همه ساله در فصل تابستان، پسته تازه در بازار عرضه می‌شود و مثل جواهری ارزشمند می‌درخشد. بله؛ پسته تازه در این حد پرطرفدار و با ارزش است. زیرا علاوه بر طعم خوشمزه و خاص، پسته تازه فواید زیادی دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که با توجه به فصلی بودن آن، در تابستان حتما این آجیل مفید را تهیه کنید و از مزایای آن بهره ببرید. اکثر افراد برای بهره بردن از فواید پسته تازه،آن را صورت میان‌وعده میل می‌کنند. ولی ممکن است دلتان بخواهد کمی تنوع به خرج دهید و آن را روش‌های گوناگونی مصرف کنید.
بنابراین تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا درباره خواص تغذیه ای پسته تازه صحبت کنیم و به شما بگوییم چطور آن را مصرف کنید. در ضمن، روش نگهداری طولانی مدت پسته تازه را هم شرح می‌دهیم تا بتوانید به مدت طولانی‌تری آن را مصرف کنید.

ارزش غذایی پسته تازه و ترکیبات مفید آن

پسته تازه منبع خوبی از چربی‌های سالم (اسیدهای چرب غیر اشباع)، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در ضمن، از مقدار قابل توجهی ویتامین B6، تیامین، فسفر، پتاسیم، آهن و منیزیم تشکیل می‌شود. پسته تازه آنتی اکسیدان‌های زیادی دارد که به شما کمک می‌کند تا دچار برخی از بیماری‌ها نشوید. هر 30 گرم مغز پسته تازه، حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 159
  • پروتئین: 5.72 گرم
  • چربی: 85/12 گرم
  • کربوهیدرات ها: 70/7 گرم
  • فیبر: 3.00 گرم
  • قندها: 2.17 گرم
  • منیزیم: 34 میلی گرم
  • پتاسیم: 291 میلی گرم
  • فسفر: 139 میلی گرم
  • ویتامین ب6 : 0/ 482 میلی گرم
  • تیامین: 247/0 میلی گرم

تاثیر پسته بر سلامت قلب و کاهش کلسترول

مقداری پسته تازه در طرف قلبی شکل

طبق تحقیقات، پسته می‌تواند باعث کاهش کلسترول شود. این آجیل دارای فیبر و مقادیر زیادی چربی‌های اشباع نشده و تک غیر اشباع است که همگی با سطح کلسترول سالم و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند. خوب است بدانید که پسته برای تنظیم فشار خون فواید زیادی دارد و در مقایسه با سایر آجیل‌ها، به طور موثرتری می‌تواند فشار خون را تنظیم کند. در ضمن، یکی از خواص پسته در بارداری دقیقا همین تنطیم فشار خون است. بنابراین برخی از پزشکان با توجه به شرایط فرد، پسته را تجویز می‌کنند.
پسته به دلیل داشتن چربی‌های امگا 3، فواید زیادی برای سلامت قلب دارد. چربی‌های امگا 3 به دلیل توانایی خود در کاهش التهاب و بهبود عملکرد قلب، شناخته می‌شوند. این نوع چربی‌ها خطرات بیماری قلبی را کاهش می‌دهند و در تثبیت ریتم قلب نقش دارند.
از دیگر خواص پسته تازه برای سلامت قلب می‌توان به داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین E، لوتئین و زآگزانتین، اشاره کرد. فیتواسترول‌های گیاهی موجود در پسته، ترکیباتی طبیعی هستند که کلسترول خون را کاهش می‌دهند تا از قلب محافظت کنند.

پسته و بهبود عملکرد مغز و حافظه

همیشه از قدیمی‌ها شنیده‌ایم که می‌گویند پسته بخورید و باهوش شوید! بله؛ این منبعی کاملا علمی و معتبر دارد. این جواهرات سبز، منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که از عملکرد مغز حمایت می‌کنند. پسته تازه به ویژه سرشار از ویتامین B6 است که به تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌‌کند و باعث عملکرد شناختی مغز می‌شود.
علاوه بر این، محتوای آنتی اکسیدانی بالای آنها به مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کند و خطر زوال شناختی را کاهش می‌دهد. با گنجاندن یک مشت پسته تازه و خشک در رژیم روزانه خود، می‌توانید از فواید شگفت‌آور پسته برای مغز و بهبود حافظه بهره ببرید.

خواص ضد التهابی پسته تازه

همیشه درباره خواص ضد التهابی پسته تازه شنیده‌ایم و پیشنهاد می‌شود که هنگام التهاب، مقداری پسته میل کنید. در واقع، محتوای ویتامین E و C موجود در پسته تازه، به کاهش التهاب در هر قسمت از بدن کمک می‌کنند. از طرفی، پسته منبع خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع و پتاسیم است. هر دو دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

چگونه پسته به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند؟

سیستم ایمنی، اولین خط دفاعی در برابر عفونت‌هاست. سیستم ایمنی سالم به شما کمک می‌کند دیرتر بیمار شوید و در صورت بیماری، روند بهبودی سریع‌تر اتفاق بیفتد. یکی از مهم ترین فواید پسته تازه، تقویت سیستم ایمنی است. در ضمن، پسته برای کودکان فواید زیادی دارد؛ ولی این مورد یکی از مهم‌ترین خواص آن است. زیرا بچه‌ها زودتر بیمار می‌شوند و باید به فکر تقویت سیستم ایمنی آنها باشید. پسته با داشتن چندین ماده مغذی، می‌تواند ایمنی بدن شما را افزایش دهد. هر کدام از این مواد مغذی موجود در پسته تازه، به نوع خاصی بر روند بهبودی تاثیر دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:
ویتامین‌های B (B1، B6 و فولات): برای مبارزه با عفونت ضروری هستند.
روی، منیزیم و سلنیوم: ممکن است خطر و شدت عفونت‌های ویروسی را کاهش دهد.
پروتئین: این می‌تواند با کمک به حفظ سلول‌هایی که مسئول از بین بردن سلول‌های آسیب دیده، باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند، سیستم ایمنی را تقویت کند.
گاما توکوفرول (آنتی اکسیدان): ممکن است به تسریع زمان بهبودی و کاهش التهاب راه هوایی کمک کند.
مس: به تولید آنتی بادی برای حفظ سیستم ایمنی کمک می‌کند.
پلی فنول ها و کاروتنوئیدها (لوتئین و زآگزانتین): این‌ها فعالیت برخی از سلول‌های ایمنی را افزایش و التهاب را کاهش می‌دهند و ممکن است مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن را تقویت کنند.
پری بیوتیک‌ها: به طور کلی، پروبیوتیک‌های مفید باعث محافظت از بدن در برابر عفونت می‌شوند و سیستم ایمنی مخاطی را تنظیم می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند پسته دارای خواص پری‌بیوتیک است و می‌تواند به افزایش باکتری‌های مفید پروبیوتیک کمک کند.

پسته و کنترل وزن: آیا پسته باعث چاقی می‌شود؟

یک کمتر و مقداری پسته تازه با پوست

پیش از آنکه بخواهیم درباره خواص تغذیه ای پسته تازه برای لاغر شدن بگوییم، ابتدا بهتر است بدانید که در اینجا بحث کالری اهمیت زیادی دارد. اگر شما تعداد زیادی پسته یا آجیل‌های دیگر را مصرف کنید، کالری بالای آنها باعث چاقی می‌شود. ولی با رعایت میزان مصرف، می‌توانید به راحتی با پسته لاغر شوید. ولی چرا؟! در ادامه به این سوال می‌پردازیم:
کالری کم: اگر همه چیز درباره پسته را بدانید، حتما اطلاع دارید که در بین انواع آجیل، پسته کالری بسیار کمتری دارد. بنابراین، برای رژیم کاهش وزن می‌توانید روزانه 10 عدد پسته بخورید و لاغر شوید.
فیبر بالا: پسته سرشار از فیبر است و باعث می‌شود تا شما احساس سیری کنید. زمانی که سیر شوید، میل کمتری به مصرف غذاهای پرکالری خواهید داشت.
مواد مغذی فراوان: این آجیل سرشار از درشت مغذی‌ها، ریز مغذی‌ها و چربی‌های سالم است. تمام این مواد چیزهایی هستند که در رژیم کاهش وزن به آنها نیاز دارید. تنها چند عدد پسته به شما کمک می‌کند که مواد مغذی لازم برای بدن خود را دریافت کنید.
وجود انواع درشت مغذی‌های سیرکننده: پسته دارای مقدار مناسب چربی، کربوهیدرات و پروتئین است. هر کدام از این‌ها، هورمون‌های خاصی را ترشح می‌کنند و در سیری اثر مثبت دارند. بنابراین با خوردن پسته، هورمون‌های گرسنگی شما تنظیم می‌شود و این موضوع اشتهای شما را کنترل می‌کند. در ضمن، شما می‌توانید مقاله انواع رسپی با پسته را مطالعه کنید و با استفاده از پسته در انواع خوراکی‌ها، راحت‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید.

بهترین روش‌های مصرف پسته تازه در رژیم غذایی

همانطور که با بو دادن پسته خام و خشک می‌توانید آن را در بسیاری از غذاها و دسرها استفاده کنید، پسته تازه هم کاربردهای فراوانی دارد. البته با توجه به بافت تازه و مرطوب آن، پسته تازه را می‌توانید برای موارد خاص‌تری هم استفاده کنید. برای مثال، برخی افراد پسته خشک را به صورت پودر یا خرد شده در کنار سالاد کاهو میل می‌کنند. ولی شما می‌توانید پسته تازه را از پوست خود جدا کرده و بدون نیاز به برش و خرد کردن، به سالاد خود اضافه کنید.
به دلیل بافت مرطوب، این پسته می‌تواند در کنار انواع سبزیجات مصرف شود و حس کنید در حال خوردن نوعی میوه تازه هستید، نه یک آجیل ترد و شکننده! در ضمن، این آجیل خوشمزه در بسیاری از غذاهای ایتالیایی مصرف می‌شود. معمولا به صورت آسیاب شده روی پاستا یا در داخل سس آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی اگر طرفدار طعم ملایم‌تر هستید، پسته تازه گزینه بهتری است.
در ضمن به دلیل بافت نرم و آبدار، می‌تواند مکمل خوبی برای پاستای شما باشد. علاوه بر این، پسته تازه را می‌توانید برای تزئین بستنی یا انواع پودینگ مصرف کنید. بنابراین در فصل تابستان که پسته تازه برداشت می‌شود، انواع دسر، بستنی و شیک را با این آجیل خوشمزه درست کنید و یک طعم جدید داشته باشید. اگر طرفدار دسرهای پسته‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب طرز تهیه کوکی پسته و طرز تهیه کیک پسته و گلاب را مطالعه کنید.

نکات خرید و نگهداری پسته تازه

مقداری مغز پسته تازه

هنگام خرید پسته تازه یا همان پسته تر، باید دقت کنید رنگ پوست آن ترکیبی از رنگ‌های سفید، صورتی و بنفش باشد. بهتر است که پوست آن دارای لک نباشد و اگر مقداری لهیدگی و رنگ سیاه روی پوست مشاهده کردید، یعنی در حال خراب شدن است. هرچه میزان سیاهی روی پوست بیشتر باشد، مجبور هستید زودتر آن را میل کنید. در ضمن، اگر می‌خواهید برای خرید پسته ارزان اقدام کنید و مقدار زیادی پسته بخرید، چند عدد از آن را امتحان کنید. پسته تازه بافتی تقریبا آبدار و مرطوب دارد. یعنی نباید خیلی خشک باشد و پس از خوردن آن باید مرطوب و تر بودن را به خوبی حس کنید.
بعد از خرید پسته تازه، نوبت به بهترین روش برای نگهداری می‌رسد. نگهداری از پسته تازه کمی سخت‌تر از پسته خام خشک شده است. اگر به برخی از نکات دقت نکنید، سریعا پسته‌های شما فاسد می‌شوند. به طور کلی، افزایش دما در نگهداری پسته تازه می‌تواند سرعت رشد حشرات و قارچ‌ها را افزایش دهد. رشد برخی از قارچ‌ها، منجر به تولید آفلاتوکسین می‌شود که عواقب جدی برای سلامت انسان دارد. چربی پسته بالا است و اگر شرایط نگهداری مناسبی فراهم نشود، فرآیند اکسیداسیون طعم آن را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین باید بعد از خرید پسته تازه، اقدام به حفظ و نگهداری از آن کنید.
پسته تازه با پوست نرم و صورتی رنگ را نمی‌توانید بیش از 15 تا نهایتا 20 روز تازه نگهداری کنید. ولی با جدا کردن پوست آن، شرایطی فراهم می‌شود که تا چند ماه قابل خوردن باشد. روش نگهداری از پسته تازه به شرح زیر است:
ابتدا باید پوست پسته‌های تازه را جدا کرده، آنها را بشویید و سپس در بطری‌های نوشابه‌هایی که قبلا شسته و خشک کرده‌اید، بریزید. درب بطری نوشابه را محکم کنید و آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هوای اضافی وارد بطری نشود. بنابراین درب بطری نوشابه را تا جایی که می‌شود، محکم ببندید. پسته مدت بیشتری در فریزر تازه می‌ماند و قابل استفاده است.
برای نگهداری بهتر پسته تازه، بهتر است آنها را در ظرف مناسب ریخته و ظرف را در قسمت مخصوص سبزیجات و میوه‌ها قرار دهید. با رعایت این نکات می‌توانید پسته تازه را چند هفته در یخچال و تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید. به‌طورکلی، منجمد کردن مواد غذایی موجب می‌شود که تغییرات جزئی در طعم یا بافت آنها مشاهده شود. بنابراین سعی کنید در چندین هفته اول، آنها را میل کنید.

خرید پسته باکیفیت از بارجیل

شما می‌توانید با رعایت برخی نکات، پسته تازه را در سایه، نور خورشید و فر یا تابه، خشک کنید. ولی این روش‌ها کمی سخت هستند و ممکن است که به مغز داخل آنها آسیب برسد و خیلی باکیفیت نشوند. ولی ما در بارجیل انواع پسته خشک مرغوب را تنوع بی‌‌نظیری از طعم‌ها عرضه می‌کنیم. کافیست محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و با بهترین بسته‌بندی در سراسر کشور تحویل بگیرید.

منبع: goodhousekeeping.com | health.com