انواع سبزی خشک، جزو مهمترین مواد اولیه برای غذاهای مختلف محسوب می‌شوند. از طرفی، آنها دارای خواص دارویی هستند و در صنعت داروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مزایا و عطر و طعم هر سبزی، شما می‌توانید انواع سبزی های خشک را در غذاهای خاصی به کار ببرید. در این صورت نه تنها فواید آنها به بدن شما می‌رسد، بلکه باعث بهبود طعم غذا می‌شوند.
اگر شما هم به دنبال این هستید که انواع سبزی خشک را در چه غذاهایی استفاده کنید تا خوشمزه‌تر شوند، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید. ما در این مطلب لیست انواع سبزی خشک و کاربرد هر کدام را بررسی می‌کنیم.

فواید و کاربرد انواع سبزی خشک معطر

با وجود انواع سبزی خشک معطر، ما در این بخش قصد داریم رایج ترین سبزی‌هایی را معرفی کنیم که به طور روزمره می‌توانید در پخت و پز یا تهیه انواع نوشیدنی دارویی از آنها استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. جعفری خشک

جعفری خشک را می‌توان یکی از پر مصرف‌ترین انواع سبزیجات خشک دانست که در بسیاری از غذاهای ایرانی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفری در ایران، شمال آفریقا و جنوب اروپا کشت و تولید می‌شود. این یک گیاه علفی است که تا ارتفاع 70 سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های آن به رنگ تیره است و بریدگی‌های لوزی با مثلث شکل دارد.
جعفری یکی از سبزی های خشک معطر است که از ویتامین C و ویتامین A، ویتامین K و بسیاری از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم تشکیل می‌شود. با توجه به ویتامین و مواد معدنی فراوان، جعفری برای جوان‌سازی پوست، سلامت قلب و خواص ضد باکتریایی، استفاده می‌شود. در ضمن، این گیاه سبز دارای طعم کمی تلخ است؛ ولی با انواع غذا به خوبی هماهنگ می‌شود و طعم و عطر آنها را بهبود می‌دهد.

کاربردهای جعفری خشک

جعفری خشک به دلیل داشتن عطر و طعم بسیار دلپذیر، در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. در ضمن، به عنوان موارد دارویی هم به کار می‌رود. از کاربردهای جعفری خشک می‌توان به غذاهایی مثل سوپ، ماست، سالاد، پاستا و غذاهای دریایی اشاره کرد.
در ضمن، به عنوان چاشنی در غذاهایی که با سبزیجات پخته می‌شوند نیز می‌توان از جعفری خشک استفاده کرد. این سبزی در آش رشته نذری یا انواع دیگر آش با سبزیجات نیز کاربرد دارد. جعفری خشک در انواع دمنوش و چای مصرف می‌شود. به دلیل خواص بالا و داشتن مواد مغذی فراوان، می‌توانید آن را به صورت ماسک درآورید و برای پوست و موی خود استفاده کنید. در ضمن، شما می‌توانید در منزل با استفاده از جعفری انواع آجیل را هم مزه‌دار کنید.

2. نعنا خشک

نعناع یکی از انواع سبزهای خشک معطر است که از سال‌های دور در تمامی جهان استفاده می‌شود. نعناع گونه‌های زیادی دارد که شامل نعناع کوهی، فلفلی، هندی، گربه‌ای و قمی می‌شوند. این گیاه به دلیل عطر قوی، طعم تند و بوی مطبوع، از دیرباز در آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن، نعنا خشک حاوی بسیاری از ترکیبات دارویی بالقوه مانند پلی فنول‌ها و فلاوانول‌ها است. بنابراین خواص ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد سرطان و آنتی اکسیدان دارد. به همین دلیل این گیاه در صنعت داروسازی و گیاهان دارویی مصرف می‌شود.

کاربردهای نعناع خشک

طبع نعناع خشک، گرم و خشک است. با توجه به اینکه بسیاری از غذاهای ما ایرانیان طبع سرد دارند، افراد زیادی از نعنا برای خنثی کردن طبع سرد استفاده می‌کنند. از این سبزی خشک در ماست، دوغ برای تهیه دمنوش و در آش رشته استفاده می‌شود. شما می‌توانید در خورشت‌ها و غذاهای گوشتی مثل کباب، کمی از نعنا استفاده کنید. اگر قصد تهیه سوپ خامه‌ای یا انواع دیپ را دارید، می‌توانید کمی نعناع خشک به آنها اضافه کنید و از عطر خاص آن لذت ببرید.
به علاوه، افرادی زیادی نعنا خشک را به عنوان یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی در سالاد شیرازی خود استفاده می‌کنند. از موارد استفاده دارویی نعناع خشک می‌توان به دمنوش‌هایی برای پریود، رفع دل درد و بهبود سرماخوردگی اشاره کرد. این دمنوش ضرری برای بدن ندارد و با توجه به اینکه فاقد کافئین است، مصرف آن می تواند جایگزین خوبی برای چای یا قهوه باشد.

3. شوید خشک

مقداری شوید خشک در ملاقه سبزی

شوید خشک یکی از گیاهان درمانی و خوراکی است که از قدیم بیشتر در نواحی جنوب غربی و مرکزی آسیا یافت می‌‌شد. این گیاه به مرور به اروپا و آمریکا نیز منتقل شده است و ایران هم از زمان گذشته یکی از مراکز اصلی کشت آن به حساب می‌آید. شوید نه تنها رایحه‌ای خاص دارد و می‌تواند برای طعم دادن به غذاها استفاده شود؛ بلکه به دلیل خواص دارویی زیاد، جهت موارد دارویی هم به کار می‌رود. از خواص آن می‌توان به درمان سو هاضمه، نفخ معده و روده و اسپاسم، اشاره کرد.

کاربردهای شوید خشک

این سبزی خشک، یک راه عالی برای طعم دادن به انواع سس سالاد محسوب می‌شود. در ضمن، شما می‌توانید آن را به دیپ‌هایی که با استفاده از ماست یا خامه درست شده‌اند، اضافه کنید. این سبزی در انواع سوپ و ترشی استفاده می‌شود و عطری خاص به آنها می‌بخشد. شوید پلو، تخم مرغ، کوکوسبزی، سالاد سیب زمینی و مرغ، غذاهایی هستند که می‌توانید از شوید خشک در آنها استفاده کنید تا طعم و مزه آنها را بهبود بدهد. جهت استفاده از فواید دارویی شوید، می‌توانید آن را به صورت دمنوش درست کنید. در ضمن، شما می‌توانید با استفاده از شوید، انواع آجیل را تفت دهید و مزه‌دار کنید.

4. آویشن خشک

آویشن خشک، نوعی گیاهی کوهی است که بوی تند و خاکی دارد. اکثر افراد آویشن را با خواص فراوان آن می‌شناسند، زیرا این گیاه معمولا برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی راه‌های تنفسی استفاده می‌شود. در ضمن، آویشن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند به تسکین عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند. علاوه بر موارد دارویی، آویشن خشک به دلیل طعم متمایز خود در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. طعم و رایحه آویشن به قدری خوب است که بسیاری از افراد عسل آویشن را به انواع عسل دیگر ترجیح می‌دهند.

موارد مصرف آویشن خشک

طعم آویشن به خوبی با طعم گوشت، گوجه فرنگی، لوبیا و عدس هماهنگ می‌شود و به همین دلیل، در خوراکی‌هایی که این مواد غذایی وجود دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید آویشن را برای طعم دادن به گوشت گوسفند در انواع کباب استفاده کنید. در ضمن، این گیاه یک چاشنی ایده‌آل برای مرغ است. مواد مایه ماکارونی، املت، لوبیا با قارچ، ماهی و سوپ، برخی از غذاهایی هستند که آویشن خشک در آنها استفاده می‌شود. بدون شک بهترین راه برای بهره بردن از خواص دارویی آویشن، این است که گیاه خشک آن را به صورت دمنوش میل کنید.

5. گشنیز خشک

گشنیز، گیاه بومی با منشا جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بسیاری از نقاط ایران هم کشت می‌شود. این سبزی خشک حاوی ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ب۶، آهن، منیزیم است و می‌تواند برای موارد دارویی به کار رود. گشنیز خشک به عنوان دارویی گیاهی برای معده و بهبود دهنده عملکرد گوارش و هضم غذا شناخته می‌شود.
به همین دلیل، این گیاه کاربردهای دارویی زیادی دارد. ولی با تمام خواص آن، نمی‌توان از عطر خاص گشنیز چشم‌پوشی کرد. این گیاه عطری قوی‌تر و تندتر از جعفری دارد و در آشپزی ایرانی و بین الملل استفاده می‌شود. بوی گشنیز تازه معمولا خیلی مطبوع نیست؛ ولی پس از خشک کردن، بوی خوب و متعادلی می‌گیرد.

کاردبردهای گشنیز خشک

گشنیز تازه در برابر حرارت، سریعا طعم خود را از دست می‌دهد. اما خشک شده آن طعمی قوی دارد و در مراحل پخت می‌تواند عطر خود را حفظ کند. بنابراین، گشنیز خشک پایه اصلی قلیه ماهی، قلیه میگو و حتی مایه ماهی کبابی (حشو ماهی) است. شما به راحتی می‌توانید از گشنیز در انواع غذاهایی که پایه گوشت یا مرغ دارند، استفاده کنید. آش، دلمه، انواع دیپ و سس، سیب زمینی تنوری، خوراک گردن، سوپ جو، کوکو سبزی، ترشی، مرغ داخل فر و قرمه سبزی، جزو غذاهایی هستند که گشنیز حسابی آنها را خوشمزه می‌کند. علاوه بر استفاده در آشپزی، افراد زیادی دمنوش گشنیز را برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش حافظه و بهبود هضم مصرف می‌کنند.

6. ترخون خشک

ترخون از خانواده سبزیجات بومی قاره آسیا است و جزو انواع سبزی های خشک معطر محسوب می‌شود. این گیاه طبع گرم و خشک دارد و بسیار اشتهاآور است. ترخون در بسیاری از مواد پزشکی استفاده می‌شود. مصرف ترخون خشک در حفظ سلامت قلب و عروق نیز بسیار مفید بوده و احتمال حمله قلبی، بیماری‌های کبدی، سکته مغزی و مشکلات کلیه را کاهش می‌دهد. در طب سنتی پیشنهاد می‌شود که ترخون خشک را بسایید و به جای نمک در غذا بریزید. با این کار، هم طعم نمک را احساس می‌کنید هم فشار خون شما تنظیم می‌شود. علاوه بر موارد دارویی، ترخون خشک در آشپزی و پخت و پز نیز کاربردهای فراوانی دارد.

کاربردهای ترخون خشک

شما می‌توانید از ترخون خشک برای طعم دادن به مرغ، گوشت، ماهی، سوپ، کباب، انواع خورشت، سس سالاد و سرکه استفاده کنید. در ضمن، این سبزی خشک پای ثابت اکثر ترشی‌ها است. شما می‌توانید با استفاده از ترخون خشک، یک شربت خوشمزه برای فصول گرم سال درست کنید. همچنین می‌توانید چای یا دمنوش آن را تهیه کنید و به صورت گرم بنوشید. دمنوش معطر ترخون، باعث آرامش اعصاب و رفع خستگی می‌شود.

7. رزماری خشک

خوراک سیب زمینی با رزاری خشک

رزماری، یک گیاه علفی است که در مناطق جنوب اروپا، آسیا و آفریقا رشد می‌کند. رزماری یکی از انواع سبزی های پرکابرد است که به صورت تازه، خشک و روغن استفاده می‌شود. رزماری به عنوان یک گیاه دارویی معروف است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی به کار می‌رود. در طب سنتی ایران، طبع رزماری گرم و خشک است. این گیاه خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش دارد و برای درمان مشکلات گوارشی، درمان سردرد و کمک به بهبود حافظه و تمرکز نیز مفید است.

کاربردهای رزماری خشک

رزماری به خاطر عطر زیاد خود، در تعداد بسیاری از غذاها به عنوان ادویه و طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزماری خشک و پودر شده را می‌توان در تهیه ماکارونی، پاستا، انواع پیتزا، نان سیر و چیپس خانگی به کار برد. در ضمن، رزماری به دلیل داشتن اسانس معطر، گزینه‌ای بسیار عالی برای استفاده در انواع سالاد، خوراک مرغ، خوراک قارچ، کباب، استیک و ماهی محسوب می‌شود. رزماری نه تنها در غذاهای اصلی و پیش غذا، بلکه در انواع کوکی و کیک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل تلخیِ ملایم رزماری، افراد زیادی آن را به چای خود نیز اضافه می‌کنند. شما می‌توانید از این گیاه در شربت لیموناد و عسل نیز استفاده کنید.

8. ریحان خشک

ریحان گیاهی معطر و خوشبو است که از تیره نعناعیان محسوب می‌شود. این گیاه معمولا به صورت تازه برای سبزی خوردن یا تزئین غذاها کاربرد دارد و در انواع ریحان سبز و ریحان بنفش یافت می‌شود. ریحان خشک نیز عطر ریحان تازه را حفظ می‌کند و می‌تواند در غذاهای زیادی استفاده شود. از طرفی، ریحان برای کاهش استرس، بهبود سلامت قلب و عروق، درمان اسهال و سردرد مفید است. از نظر طب سنتی، ریحان طبعی گرم و خشک دارد و استفاده از آن در غذاهای سرد توصیه می‌شود.

کاربردهای ریحان خشک

استفاده از ریحان خشک در خورشت‌هایی مانند خورشت بادمجان، خورشت قرمه سبزی و خورشت کدو، باعث خوش طعم و خوش عطر شدن غذا می‌شود. بدون شک ریحان و جعفری، جزو اصلی بسیاری از سوپ‌ها به حساب می‌آیند؛ سوپ گوجه فرنگی، سوپ کدو سبز و سوپ تربچه را می‌توانید به همراه ریحان خشک درست کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.
ریحان یکی از بهترین انواع سبزی خشک برای طعم‌دار کردن غذاهای دریایی محسوب می‌شود. در ضمن، ریحان خشک به همراه شنبلیله و گشنیز، برای طعم دادن به قلیه میگو و قلیه ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در انواع غذاهای فست فودی مثل پیتزای گوشت، پیتزای مارگاریتا و پاستا نیز از ریحان خشک استفاده کنید. طعم ریحان به طور خیلی خوبی با گوشت چرخ کرده هماهنگ می‌شود؛ بنابراین در کتلت و مایه ماکارونی به کار می‌رود.

9. پونه کوهی خشک

پونه کوهی گیاهی بسیار معطر از خانواده نعناعیان است که در کوهپایه‌های ایران به وفور می‌روید. در طب سنتی ایران، پونه کوهی طبع گرم و خشک دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. به دلیل خواص فراوان، پونه کوهی به عنوان یک داروی گیاهی فوق‌العاده شناخته می‌شود و برای کنترل فشار خون، خاصیت ضد استرس، هضم غذا و درمان اسهال، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پونه خشک جزو گیاهان بپرکاربردی است که هم به عنوان دارو و هم برای آشپزی به کار می‌رود.

کاربردهای پونه خشک

اکثر مردم دنیا پونه خشک را در غذاهای مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید از این سبزی خشک در مایه ماکارونی، سس پیتزا، انواع خوراک با عدس و نخود، ماهی و مرغ استفاده کنید. در ضمن، پونه به انواع سالاد و پنیر نیز عطری بی‌نظیر می‌بخشد. از طرفی، پونه در طعم‌دهی به انواع شربت مثل شربت سکنجبین، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت بهره بردن از خواص دارویی پونه خشک، می‌توانید آن را به صورت عرق گیاهی یا دمنوش مصرف کنید.

10. برگ بو خشک

فردی در حال اضافه کردن برگ بو به غذا

برگ بو، جزو گیاهانی است که شاید کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. ولی این گیاه فواید زیادی دارد و نباید از آن چشم‌پوشی کرد. برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده‌های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار زیبا برای منازل محسوب می‌شود. در واقع برگ بو گیاه بومی مدیتراته است و در ابتدا که وارد ایران شد، بیشتر جنبه تزیینی داشت و در باغ‌ها و معابر استفاده می‌شد. ولی بعد از آن به دلیل بوی خوشایند و معطر آن، کم‌کم به دنیای آشپزی راه پیدا کرد. برگ بو دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروس و آنتی اکسیدانی است و استفاده از آن می‌تواند به بهبود زخم کمک کند. طعم برگ بو لطیف، خاکی و کمی گلی است و باعث بهبود طعم بسیاری از غذاها می‌شود.

کاربردهای برگ بو خشک

برگ بو را می‌توانید به انواع سوپ و سس اضافه کنید. علاوه بر این، در تهیه ترشی هم استفاده می‌شود و طعمی خاص به آن می‌دهد. برای استفاده از برگ بو در مرغ و ماهی و غذاهای گوشتی، برگ بو خشک را به صورت کامل، در قابلمه بیندازید و قبل از سرو غذا آن را خارج کنید. برای تهیه خورشت قیمه و چلو گوشت هم می‌توانید از برگ بو استفاده کنید، ولی حتما قبل از خوردن آن را از قابلمه خارج کنید.
علاوه بر موارد پخت و پز، می‌توانید از برگ بوی خشک برای کاربردهای درمانی نیز استفاده کنید. برای این کار، کافیست مقداری برگ بو خشک را بجوشانید و آن را بنوشید. برخی از افراد آن را به دندان‌های خود می‌زنند تا به درخشان شدن آنها کمک کند.

11. شنبلیله خشک

شنبلیله گیاهی شبیه نخود است و به صورت نخود در زمین می‌روید. این گیاه را می‌توانید به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. شنبلیله معمولا طعمی شبیه کرفس دارد و ممکن است طعم آن چندان مطبوع نباشد. اما بعد از خشک شدن، عطر فوق العاده‌ای می‌دهد و طعم آن هم بسیار خوشایند می‌شود.
شنبلیله خشک معمولا به عنوان یک گیاه دارویی در غذاها و دمنوش‌ها به کار می‌رود. البته از عصاره شنبلیله در صابون‌ها و مواد شوینده نیز استفاده می‌شود که نشان از اهمیت بالای این گیاه دارویی دارد. این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش مشکلات قاعدگی، افزایش شیر مادر در زنان شیرده، کنترل دیابت و کاهش مشکلات گوارشی اشاره کرد.

کاربردهای شنبلیله خشک

شنبلیله یکی از انواع سبزی های خشک است که در غذاهای ایرانی به مقداری زیادی مصرف می‌شود. شما می‌توانید این سبزی را در قرمه سبزی، قلیه‌ماهی، سبزی پلو و کوکو سبزی استفاده کنید. شنبلیله خشک بهترین راه برای طعم‌دار کردن انواع پوره مثل پوره سیب‌زمینی است. در ضمن، این سبزی طعمی خاص به آش رشته می‌دهد و می‌توانید آن را به صورت خشک نیز در آش خود استفاده کنید. برخی افراد شنبلیله خشک و خورد شده را برای تزئین سوپ و سس به کار می‌برند.

12. مرزه خشک

مرزه گیاهی سالانه است که به خانواده نعناعیان تعلق دارد و دارای بیش از 30 گونه است. این گیاه به کمک تکیه‌گاه، می‌تواند بین 20 تا 30 سانتیمتر رشد کند. مرزه خشک معمولا به عنوان چاشنی در آشپزی استفاده می‌شود؛ ولی به دلیل خواص فراوان خود، موارد استفاده دارویی هم دارد. این گیاه دارای خواص ضد درد و ضد التهاب بوده و غنی از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن است. طعم مرزه، به شکل گرم، تند و فلفلی توصیف می‌شود.

کاربردهای مرزه خشک

طعم گرم و تند مرزه باعث می‌شود که این سبزی خشک در غذاهای گوشتی، سبزیجات و ماهی طعمی منحصر به فرد و عالی را ایجاد کند. مرزه خشک معمولا در غذاهای ایتالیایی، شرقی و مدیترانه‌ای کاربردهای زیادی دارد. ایتالیایی‌ها از این سبزی به طور ویژه در انواع پاستا، پیتزا، سس و سالاد استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل بوی ماهی، از خوردن آن فراری هستند. این افراد می‌توانند مرزه خشک را در پخت ماهی استفاده کنند و بدون بوی نامطبوع، آن را میل کنند. در ضمن، این سبزی به عنوان ماده اولیه کوفته تبریزی استفاده می‌شود تا عطری خاص به آن بدهد.

13. تره خشک

تره یکی از گیاهان پرکاربردی است که از خانواده سیر و پیاز محسوب می‌شود. طعم آن شبیه به پیاز، ولی ملایم‌تر از آن است. تره خشک را از پاک کردن و خشک کردن ساقه‌های تره به دست می‌آورند. این گیاه به دلیل طعم و عطر فوق‌العاده خود، در بسیاری از غذاها استفاده می‌کنند. جدای از طعم عالی، تره خشک از نظر تغذیه‌ای و درمانی هم فواید زیادی دارد. تره خشک از پتاسیم و کلسیم زیادی تشکیل شده است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در تغذیه کودکان گنجانده شود. در ضمن، تره خشک برای کاهش علائم فشار خون و کلسترول بد خون بسیار مفید است.

کاربردهای تره خشک

از آنجایی که طعم تره شبیه به پیاز است، آن را می‌توانید در غذاهایی استفاده کنید که پیاز نیز کاربرد دارد. آش، سوپ و کوکو سبزی جزو غذاهایی هستند که در اکثر موارد از تره خشک در آنها استفاده می‌شود. در ضمن، سوپ تره یکی از بهترین غذاها برای افرادی است که به بیماری‌های تنفسی دچار هستند. تره خشک را می‌توانید به ماهی اضافی کنید تا طعمی پیازی مانند پیدا کند.

14. اسفناج خشک

اسفناج یکی از اعضای خانواده‌ی گیاهی تاج‌خروسیان است که شامل گیاهانی مثل برگ چغندر می‌شود. این گیاه، بومی آسیای جنوب غربی است که هزاران سال در این منطقه رشد می‌کند. اعتقاد بر آن است که اسفناج امروزی، نخستین بار در بخش‌هایی از ایران و هند رشد کرده است.
سپس مسافران آن را به منطقه مدیترانه بردند و امروزه پای ثابت غذاهای فرانسوی، ایتالیایی و یونانی به شمار می‌رود. زیرا اسفناج با طعم ملایم خود می‌تواند مکمل بسیاری از غذاهای اصلی و پیش‌غذاها باشد. کاهش قند خون، کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها، بهبود سلامت بینایی و کاهش فشار خون، تنها برخی از خواص اسفناج محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با افزودن اسفناج به انواع غذاها، از فواید آن هم بهره ببرید.

کاربردهای اسفناج خشک

اسفناج خشک را می‌توان به انواع خورشت مثل قورمه سبزی، خورشت اسفناج و آش استفاده کرد. در ضمن، می‌توانید آن را داخل کته بریزید و به صورت ساده یا درکنار چلو گوشت و ماهیچه میل کنید. علاوه بر پلو و خورشت، اسفناج در غذاهایی مثل پاستا نیز استفاده می‌شود. بدون شک تهیه انواع سس و دیپ را می‌توان جزو بهترین موارد استفاده از اسفناج بدانیم.
شما می‌توانید دیپ ماست و اسفناج درست کنید و آن را به همراه چیپس، کراکر یا تورتیلا به عنوان تنقلات مصرف کنید. اضافه کردن یک مشت اسفناج خشک به اسموتی میوه باعث می‌شود تا اسموتی شما خوش طعم‌تر شود و در عین حال ویژگی‌های تغذیه‌ای آن را بهبود بدهد. حتی می‌توانید اسفناج را در نان، کلوچه یا حتی کیک بگنجانید تا خوراکی سالم‌تری داشته باشید. اگر رژیم گیاهخواری دارید، اسفناج خشک می‌تواند در بسیاری از غذاهای شما استفاده شود و بدن شما را سالم‌تر نگه دارد.

فواید استفاده از سبزی خشک در آشپزی

ما تا به اینجای متن اسم انواع سبزی خشک و خواص هر کدام را بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم به شما بگوییم که مزیت و فایده استفاده از سبزی خشک در آشپزی چیست. برخی از مهمترین مزایای آن عبارت‌اند از:
• تنوع سبزی خشک بیشتر از سبزی تازه است و می‌توانید در تمام فصول از آن استفاده کنید.
• سبزی خشک نسبت به سبزی تازه ماندگاری بسیار بیشتری دارد.
• در دسترس بودن یکی دیگر از مزایای استفاده از سبزی خشک است و می‌توانید آن را در هر زمان از فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین خریداری کنید.
• تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزی تازه در سبزی خشک نیز وجود دارند و به راحتی جذب بدن می‌شوند.
• سهولت استفاده از دیگر مزیت های استفاده از سبزی خشک معطر است. در ضمن، لازم نیست وقت زیادی را صرف تمیز و آماده کردن آنها کنید.
• سبزی خشک قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد.

روش تهیه انواع سبزی خشک در خانه

یک سینی نعنا خشک

برای درست کردن سبزی خشک شده، روش‌های مختلفی وجود دارند. ولی در هر صورت ابتدا باید آنها را بشویید و تمیز کنید. پس از خرید سبزی تازه، بخش‌های پلاسیده و زرد را جدا کرده و سبزی را پاک کنید. سبزی ها را بعد از تمیز کردن حدود 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید تا گل و آلودگی از آنها جدا شود. شپش آنها را چندین بار آبکشی کنید تا کاملا تمیز شوند.
سپس نوبت به برش دادن آنها می‌شود. شما در این مرحله باید سبزی را در اندازه مورد نظرتان برش بدهید. برای مثال، ممکن است برای برگ بو نیازی نباشد که آن را برش بدهید. پس این انتخابی است و به استفاده شما بستگی دارد. این مراحلِ پایه‌ای برای خشک کردن سبزی خشک هستند. سپس می‌توانید یکی از راه‌های زیر را برای خشک کردن سبزی انتخاب کنید:

1. خشک کردن سبزی در هوای آزاد

بعد از شستن و خشک شدن سبزی‌ها، آنها را روی یک لایه نازک پارچه نخی در حیاط یا بالکن خانه پهن کنید و روزی دو یا سه بار پارچه را بچرخانید تا کاملا خشک شوند. فقط مطمئن شوید که سبزیجات در یک سایه پهن شده‌اند و نور مستقیم خورشید آنها را زرد نمی‌کند. بعد از چند روز که سبزی‌ها کاملا خشک شدند، آنها را جمع کنید.

2. استفاده از باد کولر یا پنکه

سبزی های مورد نظر را بعد از تمیز کردن و شستن، آنها را روی یک پارچه نخی تمیز پهن کنید و زیر باد کولر یا پنکه قرار دهید. بعد از 12 ساعت که سبزی‌ها خشک شدند، پنکه یا کولر را خاموش کنید و سبزی‌ها را به مدت یک روز در هوای آزاد نیز پهن کنید.

3. استفاده از فر

روش دیگر برای خشک کردن سبزی، استفاده از فر است. در این روش، ابتدا سبزی‌های تمیز و شسته شده را در سینی مسی به صورت یک لایه نازک و یکدست پهن کنید و سینی را در فر قرار دهید. حتما باید فر را روی کمترین درجه تنظیم کنید و هر نیم ساعت یکبار سینی سبزی را بچرخانید تا همه بخش‌های آن خشک شوند. هر زمان که سبزی خشک شد، آن را از فر خارج کنید.

4. استفاده از ماکروفر

ابتدا یک پارچه تمیز را روی بشقاب قرار دهید و سبزی را روی دستمال پهن کنید. سپس مایکروفر را روی قدرت بالا بگذارید و سبزیجات را داخل مایکروفر قرار دهید تا خشک شوند. بعد از هر 10 ثانیه، درب مایکروفر را باز کنید و سبزی‌ها را زیر و رو کنید، حدود 1-2 دقیقه طول می‌کشد تا سبزیجات در مایکروفر خشک شوند.

5. استفاده از بخاری در زمستان

اگر قصد دارید سبزی را در فصل زمستان خشک کنید، می‌توانید از بخاری یا شوفاژ استفاده کنید. در این روش سبزی‌های تمیز و شسته شده را پس از آبکشی، در پارچه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا خشک شوند. هر مدت یکبار، سبزی را بررسی کنید تا هر زمان که خشک شد، آن را از روی شعله بردارید.

بهترین روش نگهداری از سبزیجات خشک

همانطور که گفتیم، سبزی خشک را می‌توانید به مدت طولانی نگه دارید و این یکی از مزایای مهم آن محسوب می‌شود. ولی منظور از طولانی مدت، فقط چند هفته نیست؛ بلکه شما تا چند ماه هم می‌توانید سبزی خشک را نگهداری کنید. البته یک روش خاص برای نگهداری سبزی خشک وجود ندارد. به همین دلیل، کافیست به نکات زیر دقت کنید تا سبزی شما به خوبی نگهداری شود:
• مهم‌‌ترین نکته برای نگهداری طولانی مدت سبزی خشک، استفاده از ظروف درب‌دار است. ظروف و بطری‌های شیشه‌ای، پلاستیکی و فلزی درب‌دار، جزو بهترین ظروف برای نگهداری از سبزی خشک محسوب می‌شوند. زیرا از ورود و نفوذ هوا و رطوبت به سبزی خشک جلوگیری می‌کنند.
• سبزیجات خشک باید در محیطی خنک و خشک نگهداری شوند تا کیفیت آنها حفظ شود. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود که آنها را در کابینت‌های جداگانه و دور از آفتاب، رطوبت و گرما نگهداری کنید تا کیفیت‌شان حفظ شود.
• از آن‌جایی که رطوبت باعث کپک‌زدن سبزی‌‌خشک می‌شود، از وارد کردن قاشق مرطوب به ظرف آن اجتناب کنید.
• سبزی‌خشک‌های خود را در کنار اجاق گاز قرار ندهید.
• اگر سبزی خشک را در بسته‌بندی مناسب قرار دهید، می‌توانید آن را در فریزر یا یخچال بگذارید.

غذاهای خوشمزه با انواع سبزی خشک

ما در این مطلب انواع سبزی خشک و موارد استفاه از آنها را معرفی کردیم. شما می‌توانید با بررسی نکات گفته شده، خودتان سبزی خشک را با بهترین کیفیت تهیه کنید و داخل غذاهای مختلف بریزید. در ضمن، استفاده از آنها تا حدی سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود سبزی‌های خشک را در هر غذایی که دوست دارید، مصرف کنید.

منبع: healthline.com | ndsu.edu | gourmetfoodworld.com