با رسیدن فصل گرما، هیچ چیزی بهتر از یک بستنی خوشمزه نمی‌تواند حسابی شما را خنک کند. ولی حتما لازم نیست که بستنی را از مغازه تهیه کنید، بلکه می‌توانید انواع بستنی های خانگی خوشمزه را با هر طعم و رنگی در منزل خود درست کنید و از سرو آنها لذت ببرید.
اگر به فکر تهیه بستنی های خانگی بدون دستگاه هستید، تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

بستنی‌های خانگی با شیر

معمولا وقتی صحبت از بستنی با شیر می‌شود، همه افراد به فکر طعم وانیل یا کاکائویی می‌افتند. ولی ما یک بستنی تابستانی با طعمی خاص را به شما معرفی می‌کنیم. با توجه به اینکه نعنا در تابستان برداشت می‌شود و در بسیاری از نوشیدنی های تابستانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما می‌توانید با آن یک بستنی خوشمزه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی خانگی با شیر

  • برگ نعنا تازه: ۳ لیوان
  • شیر پر چرب: ۱ لیوان
  • خامه ساده: ۲ لیوان
  • شکر: ۲/۳ لیوان
  • زرده تخم مرغ: ۶ عدد
  • شکلات چیپسی یا تخته‌ای (برای تزئین): به مقدار لازم

ابتدا چند شاخه نعنا را تمیز کرده و برگ‌های تازه و جوان آن را بشویید. صبر کنید که نعناع‌های شسته شده کاملا خشک شوند. برگ نعناع‌ها را با یک لیوان خامه و شیر داخل ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. هر زمان که در کنار ظرف حباب مشاهده کردید، آن را از روی شعله بردارید. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا گرمای مواد از دست برود و خنک شود؛ در این مدت درب ظرف را ببندید.
سپس درب ظرف را بردارید و آن را دوباره روی حرارت بگذارید. دقت کنید که باز هم قبل از اینکه موادِ داخل ظرف بجوشند، آن را از روی حرارت بردارید. صبر کنید تا مخلوط داخل قابلمه سرد شود. روی یک ظرف صافی قرار دهید و مایع را از آن رد کنید. با استفاده از دست یا پشت قاشق، نعناها را فشار دهید تا عصاره آنها کاملا گرفته شود.
در ظرف دیگری یک لیوان خامه دیگر را هم اضافه کنید. بهتر است کاسه‌ای که انتخاب می‌کنید، فلزی باشد تا گرما به آسانی از آن عبور کند. یک کاسه بزرگ را با تکه‌های کوچک یخ پر کنید. کف کاسه‌ای که خامه را در آن ریخته بودید، در ظرف یخ قرار دهید تا سرما را جذب کند.
شیر، خامه و عصاره نعناع صاف شده را در ظرفی که حرارت داده بودید، برگردانید. نمک و شکر را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. آنها روی حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شکر و نمک در مایع حل شوند. قبل از اینکه مواد بجوشند، ظرف را از روی شعله بردارید. در ظرفی دیگر، زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده‌های تخم مرغ را بزنید تا یکدست شوند. سپس مخلوط شیر، شکر، خامه و عصاره نعنا را به آرامی به کاسه اضافه کنید. دوباره مواد را هم بزنید تا تخم مرغ در آن حل شود. در این مرحله دوباره قابلمه را روی شعله بگذارید. شروع به هم زدن کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد مخلوط شوند و کمی قوام پیدا کنند.
قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید 4 تا 5 دقیقه خنک شود. مواد را از صافی رد کنید. سپس خامه‌ای که روی تکه‌های یخ گذاشته بودید را به موادی که از صافی رد کردید، اضافه کنید. مواد را تا جایی هم بزنید که کاملا با هم ترکیب شوند. حالا مخلوط بستنی شما حاضر است. آن را در یک قالب یا ظرف درب‌دار بریزید و داخل فریزر قرار دهید. بعد از گذشت 30 دقیقه، ظرف را بیرون آورده و مواد بستنی را حدود 50 تا 10 دقیقه با همزن یا قاشق هم بزنید و دوباره داخل فریزر قرار دهید. یعنی در طول 4 ساعت باید 6 بار مواد را هم بزنید. با این کار بافت بستنی نرم می‌شود و هوا به داخل آن نفوذ پیدا می‌کند.
در نهایت هنگام سرو، بستنی اسکوپ زده شده را داخل کاسه بریزید و شکلات تخته‌ای را روی آن رنده کنید. می‌توانید شکلات چیپسی را داخل یا روی آن بریزید.

بستنی‌های خانگی با طعم میوه‌های تابستانی

یکی از جذابیت‌های فصل تابستان، میوه‌های رنگارنگ آن است. با توجه به متنوع بودن آنها، نمی‌توان تنها یک بستنی خانگی میوه ای را معرفی کرد. بنابراین در ادامه چند نوع را آموزش می‌دهیم.

1. بستنی هلویی خانگی

یک کاسه بستنی هلویی

هلو نه تنها در نوشیدنی‌ها، بلکه در بسیاری از دسرها نیز استفاده می‌شود. بافت نرم و طعم خوشمزه آن باعث شده است تا با بستنی هماهنگی خوبی داشته باشد.مواد لازم برای تهیه بستنی هلویی خانگی

مواد لازم برای تهیه بستنی هلویی خانگی

  • هلو تازه: 1 کیلوگرم
  • شکر: ۱۵۰ گرم
  • خامه: ۱۵۰ گرم
  • پودر قند: ۳ قاشق سوپ‌خوری
  • آبلیمو: ۳ قاشق سوپ‌خوری
  • آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

ابتدا هلوهای تازه را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید. سپس هسته هر کدام را جدا کنید و آنها را به صورت پوره دربیاورید. برای این کار می‌توانید از همزن یا مخلوط‌کن استفاده کنید. در ادامه، آب و شکر را در ظرف مناسبی بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های شکر حل شوند. بعد از ذوب شدن شکر، پوره هلو و آبلیمو را به آب و شکر در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید پوره کاملا نرم شود و آب و شکر داخل هلو بروند. مراقب باشید که مایه بستنی شما آبکی نشود.
پس از آماده شدن مایه این بستنی خانگی، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید تا مواد بستنی به دمای محیط برسد. سپس آن را داخل ظرف پیرکس نشکن بریزید. روی ظرف را سلفون بکشید و در فریزر قرار دهید. بعد از 1 ساعت، ظرف را از فریزر خارج کرده و با قاشق هم بزنید. این کار باعث می‌شود که بستنی بافتی نرم و پفکی پیدا کند و یخ نزند. هم زدن را هر 30 دقیقه یا 1 ساعت یک بار انجام دهید و ظرف را به فریزر برگردانید. این کار را برای 3 تا 4 بار انجام دهید.
در مرحله آخر، خامه و پودر قند را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود و فرم بگیرد. مخلوط را روی بستنی بریزید و سپس با قاشق مخصوص آنها را اسکوپ بزنید و داخل قیف یا ظرف سرو بریزید. برای تزئین این بستنی تابستانی خوشمزه، می‌توانید از هلو خشک، خلال پسته و گردو استفاده کنید.

2. بستنی خانگی شاه توت

بدون شک شاه توت یکی از وسوسه‌انگیزترین میوه‌های تابستانی است و طرفداران زیادی دارد. این میوه به قدری محبوب است که حتی به آن شاه میوه تابستانی گفته می‌شود. شما می‌توانید به راحتی این بستنی پرطرفدار را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی شاه توت

  • شاه توت: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر قند: ۶ قاشق غذاخوری
  • خامه: ۱ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • دراژه و شاه توت (برای تزیین): به مقدار لازم

ابتدا شاه توت‌های شسته شده را به همراه 2 قاشق آب و پودر قند در یک قابلمه بریزید. سپس درب قابلمه را ببندید و بگذارید تا شاه توت‌ها به مدت 5 دقیقه روی شعله گاز بجوشند و نرم شوند. سپس یک سبد توری را روی یک کاسه قرار دهید. شاه توت‌ها را داخل آن بریزید و با پشت قاشق له کنید. برای چند دقیقه شاه توت‌ها را در دمای اتاق بگذارید تا خنک شوند.
حال باید خامه را با همزن برقی هم بزنید تا غلیظ و کشدار شود. خامه را به شاه توت اضافه کنید و به مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید. بعد از گذشت 2 ساعت، بستنی را از فریزر خارج کنید و آن را با چنگال یا مخلوط‌کن، هم بزنید. سپس بستنی را به مدت 24 ساعت در فریزر قرار دهید و دوباره هم بزنید. بستنی را 2 ساعت دیگر در فریزر قرار دهید و در آخر از فریزر خارج کرده و در غذاساز مخلوط کنید. هنگام سرو این بستنی تابستانی، مقداری دراژه شکلاتی و چند عدد شاه توت را روی اسکوپ بستنی قرار دهید.

4. بستنی یخی انبه

چند عدد بستنی یخی با طعم انبه

مگر می‌شود از طرز تهیه بستنی های خانگی برای تابستان صحبت کرد و چیزی از بستنی یخی نگفت! شما می‌توانید این بستنی را با هر میوه ای درست کنید، ولی ما تصمیم داریم بستنی یخی انبه را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه بستنی یخی انبه

  • انبه: ۱ پیمانه
  • شکر: ۲ قاشق غذا خوری
  • آب: نصف پیمانه
  • وانیل: نوک قاشق مربا خوری
  • زعفران دم شده (اختیاری): به مقدار کم

ابتدا پوست انبه‌ها را بگیرید و هسته آنها را جدا کنید. سپس انبه‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید و تا جایی هم بزنید که کاملا له شود. در ادامه، شکر، آب و وانیل را اضافه کنید و همه مواد را با هم میکس کنید. این ترکیب را در قالب بستنی بریزید و در هر قالب یک چوب بستنی قرار دهید. بعد از مدت 3 ساعت، بستنی یخی شما حاضر است.
برای خوش‌رنگ شدن این بستنی می‌توانید به مواد اولیه آن کمی زعفران هم اضافه کنید. دقت داشته باشید که مقدار زعفران زیاد نباشد، زیرا باعث می‌شود طعم انبه خیلی مشخص نشود و بستنی شما بیشتر حالت زعفرانی پیدا کند. در ضمن، این بستنی یخی یکی از بهترین بستنی های خانگی برای کودکان است. زیرا سرو ساده‌ای دارد و به سادگی تهیه می‌شود.

5. بستنی خانگی آلبالویی

تا به اینجای متن، انواع بستنی میوه ای بدون شیر را معرفی کردیم. ولی در این بخش قصد داریم بستنی آلبالویی با شیر را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه بستنی آلبالویی

  • آلبالو تازه: یک کیلو
  • شکر: نیم کیلو
  • آبلیمو: یک قاشق‌چای‌خوری
  • شیر: دو فنجان
  • خامه: یک فنجان
  • وانیل: یک قاشق‌چایخوری

ابتدا باید آلبالوها را تمیز کنید، بشویید و هسته آنها را جدا کنید. سپس آلبالوها را به قطعات کوچک برش دهید. در یک قابلمه متوسط، آلبالو، شکر، آب لیمو و 4 فنجان آب را با هم مخلوط کنید. سپس حدود 10 دقیقه صبر کنید تا شکر و آبلیمو به داخل آلبالوها بروند. قابلمه را روی گاز قرار دهید تا مواد بجوشند. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید آلبالوها به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزند و کاملا نرم شوند.
بعد از گذشت این زمان، آلبالوها را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شوند. سپس آنها را با استفاده از مخلوط‌کن له کنید. شیر، خامه و وانیل را هم در یک ظرف جدا بریزد و حسابی هم بزنید تا ترکیب شوند. در مرحله بعد، پوره آلبالو را با مخلوط شیر و خامه، ترکیب کنید. این مخلوط را در قالب بستنی بریزید و سپس در فریزر قرار دهید. برای اینکه بستنی خانگی شما باکیفیت شود، آن را حداقل 6 ساعت در فریزر نگه دارید تا کاملا سفت شود. بعد از گذشت این زمان می‌توانید بستنی را سرو کنید. برای تزئین آن انواع مغز مانند پسته و بادام درختی، پیشنهاد می‌شوند.

طرز تهیه بستنی‌های خانگی وگان

از آنجایی که امکان درست کردن بستنی خانگی بدون شیر و خامه هم وجود دارد، افراد وگان نیز می‌توانند انواع بستنی را درست کنند از خوردن آنها لذت ببرند. زیرا این افراد نه تنها گوشت حیوانات را نمی‌خورند، بلکه از مصرف فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ هم خودداری می‌کنند. پس اگر وگان هستید، بستنی زیر را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی وگان قهوه با شیر بادام

  • شیر بادام: 400 میلی‌لیتر
  • بادام هندی خام: 130 گرم
  • نشاسته ذرت: دو قاشق غذاخوری
  • قهوه فوری: 60 گرم
  • وانیل: یک‌هشتم قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار خیلی کم
  • دارچین (اختیاری): یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • شربت افرا: یک قاشق چای‌خوری

ابتدا بادام هندی‌ها را به مدت هشت ساعت در یک کاسه در آب خیس کنید. بعد از گذشت این زمان، بادام هندی‌های خیس خورده را به همراه شیر بادام آماده شده به مخلوط‌کن اضافه کنید تا کاملا یکدست و به صورت مایع شوند. مخلوط را در یک کاسه بریزید.
نشاسته ذرت، پودر قهوه فوری، وانیل، دارچین، شربت افرا و نمک را به مواد داخل کاسه اضافه کنید. حال تمامی مواد داخل کاسه را با یک چنگال و به مدت یک دقیقه هم بزنید. چنانچه بستنی‌ساز دارید، مواد را داخل آن بریزید.
اما اگر بستنی ساز در دسترس شما قرار ندارد، ظرف بستنی را در فریزر نگه دارید. هر 45 دقیقه یکبار ظرف بستنی را بیرون آورده و مواد را با چنگال به مدت یک دقیقه هم بنزید. این کار را در چهار ساعت اول پس از انجماد انجام دهید. حال بستنی تابستانی وگان شما حاضر است. آن را با پودر و دانه قهوه تزئین کنید. اگر از طعم قهوه و بستنی همزمان لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع ترکیب بستنی با قهوه را مطالعه کنید.

بستنی‌های خانگی با انواع مغزها

کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که مجذوب ترکیب بستنی های خانگی با مغزها نشود. بافت نرم بستنی با بافت ترد آجیل، یک خوراکی جذاب را ایجاد می‌کند. شما می‌توانید انواع مغزها را با توجه به سلیقه خود به کار ببرید، ولی با این حال ما طرز تهیه بستنی با چهار مغز را توضیح می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه بستنی با مغز

  • چهارمغز (بادام، پسته، فندق و بادام هندی): 1 فنجان
  • خامه غلیظ: ۲ فنجان
  • شیر: 1 فنجان
  • شکر دانه ریز: سه‌چهارم پیمانه
  • زرده تخم‌مرغ: 4 عدد
  • عصاره وانیل خالص: ۱ قاشق چایخوری

اگر مغزهای شما برشته هستند، نیازی نیست که این مرحله را انجام دهید. در غیر این صورت، باید ابتدا آنها را برشته کنید. برای این کار فر را با دمای 175 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پوست تمامی مغزها را جدا کنید و آنها را روی ورقه پخت بریزید. آنها را به مدت 8 تا 10 دقیقه در فر قرار دهید؛ تا زمانی که بوی آنها پخش شود و به رنگ طلایی درآیند. سپس اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.
در یک قابلمه، خامه غلیظ و شیر را با هم ترکیب کنید. مخلوط را روی حرارت متوسط گرم کنید، هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا به نقطه جوش برسد. هنگامی که نزدیک جوش زدن شد، آن را از روی حرارت بردارید.
در ظرفی جداگانه، زرده و شکر را با همزن مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. مخلوط خامه و شیر در حال جوش را در ظرفی به زرده و شکر اضافه کنید و مدام هم بزنید. این مرحله را به خوبی انجام دهید؛ زیرا تخم مرغ نباید با مایع بسیار داغ بپزد. پس از ترکیب شدن، مخلوط را دوباره داخل قابلمه بریزید. آن را روی حرارت ملایم تا متوسط قرار دهید و مدام هم بزنید تا غلیظ شود.
حال نوبت به ترکیب کردن مغزها می‌رسد. در غذاساز یا مخلوط کن، مغزهای برشته شده را کاملا ریز کنید. البته این موضوع کمی سلیقه‌ای است و می‌توانید بنا به ذائقه خود آنها را با اندازه درشت‌تری خرد کنید. مغزها و وانیل را به مخلوط زرده تخم مرغ و خامه‌ای که به غلظت رسیده بود، اضافه کنید. یک پوشش پلاستیکی روی مخلوط قرار دهید و آن را حداقل 4 ساعت یا یک شبانه‌روز در یخچال بگذارید تا طعم مغزها کاملا به داخل مواد برود.
سپس بستنی را داخل بستنی‌ساز یا مخلوط‌کن بریزید و آن قدر هم بزنید تا به قوام برسد. بستنی هم زده شده را در یک ظرف درب‌دار بریزید و چند ساعت در یخچال بذارید تا سفت شود. بعد از گذشت این زمان بستنی تابستانی مغزدار شما حاضر است.

طرز تهیه بستنی‌های خانگی بدون شکر و رژیمی

یک کاسه بستنی خانگی بدون شکر

همیشه گفته شده است که رژیم غذایی سخت است و افراد دارای رژیم نمی‌توانند هر نوع خوراکی مخصوصا بستنی، میل کنند. ولی اصلا اینطور نیست! اتفاقا شما می‌توانید با چند ماده غذایی ساده، یک دسر رژیمی درست کنید و هیچ مشکلی برای برنامه غذایی‌تان پیش نیاید؛ در عین حال از مواد مغذی آن هم لذت ببرید. ما پیش‌تر انواع بستنی رژیمی را به شما آموزش داده‌ایم و پیشنهاد می‌دهیم این مقاله را حتما مطالعه کنید. ولی در ادامه یک طرز تهیه سریع و ساده را نیز آموزش می‌دهیم. اگر به دنبال انواع بستنی های خانگی کم چرب و بدون شکر هستید، این بهترین گزینه است.

مواد لازم برای تهیه بستنی بدون شکر و رژیمی

  • موز: ۲ عدد
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو: به میزان دلخواه
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

ابتدا موزها را پوست بگیرید و حلقه‌ای برش دهید. سپس آنها را در پلاستیک فریزر بپیچید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. پس از یخ زدن موزها، باید آنها را در مخلوط‌کن بریزید و عسل، وانیل و مقداری گردو را به این مخلوط اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند و بافت نرمی داشته باشند. پس از پوره شدن و ترکیب شدن مواد، آنها را در ظرف مناسبی بریزید و روی بستنی را با مواد دلخواه تزیین کرده و سرو کنید.

تابستان های خنک با انواع بستنی های خانگی

ما در این مطلب سعی کردیم انواع بستنی های خانگی خوشمزه با طعم‌های متنوع را آموزش دهیم. امیدواریم پس از مطالعه آن بتوانید برای مصرف روزانه یا مهمانی‌های خود، انواع بستنی خوشمزه را درست کنید. در ضمن، ما در بارجیل انواع آجیل، میوه خشک و قهوه را با بهترین کیفیت عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید برای تهیه و تزئین بستنی، این مواد را از بارجیل خریداری کنید. تمامی محصولات با بهترین بسته‌بندی و در سریع‌ترین زمان به سراسر کشور ارسال می‌شوند.

منبع: epicurious.com | tasteofhome.com