خرمالو با طعم خوشمزه و رنگ جذاب خود، به عنوان یک میوه محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود. ولی جدای از طعم شیرین و خاص، خرمالو دارای خواص تغذیه‌ای چشمگیری است که به شما کمک می‌کند تا بدن سالم‌تری داشته باشید. خاصیت خرما باعث شده است که در بسیاری از دسرها نیز مرود استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که خرمالو معمولا در فصل پاییز وجود دارد، بهتر است که در این فصل به میزان کافی از آن بخورید تا خواص خرمالو به بدن شما برسد. این میوه منبع خوبی از پتاسیم، فسفر و ویتامین C است و از برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

بنابراین، در این مطلب ابتدا به شما می‌گوییم که خرمالو چه خاصیتی دارد و انواع آن کدامند؛ سپس به طرز تهیه دسرهای خوشمزه با خرمالو می‌پردازیم. تا انتهای مطلب همراه بارجیل باشید.

خرمالو: میوه‌ای شگفت‌انگیز و پرخاصیت برای سلامتی

خوردن خرما راهی عالی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم است. از آنتی اکسیدان‌ها گرفته تا فیبر، همه آنها در خرمالو وجود دارند و آن را یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌ها تبدیل می‌کنند. از طرفی، خرمالو میوه‌ای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که تنها با خوردن روزانه آن، می‌توانید بسیاری از مواد ضروری بدنتان را تامین کند.

این میوه، دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است. در ضمن، مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم و مقداری نیز سلولز را در خود جای می‌دهد. با وجود این مقدار از ویتامین و مواد معدنی، بی‌دلیل نیست که خرمالو جزو پرخواص‌ترین میوه‌های پاییزی محسوب می‌شود.

از خواص و طبع خرمالو تا قند و کالری خرمالو: هر آنچه که باید درباره این میوه پاییزی بدانید 

چند عدد خرمالو

طبع خرمالو گرم و تر است و می‌توانید در زمستان که هوا سرد است، آن را در انواع کیک خرمالو مصرف کنید و از طبع گرم آن بهره ببرید. در ضمن، مقداری کالری و قند خرمالو به شرح زیر است:

کالری118
پروتئین1 گرم
چربی0 گرم
کربوهیدرات31 گرم
فیبر6 گرم
قند21 گرم

خاصیت خرمالو برای سلامت کلی بدن

حال که با خواص تغذیه‌ای خرمالو آشنا شدید، خوب است که به فواید کلی آن برای بدن بپردازیم. مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. خرمالو برای سلامت قلب

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها، از‌جمله کورستین و کامفرول است که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، کمک می‌کنند. در ضمن، خرمالو منبع خوبی از اسید تانیک و اسید گالیک است که فشار خون بالا، التهاب و سطح کلسترول بالا را کاهش می‌دهند؛ این‌ها همگی از عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی هستند و با خوردن خرمالو می‌توانید از قلب خود محافظت کنید.

2. بهبود سلامت مفاصل با خرمالو

خرمالو التهاب بدن را کاهش می‌دهد و ممکن است به بهبود سلامت مفاصل کمک کند. این مزیت مهم، به دلیل محتوای بالای ویتامین C خرمالو است که به از ‌بین‌بردن آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر در فصل پاییز و زمستان دچار التهاب شدید، از خاصیت خرمالو برای رفع آن بهره ببرید.

3. ارتباط خرمالو با هضم بهتر غذا

خرمالو حاوی فیبر بالایی است و می‌تواند 20 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. فیبر نیز باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود که به حرکت بهتر غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. همچنین خرمالو، ترشحات و اسید معده را افزایش می‌دهد تا غذا بهتر هضم شود. همه این موارد، از یبوست جلوگیری می‌کنند و به داشتن سیستم گوارش بهتر کمک می‌کنند.

4. تقویت سلامت چشم با مصرف خرمالو

خرمالو می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها و ارتقای سلامت چشم کمک کند. زیرا آنها از لوتئین و زآگزانتین تشکیل می‌شوند که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند و با مشکلات چشم که در سنین بالا‌تر ایجاد می‌شوند، مبارزه می‌کنند. در ضمن، خرمالو حاوی ٧٠ درصد ویتامین A توصیه شده روزانه شما است؛ این ویتامین، یک ماده مغذی ضروری برای بینایی محسوب می‌شود.

5. خواص خرمالو برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

طبق برخی از تحقیقات، میوه خرمالو خواص ضد سرطانی دارد و یکی از بهترین میوه‌ها برای افزایش طول عمر به شمار می‌رود. به دلیل غنی بودن از فلاونوئید‌ها و کاروتنوئید‌ها، مانند بتاکاروتن، خرمالو به بدن شما کمک می‌کند از سرطان ریه و روده بزرگ دور بمانید.

6. خوردن خرمالو در بارداری

مصرف خرمالو در بارداری ضرر ندارد و اتفاقا با داشتن مواد مغذی، به بدن خانم‌ها کمک می‌کند تا سالم بماند. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به رشد و نمو جنین شما کمک می‌کنند. در ضمن، خرمالو سرشار از آهن است و از خطر کم خونی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. البته اگر باردار هستید، حتما آن را به میزان متعادل بخورید و با پزشک خود مشورت کنید.

7. خواص خرمالو برای مردان

خرمالو به عنوان یک تقویت‌کننده جنسی محسوب می‌شود و عملکرد جنسی مردان را بهبود می‌بخشد. این میوه، ماده‌ای به نام رتینول دارد که در سنتز هورمون‌های مردانه موثر هستند. در ضمن، رتینول باعث تولید اسپرم در بدن مردان می‌شود. از طرفی، این ماده از ایجاد اختلال در دستگاه تناسلی مردان که به‌واسطه عوامل آسیب‌رسان شیمیایی رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

انواع خرمالو: آشنایی با انواع خرمالو و ویژگی‌های هر‌گونه

عکسی از انواع گونه های خرمالو

جالب است بد‌انید که درخت خرما یک نوع ندارد و شامل گونه‌های مختلف می‌شود؛ در این بخش به طور خلاصه انواع خرمالو را به شما معرفی می‌کنیم:

1. خرمالو معمولی

این درخت بومی چین و ژاپن است و می‌‌توان آن را در مناطق مختلف پرورش داد. میوه این درخت تقریبا بزرگ است به رنگ نارنجی مایل به قرمز دیده می‌شود. این نوع خرمالو در ایران به نام خرد‌مندی، مشهور است.

‌2. خرمالوی گوجه‌ای

کاشت نهال خرمالو گوجه‌ای، در مناطق مختلفی از کشور امکان‌پذیر است و جزو گروه گونه‌های پرطرفدار قرار می‌گیرد. این درخت خرمالو بسیار پربار است و میوه‌های درشتی دارد.

‌3. خرمالوی تاباتا

یکی دیگر از انواع خرمالو، درخت تاباتا است. این درخت سرعت رشد و کیفیت بازدهی بالایی دارد و جزو پرفروش‌ترین گونه‌ها محسوب می‌شود. این خرمالو در اکثر مناطق کشور قابل کاشت است.

4. خرمالو موزی

شکل میوه این درخت خرمالو کمی با گونه‌های دیگر متفاوت است و می‌توان آن را گونه‌ای خاص نامید. این میوه به دلیل فرم کشیده‌اش، به خرمالو موزی معروف است. طعم آن بسیار شیرین است و در برخی از مناطق کشور می‌توان آن را پرورش داد.

5. خرمالو ارمند

این نوع خرمالو، در گروه نهال‌های دیررس جای دارد. اما میوه‌های به‌دست آمده از آن، بسیار با ‌کیفیت هستند و آنها را می‌توان برای مدت طولانی نگهداری کرد. این میوه دارای بافت گوشتی است و طعم آن کمی به تلخی می‌زند.

6. خرمالوی ایورکا

از نظر کیفیت محصول، این یکی از بهترین انواع درخت خرمالو است. میوه‌های آن بسیار درشت هستند و به رنگ نارنجی دیده می‌شوند. ویژگی مهم این‌گونه، قابلیت نگهداری آن برای مدت طولانی است.

‌7. خرمالو پایه کوتاه

این نوع خرمالو، یک درخت وارداتی با طعم شیرین است. با‌توجه ‌به وارداتی بودن این نهال، شرایط لازم برای کاشت آن در کشور ما وجود ندارد. این درخت در مدت کوتاهی شروع به میوه دادن می‌کند.

‌8. خرمالوی ایتالیایی

بر خلاف گونه‌های دیگر، این میوه دارای طعم کمی ترش و رنگ مایل به زرد است.

‌9. خرمالوی تاموپان

میوه‌های این درخت طعم بسیار شیرینی دارند و از نظر اندازه، کمی بزرگ‌تر و پهن‌تر از میوه‌های تولید شده توسط گونه‌های دیگر هستند.

‌10. خرمالوی سیبی

شکل این میوه، شبیه به سیب است و از گونه‌های پیوندی محسوب می‌شود.

با خرمالو چی میشه درست کرد؟ از مربای خرمالو تا دسر و کیک خرمالو

خرما طعم و بافتی خاص دارد؛ همین باعث شده است که در بسیاری از دسرها مصرف شود. در اینجا برخی از انواع دسر خرمالو را آموزش می‌دهیم:

1. طرز تهیه مربا خرما

یک کاسه مربای خرمالو از نمای بالا

صبح‌های پاییزی و زمستانی خود را با مربای خرمالو آغاز کنید. طرز تهیه آن بسیار ساده است و فقط باید مراحل زیر را طی کنید:

مواد لازم برای تهیه مربای خرمالو ساده

خرمالو تازه و رسیده۱ کیلوگرم
شکر۵۰۰ گرم
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری

ابتدا خرمالوهای شسته شده را پوست گرفته و ریز خرد کنید. سپس آنها را با قاشق له کنید و در قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید. سپس شکر را کم‌کم به مخلوط خرمالو در قابلمه اضافه کنید و آنها را خوب هم بزنید. بعد از اینکه شکر و خرما به خوبی با هم ترکیب شدند، آبلیمو را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید.

در مرحله آخر، شعله گاز را روی حالت متوسط ​​بگذارید و 40 دقیقه زمان دهید تا شکر و آبلیمو به داخل خرمای له شده بروند و شهد آن غلیظ شود. سپس صبر کنید تا مربای خرمالوی شما خنک شود. بعد از سرد شدن مربا می‌توانید آن را در شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

2. طرز تهیه دسر خرمالو با بستنی

با اینکه زمستان و پاییز سرد هستند، ولی ترکیب سرما و بستنی خیلی جذاب است! بافت نرم و طعم شیرین خرمالو، همخوانی بسیار خوبی با بستنی دارند.

مواد لازم برای تهیه دسر خرمالو با بستنی

خرمالو رسیده4 عدد
شیرنصف ليوان
بستنی وانیلینصف ليوان
خامه صبحانه٢ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتینیک پنجم قاشق سوپ خوری
شکر٢ تا ۳ قاشق
وانیلبه مقدار لازم

خرمالوها را پوست بگیرید و آنها را به شکل پوره درآورید. نصف لیوان پودر ژلاتین را با نصف استکان آب روی بخار قرار دهید تا کاملا آب شود. سپس شیر، شکر و وانیل را روی شعله ملایم گرم کنید.

بستنی و ژلاتین آب شده را به این مخلوط اضافه کنید و آن را کاملا هم بزنید تا مواد یکدست شوند. آنها را روی شعله ملایم قرار دهید و بگذارید خنک شوند. سپس پوره خرمالو را به همراه خامه مواد اضافه کنید. مخلوط را در قالب دسر بریزید و برای مدت 2 تا 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا حاضر شود.

3. طز تهیه دسر خرمالو با بیسکوییت

اگر به دنبال طرز تهیه یک دسر خرمالو ساده و سریع هستید، پس این دسر را اصلا از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه دسر خرمالو با بیسکوییت

خرمالو ۴-۵ عدد
نشاسته ذرت ۳ قاشق غذاخوری
بیسکوییت پتی پور  نصف بسته
شیر  ۳ پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
شکر  ۵ قاشق غذاخوری
پودر دارچین  نصف قاشق چایخوری

ابتدا خرمالوها را پوست گرفته و له کنید تا پوره شوند. سپس بیسکویت‌ها را با همزن بزنید تا پودر شوند. سپس دارچین را اضافه کنید. نشاسته، شیر و شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. در حین داغ شدن، آنها را هم بزنید تا به غلظت فرنی برسند. ظرف را از روی حرارت بردارید و وانیل را بدون معطلی اضافه کنید و هم بزنید.

حالا کف ظرف دسر را با بیسکویت پودر شده بپوشانید. مایه نشاسته را بریزید و در آخر خرمالوی پوره شده را اضافه کنید. بعد از اینکه ظرف دسر را به مدت 4 تا 5 ساعت در یخچال قرار دادید، دسر خرمالوی شما آماده است.

5. طرز تهیه پودینگ خرمالو

دو عدد پودینگ خرمای تزئین شده

پودینگ از جمله دسرهایی است که هم بچه‌ها و هم بزرگترها آن را دوست دارند. در ضمن، رنگ جذاب این پودینگ خیلی جذاب و هوس برانگیز است.

مواد لازم برای تهیه پودینگ خرمالو

پوره خرمالودو پیمانه
شیر پرچربیک پیمانه
شکریک پیمانه
پودر وانیلدو قاشق چای‌خوری
نمکیک قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودریک قاشق چای‌خوری
پودر دارچینیک قاشق چای‌خوری
تخم مرغیک عدد
بیکینگ سودانصف قاشق چای‌خوری
کره پاستوریزهیک قاشق غذاخوری
خامه فرم‌ گرفتهبه مقدار لازم

ابتدا فر را روی 180 درجه تنظیم کنید تا داغ شود. سپس یک قالب مناسب بردارید و روی آن را با کره آب شده چرب کنید. در یک کاسه، پوره خرمالو را با شکر، تخم مرغ و جوش شیرین مخلوط کنید. در مرحله بعد شیر، وانیل، دارچین، نمک، کره و بکینگ پودر را اضافه کرده و مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.

مخلوط پودینگ را در قالب بریزید و به مدت 45 تا 50 دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. اگر از ظرف جدا شده بود، یعنی مواد آماده شده است. سپس ظرف را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شود. آن را با خامه فرم گرفته، گردو یا کنجد، سرو و تزئین کنید.

6. طرز تهیه کیک خرمالو

کیک خرمالو، یکی از کیک های مناسب پاییز و زمستان است که می‌توانید آن را با چای میل کنید. ما پیش‌تر طرز تهیه کیک خرمالوی یلدایی را آموزش داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را برای یلدا تهیه کنید و لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه ی کیک خرمالو

 تخم مرغ3 عدد 
شکر3/4 پیمانه 
 وانیل1/4 قاشق چایخوری 
 روغن مایع1/2 پیمانه 
 آرد 2 پیمانه
 بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
 گردوی نگینینصف پیمانه 
 خرمالوی رسیده و پوره شده 1 پیمانه

ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. آرد و بکینگ پودر را اضافه کنید و 3 بار الک کنید. تخم مرغ، شکر و وانیل را با دور تند همزن 5 دقیقه بزنید تا کرم رنگ و سبک شود. روغن مایع را اضافه کنید و به مدت 1 دقیقه با سرعت متوسط ​​مخلوط کنید. پوره خرمالو را اضافه کنید و با سرعت متوسط ​​به مدت 1 دقیقه مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شوند. مخلوط آرد و گردو را به طور متناوب در 2 تا 3 مرحله اضافه کرده و با لیسک به آرامی مخلوط کنید. مایه کیک را در قالب گرد به قطر 23 تا 25 سانتی‌متر بریزید و به مدت 45 تا 60 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهید. بعد از این مدت، کیک را با خلال دندان تست کنید و اگر تمیز بیرون آمد ، یعنی کیک آماده است.

دسرهای خرمالو خوشمزه با بارجیل

اگر قصد دارید که دسرهای خود را با خرمالو خشک تهیه یا تزئین کنید، می‌توانید این میوه خشک را از بارجیل خریداری کنید. در ضمن، ما امکان خرید انواع مغزیجات را هم فراهم کرده‌ایم و می‌توانید از آنها برای تزئین دسرهای خود استفاده کنید. جهت سفارش، کافیست وارد سایت بارجیل شوید و بعد از ثبت سفارش، محصولات را قیمت مناسب و بهترین بسته‌بندی درب منزل تحویل بگیرید.

منبع: wellandgood.com | webmd.com