان پر نشاط باشید، بارجیل در خدمت شماست. برای تهیه انواع مخلوط آجیل، دمنوش و قهوه، وارد سایت ما شوید و محصولات مورد نظرتان را با قیمت مناسب تهیه کنید. تمامی محصولات با بسته‌بندی استاندارد به سراسر کشور ارسال می‌شوند.

منبع: hindustantimes.com | newsbytesapp.com | kornferry.com