تابستان بهترین فرصت برای تفریحات خانوادگی است. پیک‌نیک، دورهمی، سفر و بازدید از جاهای دیدنی شهر، فقط بخشی از تفریحات دوست‌داشتنی این فصل گرم و زیبا هستند. همه ما از دوران بچگی تا همین امروز، به محض رسیدن به روزهای پایانی خرداد، آشوبی از احساسات خوشایند در دل‌هایمان به راه می‌افتد که دلیلی ندارد جز آغاز تابستان! زمانی که مشغول آماده‌سازی لوازم پیک‌نیک هستیم، مطمئنا هیچ لیستی پراهمیت‌تر از لیست خوراکی‌ها نیست. در این مطلب از مجله بارجیل می‌خواهیم بار انتخاب خوراکی برای پیک نیک تابستانی را از روی دوش شما برداریم و خودمان لیست کاملی از آن را برای شما آماده کنیم. آنچه در این مقاله می‌خوانید، معرفی بهترین آجیل و خشکبار برای مصرف در پیک‌نیک‌های تابستانی و نحوه استفاده از آن‌ها در انواع دسر و میان‌وعده است.

آجیل‌های مناسب برای تأمین انرژی در طول روز

آجیل‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای تأمین انرژی در طول روز هستند؛ به‌ویژه در پیک نیک‌های تابستانی که فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم و جنب و جوش زیادی داریم. آجیل‌ها سرشار از مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر، و چربی‌های سالم هستند که به تثبیت قند خون کمک می‌کنند و باعث می‌شوند احساس سیری و انرژی بیشتری در طول روز داشته باشیم. پیشنهاد ‌می‌کنیم ابتدا مطلب نکات و توصیه‌هایی برای حفظ انرژی در فصل گرما را در محله بارجیل بخوانید، سپس به ادامه همین بخش بیایید تا با خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌های تابستانی آشنا شوید.

بادام؛ ملکه خوراکی‌های خشک در سفر و پیک‌نیک

بادام یک منبع غنی از پروتئین و فیبر است که انرژی پایداری برای شما فراهم می‌کند. همچنین ویتامین E موجود در بادام به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.

شما می‌توانید بادام را به‌صورت خام یا کمی برشته‌شده بدون افزودن نمک یا شکر مصرف کنید. این روش ساده و سریع است و جزو بهترین ایده‌های پیک نیک به شمار می‌آید.

گردو؛ تضمین سلامت مغز با مغذی‌ترین مغز

گردو یکی از مغذی‌ترین انواع آجیل‌هاست و به دلیل خواص فراوانی که دارد، انتخابی عالی برای تأمین انرژی در طول روز به‌ویژه در پیک نیک‌های تابستانی شمرده می‌شود. این مغز خوشمزه بهترین منبع گیاهی امگا-3 است که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. علاوه‌بر آن، گردو مقادیر بالایی فیبر و پروتئین دارد که برای حفظ و تقویت عضلات ضروری است و به حفظ سطح انرژی و کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم گردو را به صورت خام در میان خوراکی‌های پیک نیک قرار دهید یا آن را با سالاد، میوه خشک و سایر مغزها نوش جان کنید.

فندق؛ بهترین انتخاب برای حفظ انرژی در تفریحات تابستانه

فندق یکی از مغذی‌ترین آجیل‌ها است که به دلیل داشتن چربی‌های سالم، برای سلامت قلب بسیار مفید است. این آجیل منبع غنی از ویتامین E به شمار می‌آید که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کرده و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. علاوه‌بر آن، فندق فیبر بسیار بالایی دارد که به بهبود هضم غذا و ایجاد احساس سیری طولانی‌تر کمک می‌کند.

بادام هندی؛ خوشمزه و سالم برای پیک نیک تابستانه

بادام هندی یکی از آجیل‌های پرطرفدار است که به دلیل داشتن چربی‌های سالم، برای سلامت قلب مفید است. اگر شما هم مثل ما عاشق این آجیل دوست‌داستنی هستید، بد نیست بدانید بادام هندی سرشار از منیزیم است که به بهبود عملکرد عضلات و اعصاب کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش مهمی دارد. بادام هندی همچنین حاوی مس است که به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه از افزودن بادام هندی به سبد خوراکی‌های تابستانه‌تان غافل نشوید.

پسته؛ پادشاه مغزها، خدمتگزار شما در پیک‌نیک‌های تابستانی

تقریبا کسی نیست که از خواص و ویژگی‌های بی‌نظیر پسته، این مغز ارزشمند و گرانبها بی‌اطلاع باشد. پسته به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها، گزینه‌ای عالی برای تأمین انرژی است و عضو جدانشدنی آجیل‌های مخلوط به شمار می‌آید.

پیشنهاد می‌کنیم پسته تابستان را خام انتخاب کنید. این کار سبب می‌شود از ورود نمک اضافی به بدن و احتباس آب در هوای گرم تابستان، جلوگیری شود.

ترکیب‌های خوشمزه از آجیل و خشکبار برای پیک‌نیک

حالا که با تنقلات مناسب برای مصرف در سفرهای تابستانی آشنا شدیم، نوبت معرفی ترکیب‌های خوشمزه است. شما می‌توانید با سلیقه خودتان هر یک از این خوراکی‌ها را کم و زیاد کنید و به بهترین و جذاب‌ترین ترکیب مورد علاقه‌ خودتان برسید.

  • مغز آجیل‌های خام و کشمش
  • مغز آجیل برشته و خرما
  • انواع آجیل و میوه خشک
  • آجیل شور و گندمک 
  • فندق، بادام هندی و سیب خشک
  • بادام، فندق و پرتقال خشک
  • ترکیب مغز آجیل‌های تند
  • پسته و کیوب‌های میوه

نکات مهم برای نگهداری آجیل و خشکبار در هوای گرم

در هوای گرم، آجیل و خشکبار ممکن است سریع‌تر فاسد شوند یا کیفیت خود را از دست بدهند. برای حفظ تازگی و طعم این محصولات، نکات زیر را رعایت کنید:

  1. آجیل و خشکبار را در جای خنک و خشک نگهداری کنید. حرارت بالا می‌تواند باعث فساد روغن‌ها و کاهش کیفیت شود.
  2. آجیل و خشکبار را در ظروف محکم و بسته‌بندی شده قرار دهید تا از تماس با هوا و رطوبت جلوگیری شود. در ادامه به شما می‌گوییم بهترین روش بسته‌بندی آجیل و خشکبار در پیک‌نیک چگونه است.
  3. تا حد امکان،آجیل و خشکبار را در یخچال نگهداری کنید؛ به‌ویژه در هوای بسیار گرم. این کار به جلوگیری از فاسدشدن و حفظ طراوت آجیل کمک می‌کند.
یک دست در حال بسته بندی کردن مغزهای آجیل در کیسه و ظرف‌های پلاستیکی

چگونه آجیل و خشکبار را در پیک‌نیک به درستی بسته‌بندی کنیم؟

  1. آجیل را داخل یک کیسه محکم بریزید؛ آجیل و خشکبار را در کیسه‌های زیپ‌دار یا بسته‌بندی‌های محکم و ضد رطوبت قرار دهید تا از ورود هوا و رطوبت جلوگیری شود.
  2. از یخدان و یخ خشک استفاده کنید؛ اگر برای مدت طولانی در هوای گرم خارج از خانه هستید، از کلمن‌های قابل حمل و کیسه‌های یخ خشک کوچک برای نگهداری آجیل و خشکبار استفاده کنید.
  3. محصولات را تفکیک کنید؛ برای جلوگیری از اختلاط طعم‌ها و حفظ کیفیت، آجیل‌ها و خشکبارها را به‌صورت جداگانه بسته‌بندی کنید و از استفاده از بسته‌های چندمنظوره خودداری کنید.
  4. برچسب‌گذاری کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم برچسب‌های تاریخ‌دار روی بسته‌ها بزنید تا بتوانید تازه‌بودن آن ها را پیگیری کنید. به این صورت می‌توانید از مصرف محصولات کهنه جلوگیری کنید.

تهیه میان‌وعده‌های سالم با آجیل و خشکبار برای پیک‌نیک

نوبتی هم که باشد زمان خوشمزه‌ترین بخش این مطلب رسیده که هم ما (و مطمئنا!) هم شما منتظر آن بوده‌ایم. در این بخش به سراغ آموزش 7 تا از خوشمزه‌ترین میانوعده‌های سالم و سریع با آجیل و خشکبار می‌رویم که شما می‌توانید در پیک‌نیک‌های تابستانی خود تهیه و نوش جان کنید.

توپک‌های انرژی‌زا

مواد لازم: ۱ پیمانه خرما، ۱/۲ پیمانه بادام، ۱/۲ پیمانه گردو، ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو

طرز تهیه: خرماها را با کمی آب خیس کنید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را با بادام، گردو و کاکائو در مخلوط‌کن بریزید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را به توپک‌های کوچک تبدیل کنید و در یخچال قرار دهید تا سفت شوند. اگر به این مدل شیرینی‌های سالم و خوشمزه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه طرز تهیه دسرهای تابستانی با آجیل نیز دیدن کنید.

یک ظرف چوبی که داخل آن توپک‌های انرژی‌زا خرما با تزئینات مختلف است

چیپس سیب با کره بادام

مواد لازم: ۲ عدد سیب، ۲ قاشق غذاخوری کره بادام، ۱ قاشق چای‌خوری دارچین، بادام خردشده

طرز تهیه: سیب‌ها را به نازکی برش دهید و در سینی فر بچینید. روی آن‌ها را دارچین بپاشید و در دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه بپزید تا خشک و ترد شوند. حالا با کمی بادام خردشده و کره بادام یا بادام زمینی، نوش جان کنید.

یک کاسه چیپس سیب با تزئین دارچین

اسموتی آجیل و میوه

مواد لازم: ۱/۲ پیمانه بادام هندی خام، ۱ عدد موز، ۱ پیمانه توت فرنگی، ۱ پیمانه شیر یا ماست

طرز تهیه: همه مواد را در مخلوط‌کن بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شود. در صورت تمایل می‌توانید کمی یخ خردشده هم در مخلوط کن بریزید. اسموتی را در لیوان سرو کرده و خنک، سرو کنید.

یک لیوان اسموتی آجیل

انرژی بار جودوسر و آجیل

مواد لازم: ۱ پیمانه جو دوسر، ۱/۲ پیمانه بادام خردشده، ۱/۲ پیمانه گردو خردشده، ۱/۲ پیمانه عسل، ۱/۴ پیمانه کره بادام

طرز تهیه: ابتدا جودوسر را برای نصف روز در آب یا شیر بخیسانید. سپس آب اضافی را گرفته و آن را با بادام و گردو مخلوط کنید. عسل و کره بادام را در یک قابلمه گرم کرده و به مخلوط جودوسر اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کرده و در قالب پوشیده‌شده با کاغذ روغنی بریزید. به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید و سپس به قطعات مربعی برش دهید.

نان کدو حلوایی با آجیل

مواد لازم: ۱ پیمانه پوره کدو حلوایی، ۱/۲ پیمانه بادام خردشده، ۱/۴ پیمانه گردو خردشده، ۱/۲ پیمانه شکر قهوه‌ای، ۱ پیمانه آرد، ۱/۲ پیمانه روغن گیاهی، ۲ عدد تخم‌مرغ، ۱ قاشق چای‌خوری دارچین

طرز تهیه: تخم‌مرغ‌ها و شکر را با هم مخلوط کنید. سپس پوره کدو حلوایی و روغن را به ترکیب اضافه کنید. حالا آرد الک‌شده و دارچین را به مخلوط اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. در مرحله آخر، آجیل‌های خردشده را اضافه کنید و آرام هم بزنید. مخلوط را در قالب ریخته و در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴۵-۵۰ دقیقه بپزید. پیشنهاد می‌کنیم این نان خوشمزه را به همراه یک لیوان نوشیدنی خنک و لذیذ تابستانی نوش جان کنید.

یک لوف نان کدو حلوایی برش‌خورده

ماست با میوه‌های خشک و آجیل

مواد لازم: ۱ پیمانه ماست یونانی، ۱/۴ پیمانه کشمش، ۱/۴ پیمانه بادام خردشده، ۱/۴ پیمانه میوه خشک دلخواه

طرز تهیه: ماست را در کاسه‌ای بریزید و میوه‌های خشک و آجیل‌ها را روی آن بپاشید. این ترکیب به عنوان یک میان‌وعده سالم و مغذی بسیار مناسب است.

پودینگ چیا با آجیل و میوه

مواد لازم: ۱/۴ پیمانه دانه چیا، ۱ پیمانه شیر بادام، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱/۴ پیمانه بادام خردشده، ۱/۴ پیمانه توت‌فرنگی تازه

طرز تهیه: دانه‌های چیا را با شیر بادام و عسل مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید تا به مدت ۴ ساعت یا بیشتر خیس بخورد. قبل از سرو، بادام خردشده و توت‌فرنگی تازه را روی پودینگ بریزید و تزئین کنید.

سه لیوان پودینگ چیا توت فرنگی با تزئین میوه توت فرنگی تازه

فواید آجیل و خشکبار برای کودکان در پیک‌نیک‌های تابستانی

اگر مثل اکثر افراد دیگر همیشه تا به این لحظه اولین انتخابتان برای خوراکی پیک نیک چیپس و پفک و خوراکی‌های فرآوری‌شده بوده، بد نیست کمی با پشت پرده این تنقلات آشنا شوید. 

خوراکی‌های فرآوری‌شده مثل چیپس و پفک معمولا حاوی مقدار زیادی نمک، چربی‌های ناسالم، شکر افزوده و افزودنی‌های مصنوعی هستند. مصرف مداوم این ترکیبات، می‌تواند به مشکلاتی مانند افزایش وزن، افزایش فشار خون و حتی مشکلات قلبی در طولانی‌مدت منجر شود. در مقابل همه این حقایق هولناک، آجیل‌ها با فواید بی‌نهایتشات قرار گرفته‌اند.

مغزها و خشکبارها برخلاف خوراکی‌های فرآوری‌شده، فیبر و چربی مفید زیادی را به بدن می‌رسانند و احساس سیری بیشتری به کودکان می‌دهند؛ بنابراین با انتخاب آجیل و خشکبار نه تنها مواد مغذی بیشتری به جسم کودک دلبندتان هدیه می‌دهید، بلکه از خوردن بی‌رویه و غیرضروری آن‌ها نیز جلوگیری می‌کنید.

در مجموع، آجیل و خشکبار گزینه‌هایی بسیار سالم‌تر و مغذی‌تر برای کودکان هستند و می‌توانند به حفظ سلامت و رشد بهتر آن‌ها کمک کنند؛ به‌ویژه در طول پیک‌نیک‌های تابستانی که حفظ انرژی و تغذیه مناسب اهمیت زیادی دارد.

انتخاب شما برای خوراکی پیک نیک‌های تابستانی چیست؟

نگران خوراکی پیک نیک نباشید. شما فقط یک دست لباس خنک، لوازم بازی و زیراندازتان را بردارید و برای پیک‌نیک‌های خانوادگی تابستانه آماده شوید؛ این بار می‌توانید تهیه خوراکی‌ها را به بارجیل بسپارید! ما بهترین آجیل و خشکبار برای مصرف در پیک نیک های تابستانی را آماده ارسال به شما داریم. کافی است همین حالا سری به فروشگاه بارجیل بزنید و خوشمزه‌های دلخواهتان را انتخاب کنید.