طعم نان کنجدی بی‌نظیر است. به همین خاطر اغلب افراد ترجیح می‌دهند که نان‌های فانتزی و نان‌های سنتی را کنجدی تهیه کنند. اگر تابه‌حال فقط به خاطر طعم متفاوت نان‌های کنجدی آن‌ها را انتخاب می‌کرده‌اید، وقتش رسیده که درباره خواص مختلف کنجد ازجمله کاهش کلسترول با کنجد مطلع شوید.

تخم کنجد از گیاه کنجد که بوی آفریقا و هند است به دست می‌آید. البته این روزها کنجد در مناطق دیگر جهان هم رشد می‌کند و آسیایی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها هم برای تهیه غذاهایشان از آن استفاده می‌کنند. دانه‌های کنجد حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی هستند. ازجمله آن‌ها می‌توان به پروتئین، منگنز و ویتامین E اشاره کرد. همچنین این دانه­ها حاوی چربی‌های اشباع‌نشده و فیبر هستند.

خواص کنجد قرن‌ها است که شناخته‌شده است و در طب چینی و هندی از این دانه خوراکی برای درمان بیماری‌هایی مانند عفونت‌های پوستی، طاسی و تقویت سلامت دندان استفاده می‌شود. همچنین دانه‌های کنجد برای درمان بیماری دیابت، بیماری‌های خاص روده و فشار خون بالا هم استفاده می‌شود. تحقیقاتی که اخیرا انجام‌شده نشان می‌دهد که دانه کنجد از انواع دانه‌های خوراکی است که می‌تواند به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند.

تاثیر دانه‌های کنجد در کاهش کلسترول

برای مشخص شدن تاثیر کاهش کلسترول با کنجد، تحقیقات زیادی انجام‌شده است. در یکی از این تحقیقات، ۲۵ تا ۵۰ گرم دانه کنجد به رژیم غذایی افراد تحت آزمایش استفاده شد. با توجه به اینکه دانه کنجد چرب است، میزان کالری افراد به‌گونه‌ای تنظیم شده بود، که میزان چربی مورد نیاز روزانه بدن آن‌ها از طریق این دانه‌ها تامین شود. این آزمایش به مدت دو ماه تکرار شد و نتایج زیر به دست آمد.

  • کلسترول LDL این افراد بین ۱۶ تا ۱۸ درصد کاهش پیداکرده بود.
  • میزان کلسترول کل بدنشان به‌طور متوسط ​​حدود ۸ درصد کاهش پیداکرده بود.

دانه کنجد حاوی ۱۵ درصد چربی اشباع (saturated fat)، ۴۱ درصد چربی غیراشباع (polyunsaturated fat) و ۳۹ درصد چربی اشباع‌نشده (monounsaturated fat) است. به همین خاطر نتایج حاصل از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کنجد می‌تواند تاثیر بسزایی روی کاهش میزان کلسترول و بیماری‌های قلبی داشته باشد. بنابراین ارزش غذایی کنجد قابل توجه است.

چگونه دانه کنجد روی کلسترول تاثیر می‌گذارد؟

برای اینکه بهتر بتوانید چگونگی کاهش کلسترول با کنجد را متوجه شوید، باید درباره مواد تشکیل‌دهنده این دانه‌های شگفت‌انگیز اطلاعات کسب کنید. در ادامه موادی که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود را برایتان آورده‌ایم.

۱٫ سزامین (Sesamin)

مطالعات نشان داده‌اند که، گیاه لیگنین می‌تواند از جذب کلسترول در روده کوچک پیشگیری کند؛ و به کاهش فعالیت آنزیم هیدروکسی متیل‌گلوتاریل کوآنزیم آ ردوکتاز (HMG-CoA reductase) که در ساخت کلسترول در بدن نقش دارد کمک می­کند. یک مطالعه نشان داده است که ۳٫۶ میلی‌گرم سزامین، می‌تواند LDL را ۱۶ درصد و کل کلسترول را تا ۸ درصد بعد از دو ماه کاهش دهد.

۲٫ اسید آلفا لینولنیک (Alpha-Linoleic Acid)

اسید آلفا لینولنیک به‌عنوان ALA شناخته می‌شود به همراه سایر اسیدهای چرب مانند امگا ۳ به کاهش سطح ‌تری گلیسیرید کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، کسانی که روزانه حدود ۳٫۵ گرم تا ۴٫۵ گرم روغن کنجد را به مدت دو ماه مصرف کرده‌اند، تری گلیسیرید، LDL و کلسترول کل بدنشان به میزان قابل‌توجهی کاهش پیداکرده است. همچنین سطح HDL در بدن این افراد نسبت به سایرین کمتر افزایش پیداکرده است.

۳٫ فیبرهای محلول (Soluble Fiber)

غذاهایی مانند دانه کنجد حاوی فیبرهای محلول هستند و سطح کلسترول LDL خون را کاهش می‌دهند. چون مصرف این غذاها مانع از جذب کلسترول به خون می‌شود.

روش گنجاندن کنجد در برنامه غذایی روزانه

با توجه به نکات گفته‌شده، مشخص است که کاهش کلسترول با کنجد ثابت‌شده؛ بنابراین افرادی که می‌خواهد همیشه سالم باشند و خودشان را از بیماری‌های قلبی عروقی در امان نگه دارند، باید این دانه خوراکی را در برنامه‌های غذای روزانه‌شان داشته باشند. در ادامه راه و روش گنجاندن کنجد در برنامه روزانه‌تان را برایتان آورده‌ایم.

  • مقداری دانه کنجد را روی نان‌ها و شیرینی‌هایی که آماده می‌کنید بریزید و از خواص کنجد بهره‌مند شوید.
  • یک قاشق کنجد در سالاد روزانه‌تان بریزید.
  • دانه‌های کنجد را به سس‌های خوشمزه‌تان اضافه کنید.
  • می‌توانید دانه‌های کنجد را روی سوپ‌ها، دسرها و خوراکی‌های متنوع بریزید و نوش جان کنید.
  • می‌توانید برای طبخ غذاهای مختلف از روغن کنجد استفاده کنید.

خواص کنجد کدام است؟

کنجد علاوه بر کاهش کلسترول، خواص دیگری هم دارد. ازجمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقویت موها و افزایش رشد آن‌ها
  • پیشگیری از پیری زودرس
  • سلامتی و شادابی پوست
  • سلامت دندان‌ها
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا
  • افزایش انرژی بدن
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم میزان چربی بدن
  • افزایش استحکام استخوان‌ها
  • کاهش استرس و درمان افسردگی
  • بهبود التهابات در بدن

در این مقاله درباره کاهش کلسترول با کنجد سخن گفتیم. سپس به سراغ خواص کنجد رفتیم. اگر می‌خواهید همیشه جوان باشید و موهایی پرپشت داشته باشید؛ باید کنجد را در برنامه غذایی‌تان جا دهید. همچنین کسانی که می‌خواهند چربی خونشان کاهش پیدا کند و از بیماری‌های قلبی در امان بمانند، باید کنجد مصرف کنند. البته همان‌طور که میدانید کنجد چرب است و کالری بالایی دارد؛ بنابراین موقع مصرف این دانه خوراکی باید کالری کنجد را در نظر داشته باشید.

منبع: healthline