زعفران، با ارزش‌ترین و گران‌ترین ادویه جهان است و کاربردهای زیادی در مصارف غذایی دارد. بنابراین، واضح است که سودجویان زیادی باشند تا با ارائه زعفران تقلبی، بخواهند سود کسب کنند. همین موضوع باعث شده است که همه روزه افرد زیادی به فکر تشخیص زعفران اصل باشند؛ زیرا برخی از آنها در دام این سودجویان افتاده‌اند و برای زعفران تقلبی پول زیادی خرج کرده‌اند. تشخیص زعفران اصل از تقلبی کار سختی نیست و با آموزش چند راه ساده، می‌توانید خودتان این را تشخیص دهید.
بنابراین، ما در این مطلب قصد داریم 7 راه تشخیص زعفران اصل و تقلبی را به شما معرفی کنیم تا بعد از شناخت آنها دیگر به اشتباه برای زعفران تقلبی، پول زیادی خرج نکنید. تا انتها همراه مجله بارجیل باشید.

زعفران تقلبی چیست؟ روش درست کردن زعفران غیر اصل

پیش از اینکه بخواهیم نحوه تشخیص زعفران اصل را به شما آموزش بدهیم، بهتر است ابتدا به شما بگوییم که منظور از زعفران غیر اصل چیست و چطور می‌شود این ادویه گرانبها را به صورت تقلبی درست کرد. بسیاری به خاطر خواص زعفران، آن را مصرف می‌کنند و اگر شما محصول تقلبی را بخرید، موضوع فقط رنگ و عطر نداشتن نیست؛ بلکه این خواص را هم از دست می‌دهید.
متاسفانه برخی از سودجویان، روش‌های غیرمنصفانه‌ای را انجام می‌دهند تا به هر طریقی شده، زعفران تقلبی را به جای اصل بفروشند. برخی از آنها از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند تا رنگ بهتری به محصول بدهند. زیرا برخی از غذاها مثل آجیل پلو زغفرانی، به رنگی جذاب نیاز دارد و آنها با اضافه کردن رنگ به زعفران، سعی می‌کنند مشتریان را فریب بدهند. توصیه می‌شود که کلاله سالم زعفران را بخرید و خیلی به دنبال زعفران پودر شده نباشید. زیرا در نوع پودر شده آن، احتمال تقلب بیشتر است.
برخی دیگر از افراد سودجو، گیاهی به اسم گلرنگ را به زعفران اضافه می‌کنند. این گیاه قیمت زیادی ندارد و حتی برخی از مردم از آن به عنوان جایگزین ارزان برای زعفران استفاده می‌کنند. گلرنگ، زرد مایل به نارنجی است؛ ولی کلاهبرداران به آن رنگ قرمز می‌زنند تا ظاهری شبیه به زعفران داشته باشد.
روش دیگر تهیه زعفران تقلبی، افزودن رشته‌های یا کلاله‌های مشابه به این محصول است که فقط با اطلاع از راه تشخیص زعفران اصل، متوجه آن می‌شویم. به عنوان مثال، مقداری ابریشم، کاکل ذرت یا رشته‌های نارگیل را رنگ می‌کنند و به جای زعفران می‌فروشند. همچنین برخی افراد ممکن است جهت افزایش وزن زعفران، به آن روغن، عسل، نمک یا شکر اضافه هم کنند.

۷ روش تضمینی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

تا به اینجای متن گفتیم که چطور می‌شود زعفران غیر اصل درست کرد. ولی چیزی که اهمیت دارد، طرز تشخیص زعفران اصل است. زیرا همیشه افراد کلاهبردار وجود دارند و هر چه قدر هم مراقب باشید، ممکن است در تله آنها بیفتید. بنابراین، در این بخش 7 روش تضمینی را معرفی می‌کنیم که بدون شک با انجام دادن آنها به شیوه صحیح، متوجه فرق زعفران اصل و تقلبی می‌شوید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. آب گرم: رنگ واقعی زعفران را در آب گرم کشف کنید!

دو لیوان آب و مقداری کلاله زعفران در آنها

کلاله‌های زعفران را در ظرف کوچکی از آب گرم قرار دهید و حداقل 15 دقیقه صبر کنید. زعفران واقعی آب را کم‌کم زرد می‌کند و این تغییر رنگ ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. در ضمن، رشته‌های زعفران رنگ قرمز خود را حفظ می‌کنند. اگر آب بلافاصله تغییر رنگ داد، قرمز شد، رنگ آن تغییر نکرد یا رشته‌های زعفران رنگ خود را از دست دادند، یعنی این ماده اصل نیست. در برخی از مواقع، کلاله سفید می‌شود، که این نشان‌دهنده تقلبی بودن زعفران است؛ زیرا رنگ زعفران اصل سفید نمی‌شود.

2. بو: بوی زعفران اصل را با این روش ساده تشخیص دهید!

بوییدن زعفران راه دیگری برای تشخیص زعفران اصل است. بوی زعفران خالص، شما را یاد عسل و عطر یونجه خشک می‌اندازد. اگر زعفران بوی ماده شیمیایی بدهد، قطعا تقلبی است. زعفران خالص، طعم شیرینی ندارد؛ اما باید بوی آن شیرین باشد.
جالب است بدانید که بوی زعفران قدیمی، تیزتر از زعفران تازه برداشت شده است. از طرفی وقتی تازه برداشت می‌شود، بوی قوی‌تری دارد؛ اما در زمان دم کردن (در طی چند ماه)، به تدریج بوی خود را از دست می‌دهد. بنابراین محصول قدیمی بوی تیزتری دارد و بوی آن قوی یا تلخ نیست.

3. نرمی و خشکی: تست کنید، زعفران اصل خشک و شکننده است

یک کاسه زعفران

یکی از راه‌های تشخیص محصول اصل یا تقلبی، بررسی شکل زعفران اصل است. گاهی ممکن است برای افزایش مقدار وزن و حجم محصول، افراد سودجو آن را کمی مرطوب کنند. در این شرایط، رشته‌های زعفران حالت مرطوب، فشرده و سنگین پیدا می‌کنند. به این ترتیب، زعفران تردی خود را از دست می‌دهد و کمی نرم می‌شود. پس بررسی کنید که رشته‌های زعفران به هم چسبیده‌اند یا خیر. اگر چسبیده و مرطوب باشد، پس محصول اصل نیست.

4. شعله: چگونه زعفران اصل را با شعله شناسایی کنیم؟

یکی راه تشخیص زعفران اصل از تقلبی که شاید کمتر در مورد آن شنیده باشید، استفاده از شعله گازی شهری است. مقدار کمی زعفران را روی شعله یا حرارت قرار دهید. اگر زعفران اصل باشد، رنگ آن بنفش یا نارنجی می‌شود. ولی اگر زعفران به زرد تغییر رنگ داد، بدون شک تقلبی است.

5. کاغذ: آیا زعفران شما رنگدانه‌های واقعی دارد؟

برخی از افراد سودجو برای افزایش وزن کلی، روغن اضافه می‌کنند و در این صورت، زعفران براق‌تر و خوش‌رنگ‌تر می‌شود. معمولا برای تهیه شیرینی پیروک زعفران و کیک گلاب و زعفران، به این رنگ جذاب نیاز دارید. ولی این رنگ همیشه نشان از کیفیت محصول نیست. بنابراین برای اینکه بفهمید این رنگ واقعیست، می‌توانید زعفران را بین چند کاغذ بمالید. اگر روغنی باشد، مطمئنا مقداری روغن روی کاغذ ظاهر می‌شود و ثابت می‌کند که محصول دستکاری شده است.

6. طعم: طعم زعفران اصل را با این روش شناسایی کنید!

دو قاشق و یک کاسه چوبی پر از زعفران

اگر مقداری از زعفران را چشیدید و طعم آن شیرین بود، پس زعفران تقلبی است. برخی افراد به منظور افزایش وزن کلی محصول، ممکن است عسل یا شکر را با اسپری به کلاله زعفران اضافه کنند. زعفران خالص باید طعم خاکی و تلخی داشته باشد. پس اگر زعفران شیرین بود، باید بدانید که اصل نیست.

7. جوش شیرین: حرارت: زعفران اصل و تقلبی را با جوش شیرین تفکیک کنید!

جوش شیرین و زعفران را در یک لیوان آب مخلوط کنید. اگر مخلوط زرد شد، زعفران اصل است. اگر نه، یعنی متاسفانه زعفران شما تقلبی است.

خرید زعفران اصل از بارجیل

متاسفانه این روزها، عرضه زعفران غیراصل زیاد شده است. بنابراین توصیه می‌کنیم که این محصول را از مکانی مطمئن و معتبر تهیه کنید. بارجیل به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر، در خدمت شماست. ما زعفران اصل را با کیفیت و ضمانت ارسال می‌کنیم. کافیست یک بار زعفران را از بارجیل بخرید و از اصل بودن آن مطمئن شوید؛ از آن پس با اطمینان خاطر می‌توانید زعفران را از ما بخرید و با خیال راحت مصرف کنید.

منبع: motherwouldknow.com | moonflowers.co