همه ساله با فرا رسیدن شب یلدا همه افراد به دنبال انواع و اقسام خوراکی‌ها هستند. از آجیل و میوه گرفته تا انواع دسرهای خوشمزه، همگی سفره شما را زیباتر می‌کنند. با اینکه تزئین آجیل شب یلدا و میوه‌آرایی جذاب هستند، ولی نباید از درست کردن دسر غافل شد. کیک هندوانه شب یلدا یکی از محبوب‌ترین انواع دسر است که این روزها طرفداران زیادی هم دارد. اما بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید کیک از شیرینی فروشی‌ها، خودشان در منزل کیک هندوانه شب یلدا درست کنند. با توجه به اینکه هندوانه یکی از نمادهای شب یلدا هندوانه است، میوه هندوانه و کیک آن در کنار هم خوراکی‌های شما را کامل می‌کنند.

ایده‌های مختلفی برای شام و دسر یلدا وجود دارد که شما می‌توانید از آنها انتخاب کنید. ولی ما در این مقاله طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا شب یلدا خودتان دست به کار شوید و یک کیک خوشمزه درست کنید. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

هندوانه در شب یلدا نماد چیست؟

یک عدد هندوانه قاچ شده

پیش از آنکه دستور پخت کیک هندوانه ای را توضیح دهیم، ابتدا به شما می‌گوییم چرا هندوانه در سفره یلدا اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل خوردن هندوانه در شب یلدا، ظاهر آن است که یادآور گرد و سبز بودن زمین است. رنگ سبز هندوانه یادآور و نماد آبادانی و زندگی روی زمین است. اگرچه شاید فکر کنید که مفهوم گرد بودن زمین ایده‌ای جدیدی به حساب می‌آید، اما ایرانیان باستان به گرد بودن زمین اعتقاد داشتند.

از سوی دیگر، بر اساس باور ایرانیان باستان، زمین نماد باروری بوده و برای ایرانیانی که از راه کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کردند، زمین اهمیت خاصی داشت. در میان تمام میوه‌های شب یلدا، هندوانه تنها میوه ای است که نماد زمین محسوب می‌شود. اگرچه گاهی هندوانه‌ها سفید هستند، ولی ما هندوانه رسیده را با رنگ قرمز آن می‌شناسیم. یکی از دلایل خوردن هندوانه در شب یلدا، طعم شیرین و رنگ قرمز آن است. رنگ قرمز نماد عشق، دوستی، رفاه، آسودگی و زندگی مسالمت‌آمیز است. به همین دلیل افراد کوکی هندوانه یا کیک هندوانه را هم در مهمانی شب یلدای خود قرار می‌دهند.

مغزها یا دانه‌های هندوانه که به صورت آجیل بود داده هم مصرف می‌شوند، نماد باروری و نژادهای مختلف انسان روی زمین هستند. تنها با کاشت این دانه‌ها است که بوته‌های جدید هندوانه از خاک جوانه می‌زنند و این باروری، نمادی از افزایش انسان‌ها بر روی زمین است.

مقدار زمان آماده سازی کیک هندوانه

زمان آماده سازی کیک هندوانه ای به روش تهیه و مقداری که درست می‌کنید، مربوط می‌شود. اما به طور معمول، برای 8 نفر، 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا مواد را آماده کنید. برای پخت هم معمولا به 30 دقیقه زمان نیاز است.

مواد لازم برای تهیه کیک خانگی به شکل هندوانه ویژه شب یلدا

مواد لازم برای ۴ نفر
• تخم مرغ: ۲ عدد
• شکر: ۵۰ گرم
• آرد سفید : ۴/۱ پیمانه
• نشاسته ذرت: ۲.۵ قاشق غذا خوری
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
• وانیل‏: ۴/۱ قاشق چای خوری
• آب ولرم: ۵/۱ قاشق سوپ خوری
• رنگ خوراکی (قرمز و سبز): به مقدار لازم
• خامه‏ فرم گرفته: به مقدار لازم

شیوه ها مختلف تهیه کیک هندوانه ای یلدایی

شاید اینطور به نظر برسد که برای درست کردن کیک هندوانه به وسایل خاصی نیاز است. ولی چندین روش برای تهیه این کیک وجود دارند و می‌توانید بر اساس وسایلی که در دسترس‌تان است، بهترین شیوه را انتخاب کنید. این‌ها عبارتند از:

۱٫ تهیه کیک هندوانه شب یلدا آسان با فر

یک عدد کیک هندوانه قاچ خرده
  • آرد، بیکینگ پودر و نشاسته را سه بار الک کنید.
  • فر را از یک ربع قبل با ۱۸۰ درجه سانیتگراد روشن کنید و زرده و نیمی از شکر و وانیل را خوب با همزن بزنید.
  • هر چقدر بیشتر هم بزنید کیفیت کیک بالاتر می‌رود. پس از این که پف کرد، کرم رنگ و حجمش هم دو برابر شد، آب ولرم را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.
  • در این مرحله باید رنگ قرمز را به مواد اضافه کنید. کم‌کم باید رنگ را اضافه کنید تا به رنگ دلخواهتان برسید.
  • سفیده‌ها را با همزن خوب بزنید و پس از کمی پف کردن شکر را کم‌کم به آن اضافه کنید و بزنید تا سفت شود.
  • سفیده را به مخلوط زرده و شکر اضافه کنید و به آرامی و در همان جهتی که سفیده را زدید هم بزنید تا مخلوط شوند.
  • آرد، نشاسته ذرت و بیکینگ پودر را دو نوبت به مواد اضافه کنید و با لیسک آرام مخلوط کنید. این کار را فقط در حد مخلوط شدن انجام دهید.
  • مواد را در یک ظرف کاسه‌ای شکل که قبلا چرب کرده‌اید، بریزید و آرد پاشی کنید و در فر که از قبل گرم شده بگذارید. اجازه دهید به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر بماند و پس از پختن کیک باید سرد شود.

هنگام خرید آجیل برای شب یلدا، می‌توانید مخلوط‌های آماده را سفارش دهید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. برخی از مغزهای داخل این مخلوط‌ها نیز در کیک هندوانه یلدا استفاده می‌شود.

۲٫ تهیه کیک هندوانه ای ساده و بدون خامه برای شب یلدا

یک عدد کی هندوانه ای بدون خامه

اگر بخواهیم کیک هندوانه شب یلدا را بدون خامه درست کنیم، باید خودِ مواد کیک را به رنگ هندوانه‌ای درآوریم. بنابراین در این صورت موادی که درست کرده‌اید را نباید به صورت ساده داخل ظرف بریزید. ابتدا باید مواد را داخل سه تا کاسه تقسیم کنید. به یک ظرف رنگ قرمز خوراکی، به ظرف دیگر رنگ سفید و به ظرف آخر رنگ سبز اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

البته توجه داشته باشید که با توجه به اندازه هندوانه، رنگ سبز بیشتری درست کنید. سپس برای ریختن مواد کیک در داخل قالب، اول مواد سبز را در مرکز تابه بریزید، سپس مواد بی‌رنگ را روی لایه‌ی سبز و در مرکز تابه بریزید و در آخر مواد قرمز را روی مواد بی رنگ بریزید. دقت کنید حتما مواد را در مرکز تابه یا قالب بریزید تا به طور یکنواخت پخش شود. در ضمن، ما پیش‌تر در بارجیل طرز تهیه باسلوق و طرز تهیه تارت انار خانگی را نیز به اشتراگ گذاشته‌ایم. شما می‌توانید این دسرهای خوشمزه را خودتان در خانه تهیه کنید و آنها را با سلیقه خودتان و با استفاده از انواع مغزها مثل گردو و پسته تزئین کنید.

۳٫ تهیه کیک هندوانه شب یلدا آسان بدون فر

مایه کیک هندوانه ای در ماهیتابه

اگر می‌خواهید کیک هندوانه را بدون فر درست کنید، جای هیچ نگرانی نیست و با کمی دقت می‌توانید کیک را با بهترین کیفیت تهیه کنید. بنابراین در صورت استفاده از تابه، آن را چرب کنید و اگر کاغذ روغنی در دسترس است، آن را کف تابه قرار دهید. سپس تابه را روی شعله پخش‌کن با حرارت بسیار کم قرار دهید تا گرم شود. حرارت باید بسیار کم باشد تا کیک نسوزد.

در ادامه، تابه را اصلا تکان ندهید و آن را آرام روی شعله پخش‌کن قرار دهید و یک دمکنی رو آن بگذارید. پس از حدود ۱ ساعت کیک شما آماده است و برای اطمینان می‌توانید با خلال دندان از وسط کیک آن را تست کنید. وقتی پخت کیک تمام شد، آن را روی دیس برگردانید. پیشنهاد می‌شود این کیک رنگی را با شکلات تزئین کنید تا ظاهر آن خیلی ساده نباشد. این کیک خوشمزه در کنار انواع آجیل و میوه خشک، زیبایی سفره شما را چندین برابر می‌کند. در ضمن، ما پیش‌تر درباره طرز تهیه ترافل انار و ژله انار صحبت کرده‌ایم و می‌توانید این دسرها را نیز با مغزهای مختلف تزئین کنید و در کنار کیک هندوانه ای یلدا قرار دهید.

کیک هندوانه ای بدون رنگ خوراکی

یک اسلایس کیک هندوانه ای داخل بشقاب

برخی از افراد ترجیج می‌دهند از رنگ خوراکی در کیک خود استفاده نکنند یا اینکه ممکن است این رنگ در دسترس نباشد. در غیر این صورت می‌توانید کیک هندوانه ای یلدا را با برخی از مواد جایگزین درست کنید که طرز تهیه آنها به شرح زیر است:

مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه ای بدون رنگ خوراکی

• تخم مرغ: 4 عدد
• پوره اسفناج خام: 1 لیوان (برگ اسفناج پررنگ)
• روغن مایع: نصف لیوان
• شکر: 1 لیوان
• آرد: 2.5 لیوان
• بیکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری
• وانیل: نصف قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه کاستارد
• شیر: 2.5 لیوان
• شکر: 3 قاشق غذاخوری
• پودر نشاسته ذرت: 1.5 قاشق غذاخوری
• آرد: 1 قاشق غذاخوری
• وانیل شکری: نصف قاشق چای‌خوری
• کره: 1 قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه سس
• توت فرنگی: 10 عدد
• شکر: 2 قاشق غذاخوری
• آب: نصف لیوان
• پودر نشاسته ذرت: 1 قاشق چای خوری
ابتدا تخم مرغ‌ها، وانیل و شکر را با همزن بزنید تا کرم رنگ شود سپس 2 بسته کوچک اسفناج را بشویید، فقط برگ‌های آن را بردارید و در مخلوط کن با نصف لیوان روغن مخلوط کنید. اسفناج پوره شده را کم کم داخل مواد کیک بریزید و در آخر آرد، بکینگ پودر و وانیل را با الک اضافه کنید و هم بزنید تا کیک تقریبا غلیظی به دست آید. سپس مایه کیک را در قالب چرب و آردپاشی شده بریزید و در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه حدود 30 دقیقه بپزید.
برای تهیه کاسترد، همه مواد را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید. وقتی شروع به جوشیدن کرد و شبیه فرنی شد، آن را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن، آن را در وسط کیک بریزید. برای تهیه سس، توت فرنگی‌ها را با همزن پوره کنید و از صافی رد کنید تا دانه‌های آن جدا شوند. پوره را به همراه سایر مواد سس، داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بذارید تا غلیظ شود. سپس اجازده دهید تا خنک شود و آن را روی قسمت سفید بریزید و روی آن را با شکلات چیپسی تزئین کنید.

تزئین کیک به شکل هندوانه

یک کیک هندوانه ای تزئین شده

اگر می‌خواهید کیک هندوانه با خامه را شکل دهید، باید این روش را دنبال کنید. به خامه فرم گرفته رنگ سبز خوراکی را اضافه کنید تا به رنگ دلخواهتان برسد. اول یک لایه نازک روی کل کیک بکشید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. بعد کیک را یک دور با رنگ سبز خامه‌کشی کنید که کیک پیدا نباشد و دوباره کیک را در یخچال قرار دهید.

خامه باقیمانده را تیره‌تر کنید، یعنی رنگ سبز را بیشتر کنید برای خط‌های روی هندوانه، خامه را در یک قیف ریخته و شیارها را روی کیک ایجاد کنید. برای افزودن دانه هندوانه روی تزئینات نهایی، می‌توانید مقداری شکلات و خامه درست کنید و به صورت دانه بر روی کیک اضافه کنید.

سخن آخر
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله تقریبا به تمام طرز تهیه های کیک هندوانه ای پرداختیم تا با هر نوع ابزار و موادی بتوانید آن را درست کنید. برای خرید مغزهای مورد نیازتان می‌توانید روی بارجیل حساب ویژه باز کنید. ما با کیفیت ترین انواع آجیل را در قیمت‌های مختلف عرضه می‌کنیم. کافیست محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

منبع: fidia.ir | parsiday.com