پسته به‌عنوان یکی از تنقلات سالم شناخته می‌شود و از کودکان تا بزرگ‌سالان علاقه زیادی به مصرف این آجیل خوشمزه دارند. البته باوجوداینکه مصرف پسته می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود؛ کسانی که مشکل فشار خون بالا دارند یا خانم‌های باردار ممکن است از خوردن این آجیل خوشمزه محروم شوند.

اما همه آجیل‌ها که از همان ابتدا شور نیستند! یکی از روش‌های کاهش فشار خون می‌تواند استفاده از پسته خام باشد. اگر سال‌ها است به خاطر فشار خون بالایتان لب به پسته نزده‌اید و دلتان برای این خوراکی خوشمزه لک‌زده، وقتش رسیده که پسته خام را وارد برنامه غذایی‌تان کنید. در این مقاله همه‌چیز را درباره تنظیم فشار خون با پسته خام با هم مرور می‌کنیم.

تنظیم فشار خون با پسته خام

پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند رنگ‌دانه‌های کاروتنوئید (لوتئین و زاکسانتین)، پلی فنول­ها، ویتامین C و ویتامین E است. همه این ترکیبات در کنار هم می‌توانند قابلیت ارتجاعی رگ‌های خونی را در بدن بهبود دهند.

همچنین پسته حاوی مقادیر زیادی پروتئین و آرژنین (L-arginine) است. این ترکیبات روی کاهش فشار خون تاثیر  قابل توجهی دارند. از دیگر ترکیبات پسته می‌توان به مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیوم اشاره کرد. این مواد معدنی هم برای تنظیم فشار خون مفید هستند. این ویژگی مثبت، باعث شده است خوردن پسته در بارداری زیر نظر پزشک خطرناک نباشد.

کاهش فشار خون و کلسترول با کمک پسته

پسته حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مانند چربی موجود در روغن زیتون است. این آجیل خوشمزه نسبت به سایر آجیل‌ها چربی کمتری دارد؛ و فیتواسترول­هایی موجود در پسته موجب کاهش فشار خون و کلسترول بد خون می‌شوند.

چرا پسته بیشتر از سایر آجیل‌ها برای کاهش فشار خون مفید است؟

همان‌طور که میدانید آجیل‌ها بخش مهمی از برنامه­های رژیم‌ غذایی به‌حساب می‌آیند. چون تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آجیل‌های متنوع می‌تواند فشار خون را کاهش داده و بدن را سالم‌تر نگه دارد.

همچنین آجیل‌های مختلف حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند؛ به همین خاطر پزشکان توصیه می‌کنند که حتما این خوراکی‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌تان داشته باشید.

باوجوداینکه همه آجیل‌ها برای سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا مفید هستند؛ اما نتیجه ۲۱ آزمایش بالینی روی ۱۶۵۲ نفر نشان می‌دهد که، تنظیم فشار خون با پسته خام بهتر جواب داده است.

طبق نتایج به‌دست‌آمده، پسته تنها آجیلی بوده که میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش داده است؛ و نتیجه این مطالعات نشان می­دهد که، مصرف روزانه ۳۰ تا ۶۰ گرم پسته خام می‌تواند میزان فشار خون را به‌اندازه یک‌سوم میلی‌متر جیوه کاهش دهد.

محققان برای نتیجه‌گیری بهتر درباره تنظیم فشار خون با پسته خام، آزمایش‌های خودشان را روی یک گروه ۲۸ نفره دیگر هم تکرار کردند. از این افراد خواسته شد که روزانه یک تا دو وعده پسته خام میل کنند. نتیجه آزمایش‌ها نشان می­داد که میزان فشار خون سیستولیک این افراد به‌طور متوسط حدود ۴،۴ تا ۲،۴ میلی‌متر جیوه کاهش پیدا کرده است.

خرید پسته بارجیل

چطور باید پسته را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید؟

برای تنظیم فشار خون با پسته خام، باید این آجیل خوشمزه را وارد برنامه غذایی روزانه‌تان کنید. در ادامه روش‌های مصرف پسته را برایتان آورده‌ایم.

  • بهتر است پسته شور یا پسته بوداده نخورید. چون سدیم بالای موجود در این خوراکی فواید پسته را برای سلامتی و تنظیم فشار خون کاهش می‌دهد.
  • برای برشته کردن پسته‌ها می‌توانید آن‌ها را بدون نمک درون ماهی‌تابه تفت دهید؛ یا اینکه پسته‌های پوست‌کنده را برای چند دقیقه درون فر بگذارید.
  • پسته‌های با روکش شکلات تلخ هم برای تنظیم فشار خون مفید هستند. چون شکلات تلخ یکی از منابع غذایی غنی از پلی فنول­های آنتی‌اکسیدانی است و به‌عنوان منبع خوبی از منیزیم شناخته می‌شود.
  • پسته را می‌توانید به همراه سالاد، انواع دسرها و انواع شیرینی‌ها نوش جان کنید. حتی می‌توانید پسته پودر شده یا دانه‌های پسته خرد شده را روی غذا بریزید و نوش جان کنید.
  • می‌توانید به‌جای پسته از کره پسته برای صبحانه یا میان وعده استفاده کنید.
  • با کمک پسته می‌توانید یک سس پستو خوشمزه درست کرده و به همراه پاستا نوش جان کنید.

حالا که میدانید تنظیم فشار خون با پسته خام امکان‌پذیر است و می‌خواهید در طول روز چندین و چند بار این آجیل خوشمزه را بخورید؛ بهترین راه این است که با استفاده از انواع رسپی‌ها با پسته آن را نوش جان کنید. با این روش خوردن این آجیل خوشمزه دلتان را نمی‌زند و محصولات پسته‌ای به یکی از خوراکی‌های محبوبتان تبدیل می‌شوند. در ادامه ما یکی از جذاب‌ترین دستورها را برای مصرف پسته برایتان آورده‌ایم.

سس پستو با پسته

اگر به غذاهای ایتالیایی علاقه دارید؛ بی‌شک اسم سس پستو به گوشتان خورده است. ایتالیایی‌ها این سس را با استفاده از دانه‌های کاج درست می‌کنند؛ اما روش‌های دیگری هم برای آماده کردن این سس خوشمزه وجود دارد. در اینجا قرار است طرز تهیه سس پستو با کمک پسته را یاد بگیریم.

مواد لازم برای تهیه سس پستو با پسته

برگ و ساقه ریحان تازه         ۱۲۰ گرم

پسته خام                               ۴۰ گرم

پنیر کم‌چرب و کم‌نمک            ۵۰ گرم

سیر                                         سه حبه بزرگ

روغن زیتون خالص                 ۸۰ گرم

طرز تهیه سس پستو با پسته

  • تمام مواد را به جز روغن زیتون درون مخلوط‌کن بریزید. سپس آن‌ها را خوب با هم ترکیب کنید تا شبیه به یک خمیر شوند.
  • حالا روغن زیتون را به‌آرامی به سس اضافه کرده و مواد را هم بزنید تا سس پستو به غلظت مورد نظر برسد.

این سس را می‌توانید به همراه انواع سالاد و پاستا نوش جان کنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره تنظیم فشار خون با پسته خام سخن گفتیم و روش‌های مختلف برای مصرف پسته در طول روز را برایتان آوردیم. اگر فشارخونتان بالا است یا باردار هستید و نباید غذاهای تند، شور و شیرین مصرف کنید؛ می‌توانید پسته خام را کمی درون تابه تفت دهید و نوش جان کنید. البته می‌توانید سس پستو به کمک پسته را هم درست کنید و از آن برای طعم دادن به سالادها و پاستاهای جذابتان استفاده کنید.

منابع: healthline | ncbi