مصرف پوست مرکبات در ایران

از دیرباز در ایران مصرف پوست مرکبات در تهیه خوراکی‌هایی مانند مربای بالنگ یا شیرین‌پلو مرسوم بوده است. میوه پاملو که پوملو یا گریپ فروت چینی نیز نامیده می‌شود یکی دیگر از اعضای خانواده مرکبات است که از پوست آن در تهیه خوراکی‌ها و تنقلات استفاده می‌شود. این میوه که اصالت آن به شرق آسیا بازمی‌گردد در واقع بزرگترین نوع مرکبات در جهان محسوب شده و وزن هر کدام از آنها حتی به ۱۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. پاملو که طعمی شیرین و اندکی ترش دارد، در متون تاریخی چینی با نام پدربزرگ میوه گریپ فروت نامیده شده است. پوست پاملو ضخیم بوده ولی درعین حال بسیار نرم و خوش‌طعم نیز هست و به همین جهت از آن در تهیه تنقلات استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی فواید مصرف پوست پاملو خواهیم پرداخت.

فواید مصرف پوست میوه پاملو

پوست پاملو سرشار از ماده‌ای به نام پکتین است که نوعی فیبر قابل حل در آب محسوب می‌شود و می‌تواند در کاهش میزان کلسترول جذب شده در خون مؤثر باشد. با کاهش سطح کلسترول خون، گردش خون تقویت شده و از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌شود؛ درنتیجه استفاده از پوست پاملو برای افرادی که مبتلا به عارضه کبد چرب هستند بسیار مفید است. استفاده از فیبر به افرادی که دنبال کاهش وزن هستند نیز توصیه می‌شود زیرا این ماده می‌تواند بدون افزایش کالری مصرفی، احساس برطرف شدن اشتها را ایجاد نماید.

پوست پاملو حاوی انواعی از ترکیبات است که در دسته آنتی‌اکسیدان جای می‌گیرند. ترکیبات هسپریدین و نارینجین که از دسته فلاونئیدها به شمار می‌روند دو نمونه از مواد آنتی‌اکسیدان موجود در پوست پاملو بوده و می‌توانند با مقاومت در مقابل گسترش سلول‌های سرطانی، با این بیماری مقابله کنند. مطابق پژوهش‌ها، ماده هسپپریدین از قابلیت کاهش سرعت رشد تومورها در دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی برخوردار است.

ناکافی بودن الکترولیت‌هایی از قبیل سدیم، پتاسیم و منیزیم در بدن می‌توانند منجر به بروز گرفتگی عضلات شوند. با مصرف پاملو می‌توان به تأمین این الکترولیت‌ها کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری کرد. همچنین این قابلیت، از خواص میوه‌های خشک هم هست.

روغن‌های اسانسی که در پوست پاملو وجود دارند نیز خواص چشمگیری به همراه دارند. برای نمونه اسانس لیمونین یا د-لیمونین معمولاً در صنایع غذایی برای طعم دادن به خوراکی‌های مختلف به کار رفته و از خاصیت ضدالتهاب برخوردار است. با وجود آنکه تحقیقات در این حوزه کم هستند ولی قابلیت لیمونین در مقابله با سرطان از طریق کاهش التهاب نشان داده شده است.

در نقاطی که امکان تهیه میوه تازه پاملو در آنها وجود ندارد می‌توان از پوست خشک شده آن استفاده نمود که جایگزین بسیار مفیدی به جای تنقلات مضر محسوب می‌شود. 

منابع: webmd | healthline