کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که دست رد به سینه مربای هویج بزند! مواد اولیه مربای هویج بسیار کم و ساده هستند؛ ولی با این حال، طعمی را ایجاد می‌کنند که دلتان می‌خواهد هر روز آن را میل کنید. مربای هویج با انواع خوراکی‌های صبحانه مثل پنیر، کره و خامه، ترکیب جذابی را ایجاد می‌کند و با نان داغ و چای، حسابی می‌چسبد. ولی شما می‌توانید پس از پخت مربای هویج، آن را با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های دیگر ترکیب کنید و از طعم جذاب آن لذت ببرید.

در ادامه مطلب همراه ما باشید و طرز تهیه مربای هویج، بهترین افزودنی‌ها و نوشیدنی های مناسب برای مربای را آموزش ببینید. تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

مربای هویج: یکی از خاص‌ترین مرباها با طعم بهشتی

بدون شک، باید بگوییم که طعم مربای هویچ واقعا بهشتی است و به همین دلیل،  طرفداران زیادی دارد. هویج بعد از پختن، طعم و بوی خوبی را از خود آزاد می‌کند که بعد از اضافه کردن هل و زعفران، این بو تقویت می‌شود. البته برخی از افراد آن را بدون هل و تنها با آب و شکر درست می‌کند؛ این روش سلیقه‌ای است، ولی پیشنهاد می‌کنیم هل را هم اضافه کنید. هل به تنهایی یک ادویه پرکاربرد است و به هر غذایی که اضافه می‌شود، عطر جذابی به آن می‌دهد.

مربای هویج نه تنها در ایران، بلکه در جهان بسیار رایج است. در آسیای جنوبی و خاورمیانه هم محبوبیت بیشتری دارد. شاید اکثر ما این مربا را فقط در صبحانه یا به عنوان عصرانه با نان و پنیر مصرف کنیم، ولی موارد استفاده بیشتری دارد و توصیه می‌کنیم حتما آنها را امتحان کنید. مربای هویج به دلیل طعم و عطر خاص و رنگ جذاب و چشمگیر خود، در انواع دسر به کار می‌رود. مربای هویج را می‌توانید به خوراکی‌های زیر اضافه کنید یا به عنوان تزئین به کار ببرید:

  • کیک، چیزکیک، پودینگ و پنکیک
  • تزئین دسر مثل کیک خامه‌ای یا بستنی
  • به همراه کراکر و بیسکوییت
  • انواع شیک
  • سس سالاد شیرین
  • کرپ، تارت، دونات و کلوچه

اگر دلتان کمی تنوع خواست و دوست داشتید مربای هویج را به همراه خوراکی‌های دیگر هم میل کنید، موارد بالا را اصلا از دست ندهید. آنها ترکیب خوبی را با مربای هویج ایجاد می‌کنند و مطمئن باشید که از خوردن این خوراکی‌ها به همراه این مربا، حسابی لذت می‌برید. در ضمن، ما پیش‌تر طرز تهیه مربای بهار نارنج را هم آموزش داده‌ایم و اگر به انواع مربا علاقه دارید، مربای بهارنارنج را هم در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه مربای هویج: راهنمای قدم به قدم برای پخت مربا هویج خانگی

تهیه مربای هویج خانگی، در حدود 1 ساعت طول می‌کشد و این زمان بر اساس مقدار هویج می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد. با طی کردن مراحل زیر، می‌توانید این مربای خوشمزه را تهیه کنید:

مواد لازم برای درست کردن مربا هویج

هویج۱ کیلوگرم
شکر۱ کیلوگرم
آب۲ لیوان
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
هل (اختیاری)۵ عدد
گلاب (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری

مرحله اول؛ شستن هویج‌ها

ابتدا هویج‌ها را به خوبی با آب بشویید تا هرگونه آلودگی سطحی آنها از بین برود. با یک چاقوی تیز یا پوست‌کن، پوست نازک هویج را بگیرید. این کار را با دقت انجام دهید و مراقب باشید قسمت نارنجی آن جدا نشود، زیرا این بخش بیشترین طعم و عطر را دارد. به همین دلیل، بهتر است این کار را با پوست‌کن انجام دهید تا تنها یک لایه نازک آن جدا شود. سپس هویج‌ها را در آبکش ریخته و اجازه دهید آب اضافی آنها کاملا خارج شود. اگر عجله دارید، می‌توانید از یک حوله یا دستمال تمیز استفاده کنید.  

مرحله دوم؛ رنده کردن هویج

بر اساس سلیقه و ذائقه خود، هویج‌ها را به صورت ریز یا درشت رنده کنید. سپس آنها را داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله بگذارید. هویج‌ها را تفت دهید تا زمانی که سبک شوند. زیرا با این کار طعم مربای هویج شما غنی‌تر می‌شود.

مرحله سوم؛ افزودن شکر و آب

بعد از نرم شدن هویج‌ها، 2 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. کمی بعد، شکر را به آرامی به هویج و آب اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که دانه‌های شکر به خوبی حل شوند.   شکر را به طور یکجا داخل قابلمه نریزید، زیرا به شکل گلوله در می‌آید و به سختی در آب حل می‌شود. بعد از حل شدن کامل شکر، حرارت را کمی زیاد کنید و بگذارید مربا بجوشد.

مرحله چهارم؛ پخت مربای هویج

درب قابلمه را روی آن قرار دهید و حرارت را کم کنید. سپس ظرف را روی شعله پخش‌کن بگذارید تا مربا با شعله کم به آرامی بپزد و غلیظ شود. در حین پخت، مربا را هم بزنید تا هویج به صورت یکنواخت بپزد و به کف قابلمه نچسبد. زمان پخت مربای هویج به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دلتان می‌خواهد مربای غلیظ‌تری داشته باشید، پس باید اجازه دهید که مربا کمی بیشتر بپزد.

مرحله پنجم؛ افزودن طعم‌دهنده‌ها

تقریبا در دقایق پایانی پخت، مواد طعم‌دهنده یعنی هل، آبلیمو و گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مربا مخلوط شوند.

مرحله ششم؛ بسته‌بندی مربا

بعد از طی کردن تمام مراحل بالا، حال باید قابله را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا مربا خنک شود. همچنین می‌توانید ظرف مربا را در یک کاسه آب سرد قرار دهید که سریع‌تر خنک شود. در نهایت، مربا را داخل شیشه بریزید و آن را کامل پر نکنید، کمی از بالای شیشه باید خالی باشد.

بهترین طعم دهنده و افزودنی به مربای هویج خانگی

به طور کلی، در طرز تهیه مربای هویج خانگی ساده، فقط همان موادی که عنوان کردیم را مصرف می‌کنند. ولی شما می‌توانید چند ماده اولیه دیگر هم به آن اضافه کنید تا طعمی جدید داشته باشید. برای مثال در ماه‌های سرد سال، مقداری زنجبیل، جوز هندی یا دارچین اضافه کنید تا طبع آن را گرم کند و همچنین باعث شود که طعمی تند و کمی قوی‌تر داشته باشد. اضافه کردن وانیل هم کمک می‌کند تا مربای شما طعمِ دسری مانند پیدا کند. در این صورت می‌توانید مربا هویج مجلسی و خوشمزه‌تری داشته باشید.

در ضمن اگر رژیم دارید یا قند مصنوعی نمی‌خورید، می‌توانید از عسل یا سایر شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید. برخی افراد شکر قهوه‌ای را جایگزینِ شکر سفید می‌کنند؛ این کار باعث می‌شود تا طعم آن کمی کاراملی مانند شود و پر رنگ‌تر باشد. 

خواص مربای هویج: صبحانه ای مقوی برای شروع روز طوفانی

هویج فواید زیادی دارد و شاید در هفته، غذاهایی را نخورید که هویج در آنها به کار رفته است. ولی با درست کردن مربا هویج آن به صورت سالم با عسل یا شیرین‌کننده‌های طبیعی، می‌توانید هر روز آن را میل کنید و بدن سالم‌تری داشته باشید. برخی از مهمترین خواص مربای هویج، عبارت‌اند از:

1. بهبود بینایی

ویتامین A موجود در هویج، به تقویت بینایی و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به چشم کمک می‌کند. این ویتامین باعث می‌شود تا در تاریکی و هنگام شب، نور بیشتری به چشم وارد شود و قدرت بینایی در تاریکی را افزایش می‌دهد.

2. التیام زخم

مربای هویج دارای ویتامین K است و برای جلوگیری از خونریزی مفید است. این ویتامین از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند و باعث تسریع بهبود زخم می‌شود. در ضمن، این مربا برای افرادی که زخم معده دارند، مفید است.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

مربای هویج، تقویت‌کننده معده و کبد است و از تجمع بیش از حد چربی در آنها جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در آن با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این رادیکال‌های آزاد باعث آسیب رسیدن به سلول‌های بدن می‎شوند و زمینه‌ساز بیماری‌هایی مثل آلزایمر، سکته  و انواع سرطان، هستند.

4. محافظت از پوست

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین A موجود در هویج، پوست را تقویت می‌کند و باعث محافظت پوست در برابر سوختگی و آفتاب شدید می‌شود. 

5. بهبود سیستم گوارش

فیبر موجود در هویج به هضم غذا کمک می‌کند، یبوست و سو هاضمه را از بین برده و مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد.

6. کاهش فشار خون

هویج دارای پتاسیم است و باعث باز شدن رگ‌های بدن می‌شود. بنابراین، گردش خون در بدن را بهبود می‌دهد و باعث کاهش فشار خون می‌شود.

کالری مربای هویج: بررسی ارزش غذایی در هر 100 گرم

حال که با آموزش مربا هویج و خواص آن آشنا شدید، بهتر است به کالری آن هم بپردازی. این مورد مخصوصا برای افرادی مناسب است که رژیم غذایی خود را رعایت می‌کنند و به دنبال بررسی کالری موجود در انواع غذاها هستند. مقداری کالری مربای هویج و ارزش تغذیه‌ای آن به شرح زیر است:

مقدار100 گرم
کالری172
کربوهیدرات44.07 گرم
پروتئین0.38 گرم
چربی0.10 گرم
آب43.95 گرم
فیبر1.45 گرم
قند41.58 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

بهترین نوشیدنی‌ها برای سرو با مربای هویج برای تجربه لذت دوچندان!

در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که هویج یک مربای ساده است و نیازی نیست حتما به فکر یک نوشیدنی برای همراه آن باشید. ولی نوشیدنی مناسب را اصلا دست کم نگیرید! برخی از نوشیدنی‌ها ترکیبی عالی را با مربای هویج ایجاد می‌کنند و این طعم را اصلا نمی‌توانید با ترکیبات دیگر امتحان کنید. در این بخش به چند نوشیدنی خوشزه می‌پردازیم که با مربای هویج ترکیب خوبی می‌شوند:

1. چای

هرجا که صحبت از نوشیدنی برای همراهی دسر می‌شود، نام چای می‌درخشد. فرقی ندارد که مربای هویج را چطور میل می‌کنید، در هر صورت می‌توانید یک لیوان چای هم به همراه آن بنوشید. مربای هویج با نان، پنیر و گردو، کیک و پنکیک با مربای هویج  و اکثر خوراکی‌هایی که در ابتدای متن توضیح دادیم، همگی را می‌توانید به همراه پای میل کنید.

2. دمنوش

ترکیب دمنوش و مربای هویج، یک ترکیب برنده است. زیرا شما در عین حال از خواص هر دو بهره می‌برید و هم یک ترکیب جدید خواهید داشت. انواع دمنوش را می‌توانید به همراه این مربا میل کنید، ولی چای سبز، دارچین و زنجبیل جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند. چای سبز طعم ملایم‌تری نسبت به چای سیاه دارد، ولی تفاوت آن خیلی زیاد نیست و با مربای هویج نیز به خوبی ترکیب می‌شود. درباره ادویه دارچین و زنجبیل هم در اول متن توضیح دادیم و گفتیم که این دو ادویه‌ها جزو بهترین افزودنی‌ها به مربای هویج به شمار می‌روند. حال شما می‌توانید در کنار مربای هویج ساده خود، دمنوش دارچین یا زنجبیل بنوشید و از طعم آنها لذت ببرید.

3. شربت پرتقال یا آبلیمو

برخی افراد حتی از مارمالاد لیمو، مارمالاد پرتقال و پوست پرتقال، برای تهیه مربای هویج استفاده می‌کنند. یعنی این مواد را هم داخل مربای خود می‌ریزند و یک طعم ملس را ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید مربای ساده خود بر روی نان تست، کیک یا دسرهای دیگر بریزید و با یک لیوان آبلیمو یا پرتقال طبیعی میل کنید. بدون اغراق می‌توانیم بگوییم که عاشق طعم آن می‌شوید.

با بارجیل مربای هویج خوش طعم و عطر درست کنید

اگر می‌خواهید مربای هویج حرفه ای داشته باشید، بهتر است از هل، زعفران، زنجبیل و دارچین هم در آن استفاده کنید تا طعم آن غنی‌تر شود. تمامی این مواد باید کیفیت بالایی داشته باشند تا بتوانند یک مربای خوش عطر را ایجاد کنند. ما در بارجیل نه تنها مغزیجات و خشکبار، بلکه انواع ادویه‌های پرکاربرد را ارائه می‌کنیم که در مربای هویج استفاده می‌شوند. در ضمن برای خرید چای و دمنوش هم می‌توانید از بارجیل کمک بگیرید. تمام سفارش‌های شما در سریع‌ترین زمان و با بسته‌بندی استاندارد ارسال می‌شوند. کافیست وارد بخش محصولات سایت ما شوید و همین حالا سفارش خود را ثبت کنید.