گردو تازه با پوست سبز، یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات تابستانی محسوب می‌شود و حسابی پرطرفدار است. گردو تازه، طعم غنی گردو خشک شده را ندارد و با داشتن بافت ترد و مرطوب، یک نوع آجیل خاص به شمار می‌رود. با خوردن گردو تازه انگار که همزمان یک میوه تازه را می‌خورید و هم از مزایای نوعی آجیل بهره می‌برید. برای اینکه خواص گردو تازه به بدن شما برسد، پیشنهاد می‌کنیم آن را در تابستان تهیه کنید و این خوراکی خوشمزه را روزهای بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید. ولی برای مصرف طولانی مدت، بهتر است که با نحوه نگهداری گردو تازه آشنا باشید.
بنابراین ما در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم به بررسی خاصیت های گردوی تازه بپردازیم و نحوه نگهداری از آن را توضیح دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

معرفی گردو تازه و ارزش غذایی آن

منظور از گردو تازه، همان گردویی است که از اواسط تا اواخر فصل تابستان برداشت می‌شود و در داخل پوست سبز قرار دارد. در واقع پیش از اینکه بخواهیم گردو را خشک کنیم، ابتدا آن را با پوست سبز از روی درخت می‌چینیم. پس از جدا کردن پوست سبز، به پوست سفت و قهوه‌ای رنگ آن می‌رسیم که بعد از شکستن آن، مغز گردو جدا می‌شود. گردوی تازه بافتی آبدار و مرطوب دارد و پوست نازک آن به راحتی جدا می‌شود. فواید گردو تازه با خواص گردوی خشک شده تفاوت زیادی ندارد و از ارزش غذایی تقریبا یکسانی برخوردار هستند. ارزش غذایی گردو تازه در هر 100 گرم، به شرح زیر است:
• انرژی (کالری): 504 کیلوکالری
• کربوهیدرات: 8.08 گرم
• پروتئین: 19.61 گرم
• چربی: 48.09 گرم
• آب: 22.73 گرم
• فیبر: 5.54 گرم
• قند: 0.90 گرم
• کلسترول: 0.00 میلی‌گرم

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی گردو

چند عدد گردو تازه با پوست سبز

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از پیری جلوگیری می‌کنند. گردو تازه شامل چند نوع آنتی اکسیدان منحصر به‌فرد و قدرتمند به نام‌های کینون یوگلون، تلین مگذر تانین و فلانول مورین است. از طرفی، گردو حاوی اسیدهای چرب ضروری است و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.
پلی فنول‌های موجود در گردو می‌توانند با التهاب مبارزه کنند. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مانند آسم، آرتریت و اگزما، می‌توانند گردو تازه بخورند و از مزایای آن بهره ببرند. در ضمن، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن نقش مهمی را در مدیریت شروع و جلوگیری از پیشرفت چندین بیماری از جمله سرطان، دیابت نوع دوم و بیماری قلبی، ایفا می‌کند.

گردو و تقویت حافظه و عملکرد مغز

بدون شک یکی دیگر از خواص گردو تازه برای بدن، مربوط به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شود. گردو تازه دارای چربی‌های چند غیر اشباع است که برای مغز مفید هستند. اسیدهای چرب امگا 3 با کمک به کاهش استرس اکسیداتیو در مغز و همچنین کمک به بهبود سیگنال‌دهی مغز و نوروژنز، در عملکرد بهتر مغز نقش مهمی دارند. ویتامین E، فولات و فیتوشیمیایی محافظ، الاژیک اسید نیز به بهبود محافظت‌کننده‌های عصبی و تقویت حافظه کمک می‌کنند.
ترکیبات پلی‌فنولی موجود در گردو نه‌تنها باعث کاهش اکسیدان‌ها و التهاب در سلول‌های مغزی می‌شوند، بلکه به تشکیل سلول‌های مغزی جدید و افزایش سیگنال‌دهی بین سلول‌های مغز کمک می‌کنند. به طور کلی، چربی‌ها، پروتئین‌ها، فیبرها، مواد معدنی و عناصر کمیاب مختلف در گردو، همراه با هم کمک می‌کنند تا مغز عملکرد بهتری داشته باشد. در ضمن، خواص گردو برای افسردگی هم ثابت شده است و معمولا افرادی که به دلیل افسردگی تمرکز و عملکرد مغزشان کاهش می‌یابد، گردو مصرف می‌کنند.

تاثیر مصرف گردو بر سلامت پوست و مو

گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین B است و از پوست شما در برابر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی و سایر ناخالصی‌ها محافظت می‌کند. این به نوبه خود می‌تواند از آسیب پوست و ایجاد شدن چین و چروک‌های زودرس جلوگیری کند. علاوه بر این، وجود ویتامین E به شدت پوست شما را هیدراته می‌کند و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد تا پوست شما جوان‌تر بماند. گردو سیاهی و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد.
گردو سرشار از خواص مرطوب‌کننده و مغذی است. با خوردن گردو تازه می‌توانید پوست خود را آبرسانی کنید. در ضمن، مواد مغذی مانند ویتامین B5 و E به کاهش جای زخم و روشن شدن لکه‌ها کمک می‌کنند.
حال قصد داریم به خواص گردو برای سلامت مو بپردازیم. اگر پوست سر شما خشک است و دچار پوسته پوسته شدن می‌شود، خوردن گردو تازه به شما کمک می‌کند تا پوست سرتان خیلی خشک نباشد. علاوه بر این، خواص ضد التهابی گردو به تسکین و آرام کردن پوست سر ملتهب کمک می‌کند و برای کاهش خارش سر مفید است.
تارهای ضعیف و خشک مو اولین علت شکستگی و رشد ناسالم مو هستند. اما به لطف فراوانی اسیدهای چرب در گردو، می‌توانید رطوبت موهای خود را تامین کنید و ساقه مو قوی‌تری داشته باشید. آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب موجود در گردو، باعث تحریک فولیکول‌های خفته مو می‌شوند و به بازیابی موهای آسیب دیده کمک می‌کنند.

ناراحتی گوارشی با مصرف زیاد گردو تازه

گردو تازه بسیار خوشمزه است و شاید دلتان بخواهد مقداری زیادی از آن را در یک وعده بخورید. ولی مصرف زیاد گردو آن هم به طور تازه و تر، مشکلات گوارشی به وجود می‌آورد. اول باید بدانید که با مصرف بیش از اندازه گردو تازه، ممکن است دچار نفخ شوید و همچنین باعث ایجاد اسهال در اکثر افراد هم می‌شود. یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد گردو تازه، ایجاد تورم و کهیر در بدن است.

بهترین روش‌های مصرف گردو تازه در رژیم غذایی

چند عدد مغز گردو تازه

به طور کلی، گردو موارد استفاده زیادی دارد و در انواع دسرها، غذاها و به عنوان میان وعده به کار می‌رود. حال که در فصل تابستان قرار داریم، چه بهتر که از گردو تازه استفاده کنید و تنوعی به رژیم غذایی خود بدهید. گردو تازه حالتی مرطوب و تر دارد که بافت آن با گردو خشک شده کمی متفاوت است. معمولا افراد گردو پودر یا خرد شده را بر روی سالاد خود می‌ریزند. شما می‌توانید این بار کمی گردو تازه پوست گرفته شده را خرد کنید و داخل سالاد بریزید. بافت سبزیجات با گردو تازه هماهنگی خوبی دارد و در حال سرو آن، حس می‌کنید که نوعی میوه یا سبزیجات را به سالاد خود اضافه کرده‌اید، نه آجیل! چون ما معمولا آجیل را به صورت تر مصرف نمی‌کنیم و اصولا خشک هستند و بافتی ترد و شکننده‌تر دارند.
با اینکه می‌توانید گردو تازه را به تنهایی برای میان‌وعده مصرف کنید؛ ولی کمی تنوع هم بد نیست. مقداری کراکر بردارید و روی آن گردو تازه خرد شده بریزید. کراکر خشک با گردوی تر، ترکیبی جالب را ایجاد می‌کند. حتی شما می‌توانید لقمه نان و پنیر خود را به همراه گردو تازه و سبزی خوردن درست کنید. اگر در رژیم خود ماست یونانی دارید، مقداری میوه و گردو تازه را هم به آن اضافه کنید. گردو تازه بر خلاف گردو خشک شده، طعم خیلی ملایم‌تری دارد و به خوبی با میوه‌های دیگر ترکیب می‌شود.
حتی می‌توانید میوه خشک را با گردو تازه داخل ماست بریزید. ترکیب بافت شکننده میوه خشک و بافت تر گردو تازه، طعم این میان وعده خوشمزه را خاص‌تر می‌کند. در ضمن، می‌توانید گردو تازه را برای تزئینات به دسرهایی مثل پودینگ یا ژله اضافه کنید. اگر به انواع خوراکی‌ها با گردو علاقه دارید، مطالب شیرینی اسکار گردویی و لقمه سیر و گردو را مطالعه کنید.

بهترین روش خشک کردن گردو تازه در خانه

روش‌های مختلفی برای خشک کردن گردو تازه وجود دارند و اگر شما به فکر خشک کردن گردو تازه در خانه هستید، باید روش زیر را انجام دهید:

مرحله اول؛ پوست کردن پوست سبز گردو

ابتدا پوست سبز گردو را بگیرید. این کار کمی سخت است و احتمالا به یک ابزار تیز نیاز دارید. بنابراین می‌توانید با چکش یا جسم سنگین به پوست گردو ضربه بزنید و پوست آن را جدا کنید. روش دیگر این است که گردوها را در ظرفی ریخته و روی آنها آب گرم بریزید تا پوست سبز آنها نرم شود. بعد از این، به راحتی می‌توانید پوست نرم گردو را جدا کنید.

مرحله دوم؛ شستن گردوها

سپس گردوهای پوست گرفته شده را بشویید و آنها را روی یک ملحفه و به دور از تابش نور خورشید قرار دهید. هر چند روز یکبار آنها را جابه‌جا کنید تا همه قسمت‌ها در معرض هوا قرار بگیرند.

مرحله سوم؛ بررسی کردن مغز گردو

بعد از چند روز، مقداری از گردوها را بشکنید تا متوجه شوید خشک شده‌اند یا هنوز به زمان بیشتری نیاز دارند. زمانی می‌توان گفت گردوها خشک شده‌اند که پوست و مغز آنها ترد و شکننده باشد. اگر گردوها هنوز نم‌دار هستند و رطوبت دارند، باید چند روز دیگر به خشک کردن آنها ادامه دهید. زیرا رطوبت باقی‌مانده باعث کپک‌زدگی مغز آنها می‌شود. بعد از طی کردن این مراحل می‌توانید گردوها را به خوبی خشک کنید و با آنها، انواع شیرینی گردویی را در منزل درست کنید.

بهترین روش پوست کندن گردوی تازه بدون سیاه شدن دست

فردی در حال پوست کندن گردو تازه با چاقو

اگر شاغل هستید یا رفت و آمد زیادی به بیرون دارید، احتمالا دلتان نمی‌خواهد دست خود را با پوست گردو سیاه کنید. به همین دلیل، ما در اینجا چند روش پوست کندن گردو بدون سیاه شدن دست را به شما معرفی می‌کنیم:
یکی از بهترین روش‌ها این است که حتما یک کاسه بزرگ آب در کنار خود داشته باشید. در اینجا باید دست‌های خود را در آب فرو کنید و پوست گردو را در آب قرار دهید. اگر بلافاصله بعد از جدا کردن پوست سبز گردو دست خود را داخل کاسه آب قرار دهید، از سیاه شدن پوست دست شما جلوگیری می‌شود.
روش بعد که پرکاربردترین و شاید بهترین روشی باشد که در خانه به کار می‌رود، استفاده از دستکش است. با یک دستکش نایلونی یا لاتکس، می‌توانید کاملا دست خود را از تماس با پوست سبز گردو بپوشانید.

نکات مهم در خرید و نگهداری گردو تازه

خرید گردو تازه باکیفیت، کار سختی نیست؛ فقط باید به چند نکته توجه کنید تا محصولی مرغوب را خریداری کنید. پوست سبز گردو باید تازه و خوشرنگ باشد و در عین حال بر روی آن فساد، لهیدگی و پوسیدگی دیده نشود. هر چه لکه‌های سیاه بیشتری را ببینید، یعنی گردو در حال خراب شدن است.
بعد از خرید، سریعا باید به فکر بهترین روش نگهداری از گردو تازه باشید؛ در غیر این صورت سریعا فاسد می‌شود. قبل از نگهداری، آنها را با آب سرد بشویید تا هرگونه آلودگی و خاک از روی آنها پاک‌ها شود. سپس گردوها را به آرامی با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید. بهترین راه برای نگهداری این است که گردوهای تمیز شده را در یک سینی قرار دهید و در جایی خنک و خشک نگهداری کنید.
دما و رطوبت محیط دو عامل مهم در تازه ماندن آنها محسوب می‌شوند. زیرا رطوبت زیاد می‌تواند باعث خشک شدن و ریزش سریع پوست گردو شود. بنابراین محیطی با رطوبت متناسب و دمای حدود 10-15 درجه سانتی‌گراد را انتخاب کنید. با رعایت این نکات می‌توانید گردوی تازه با پوست سبز را تا چندین هفته نگهداری کنید. البته هر چه از زمان چیده شدن گردوها بگذرد، آنها عطر و طعم خود را بیشتر از دست می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان آنها را زودتر مصرف کنید.

خرید گردوی با کیفیت از بارجیل

از آنجایی که خشک کردن گردو در خانه کمی سخت و زمان‌بر است، شاید دلتان بخواهد که نوع خشک شده آن را از فروشگاهی معتبر بخرید. در این صورت ما بارجیل را به شما معرفی می‌کنیم. ما انواع گردو را با تنوع بی‌نظیری از طعم‌ها، عرضه می‌کنیم. برای سفارش کافیست وارد سایت شوید و بعد از سفارش محصول، آن را در سریع‌ترین زمان در سراسر کشور تحویل بگیرید.

منبع: health.clevelandclinic.org | webmd.com