اگر در تابستان دلتان یک فنجان قهوه خنک می‌خواهد که طعمی بیش از حد تلخ نداشته باشد، حتما کلد برو یا قهوه سرد را امتحان کنید. در طرز تهیه قهوه سر خانگی شما به تجهیزات زیادی نیاز ندارید و اصلا لازم نیست که تخصص خاصی هم داشته باشید. با کمترین امکانات می‌توانید یک قهوه مناسب تابستان درست کنید و حسابی انرژی بگیرید.
بنابراین ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه قهوه سرد کلد برو ساده را به شما توضیح دهیم تا بتوانید آن را به راحتی در منزل درست کنید. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

قهوه سرد کلد برو چیست؟

قهوه سرد یا کلد برو، با خیساندن قهوه در آب سرد برای مدت طولانی، تهیه می‌شود. بنابراین، دارای طعمی ملایم‌تر و اسیدی کمتری است. فرآیند دم کردن و خیساندن طولانی، اجازه می‌دهد که عصاره قهوه به آرامی وارد آب شود و در نتیجه، یک نوشیدنی غنی و طعم‌دار به وجود آید. شما می‌توانید آن را با شیر یا آب رقیق کنید یا با خامه فرم گرفته و شربت شیرین کنید. البته کلد برو را می‌توانید به عنوان پایه برخی دیگر از نوشیدنی‌های قهوه نیز استفاده کنید. برای مثال، در لاته سرد یا موکای سرد هم گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این حال، می‌توان آن را به عنوان یک نوشیدنی آماده، مصرف کرد. قهوه سرد را می‌توانید تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید و هر زمان که دلتان یک نوشیدنی خوشمزه و فوری خواست، در یک دقیقه این نوشیدنی را درست کنید. اگر به نوشیدنی با قهوه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب طرز تهیه لاته و طرز تهیه قهوه دالگونا را مطالعه کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای درست کردن قهوه سرد کلد برو

تجهیزات لازم برای تهیه قهوه سرد دم

این قهوه به سادگی و تنها با چند مواد اولیه و ابزار، درست می‌شود. به طور کلی، برای تهیه قهوه سرد کلد برو به موارد زیر نیاز دارید:

1. قهوه آسیاب شده برای تهیه کلد برو

قهوه را با درجه درشت، آسیاب کنید؛ چون اگر قهوه به صورت ریز آسیاب شده باشد، عصاره‌گیری بیش از حد صورت می‌گیرد. در نتیجه، قهوه شما کدر می‌شود. علاوه بر این، قهوه‌ای را انتخاب کنید که به خوبی رست شده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره انواع رست قهوه اطلاعات به دست آورید.

2. ظرف مناسب برای نگهداری قهوه

برای تهیه قهوه کلد برو، می‌توانید از ظرف یا پارچ‌های پلاستیکی، شیشه‌ای یا سرامیکی استفاده کنید. اندازه ظرف باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که به راحتی آب و قهوه داخل آن قرار گیرد. در ضمن، وزن ظرف هم باید طوری باشد که بتوانید آن را به راحتی حمل کنید.

3. آب سرد

در هنگام تهیه این نوشیدنی، نسبت آب به قهوه تا حدودی به ذائقه شما بستگی دارد؛ اما نسبت رایج آن، یک سوم لیوان قهوه آسیاب شده به یک و نیم لیوان آب سرد است.

4. صافی مناسب

اگر در خانه کلد برو درست می‌کنید، یک پارچه با منافذ ریز یا توری می‌تواند بهترین انتخاب برای صاف کردن کلد برو باشد.

آموزش قدم به قدم تهیه قهوه سرد کلد برو در خانه

ابتدا قهوه را به صورت درشت آسیاب کنید. سپس آب و دانه‌های قهوه را به آرامی در ظرف شیشه‌ای ترکیب کنید. از قاشق فلزی برای فشار دادن دانه‌های قهوه استفاده نکنید و اجازه دهید این فرآیند به طور طبیعی و آهسته اتفاق بیفتد. زیرا در این مرحله هر گونه فشار اضافی روی دانه‌های قهوه، بر طعم و کیفیت نوشیدنی شما تاثیر می‌گذارد.
در ادامه ظرف شیشه‌ای را در یخچال قرار دهید و 18 تا 24 ساعت صبر کنید تا قهوه شما آماده شود. درب ظرف شیشه‌ای را محکم ببندید. مرحله آخر را به درستی انجام دهید تا طعم نوشیدنی خوب شود. برای این کار به صافی یا توری ریز نیاز دارید تا قهوه را فیلتر کنید. همچنان دقت داشته باشید که هنگام سرو هم نباید قهوه را فشار دهید. در غیر این صورت، کلد برو تلخ و کدر می‌شود.
یک لیوان را با یخ پر کنید، سپس نصف فنجان قهوه سرد و نصف فنجان آب سرد به آن اضافه کنید. البته، می‌توانید قهوه خود را با شیر سرد سرو کنید؛ ولی نباید در دم کردن قهوه از شیر استفاده کنید، زیرا قهوه به خوبی دم نمی‌کشد. در صورت تمایل می‌توانید هنگام سرو مقداری شکر یا خامه فرم گرفته شده نیز به نوشیدنی خود اضافه کنید. اگر دلتان می‌خواهد در تابستان روز خود را با یک نوشیدنی خنک شروع کنید، کلد برو را امتحان کنید. این یکی از انواع قهوه برای شروع صبح در تابستان محسوب می‌شود. در ضمن، اگر هنوز هم نمی‌دانید که چای یا قهوه کدام برای صبح مناسب هستند، پیشنهاد می‌کنیم بر روی لینک کلیک کنید و بعد از مطالعه این مقاله، به پاسخ سوال خود برسید.

قهوه سرد با استفاده از دستگاه کلد برو در خانه

دستگاه کلد برو و دو لیوان قهوه سرد

اگر در خانه خود دستگاه کلد برو دارید، دیگر نیازی نیست که تجهیزات را به صورت جدا آماده کنید. زیرا این دستگاه به طور کامل ارائه می‌شود و به سادگی می‌توانید نوشیدنی خود را تهیه کنید.
دستگاه کلد برو از سه مخزن تشکیل می‌شود. قسمت پایین، مخزنی است که قهوه در آن ریخته می‌شود. قسمت میانی، مخزن قهوه آسیاب شده است که فیلتر در انتهای آن قرار می‌گیرد. قسمت بالایی دستگاه نیز مخزن آب است که توسط شیر به مخزن میانی متصل می‌شود.
روش درست کردن قهوه سرد کلد برو در منزل، به این صورت است که ابتدا باید فیلتر را در مخزن وسط قرار دهید و قهوه آسیاب شده را روی آن بریزید. سپس داخل مخزن بالایی هم آب بریزید و شیرِ بین دو مخزن را باز کنید. منتظر بمانید تا عصاره‌گیری قهوه تمام شود. پس از اتمام عصاره‌گیری، مخزن زیرین را بردارید و قهوه را داخل فنجان بریزید.

طرز تهیه قهوه سرد کلد برو با استفاده از فیلتر

همانطور که گفتیم، هنگام تهیه این قهوه می‌توانید از توری یا یک پارچه با بافت ریز استفاده کنید. در واقع نیازی نیست که حتما فیلتر خاصی داشته باشید. اما اگر به تجهیزات بیشتری دسترسی دارید، می‌توانید فیلترهای دیگری را هم جایگزین کنید. انواع فیلترهای کاغذی و فلزی موجود در خانه، گزینه‌های خوبی برای استفاده هستند.
ولی اگر مصرف کلد برو شما بالا است، پیشنهاد می‌کنیم فیلترهای موجود در بازار را خریداری کنید. این فیلترها به صورت کیسه‌ای هستند و از جنس نانو الیاف ساخته شده‌اند. دستور قهوه سرد کلد برو با این فیلترها کمی تفاوت دارد.
ابتدا قهوه آسیاب شده را در کیسه مخصوص قرار دهید و درب آن را با نخ محکم کنید. کیسه پر شده را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید؛ روی کیسه آن آب بریزید و درب ظرف را ببندید. آن را به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا قهوه شما از کیسه مخصوص عبور کند و عصاره قهوه آزاد شود. بعد از گذشت این زمان، می‌توانید عصاره قهوه را در لیوان پر از یخ بریزید و نوش جان کنید.

تهیه قهوه سرد کلد برو با استفاده از فرنچ پرس

یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه ها برای تهیه قهوه کلد برو، استفاده از فرنچ پرس است. این وسیله به راحتی در هر جایی حمل می‌شود و می‌توانید چه در خانه و چه محل کار خود، قهوه سرد را با استفاده از آن درست کنید. برای تهیه این نوشیدنی، ابتدا حدود 50 گرم قهوه در فرنچ پرس بریزید و 350 گرم آب را اضافه کنید. پیستون را روی فرنچ پرس بگذارید، اما آن را به سمت پایین فشار ندهید.
اجازه دهید تا قهوه به مدت 12 تا 24 ساعت در فرنچ پرس خیسانده شود. پس از گذشت این زمان، پیستون را به آرامی به سمت پایین فشار دهید. عصاره قهوه را در فنجان بریزید و آب اضافه کنید. نوشیدنی شما حاضر است؛ با یخ میل کنید و لذت ببرید.

قهوه سرد خانگی و مزایای آن نسبت به قهوه گرم

تا به اینجای متن درباره طرز تهیه کلد برو صحبت کردیم، ولی در این بخش قصد داریم به شما بگوییم که چرا باید این قهوه را در لیست نوشیدنی‌های خود قرار دهید و چه مزیتی نسبت به قهوه گرم دم دارد.

1. هضم ساده‌تر کلد برو

ما پیش‌تر درباره مزایا و مضرات قهوه صحبت کرده‌ایم و به شما گفته‌ایم که قهوه بسیار اسیدی است و نوشیدن بیش از حد آن می‌تواند معده را تحریک کند. همچنین، باعث تشدیدبیماری‌هایی مثل سو هاضمه، رفلاکس معده و سندرم روده تحریک‎پذیر می‌شود. مقدار اسیدی بودن کلد برو نسبت به قهوه گرم دم، حدود دو سوم کمتر است.

2. طعم بهتر قهوه سرد

کلد برو برای استخراج کافئین، قند و روغن قهوه، از زمان استفاده می‌کند و گرما در این فرآیند نقشی ندارد. بنابراین طعم آن نسبت به قهوه گرم دم، ملایم‌تر است و تلخی کمتری دارد.

3. بدون نیاز به شکر و خامه

از آنجایی که قهوه سرد بافت صاف‌تر و طعم ملایم‌تری دارد، نیازی نیست که به آن خامه، شکر و شیرین‌کننده‌های دیگر اضافه کنید. شیرین کننده‌ها و خامه بسته به اندازه مصرف، می‌توانند بین 500 تا 1000 کالری داشته باشند. در ضمن، خامه‌های رایج مملو از چربی‌های ترانس هستند که باعث افزایش وزن و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شوند. ولی با کلد برو نیازی نیست که نگران چاق شدن باشید.

نکات مهم تهیه قهوه سرد کلد برو در منزل

یک لیوان کلد برو و مقداری دانه قهوه

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که مراحل تهیه قهوه سرد کلد برو، ساده است و به راحتی می‌توانید یک نوشیدنی خوش طعم درست کنید. ولی برای تهیه این قهوه ساده، نکاتی وجود دارند که با رعایت کردن آنها می‌توانید نوشیدنی بهتری را درست کنید. برخی از مهم‌ترین نکات عبارت‌اند از:

1. از دانه های قهوه با کیفیت استفاده کنید

اگر با حقایق مربوط به قهوه آشنا باشید، می‌دانید که قهوه دارای چند نوع دانه است که در طعم و میزان کافئین تفاوت دارند. پس بهتر است که شما از هر دانه‌ای که استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کیفیت خوبی دارد. منظور ما این نیست که به سراغ گران‌ترین قهوه موجود بروید؛ در واقع، بهتر است دانه‌ای را انتخاب کنید که خیلی هم ارزان نباشد. زیرا قهوه بی‌کیفیت شاید خیلی خوب استخراج نشود و طعم خوشمزه‌ای هم ایجاد نکند

2. قهوه قدیمی را خریداری نکنید

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم، شما باید دانه‌ها را با درجه کمی درشت آسیاب کنید. در ضمن، بهتر است که از دانه‌های از قبل آسیاب شده، استفاده نکنید؛ یا حداقل از آسیاب شدن آنها زمان زیادی نگذشته باشد.

3. سعی کنید از آب تصفیه شده استفاده کنید

کیفیت آب چیزی است که بر طعم خوراکی‌هایی مثل سوپ و نان هم تاثیر دارد؛ چه برسد به قهوه و نوشیدنی‌های دیگر! اگر در خانه دستگاه تصفیه آب دارید، حتما از آن استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید آب معدنی را اضافه کنید.

4. قهوه کلد برو را در زمان طولانی‌تر خیس کنید

در آموزش قهوه سرد خانگی، گفتیم که این قهوه در زمان طولانی استخراج می‌شود. در نتیجه، اصلا این مدت زمان را کاهش ندهید؛ زیرا استخراج قهوه سرد به زمان نیاز دارد و عجله کردن باعث می‌شود که دانه‌ها به خوبی عصاره‌گیری نشوند.

5. آن را به آرامی صاف کنید

برخی از افراد مبتدی تصور می‌‌کنند که هر چه فشار بیشتری بر روی پارچه وارد کنند، قهوه آنها بهتر استخراج می‌شود. ولی این کاملا اشتباه است؛ فشردن بیش از حد باعث می‌شود که نوشیدنی شما تلخ شود. بنابراین، قهوه خیس خورده را به آرامی و بدون فشار زیاد، صاف کنید.

6. درب ظرف قهوه سرد را محکم ببندید

قهوه مقدار کمی روغن دارد که به راحتی عطر سایر خوراکی‌ها مثل شیر و پنیر را جذب می‌کند. بنابراین حتی اگر کلد برو را بتوانید بیشتر از قهوه‌های دیگر نگهداری کنید، باید مطمئن شوید که در یخچال قرار دارد و درب آن کاملا بسته است. در این صورت، از طعم‌های دیگر حفاظت می‌شود و زحمتی که برای استخراج کشیده‌اید هم به هدر نمی‌رود.

کلد برو خوشمزه با بارجیل

ما در این مطلب به طور کامل به راهنمای قهوه سرد کلد برو خانگی پرداختیم تا شما به راحتی بتوانید آن را تهیه کنید. همانطور که عنوان کردیم، کیفیت قهوه تاثیر زیادی در طعم نوشیدنی شما دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه کلد برو، دانه‌های قوه خود را از بارجیل بخرید. ما انواع قهوه مرغوب را با بهترین بسته‌بندی و ضمانت، به سراسر کشور ارسال می‌کنیم.

منبع: thekitchn.com | simplyrecipes.com