فرقی ندارد که شما به دیابت مبتلا هستید یا می‌خواهید بدن سالم‌تری داشته باشید، در هر صورت رژیم بدون قند می‌تواند به عنوان یک راه‌حل مفید برای رسیدن به بدن سالم باشد. قند در هر نوعی که مصرف شود، سالم نیست و در طولانی مدت می‌تواند عوارض جانبی جبران‌ناپذیری را باقی بگذارد. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید که از بیماری‌ها دور باشید، بهتر است که با اصول رژیم بدون قند آشنا شوید. این رژیم خیلی سخت نیست و با مواد غذایی در دسترس می‌توانید آن را رعایت کنید.
ما نیز در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم مواد غذایی سالم بدون قند را به شما معرفی کنیم و همچنین به بررسی فواید رژیم بدون قند می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مزایای شگفت‌انگیز رژیم بدون قند: تغییرات جسمی و ذهنی

وقتی صحبت از رژیم بدون قند می‌شود، معمولا افراد فقط به فواید لاغری آن دقت می‌کنند. ولی این رژیم فواید زیادی دارد و علاوه بر تغییرات جسمی، بر ذهن و روان شما نیز تاثیر می‌گذارد. برخی از مزایای این رژیم عبارت‌اند از:

1. افزایش انرژی

یک وعده غذایی شیرین ممکن است انرژی شما را افزایش دهد، اما این فقط برای مدتی دوام می‌آورد. زیرا پس از خوردن غذای شیرین، قند خون بدنتان سریعا کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که تمرکزتان از بین برود و بعد از مدت کوتاهی دچار افت انرژی شوید. برخی از مواد مخدر نیز همین اثر را ایجاد می‌کنند و قند هم در بدن ما دقیقا مانند این مواد عمل می‌کند.
هنگامی که یک وعده غذایی شیرین مصرف می‌کنید، حسی شبیه به احساس سرخوشی بعد از مواد مخدر به شما دست می‌دهد. ولی این حس زمان زیادی دوام ندارد و هنگامی که از بین برود، شما حتی از قبل هم بی‌حال‌تر می‌شوید.

2. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی

چندین مطالعه نشان می‌دهند که قند اضافی دروازه ورود به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، التهاب مزمن و بسیاری موارد دیگر است. رژیم بدون شکر، انجام ورزش‌هایی مانند کاردیو و خوردن یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند سلامت قلب، سیستم ایمنی و به طور کلی سلامت جسمانی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را کاهش دهد.

3. کاهش وزن و مدیریت وزن

طبق مطالعات و تجربه افراد مختلف، غذاهای حاوی قند بالا ممکن است منجر به اضافه وزن یا چاقی شوند. علاوه بر این، رژیم های غذایی با قند بالا به ویژه با چربی شکم مرتبط است و این نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه می‌تواند بیماری‌های زیادی را ایجاد کند. رژیم غذایی بدون قند، باعث سوزاندن چربی و ثبات وزن می‌شود.

4. هوس غذایی کمتر

همانطور که کمی قبل توضیح دادیم، قند اعتیادآور است. زیرا مصرف قند، باعث آزاد شدن ماده شیمایی دوپامین در مغز می‌شود و احساس خوبی را ایجاد می‌کند. وقتی مقداری کاپ کیک می‌خورید، این ماده شیمیایی به شما می‌گوید که یک لقمه دیگر یا حتی یک کیک دیگر بخورید. هر چه بیشتر این غذاهای شیرین را مصرف کنید، سطح دوپامین در مغز شما افزایش می‌یابد که مستقیما میل شما به میان‌وعده‌های شیرین را افزایش می‌دهد. وقتی مصرف قند را کاهش می‌دهید، سطح دوپامین در بدن به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و کم‌کم هوس شما هم از بین می‌رود.

5. پوست سالم‌تر

اگر می‌خواهید شفافیت پوست شما حفظ شود، بهتر است به فکر رژیم حذف قند باشید. وقتی قند اضافی مصرف می‌کنید، بدن شما انسولین و هورمون‌های مشابه بیشتری را تولید می‌کند. این هورمون‌ها تغییراتی را در پوست ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد آکنه می‌شوند.
از طرفی با افزایش سن، پروتئین‌های الاستیک و کلاژن‌های پوست ما نیز کاهش می‌یابند. به همین دلیل است که در افراد مسن‌تر شاهد افتادگی، چین و چروک و چین‌خوردگی بیشتری هستیم. شکر تصفیه شده دارای محتویاتی است که با پروتئین الاستیک و کلاژن واکنش نشان می‌دهند. هر چه بیشتر این مواد را مصرف کنید، احتمال چروک شدن، افتادگی یا چروک شدن پوست شما بیشتر می‌شود. اگرچه کاهش مصرف شکر ممکن است باعث رفع چین و چروک‌ها نشود، اما روند پیری پوست شما را کند می‌کند.

6. بهبود سلامت شناختی

استفاده طولانی مدت از قند ممکن است بر توانایی شناختی و سلامت شما تاثیر بگذارد. وقتی قند اضافی در بدن وجود داشته باشد، مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند و سطح قند خون را تغییر می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، خطر برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارد. کاهش مصرف قند نه‌تنها خطر ابتلا به این اختلال را کاهش می‌دهد، بلکه سلامت شناختی شما را تقویت می‌کند و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

7. بهبود حافظه و توانایی یادگیری

آیا می‌دانستید که سطح بالای قند روی حافظه شما تاثیر می‌گذارد؟ انسولین هورمونی است که ارتباطات سیناپسی را تقویت می‌کند. سطوح بالای قند باعث ایجاد مقاومت در برابر این هورمون‌ها می‌شود و می‌تواند مانع از بهبود حافظه و یادگیری شود. در ضمن، قند می‌تواند بر پروتئین BDNF بگذارد؛ این پروتئین در حافظه و یادگیری بسیار مهم است. یک رژیم غذایی بدون قند مصنوعی، همه این‌ها را از بین می‌برد و حافظه و توانایی یادگیری شما را افزایش می‌دهد.

8. کاهش اضطراب

بعد از یک وعده غذایی شیرین، سطح قند خون شما افزایش می‌یابد و به احتمال زیاد مه مغزی را تجربه خواهید کرد. اما مه مغزی چیست؟ این حالتی است که به شما احساس خستگی ذهنی و گیجی دست می‌دهد و باعث می‌شود که فکر کردن سخت شود و این به تنهایی در شما احساس اضطراب را ایجاد می‌کند. پس از مدتی، سطح خون پایین می‌آید و ممکن است حس استرس و نگرانی را در پی داشته باشد. ولی با چالش رژیم بدون قند می‌توانید اضطراب خود را کاهش دهید.

9. کاهش خطر افسردگی

هنگامی که شما یک میان وعده شیرین مصرف می‌کنید، سروتونین در مغز تحریک می‌شود. با تحریک بیش از حد آن، زنجیره‌های انتقال دهنده‌های عصبی تخلیه می‌شوند. اگر مصرف قند شما زیاد باشد، در طولانی مدت می‌تواند منجر به اختلال در خلق و خوی شما شود و خطر افسردگی را در پی داشته باشد. ولی مصرف غذاهای بدون قند خطر افسردگی را از بین می‌برد.

کاهش وزن با رژیم بدون قند: افسانه یا واقعیت؟

بله این یک واقعیت است! شما می‌توانید با رعایت اصول رژیم بدون قند، وزن خود را کاهش دهید. قند آن هم به صورت کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند مصنوعی، کالری بالا و ارزش غذایی کمی دارد. مصرف بیش از حد قند می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، زیرا بدن کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. علاوه بر این، غذاهای شیرین اغلب باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند و پس از آن سریعا قند خون را کاهش می‌دهند؛ این فرآیند می‌تواند منجر به افزایش گرسنگی و پرخوری شود.
با حذف قند از رژیم خود، افزایش و کاهش قند خون کمتری را تجربه می‌کنید و اشتهای شما تثبیت می‌شود. بنابراین، احتمال پرخوری نیز کاهش می‌یابد و با گذشت زمان، این می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و متابولیسم سالم‌تر شود. علاوه بر این، رژیم بدون قند به بدن شما کمک می‌کند که فرآیند سوزاندن چربی برای انرژی را به صورت کارآمدتری انجام دهد و این‌ها همگی باعث کاهش وزن می‌شوند.

رژیم لاغری 21 روز بدون قند

اولین بار در سال 1960، دکتر ماکسول مالتز این ایده را عنوان کرد که هر عادتی در 21 روز شکل می‌گیرد. او معتقد بود که هر فردی به 21 روز نیاز دارد تا تصویر ذهنی قدیمی خود را از بین ببرد و تصویر جدیدی از خود را ایجاد کند.
رژیم لاغری 21 روز بدون قند، نوعی رژیم غذایی مبتنی بر محدود کردن مصرف قندهای پر انرژی و افزایش مصرف سایر مواد غذایی برای کاهش وزن و بهبود سلامت است. این رژیم ممکن است برای افرادی که سعی در کاهش وزن یا بهبود کنترل قند خون دارند، مفید باشد.
در این رژیم غذایی افراد باید از غذاهای کم کربوهیدرات از جمله میوه‌ها و سبزیجات ترش استفاده کنند. همچنین عاقلانه است که منابع پروتئینی با کیفیت و محصولات لبنی با حداقل قند را انتخاب کنند. همچنین، افراد باید به اندازه کافی آب بنوشند و به فعالیت‌های ورزشی خود نیز بپردازند.

مواد غذایی بدون قند: انتخاب‌های خوشمزه برای رژیم سالم

مقداری از انواع مواد سالم بدون قند

وقتی از مواد غذایی سالم بدون قند صحبت می‌کنیم، منظور ما این نیست که میزان قند آنها صفر است. به هر حال، مقداری قند در انواع غذاها وجود دارد؛ ولی شما باید قند مصنوعی را حذف کنید و غذاهایی را بخورید که قند کمتری دارند. برخی از بهترین انتخاب‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. انواع میوه

در رژیم بدون قند، معمولا استفاده از قند طبیعی مشکلی ندارد و این موضوع رژیم شما را محدود نمی‌کند. بنابراین، میوه‌هایی مانند انواع توت، سیب، پرتقال و گلابی، جزو بهترین انتخاب‌ها هستند؛ زیرا ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر ضروری را هم تامین می‌کنند. شما می‌توانید میوه را هم به صورت تازه و هم به شکل خشک شده مصرف کنید.

2. انواع آجیل خام و دانه‌ها

بدون شک، هنگام انتخاب مواد غذایی سالم بدون قند، باید انواع آجیل خام را هم در لیست خود قرار دهید. بادام، گردو، دانه چیا و دانه کتان، منابع سالم چربی، پروتئین و فیبر هستند. آنها به شما کمک می‌کنند تا پر انرژی شوید و سیر بمانید؛ این ویژگی هوس‌های شما را از بین می‌برد و در عین حال باعث می‌شود تا مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت کنید. شما می‌توانید از انواع آجیل برای دیابتی‌ها و کشمش برای دیابتی‌ها استفاده کنید. چون بدون شک این آجیل‌ها مقدار قند محدودتری دارند.

3. سبزیجات

سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند سبزیجات برگ‌دار، بروکلی، گل کلم و فلفل دلمه‌ای، قند طبیعی کمی دارند و حاوی مواد مغذی هستند. آنها بخش مهمی از رژیم غذایی بدون قند محسوب می‌شوند.

4. پروتئین

منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، توفو، سینه مرغ و حبوبات (لوبیا، عدس و نخود) بهترین گزینه‌ها هستند. پروتئین به سیر نگه داشتن افراد و تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند.

5. غلات کامل

غلات کامل مانند کینوا، برنج قهوه‌ای، جو دوسر و محصولات گندم کامل (در حد اعتدال)، انتخاب‌های بهتری نسبت به غلات تصفیه شده هستند؛ زیرا از فیبر بیشتر و قندهای افزوده کمتری تشکیل می‌شوند.

6. لبنیات و جایگزین‌های لبنی

شیر کم چرب، پنیر و ماست بدون شکر، کفیر و شیر بادام یا سویا شیرین نشده، گزینه‌های لبنی مناسبی هستند که می‌توانید در رژیم بدون قند مصنوعی خود از آنها استفاده کنید.

7. گیاهان و ادویه‌جات

برای داشتن غذاهای خوش طعم‌تر، پیشنهاد می‌شود که گیاهان دارویی و ادویه‌هایی مانند ریحان، آویشن، پونه کوهی و دارچین را هم مصرف کنید. در این صورت بدون افزودن شکر، می‌توانید طعم غذا را بهبود بدهید.

8. چربی‌های سالم

فرقی ندارد که شما رژیم گیاهخواری دارید یا رژیم بدون قند، در هر صورت باید چربی‌های سالم را جدی بگیرید. انواع آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون، منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند که می‌توانند در رژیم غذایی به میزان متعادل گنجانده شوند.

بهترین جایگزین‌های قند و شکر مصنوعی در آشپزی روزانه

مواد غذایی جایگزین شکر و قند مصنوعی

با اینکه شکر ضرر زیادی دارد، ولی مصرف آن در بسیاری از غذاها و دسرها ضروری است و بدون وجود آن غذا خوشمزه نمی‌شود. ولی نمی‌توانیم از ضرر آن چشم‌پوشی کنیم و به همین دلیل است که رژیم بدون قند را توصیه می‌کنیم. در این رژیم می‌توانید موارد زیر را جایگزین قند و شکر مصنوعی کنید:

1. عسل طیعی

عسل یک ابر غذا (سوپر فود) واقعی و یکی از بهترین شیرین کننده‌های طبیعی است. زیرا از آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین B6، ریبوفلاوین و نیاسین تشکیل می‌شود. این مواد مغذی ضروری با هم به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و در عین حال، رشد باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند. اکثر عسل‌های فروشگاهی طی برخی از فرآیندها فواید خود را از دست می‌دهند. بنابراین عسل را از زنبورداران قابل اعتماد بخرید.

نحوه استفاده از عسل طبیعی
هنگام آشپزی نباید عسل را خیلی حرارت بدهید. بهتر است آن را به همراه غلات صبحانه، نان تست غلات جوانه زده، ماست و سس سالاد میل کنید. بسیاری از مردم فقط عسل را در چای استفاده می‌کنند؛ اما عسل یکی از بهترین شیرین کننده‌های طبیعی برای قهوه نیز به شمار می‌رود. اگر از عسل در چای یا قهوه خود لذت می‌برید، صبر کنید تا نوشیدنی به اندازه کافی ولرم شود تا راحت آن را بنوشید و سپس عسل را برای طعم دادن به آن اضافه کنید.

2. استویا

استویا بومی آمریکای جنوبی است و از صدها سال پیش مردم در آن منطقه برای حمایت از سطح قند خون سالم و کاهش وزن سریع، از استویا استفاده می‌کنند. این شیرین‌کننده از گیاهی به همین نام به دست می‌آید و تنها چند قطره از آن باعث می‌شود که یک غذای شیرین داشته باشید. البته، شما می‌توانید آن را به صورت برگ خشک شده نیز تهیه کنید. در ضمن، کالری و کربوهیدرات آن صفر است و هیچ یک از عوارض جانبی شیرین کننده‌های مصنوعی را ندارد.

نحوه استفاده از استویا
برخلاف عسل طبیعی، استویا در برابر حرارت پایدار است و خواص خود را از دست نمی‌دهد. بنابراین می‌توانید آن را به هر شکلی که می‌خواهید، استفاده کنید. جالب است بدانید که استویا بسیار شیرین‌تر از شکر است. پس در مقدار مصرف آن دقت کنید تا غذای شما خیلی شیرین نشود. این شیرین‌کننده در پوره میوه، ماست، کدو تنبل، چای یا قهوه، نان، شیرینی، مربا و بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. خرما

هرچه از خواص خرما بگوییم، کم است. خرما از پتاسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم و ویتامین B6 تشکیل می‌شود. این خشکبار خوشمزه، به سوخت و ساز پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. طبق شواهد، خرما ممکن است به کاهش کلسترول LDL در خون کمک کند و خطر سکته را کاهش دهد.

نحوه استفاده از خرما
خرما را می‌توانید به صورت تنقلات یا جایگزین قند به همراه چای مصرف کنید. در ضمن برای شیرین کردن انواع کیک و نان، استفاده از خمیر خرما پیشنهاد می‌شود. محصولاتی از قبیل شیره خرما و سس خرما را هم می‌توانید تهیه کنید و در انواع دسرها، سالاد و حتی غذاهایی اصلی که به شیرین‌کننده نیاز دارند، استفاده کنید.

4. شکر نارگیل

بیشتر مردم در مورد فواید آب نارگیل، شیر نارگیل، آرد نارگیل و البته نارگیل تازه، شنیده‌اند. ولی امروزه افراد زیادی در رژیم بدون قند و شکر خود، شکر نارگیل را به عنوان شیرین‌کننده طبیعی خریداری می‌کنند. زیرا شاخص گلیسمی آن پایین است و از مواد مغذی زیادی تشکیل می‌شود. این شیرین‌کننده حاوی پلی فنول‌ها، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، آنتی اکسیدان‌ها، فسفر و سایر مواد مغذی گیاهی است. شکر نارگیل، به صورت شیره از شکوفه‌های نارگیل استخراج می‌شود و پس از حرارت دادن، به صورت شکر در می‌آید.

نحوه استفاده از شکر نارگیل
اندازه شکر نارگیل، تقریبا مانند شکر سنتی است. بنابراین شما می‌توانید آن را دقیقا مثل شکر در هر غذایی که دوست دارید، استفاده کنید.

5. شربت افرا

شربت افرا بومی آمریکای شمالی است و یکی از بهترین جایگزین‌های طبیعی قند محسوب می‌‌شود. زیرا منبع فوق العاده‌ای از منگنز است و از مقدار مناسبی کلسیم، پتاسیم و روی تشکیل می‌شود. این شیرین‌کننده کاملا طبیعی، به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند.

نحوه استفاده از شربت افرا
شربت افرا در برابر حرارت پایدار است؛ بنابراین می‌توانید آن را تقریبا در هر غذای سرد یا داغی استفاده کنید. مردم این شربت را برای شیرین کردن گرانولای خانگی و قهوه یا چای صبحگاهی خود به کار می‌برند. در ضمن، برای لعاب شیرینی یا کیک هم مصرف می‌شود. میوه خشک برای رژیم غذایی روزانه فواید زیادی دارد و به عنوان مواد غذایی سالم بدون قند محسوب می‌شود. شما می‌توانید با میوه خشک، آجیل و شربت افرا، گرانولا بار خانگی درست کنید و یک میان وعده مقوی در رژیم خود داشته باشید.

6. سس بالزامیک

سرکه بالزامیک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. آنزیم پپسین موجود در آن به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

نحوه استفاده از سرکه بالزامیک
این سس خوشمزه را می‌توانید با ماهی، پنیر، توت تازه و انواع سالاد ترکیب کنید تا شیرینی طبیعی و خوشمزه‌ای را به وجود آورد.

7. پوره موز

موز سرشار از فیبر و پتاسیم و منبع خوبی از ویتامین‌های B6 و C است. همچنین به طور طبیعی شیرین است و بافتی لطیف دارد و همین آن را به یک شیرین‌کننده طبیعی مقوی، تبدیل می‌کند.

نحوه استفاده از پوره موز
اول اینکه، موز بیش از حد رسیده بهترین گزینه برای جایگزینی شکر تصفیه شده در رژیم بدون قند است. زیرا آنها شیرین‌تر هستند و به خوبی پوره می‌شوند. به ازای هر فنجان شکر، می‌توانید یک فنجان پوره موز را در انواع دسرو شیرینی مصرف کنید.

8. مربای میوه

انواع توت‌ها، میوه‌های هسته‌دار، سیب، گلابی و انگور، جایگزین‌های عالی برای شکر هستند. مرباهای موجود در بازار معمولا شکر دارند؛ بنابراین خودتان باید آن را در خانه درست کنید. برای این کار می‌توانید از میوه‌های تازه، میوه خشک یا منجمد استفاده کنید که راه‌حلی آسان و مقرون‌به‌صرفه است. با توجه به فواید انجیر خشک، می‌توانید با این میوه خوشمزه نیز مربا درست کنید و در رژیم خود از آن بهره ببرید.

نحوه استفاده از مربای میوه
مربا را می‌توانید برای صبحانه و در انواع دسر و شیرینی، استفاده کنید. مثلا برای درست کردن پای سیب به جای شکر، از مربای آن استفاده کنید. به همین ترتیب خودتان می‌توانید میوه‌های شیرین را به صورت مربا در هر نوع خوراکی مصرف کنید.

۵ اشتباه رایج در رژیم بدون قند که باید از آن‌ها پرهیز کنید

چند نفر در حال خوردن خرما از کاسه

با اینکه رژیم بدون قند مزایای فراوانی دارد، ولی مردم گاهی اشتباهاتی را انجام می‌دهند که همین باعث می‌شود نتیجه کافی را نگیرند یا در موارد شدیدتر، به بدن آنها آسیب برسد. برخی از این اشتباهات به شرح زیر هستند:

1. مصرف نکردن میوه‌ها

گاهی در برخی از رژیم های حذف قند، پیشنهاد می‌کنند که مصرف تمام قندها از جمله میوه‌ها را هم به طور کامل قطع کنند. ولی معمولا نیازی به این کار نیست؛ بله، میوه‌ها حاوی قند هستند! ولی آنها از قند طبیعی تشکیل می‌شوند و مقدار مناسبی را در اختیار بدن شما قرار می‌دهند. میوه‌ها منبع بزرگی از فیبر هستند و بدن شما به فیبر نیاز دارد. در ضمن، میوه‌ها از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل می‌شوند و با حذف آنها از رژیم غذایی خود، ممکن است بدنتان نتواند این مواد را دریافت کند. شما می‌توانید در روز تا 2 وعده میوه بخورید و در عین حال از رژیم خود لذت ببرید.

2. کنار گذاشتن شیر و لبنیات

به طور طبیعی در محصولات شیری مانند ماست و پنیر، قند وجود دارد. اما لازم نیست نگران قند موجود در شیر و ماست طبیعی باشید. حتی زمانی که چربی آن کم شده یا بدون چربی است، باز هم جای نگرانی نیست. اگر به لبنیات حساس نیستید، می‌توانید از آنها در رژیم بدون قند خود استفاده کنید. متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که شیر بدون چربی، حاوی قند افزوده است. وقتی چربی شیر از بین می‌رود، قند، پروتئین و سایر مواد مغذی آن مانند کلسیم کمی بیشتر می‌شود؛ ولی مقدار قند به حدی نیست که شما بخواهید نگران شوید. در واقع قند شیر بدن چربی در هر 100 گرم، حدود 0.2 گرم بیشتر از شیر پر چرب است. بنابراین مشکلی نیست و می‌توانید روزانه از محصولات لبنی استفاده کنید.

3. نگرانی بیش از حد بابت قند غذاها

خوب است بدانید که تقریبا هر غذایی که می‌خورید، حداقل مقدار کمی قند دارد؟ یعنی اگر بخواهید که رژیم شما هیچ قندی نداشته باشد، نباید هیچ کدام از غذاها را بخورید. مثلا وقتی مردم متوجه می‌شوند که ¼ فلفل دلمه‌ای متوسط حاوی 3 گرم قند است، کاملا سردرگم می‌شوند که آیا آن را مصرف کنند یا نه؟!
به طور طبیعی، قند در همه سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، مغزها، دانه‌ها، شیر، ماست و پنیر وجود دارد. اینطور می‌توان گفت که شما باید تقریبا مدام گوشت و مرغ مصرف کنید تا واقعا مطمئن شوید که قند از رژیم شما حذف شده است. ولی این رژیم غذایی اصلا سالم نیست. بنابراین، از قند موجود در غذاهای خود نترسید و خیلی نگران نباشید. در واقع، بدن شما برای سالم ماندن به این قند نیاز دارد. قندی که از این غذاها دریافت می‌کنید، نوع و مقدار مناسبی است که شما به آن نیاز دارید.

4. نخوردن غذای کافی

هیچ چیز سخت‌تر از این نیست که سعی کنید شکر را کنار بگذارید و سپس در ساعت 3 بعدازظهر حسابی گشنه شوید. ولی گاهی افراد غذا نمی‌خورند، چون فکر می‌کنند این به کاهش وزن آنها کمک می‌کند. بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد هنگام حذف یا تلاش برای داشتن تغذیه سالم مرتکب می‌شوند، محدود کردن بیشتر غذاها است. ولی این باعث می‌شود که بعد از ظهر، احساس خستگی، بدخلقی و گرسنگی کنند و این موضوع نتیجه عکس دارد؛ یعنی شما حس می‌کنید که قند خونتان افتاده است و به سراغ خوراکی‌های شیرین می‌روید. بنابراین هنگامی گرسنگی سعی کنید از خواص انواع توت خشک، میوه، آجیل و … بهره ببرید تا بدن شما دچار فشار نشود.

5. خوردن چربی بیش از حد

افرادی که قصد کاهش مصرف قند و شکر را دارند، گاهی به مصرف محصولات کم چرب روی می‌آورند. ولی همه این محصولات هرچند سالم هم که باشند، باز هم مقداری قند دارند. در ضمن، زمانی باید چربی را مصرف کنید که کیفیت رژیم غذایی شما بالا باشد. یعنی به اندازه کافی سبزیجات تازه، میوه، حبوبات، گوشت و لبنیات مصرف کنید و فعالیت بدنی هم داشته باشید. اگر بیش از اندازه غذاهای کم چرب مصرف کنید، چربی شما افزایش می‌یابد و در عین حال، ممکن است قندتان هم بالا برود؛ زیرا آنها مقداری قند دارند.

زندگی سالم‌تر با رژیم بدون قند

همانطور که مطالعه کردید، رژیم بدون قند مزایای فراوانی دارد و با استفاده از آن می‌توانید زندگی سالم‌تری داشته باشید. زیرا هم بر روی بدن و هم بر ذهن شما تاثیر دارد. ولی برای انتخاب غذاها مطمئن شوید که همگی کیفیت خوبی دارند و به رژیم شما کمک می‌کنند. بارجیل با ارائه انواع آجیل و خشکبار، در خدمت شماست؛ ما انواع محصولات مرغوب را ارائه می‌کنیم تا شما بتوانید با حذف قند، بدن سالم‌تری داشته باشید. برای سفارش محصولات، کافیست وارد سایت بارجیل شوید و محصول مورد نظرتان را با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید.

منبع: openaccessgovernment.org | healthline.com

چگونه رژیم بدون قند بگیریم؟

شما می‌توانید با حذف قند مصنوعی و انواع غذاهای مواد غذایی سالم، رژیم بدون قند بگیرید. در این رژیم انواع میوه، سبزیجات، آجیل، لبنیات و چربی‌های سالم وجود دارند.

در رژیم بدون قند چی بخوریم؟

در این رژیم انواع میوه، سبزیجات، پروتئین، چربی‌های سالم، لبنیات، آجیل و دانه‌های خوراکی و غلات کامل مصرف می‌شوند.

بهترین میان‌وعده‌های بدون قند چیست؟

آجیل، میوه خشک، دانه‌های خوراکی، میوه تازه و خشکبار، جزو بهترین میان‌وعده‌های بدون قند محسوب می‌شوند.