دم کردن قهوه، یک فرآیند پیچیده است که به اندازه آسیاب دقیق و ثابت نیاز دارد. درجه آسیاب قهوه می‌تواند طعم آن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. برخی از افراد فکر می‌کنند که برای داشتن نوشیدنی خوش طعم، به یک دستگاه حرفه‌ای نیاز دارند؛ ولی جالب است بدانید که پیش از هر چیزی باید به فکر یک آسیاب قهوه خوب باشید. با وجود بسیاری از آسیاب‌های موجود در بازار، شاید انتخاب یک گزینه برای شما سخت باشد. بنابراین، ما در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم ویژگی های آسیاب قهوه با کیفیت را بررسی کنیم و به شما بگوییم که کدام نوع را انتخاب کنید. اگر شما هم می‌خواهید یک نوشیدنی غنی و خوش عطر داشته باشید، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

تاثیر یکنواختی آسیاب بر کیفیت دم‌آوری قهوه

پیش از بررسی آسیب های قهوه، بهتر است کمی به این موضوع بپردازیم که اصلا چرا آسیاب قهوه تا این میزان مهم است و باید به فکر خرید مناسب‌ترین گزینه باشید. در واقع، اگر می‌خواهید یک فنجان قهوه غنی و خوش طعم داشته باشید، باید حتما به تناسب بین آسیاب و فرآیند دم کردن دقت کنید. این موضوع بسیار مهمی است، زیرا به طور مستقیم بر فرآیند استخراج تاثیر می‌گذارد.
به عنوان مثال، اگر از فرنچ پرس استفاده می‌کنید، به اندازه آسیاب درشت نیاز دارید. این اجازه می‌دهد تا قهوه مدت زمان بیشتری دم بکشد و در نتیجه، یک فنجان نوشیدنی قوی‌تر ایجاد شود. ولی اگر قهوه آسیاب شده یکنواخت نباشد، این در فرآیند دم آوری اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که طعم نهایی قهوه آنطوری نباشد که شما می‌خواهید. یعنی کیفیتی که برای قهوه با فرنچ پرس است را به دست نمی‌آورید.
قهوه‌ای که خیلی ریز آسیاب شده باشد، می‌تواند باعث سرریز شدن سبد دستگاه شما شود. زیرا آب به آرامی در قهوهِ متراکم، حرکت می‌کند. ولی آسیاب بیش از حد درشت، باعث می‌شود که آب خیلی سریع از آن عبور کند و کل سبد را اشباع نکند. بنابراین برای انواع دم آوری قهوه، باید حتما به اندازه آسیاب دقت کنید.

نقش اندازه ذرات آسیاب‌شده در طعم نهایی قهوه

فرقی ندارد که به فکر طرز تهیه قهوه لاته هستید یا قهوه فرنچ پرس را ترجیح می‌دهید؛ زیرا در هر صورت باید به اندازه ذرات دقت کنید. هنگام دم کردن قهوه، دمای آب، زمان و اندازه دانه قهوه، در کنار هم باعث طعم نهایی قهوه شما می‌شوند. هر یک از این عوامل، محدوده بهینه‌ای دارند که رعایت کردن آنها باعث می‌شود تا مواد جامد قهوه با آب در نسبت خوبی قرار بگیرند و یک نوشیدنی خوش طعم به دست آید. بنابراین به اندازه آسیاب قهوه دقت زیادی کنید.
اگر دانه‌های قهوه آسیاب شده شما خیلی ریز باشد، ممکن است قهوه بیش از حد استخراج شود. استخراج بیش از حد، باعث ایجاد تلخیِ زیاد و گاهی سوخته می‌شود. اگر آسیاب شما خیلی درشت باشد، ترکیبات طعم‌دهنده قهوه این شانس را ندارند که در طول چرخه دم کردن، به طور کامل آزاد شوند. در نتبجه، قهوه به خوبی استخراج نمی‌شود و طعم بسیار کمی خواهد داشت. در ضمن، باید برای هر نوع دم آوری بتوانید آسیاب خوبی را انتخاب کنید. دستگاه آسیاب نامناسب بر روی استخراج تاثیر می‌گذارد.
به طور کلی، اگر یک فنجان قهوه قوی‌تر و پررنگ‌تر را ترجیح می‌دهید، اندازه آسیاب های قهوه ریزتر را انتخاب کنید و اگر از طعم لطیف‌تر و متعادل‌تری لذت می‌برید، اندازه آسیاب درشت‌تر را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که گاهی اندازه آسیاب به ترجیحات سلیقه شخصی شما بستگی دارد. بنابراین، اندازه‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین مورد را برای خود پیدا کنید. در ضمن، اگر خودتان قهوه را رست و آسیاب می‌کنید، بهتر است که ابتدا با انواع رست قهوه آشنا شوید و بعد از آن، دانه‌ها را آسیاب کنید.

انواع آسیاب‌های قهوه

آسیاب تیغه ای و آجدار قهوه از نمای نزدیک

آسیاب‌‌های قهوه بر اساس چند ویژگی دسته‌بندی می‌شوند و در این بخش آسیاب تیغه ای و آج دار را بررسی می‌کنیم. در تصویر بالا سمت راست آسیاب قهوه تیغه‌ای را مشاهده می‌کنید، آسیاب وسط از نوع آسیاب آج‌دار تخت است و آسیب سمت چپ به عنوان آسیاب مخروطی شناخته می‌شود.

1. آسیاب قهوه تیغه ای

این آسیاب فناوری خاصی ندارد؛ تیغه‌های چرخان به سرعت در داخل آسیاب نوسان می‌کنند و از بین دانه‌ها می‌گذرند. هرچه بیشتر دانه‌ها را آسیاب کنید، پودرِ به دست آمده ریزتر می‌شود. با اینکه این تیغه دانه‌ها را آسیاب می‌کند، ولی عملکرد تصادفی دارد و این باعث می‌شود که آسیاب به خوبی صورت نگیرد. این می‌تواند بر طعم نهایی نوشیدنی شما کمی تاثیر بگذارد.
البته این تاثیر خیلی زیاد نیست و شاید هر فردی متوجه آن نشود. با این حال، اگر طعم یکنواخت قهوه برای شما اولویت است، پیشنهاد می‌شود از مدل‌های دیگر آسیاب استفاده کنید که اندازه‌های یکنواختی را به وجود می‌آورند. آسیاب تیغه‌ای یک انتخاب عالی برای افرادی است که اولویت‌های زیر را دارند:
سهولت استفاده: این آسیاب برای افراد تازه‌کار بهترین گزینه محسوب می‌شود.
مقرون به‌صرفه بودن: این نوع آسیاب معمولا ارزان‌ترین نوع آسیاب موجود در بازار است.
نگهداری آسان: در مقایسه با سایر انواع آسیاب قهوه، آسیاب‌های تیغه‌ای به ساده‌ترین روش تمیز می‌شوند و شرایط نگهداری خاصی ندارند.

2. آسیاب قهوه آج دار (دندانه‌ای)

آسیاب آج‌دار پیشرفته، یک پله بالاتر از آسیاب تیغه‌ای قرار دارد. در واقع، این همان نوع آسیاب است که اکثرا در کافه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. این وسیله به جای برش دادن مکرر دانه‌های قهوه، آنها را به داخل قیف هدایت می‌کند. سپس با استفاده از دو صفحه دندانه‌دار قابل تنظیم، آن را روی یک سطح سخت خرد می‌کند. به دلیل این طراحی، آسیاب آج‌دار (دانه‌دار) دو مزیت مشخص دارد که عبارت‌اند از:
دقت بالا: با تنظیم صفحات، می‌توانید میزان درشت یا ریز بودن آسیاب را مشخص کنید.
دوام: این آسیاب اغلب با سرامیک یا فولاد ساخته می‌شود و دوام بالایی دارد؛ بنابراین، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود.
با این حال، با توجه به ویژگی‌های پیشرفته آن، قیمت آسیاب آج‌دار نسبت به تیغه‌ای بیشتر است.

انواع آسیاب آج‌دار

آسیاب آج‌دار خود به دو نوع تیغه‌ای تخت (مسطح) و مخروطی تقسیم می‌شود که شما باید با توجه به نیازتان آن را خریداری کنید. ویژگی‌های این دو نوع شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آسیاب آج‌دار تخت: این‌ها معمولا بلندتر هستند، اما اندازه‌های دانه ثابت و یکنواختی را تولید می‌کنند که طرفداران اسپرسو دنبال آن هستند. در واقع، افراد زیادی این را بهترین آسیاب قهوه برای اسپرسو می‌دانند.
  • آسیاب آج‌دار مخروطی: این دستگاه، آسیاب را به صورت کندتری انجام می‌دهد و بنابراین سر و صدای زیادی ایجاد نمی‌کند و دانه‌ها را به صورت تمیزتری آسیاب می‌کند. در ضمن، قیمت مناسب‌تری نسبت به نوع صفحه‌ای دارد. با این حال، این آسیاب برخی از ذرات قهوه را به صورت بزرگ و برخی دیگر را به صورت ریز آسیاب می‌کند.

آسیاب تیغه‌ای تخت در مقابل آسیاب مخروطی: کدام یک بهتر است؟

حال که گفتیم آسیاب آج‌دار به دو نوع تقسیم می‌شود، شاید انتخاب برای شما کمی سخت باشد. بنابراین در این بخش به مقایسه این دو می‌پردازیم:

آسیاب تیغه‌ای تخت

این آسیاب‌ها دو صفحه صاف هستند که روی هم می‌چرخند تا دانه‌های قهوه را آسیاب کنند. فاصله بین دو صفحه اندازه آسیاب را تعیین می‌کند. آنها معمولا به دلیل قوام و اندازه آسیاب یکنواخت خود شناخته می‌شوند. آسیاب‌های تیغه‌ای تخت به دلیل دوام و توانایی آنها در تولید حجم بالایی از قهوه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا آسیاب تیغه‌ای تخت

برخی از مهم‌ترین مزایای این آسیاب شامل موارد زیر می‌شوند:
قوام: آسیاب تیغه‌ای تخت برای تولید یک اندازه آسیاب یکنواخت استفاده می‌شود و استخراج متعادلی را هم ایجاد می‌کند.
دوام: آسیاب‌های تخت معمولا در موارد تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث دوام بیشتر و توانایی تولید حجم بالایی از قهوه می‌شوند.
سرعت: این آسیب‌ها عموما در آسیاب کردن دانه‌های قهوه سریع‌تر عمل می‌کنند و برای دم کردن قهوه با حجم بالا ایده‌آل هستند.

معایب آسیاب تیغه‌ای تخت

با وجود مزایای مختلف، این آسیاب معایب زیر را هم شامل می‌شود:
تولید گرما: تیغه‌های تخت می‌توانند در طول فرآیند آسیاب، گرما ایجاد کنند و بر طعم و کیفیت قهوه تاثیر بگذارند.
سر و صدا: آسیاب‌های تخت سر و صدای بیشتری نسبت به مخروطی دارند که می‌تواند برای کسانی که به صدا حساس هستند، مشکل‌ساز باشد.
• هزینه: این آسیاب‌ها معمولا گران‌تر از فرزهای مخروطی هستند و باعث می‌شوند هر فردی نتواند آنها را خریداری کند.

آسیاب‌های مخروطی

این نوع آسیاب‌ها، مخروطی شکل هستند و در یک نقطه به هم می رسند. آنها به دلیل تولید حرارت کمتر شناخته می‌شوند؛ از این‌رو، تاثیر زیادی روی طعم قهوه نمی‌گذارند. آنها معمولا به دلیل مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده، در آسیاب‌های قهوه خانگی استفاده می‌شوند.

مزایای آسیاب مخروطی

با خرید این آسیاب، از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوید:
طعم: این آسیاب قهوه را به صورت ملایم‌تری آسیاب می‌کند که می‌تواند منجر به یک فنجان قهوه شیرین‌تر و طعم‌دارتر شود.
کاهش حرارت: آسیاب‌های مخروطی نسبت به آسیاب تخت، حرارت کمتری تولید می‌کنند و این می‌تواند به حفظ طعم و کیفیت قهوه کمک کند.
مقرون به صرفه بودن: آسیاب‌های مخروطی معمولا مقرون به صرفه‌تر از مدل تخت هستند و همین موضوع آنها را به گزینه‌ای در دسترس برای طرفداران قهوه تبدیل می‌کند.

معایب آسیاب مخروطی

اگر به فکر خرید آسیاب قهوه مخروطی هستید، بهتر است که به معایب زیر هم دقت داشته باشید:
قوام: آسیاب های مخروطی از نظر اندازه آسیاب، به اندازه آسیاب‌های تخت سازگار نیستند. این می‌تواند منجر به استخراج ناسازگار شود.
ظرفیت: این نوع آسیاب معمولا در کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود که توانایی کمتری در تولید قهوه با حجم بالا داشته باشد.
تعمیر و نگهداری: آسیاب‌های مخروطی ممکن است نیاز به نگهداری و تمیز کردن بیشتری نسبت به آسیاب تخت داشته باشند و این می‌تواند برای برخی از طرفداران قهوه مشکل‌ساز باشد.

آسیاب‌های دستی و برقی: مقایسه قابلیت‌ها و مزایا

ممکن است شما نیز هنگام خرید بهترین آسیاب قهوه خانگی یا حرفه‌ای، دچار سردرگمی شوید و انتخاب مدل دستی یا برقی برای‌تان کمی سخت باشد. به همین دلیل ما در ادامه، ویژگی‌های این دو نوع آسیاب و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم تا با اطلاعات بیشتری دست به خرید بزنید. در ضمن اگر به اطلاعات درباره قهوه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب همه چیز درباره قهوه و فواید و مضرات قهوه را نیز مطالعه کنید.

آسیاب قهوه دستی

فردی در حال آسیاب کردن قهوه با آسیاب دستی

آسیاب قهوه دستی، دستگاهی است که از یک میل دستی برای آسیاب دانه های قهوه استفاده می‌کند. علاوه بر این، شامل یک قیف، مجموعه‌ای از فرز و گیره‌ی آسیاب می‌شود. در این دستگاه، دانه‌ها را داخل قیف می‌گذارید، اندازه آسیاب را تنظیم می‌کنید و دسته را می‌چرخانید تا زمانی که دانه‌ها آسیاب شوند. آسیاب‌های دستی بسیار کاربرپسند هستند. کافیست به راحتی دانه‌های قهوه را در قیف قرار دهید، تنظیمات آسیاب را تغییر دهید و شروع به چرخ دادن بخش مورد نظر شوید.
در بیشتر موارد، با هیچ تنظیمات یا دکمه‌های گیج کننده‌ای مواجه نخواهید شد. در ضمن، به پیدا کردن پریز و برق هیچ نیازی نیست. آسیاب‌های دستی در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود، مدل مورد نظرتان را خریداری کنید.

مزایای آسیاب قهوه دستی

برخی از مهمترین مزایا و ویژگی های آسیاب قهوه دستی شامل موارد زیر می‌شوند:

1. تسلط بالا
جذابیت واقعی آسیاب‌های دستی در تسلط آنها بر فرآیند آسیاب کردن است. معمولا تیغه‌های برقی با سرعت سرسام‌آوری می‌چرخند که این می‌تواند گرما ایجاد کند و باعث شود که یک آسیاب غیریکنواخت داشته باشید. ولی با یک آسیاب دستی، شما کنترل سرعت و نیرو را در دست دارید و ممکن است نسبت به آسیاب‌های برقی کیفیت پایین، آسیاب یکنواخت‌تری داشته باشید. در نهایت، این باعث می‌شود که قهوه شما خیلی بهتر دم شود.

2. بدون نیاز به برق و دوستدار محیط زیست
برق ندارید؟ مشکلی نیست! آسیاب‌های دستی به برق نیازی ندارند و در هر جایی می‌توانید از آنها استفاده کنید. از طرفی، این ویژگی باعث شده است که دستگاه به یک انتخاب سازگار با محیط زیست تبدیل شود.

3. دوام بالا
آسیاب های دستی معمولا از مواد با کیفیت بالا مانند فولاد ضد زنگ یا سرامیک ساخته می‌شوند. بنابراین دوام بالایی دارند و تا سال‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

4. قابل حمل
اگر اهل سفر هستید و می‌خواهید خودتان در طول سفر قهوه را آسیاب کنید و نوشیدنی خوش عطر داشته باشید، آسیاب قهوه دستی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این دستگاه جمع و جور و سبک است و به راحتی در کوله پشتی یا چمدان شما قرار می‌گیرد.

معایب آسیاب قهوه دستی

با اینکه آسیاب دستی مزایای مختلفی را شامل می‌شود، ولی نباید از مشکلات آن چشم‌پوشی کنید. در واقع، پیش از خرید حتما این معایب را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که برای شما محدودیتی ایجاد نمی‌کنند.

1. زمان بر بودن
آسیاب کردن دانه‌ها به صورت دستی، زمان و تلاش زیادی می‌خواهد. بسته به اندازه آسیاب و حجم قهوه مورد نیاز، ممکن است این فرآیند بین 1 تا 5 دقیقه یا بیشتر طول بکشد. اگر هر روز خود را با انواع قهوه برای صبح شروع می‌کنید و پرمشغله هستید، این ممکن است کاربردی‌ترین گزینه نباشد.

2. ظرفیت محدود
آسیاب‌های دستی معمولا نسبت به آسیاب‌های برقی، قیف کوچک‌تری دارند. پس اگر برای افراد بیشتری قهوه درست می‌کنید یا مصرف قهوه شخصی شما زیاد است، باید چندین بار قیف را پر کنید.

3. تنظیمات آسیاب ناسازگار
در حالی که برخی از آسیاب‌های دستی در تولید آسیاب‌های خوب برای اسپرسو، قهوه ترک یا فرنچ پرس عالی هستند، ولی شاید برخی از انواع قهوه به آسیاب‌های یکنواخت نیازی نداشته باشند. این می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود.

آسیاب قهوه برقی

فردی در حال آسیاب کردن قهوه با آسیاب برقی

در حالی که آسیاب‌های دستی جذابیت خود را دارند، ولی نمی‌توان از ویژگی‌های آسیاب های قهوه برقی چشم‌پوشی کرد. یکی از بزرگترین قابلیت‌های آسیاب‌های برقی، سرعت آنها است. تنها با فشردن یک دکمه، می‌توانید دانه‌ها را در عرض چند ثانیه آسیاب کنید. برای زمان‌هایی که قصد آسیاب کردن مقدار زیادی قهوه را دارید، بدون شک قهوه دستی ابزاری خسته‌کننده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که از آسیاب قهوه برقی استفاده کنید.
آنها اغلب با طیف وسیعی از تنظیمات به فروش می‌رسند که این باعث می‌شود آسیاب و دم کردن قهوه راحت‌تر صورت بگیرد. البته به دلیل این ویژگی‌های مثبت، مشخصا قیمت بیشتری دارد. با این حال، سرمایه‌گذاری بر روی یک آسیاب با کیفیت بالا، به شما این امکان را می‌دهد که تا سال‌ها از یک وسیله با کیفیت بهره ببرید.

مزایای آسیاب قهوه برقی

برخی از مهمترین مزایای آسیاب های قهوه برقی عبارت‌اند از:

1. سرعت و راحتی
همانطور که گفتیم، تنها با فشار دادن یک دکمه، آسیاب برقی به سرعت دانه‌های شما را آسیاب می‌کند. آن‌ها برای صبح‌های پرمشغله و زمانی که نیاز به کافئین دارید، عالی هستند.

2. یک آسیاب همه‌کاره
بسیاری از آسیاب‌های برقی دارای تنظیمات آسیاب متعددی هستند که جابه‌جایی سریع بین روش‌های دم کردن اسپرسو، قطره‌ای و فرنچ پرس را آسان می‌کند.

3. ظرفیت بزرگ
آسیاب های برقی به طور کلی اندازه قیف بزرگ‌تری دارند؛ به این معنی که می‌توانید در هر بار، تعداد بیشتری دانه را آسیاب کنید. این موضوع به ویژه هنگام پذیرایی از مهمانان و هر زمان که به قهوه زیادی نیاز دارید، مهم است.

4. آسیاب‌های درشت یکنواخت
آسیاب‌های برقی می‌توانند آسیاب‌های درشت و یکنواختی تولید کنند و برای کسانی که از فرنچ پرس، دم‌کردن سرد یا سایر روش‌های دم کردن با دانه‌های درشت‌تر لذت می‌برند، انتخاب خوبی هستند.

5. ویژگی آندیمند (on-demand)
برخی از آسیاب های برقی دارای ویژگی آسیاب آندیمند هستند. به این معنی که دانه‌ها مستقیما در پورتافیلتر یا دستگاه دم کردن شما، آسیاب می‌شوند. این کار نیاز به انتقال قهوه آسیاب شده از ظرفی به ظرف دیگر را از بین می‌برد و باعث کاهش آشفتگی و حفظ طراوت قهوه می‌شود.

معایب آسیاب قهوه برقی

با وجود ویژگی‌های مثبت، این آسیاب محدودیت‌هایی هم دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

1. اتکا به منبع انرژی
آسیاب‌های قهوه برقی برای کار کردن به منبع انرژی نیاز دارند. اگر برق قطع شود یا در مسافرت و جایی باشید که دسترسی به برق محدود است، دچار مشکل می‌شوید.

2. تعمیر، نگهداری و تمیز کردن
آسیاب‌های برقی اغلب دارای قطعات و اجزای بیشتری هستند که این باعث می‌شود تمیز کردن و نگهداری از آنها کمی زمان‌بر و پیچیده شود.

3. هزینه بیشتر
آسیاب‌های برقی با کیفیت بالا؛ گران‌تر از آسیاب‌های دستی هستند. با این حال، می‌توانید گزینه‌های برقی مقرون ‌به‌صرفه را نیز پیدا کنید. اما ممکن است آن‌ها همان سطح ثبات و دوام آسیاب لازم را ارائه ندهند.

4. سر و صدای زیاد
اگر در آپارتمانی با دیوارهای نازک زندگی می‌کنید یا به سر و صدا حساس هستید، صدای بلند این آسیاب می‌تواند مزاحمت ایجاد کند.

کدام را انتخاب کنیم؛ آسیاب قهوه دستی یا آسیاب برقی؟

به طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام آسیاب بهتر است، زیرا انتخاب گزینه نهایی کاملا به ترجیحات شخصی و سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر به دنبال این هستید که آسیاب دقیق‌تری داشته باشید و بتوانید فرآیند را به خوبی کنترل کنید، آسیاب دستی انتخاب مناسبی است. با این حال اگر راحتی، سرعت و تطبیق‌پذیری اولویت‌های شما هستند، ممکن است یک آسیاب برقی برای‌تان مناسب‌تر باشد. به طور کلی پیش از خرید، سوال‌های زیر را از خود بپرسید:
• بودجه شما چقدر است؟ چقدر حاضرید برای یک آسیاب قهوه خرج کنید؟
• چند وقت یکبار قهوه درست می‌کنید؟
• در یک زمان، چه مقدار قهوه آسیاب می‌کنید؟
• برای دم کردن، به چه اندازه‌ای از آسیاب نیاز دارید؟
• قهوه را کجا درست می کنید؟ آیا به برق دسترسی دارید؟
• چقدر وقت و انرژی برای تهیه قهوه دارید؟
ما جواب این سوال‌ها را در مزایا و معایب هر کدام از آسیاب‌ها بررسی کردیم؛ بنابراین شما می‌توانید با پاسخ دادن به آنها، گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل با نیازهای شما مطابقت دارد.

تنظیم آسیاب قهوه؛ انتخاب درست برای هر نوع دم‌آوری

تا به اینجای متن متوجه شدید که نوع آسیاب قهوه‌ای که انتخاب می‌کنید، باید متناسب با روش دم آوری خاص خودتان باشد. هر روش دم کردن، ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را دارد و انتخاب روش درست تاثیر زیادی در کیفیت طعم نوشیدنی می‌گذارد. به طور کلی، برای فرنچ پرس، قهوه قطره‌ای و قهوه سرد می‌توانید از هر دو آسیاب مخروطی و تخت استفاده کنید. زیرا فرنچ پرس و قهوه سرد به آسیاب درشت و یکنواخت نیاز دارند که با این دو آسیاب می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.
قهوه سازهای قطره‌ای نیز معمولا به آسیاب متوسط نیاز دارند. زیرا باعث می‌شود تا آب به طور موثر قهوه را استخراج کند و در عین حال، نوشیدنی خیلی تلخ نشود. برای این دم آوری هم آسیاب مخروطی و هم تخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا هر دو می‌توانند اندازه آسیاب متوسط را تولید کنند. در ضمن، برای همه این موارد آسیاب تیغه‌ای هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا با آسیاب تیغه‌ای شما می‌توانید به خوبی به آسیابی با اندازه درست و متوسط، دست پیدا کنید. ولی برای اسپرسو وضعیت کمی متفاوت است، به همین دلیل در ادامه ویژگی بهترین آسیاب اسپرسو را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

آسیاب‌های تخصصی برای اسپرسو

فردی در حال آسیاب کردن اسپرسو

فرقی ندارد که یک اسپرسوی معمولی درست می‌کنید یا برای تهیه قهوه دالگونا از اسپرسو استفاده می‌کنید. در هر صورت برای خوش طعم شدن هر نوشیدنی بر پایه اسپرسو، باید آسیاب مخصوص داشته باشید. معمولا باریستاهای تازه‌کار فقط به این فکر می‌کنند که کدام دستگاه اسپرسو را بخرند؛ زیرا آنها تصور می‌کنند که یک فنجان قهوه عالی، فقط تحت تاثیر دستگاه قرار دارد. ولی اینطور نیست! یک اسپرسوی بی‌نظیر، با آسیاب قهوه مناسب شروع می‌شود؛ نه با دستگاه اسپرسوساز. بدون آسیاب مناسب، اسپرسوی شما آبکی، ترش و کاملا ناخالص خواهد بود. پس باید به فکر آسیاب تخصصی برای اسپرسوی خود باشید.
هنگام درست کردن اسپرسو، اندازه آسیاب یکی از متغیرهای زیادی است که روی آن تمرکز می‌کنیم. طبق تعریف، اسپرسو مقدار غلیظی از قهوه است که در 20 تا 30 ثانیه با استفاده از 6 تا 9 بار فشار اتمسفر، دم می‌شود. برای درست کردن این قهوه باید در مدت زمان کوتاهی بدون لطمه رسیدن به طعم نوشیدنی، آن را دم کنیم. پس به یک آسیاب ظریف و ریز نیاز است.
به طور خلاصه، هرچه اندازه آسیاب اسپرسو کوچک‌تر باشد، طعم طبیعی قهوه سریع‌تر در نوشیدنی شما استخراج می‌شود. ذرات کوچک‌تر قهوه، فضای کمتری بین یکدیگر دارند و به طور موثر سرعت جریان آب را کاهش می‌دهند.
ولی اگر از آسیاب بزرگ‌تر برای دم کردن اسپرسو استفاده کنید، سرعت جریان آب بسیار سریع خواهد بود. بنابراین، ممکن است یک اسپرسوی آبکی و ترش داشته باشید. برای داشتن بهترین اسپرسو، باید به برخی از ویژگی‌های آسیاب دقت کنید. ما در ادامه به شما می‌گوییم که ویژگی‌های بهترین آسیاب برای اسپرسو چیست.

ویژگی های آسیاب اسپرسو

چنانچه یک باریستای حرفه‌ای هستید یا یک آسیاب قهوه خانگی برای اسپرسو خود می‌خواهید، در هر صورت باید ویژگی‌های زیر را مد نظر قرار دهید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید:

1. آسیاب آج‌دار

همانطور که مطالعه کردید، آسیاب‌های قهوه به دو نوع تیغه‌ای و آج‌دار تقسیم می‌شوند. شاید بخواهید که یک آسیاب تیغه‌ای ارزان را بخرید؛ ولی باید بدانید که اسپرسوی شما طعمی نامناسبی داشت. زیرا آسیاب‌های تیغه‌ای قادر به تولید اندازه‌های آسیاب بسیار ظریف و یکنواخت لازم برای اسپرسو نیستند.
اگر می‌خواهید یک فنجان اسپرسو با طعمی فوق‌العاده داشته باشید، پس بهتر است یک آسیاب آج‌دار بخرید. زیرا با توجه به توضیحاتی که اول متن به آنها پرداختیم، این آسیاب دارای یک قیف است که اندازه یکنواختی از قهوه را ایجاد می‌کند. در ضمن، مدل آسیاب آج‌دار تخت، گزینه بهتری است. زیرا آنها توزیع یکنواختی دارند که فقط یک اندازه آسیاب را ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم نیست که هر بار هنگام درست کردن اسپرسو، نگران طعم نهایی نوشیدنی خود باشید. البته، این مدل کمی داغ می‌شود و می‌تواند بر روی طعم نهایی اثر بگذارد.

2. آسیاب با تنظیم میکرو

قبل از اینکه خریدتان را انجام دهید، مطمئن شوید که دستگاه می‌تواند اندازه آسیاب بسیار ریزی را تولید کند. با اینکه آسیاب‌های آج‌دار برای اسپرسو مناسب هستند، ولی شاید بعضی از مدل‌های آن نتوانند چنین اندازه‌ای را ایجاد کنند. در نتیجه، به دنبال آسیاب‌هایی باشید که یا به طور خاص برای اسپرسو ساخته شده‌اند یا قابلیت تنظیم میکرو (آسیاب ریز) را دارند.

3. آسیاب های دستی برقی یا دستی

اکثر طرفداران اسپرسو برای کارایی و راحتی بیشتر، آسیاب قهوه برقی را انتخاب می‌کنند. در واقع، آنها گزینه بهتری برای اسپرسو هستند؛ زیرا تنظیمات آسیاب ریز را هم ارائه می‌کنند و کار شما برای آسیاب کردن راحت‌تر است. ولی با این حال اگر بودجه زیادی ندارید یا باید آسیاب را حمل کنید، مشکلی نیست. می‌توانید آسیاب قهوه دستی را هم برای اسپرسوی خود انتخاب کنید.

4. مواد استفاده شده در دستگاه

مواد با کیفیت باعث ایجاد یک آسیاب با کیفیت می‌شود. اگر قطعات پلاستیکی یا سرامیکی را انتخاب کنید، ممکن است برخی از اجزای آسیاب شما به مرور زمان نیاز به تعویض داشته باشند. بنابراین سعی کنید یک جنس مرغوب بخرید که تا سال‌ها عملکرد خوبی داشته باشد.

راهنمای انتخاب بهترین آسیاب قهوه برای مصرف خانگی

برای خرید آسیاب قهوه خانگی با دوام، کافیست تمامی نکاتی که عنوان کردیم را مد نظر قرار دهید. شما می‌توانید گران‌ترین دستگاه اسپرسوساز جهان را در خانه خود داشته باشید، ولی اگر مناسب شما نباشد، همچنان نوشیدنی خوبی نخواهید داشت. همگی موارد گفته شده جزو راهنمای خرید آسیاب خانگی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، باید به موارد دیگری هم دقت کنید.
اگر آشپزخانه جمع و جور یا فضای محدودی دارید، باید مساحتی که قرار است دستگاه در آن بگذارید را اندازه بگیرید. آسیاب‌های قهوه از نظر اندازه، به‌ویژه ارتفاع متفاوت هستند، بنابراین مهم است که دستگاهی را پیدا کنید که مناسب آشپزخانه شما باشد. آسیاب‌های تیغه‌ای معمولا کوچک‌تر از آسیاب‌های آج‌دار هستند و در صورت کمبود فضای آشپزخانه، می‌توان آن‌ها را در کشو قرار داد.
در ضمن، باید به میزان صدای آسیاب هم دقت کنید. اگر به صدا حساسیت ندارید یا در کنار شما همسایه‌ای نیست، ممکن است این یک عاملی مهم محسوب نشود. ولی اگر به صدا حساسیت دارید، پس حتما آن را در نظر داشته باشید. آسیاب‌های مخروطی معمولا بی‌صداتر هستند و آسیاب‌های تخت بلندترین صدا را ایجاد می‌کنند. با توجه به این توضیحات، شما می‌توانید آسیابی را انتخاب کنید که برای منزل شما بهترین گزینه به حساب می‌آید.

قهوه خوش طعم با بارجیل

ما در این مطلب به طور کامل درباره تنطیم آسیاب قهوه و نکات مهم آن صحبت کردیم و گفتیم تا چه میزانی بر طعم نوشیدنی شما تاثیر دارد. در عین حال برای داشتن یک قهوه خوشمزه، باید دانه‌های باکیفیت بالا را خریداری کنید. ما در بارجیل انواع قهوه مرغوب را با بهترین بسته‌بندی به سراسر ایران ارسال می‌کنیم. کافیست سفارش خود را ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظرتان را دریافت کنید.

منبع: curated.com | thewaytocoffee.com | coffeeness.de