تنقلات مضر تاثیرات بسیار بدی بر بدن کودکان دارند و می‌توانند زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها شوند. اما به نظر می‌رسد که فراهم کردن یک تغذیه متعادل برای کودکان هم کار سختی است. چرا که فکر می‌کنیم برای غذای سالم باید وقت زیادی را صرف کنیم. ولی راه‌های ساده‌تری هم وجود دارند؛ برای مثال، شما می‌توانید با درست کردن تنقلات با آجیل، به کودک خود کمک کنید که از فواید آجیل برای کودکان بهره ببرد و هم خیالتان راحت باشد که دچار بیماری‌ها نمی‌شود. تحقیقات زیادی درباره آجیل و رشد کودک انجام شده‌اند که همگی نشان داده‌اند آجیل می‌تواند به رشد جسمی و ذهن آرام کودک کمک کند.
بنابراین اگر شما هم دوست دارید با جایگزین های سالم برای تنقلات کودکان آشنا شوید و بدانید که با آجیل مناسب برای کودکان چه چیزی درست کنید، تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

تنقلات مضر: چه چیزهایی باید از رژیم غذایی کودکان حذف شوند؟

وقتی از تنقلات مضر برای کودکان صحبت می‌کنیم، انواع پفک، چیپس، پاستیل، آب‌نبات، غذاهای سرخ شده، فست فود و بستنی، چیزهایی هستند که به آنها فکر می‌کنیم و همه ما می‌دانیم آنها بسیار مضر هستند. ولی علاوه بر موارد عنوان شده، خوراکی‌هایی وجود دارند که در ظاهر مغذی و سالم به نظر می‌رسند، اما بسیاری از آنها با شکر، آرد تصفیه‌شده، افزودنی‌های شیمیایی و سدیم تهیه شده‌اند. این مواد برای کودکان ضرر زیادی دارند و ممکن است همه ما از آنها اطلاع نداشته باشیم. بنابرین در این بخش قصد داریم به شما بگوییم که جهت داشتن تغذیه سالم برای کودکان، چه تنقلاتی را از رژیم غذایی آنها حذف کنید:

1. کراکر

خیلی از والدین تصور می‌کنند که کراکر با بافت ترد خود، می‌تواند جایگزین سالمی برای چیپس و پفک باشد؛ ولی اینطور نیست! امروزه کراکرهای زیادی در بازار وجود دارند که نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان از آنها به عنوان تنقلات استفاده می‌کنند. ولی برخی از آنها ارزش غذایی یکسانی با یک کلوچه دارند. لیست مواد تشکیل دهنده کراکرها، شامل شیرین کننده‌ها و آرد تصفیه شده است. بد نیست که هر مدت یک بار، به کودک خود کراکر بدهید. ولی مراقب باشید که آن را به تنقلات روزانه کودکان تبدیل نکنید.

2. آبمیوه غیر طبیعی

وقتی اسم آبمیوه می‌آید، همگی یاد تنقلات سالم و مفید می‌افتیم. ولی فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و همچنین به بدن کمک می‌کند که قند طبیعی موجود در میوه را آهسته‌تر و یکنواخت‌تر هضم کند. ولی درست کردن آبمیوه، مقدار زیادی از فیبر موجود در میوه را از بین می‌برد. بدون فیبر، تمام قند میوه به یکباره به جریان خون شما می‌رسد. نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین، احتمال ابتلای کودکان به مشکلات وزنی یا دیابت را افزایش می‌دهد. در ضمن، سعی کنید آبمیوه را در منزل و به روش طبیعی درست کنید. زیرا آبمیوه‌های کارخانه‌ای ضررهای بیشتری هم دارند.

3. مافین و کلوچه

چند عدد مافین شکلاتی

وقتی کودک شما هوس کیک شکلاتی می‌کند و می‌خواهد آن را هر روز میل کند، مافین یا کلوچه یک گزینه در دسترس و به نظر سالم است. ولی مافین یا دونات را نمی‌توان در تغذیه سالم برای کودکان و آن هم به صورت روزانه، در نظر گرفت. به علاوه، بهتر است که آنها را خودتان با آرد گندم کامل، انواع آجیل و موز تهیه کنید تا ارزش غذایی بالاتری داشته باشد. شیرینی پفکی گردویی نیز یکی دیگر از تنقلاتی است که کودکان به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند و می‌توانید آن را گاهی برای فرزند خود درست کنید.

4. غلات و کورن فلکس

شاید فکر کنید که انواع غلات و کورن فلکس سالم هستند و به همراه شیر می‌توانند یک میان وعده عالی برای فرزندتان محسوب شوند. ولی اکثر آنها به اندازه خوردن کیک و شیرینی ناسالم هستند. آنها از قند زیادی تشکیل می‌شوند و کالری بالایی دارند. از آنجایی که خواص آجیل برای بدن بسیار زیاد است، پیشنهاد می‌شود به جای غلات، از مغزها استفاده کنید. ترکیب مغزیجات با شیر و موز، می‌تواند جایگزین خوبی برای کورن فلکس و شیر باشد.

5. ناگت‌های یخ زده

بدون شک همه افراد می‌دانند که سویس و کالباس را نباید در رژیم هر روزه کودکان قرار داد. به همین دلیل وقتی فرزندشان تنقلاتی سیرکننده می‌خواهد، غذاهایی مثل ناگت یخ زده را جایگزین می‌کنند؛ زیرا اینطور تصور می‌شود که آنها گوشت مرغ هستند و ضرر زیادی ندارند. ولی باید بدانید که اکثر ناگت‌های آماده حاوی مواد نگهدارنده، افزودنی‌ها و سطوح بالای سدیم هستند. مصرف منظم این مواد با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است. از این‌رو توصیه می‌شود که خودتان در منزل ناگت مرغ را بدون روغن درست کنید. در ضمن، مرغ کبابی، ماهی و گوشت تازه هم انتخاب‌های خوبی برای اسنک میان وعده هستند.

آجیل‌های مغذی: چرا باید به‌عنوان میان‌وعده‌ای سالم برای کودکان انتخاب شوند؟

پسری در حال نگاه کردن به پسته ها

تغذیه متعادل برای کودکان اهمیت زیادی دارد و نباید از آن غافل شوید. غذاهای سالم نه تنها به رشد طبیعی فرزندان شما کمک می‌کنند، بلکه در پیشگیری از بیماری‌هایی مثل بیش فعالی، اختلالات رشد در مغز، مشکلات روحی و روانی و استرس، موثر هستند.
آجیل های مغذی برای رشد کودکان، دارای موادی هستند که در پیشگیری از بیماری‌های عنوان شده اثر زیادی دارند. در ضمن، بخش زیادی از مواد ضروری بدن آنها را تامین می‌کنند. ما پیش‎تر، خواص پسته برای کودکان و فندق برای کودکان را معرفی کرده‌ایم و با مطالعه آنها می‌توانید از فواید آنها مطلع شوید. در ادامه به شما می‌گوییم که چرا آجیل به عنوان بهترین میان وعده برای کودکان محسوب می‌شود:

1. سرشار از مواد مغذی

آجیل و دانه‌ها، از موادی تشکیل می‌شوند که برای رشد و تکامل کودکان ضروری هستند. به عنوان مثال، بادام سرشار از ویتامین E، منیزیم و پروتئین است؛ در حالی که دانه کدو تنبل، منبع خوبی از روی، آهن و چربی‌های سالم محسوب می‌شود. افزودن آجیل و دانه‌ها در رژیم غذایی کودک می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که فرزندتان مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کند.

2. مفید برای رشد مغز

انواع آجیل از چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 تشکیل می‌شوند که برای سلامت مغز ضروری هستند. این چربی‌های سالم به بهبود عملکرد شناختی و حافظه در کودکان کمک می‌کند و باعث می‌شوند که یکی از جایگزین های سالم برای تنقلات کودکان باشد.

3. کمک به مدیریت وزن

انوع مغز و دانه‌ها، سرشار از فیبر و پروتئین هستند که می‌توانند به حفظ احساس سیری در بین وعده‌های غذایی کمک کنند. علاوه بر این، خوردن آجیل و دانه‌ها می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر پرخوری، کمک کند.

4. افزایش سلامت قلب

خوردن رژیم غذایی سرشار از چربی‌های سالم مانند چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع، می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش سطح کلسترول کمک کند. چربی ناسالم خیلی خطرناک است و از سنین پایین باید مراقب باشید که سطح کلسترول خون فرزندتان بالا نرود.

5. تقویت سیستم ایمنی

معمولا کودکان زودتر دچار بیماری می‌شوند و برخی از آنها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. با افزودن آجیل به رژیم غذایی کودک، می‌توانید تا حد زیادی سیستم امینی او را بهبود ببخشید. آنها منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، روی و سلنیوم محسوب می‌شوند که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری هستند. خوردن آجیل و دانه‌ها به طور منظم می‌تواند به بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی در کودکان کمک کند.

6. دستگاه گوارش سالم

انواع آجیل و دانه‌ها برای سیستم گوارش ضروری هستند. زیرا آنها منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شوند و می‌توانند به تقویت حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست در کودکان کمک کنند. علاوه بر این، چربی‌های سالم موجود در آجیل می‌توانند باعث بهبود هضم غذا و جذب بهتر مواد مغذی شوند.

جایگزینی آجیل به‌جای تنقلات مضر: راهنمای عملی برای والدین

بسیاری از خانواده‌ بیشتر بر روی وعده‌های غذایی اصلی تمرکز دارند و به میان وعده و تنقلات سالم برای فرزند خود توجه نمی‌کنند. اما این درست نیست؛ زیرا برای برخی از کودکان، تنقلات سهم بیشتری از مصرف روزانه آنها را نسبت به سه وعده غذایی تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که ما بر روی آجیل به عنوان میان وعده کودکان تاکید زیادی داریم و می‌گوییم که حتما به این موضوع به طور جدی فکر کنید.
حتی اگر کودک شما به آجیل علاقه نشان نمی‌دهد، شما باید سعی کنید به روشی آن را در برنامه رژیم غذایی او بگنجانید. زیرا آجیل بخش زیادی از مواد مغذی بدن او را تامین می‌کند و در واقع برای بدن کودک ضروری است. بنابراین، در این راهنما چند روش ساده برای گنجاندن آجیل به عنوان میان وعده کوکان را به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه آجیل را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنیم؟

بسته به اینکه کودک شما چند ساله است، می‌توانید آجیل را به رژیم غذایی او اضافه کنید. برای مثال، برای سنین کمتر نمی‌توانید مغز کامل را اضافه کنید؛ بنابراین پودر کردن آجیل و استفاده از کره آجیل بهترین گزینه برای شما هستند که به صورت زیر می‌توانید آنها را مصرف کنید:
• پاشیدن پودر آجیل بر روی بلغور جوی دو سر
• کره آجیل با موز، نان تست، بلغور جو دو سر، ماست
• پودر گردو روی انواع غذاها
• افزودن پودر آجیل به شیر
• تهیه شیر موز با کره بادام زمینی

طرز تهیه انواع دسر آجیلی برای کودکان

اگر کودک شما کمی بزرگ‌تر است، می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر برای درست کردن انواع دسرهای آجیلی برای فرزندتان استفاده کنید. آنها هم به عنوان دسر و هم به عنوان میان‌وعده مصرف شوند:

1. کره آجیل با پنکیک

چند عدد پنکیک با کره بادام زمینی

کره آجیل یک ماده همه کاره است و به راحتی می‌توانید آن را در خانه با استفاده از مواد ساده و مخلوط‌کن یا غذاساز تهیه کنید. کره آجیل را هنگام صبحانه یا به عنوان دسر، بر روی نان یا پنکیک بریزید تا برای کودکان جذاب‌تر باشد. آجیل برای صبحانه کودکان بسیار مفید است و به آنها کمک می‌کند تا یک روز پر انرژی را شروع کنند. برای درست کردن پنکیک نیز بهتر است از آرد تصفیه نشده استفاده کنید.

2. آجیل، میوه و ماست یونانی

اگر فرزندانتان هوس یک خوراکی شیرین دارد، سریعا به او شکلات یا کیک شیرین ندهید. کافیست مقداری آجیل، ماست یونانی و میوه‌های شیرین را مخلوط کنید تا یک میان وعده عالی داشته باشید. در این ترکیب می‌توانید از میوه تازه یا میوه خشک استفاده کنید. ماست یونانی سرشار از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک‌ها است و فواید تغذیه‌ای قابل توجهی را ارائه می‌دهد. افزودن آجیل و میوه نیز طعم و ارزش غذایی آن را بالا می‌برد.

3. معجون عسل با آجیل

عسل و آجیل ترکیبی لذیذ را ایجاد می‌کنند که حتی بزرگسالان نیز آن را دوست دارند. ترکیب بافت نرم عسل با ترد آجیل، یک ترکیب عالی و محبوب در بین کودکان است. زیرا در حالت کلی، شاید آنها این دو خوراکی را به صورت جداگانه میل نکنند. با اینکه این خوراکی در فروشگاه‌ها هم عرضه می‌شود، ولی پیشنهاد می‌کنیم خودتان آن را در منزل تهیه کنید.
برای تهیه این معجون، به عسل، گردو، بادام و کنجد نیاز دارد. کافیست دانه‌های آجیلی را به اندازه یک ملاقه با عسل ترکیب کرده به شکلی که تمامی مغزها به واسطه عسل به یکدیگر بچسبند. به قدری مخلوط کردن آن‌ها را ادامه دهید که حباب‌های بین عسل و مغز، از بین برود. شاید این سوال برایتان پیش آید که در این ترکیبات آجیل باید خام باشد یا بو داده. در واقع، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب آجیل خام یا بو داده را مطالعه کنید. زیرا به طور کامل درباره پاسخ این سوال صحبت کرده‌ایم.

4. اوتمیل با موز

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که هم برای دسر و هم برای صبحانه بچه‌ها می‌توانید آن را تهیه کنید، اوتمیل است. برای تهیه آن کافیست شیر و جو دوسر را بجوشانید و بعد از اینکه مخلوط شما غلیظ و جوها نرم شدند، از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس، انواع مغز، موز، کمی پودر دارچین و عسل را به آن اضافه کنید. تزئین اوتمیل بسیار مهم است؛ زیرا ظاهر غذا اولین چیزی است که کودکان را به خود جذب می‌کند. پس ظاهری جذاب برای آن درست کنید و اگر وقت تزئین دارید که چه بهتر! با موز و میوه‌های دیگری مثل توت فرنگی، کیوی و ….، شکل صورت حیوانات را درست کنید.

5. گرانولا بار

گرانولا بار یک انتخاب بی‌نظیر است که به شما کمک می‌کند تا آجیل های مناسب برای کودکان را در یک خوراکی بگنجانید. شما می‌توانید مقداری جو پرک، انواع مغز خرد شده مثل بادام، فندق، پسته، عسل یا کره بادام زمینی، کنجد و خرمای له شده را با هم مخلوط کنید تا کاملا سفت شوند. آنها را کف یک سینی روی کاغذ روغنی قرار دهید و با یک لیوان روی آنها را فشار دهید تا کاملا صاف شوند. سپس سینی یا ظرف را به مدت 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. آن را خارج کنید و به صورت مستطیلی، برش دهید. گرانولا بار شما حاضر است. این خوارکی خوشمزه از مواد مغذی بسیاری تشکیل شده است و تنها یک تکه از آن می‌تواند نیاز روزانه فرزندتان را تامین کند. در ضمن، خوردن آن ساده است و به بشقاب و قاشق هم نیازی ندارد.

کودک سالم‌تر با آجیل‌های باکیفیت بارجیل

همانطور که مطالعه کردید، آجیل برای میان وعده کودکان به عنوان یک خوراکی ضروری محسوب می‌شود. ولی حتما باید آجیل تازه و با کیفیت خریداری کنید تا کودک شما دچار مشکلات گوارشی نشود. ما در بارجیل انواع آجیل مرغوب را با بهترین کیفیت عرضه می‌کنیم. تمامی محصولات با ضمانت و بهترین دسته‌بندی ارسال می‌شوند. کافیست وارد سایت ما شوید و بعد از سفارش محصول، آن را درب منزل تحویل بگیرید.

منبع: goodhousekeeping.com | nhs.uk