بادام یکی از مغز‌های سالم و مغذی است که بعد از خوردن یکی دو دانه از آن، دست کشیدن از آن بسیار سخت می‌شود. وقتی بادام را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید، نه‌تنها از خوش‌طعم بودن آن لذت می‌برید، بلکه سلامت خود را تقویت می‌کنید. انواع آجیل و مغزها حاوی تمام مواد مغذی برای داشتن بدن سالم هستند. بادام نیز از این قائده مستثنا نبوده و هر مغز آن توشه‌ای از مواد آنتی‌اکسیدان، چربی‌های سالم برای قلب، پروتئین و ترکیبات غیرآلی از قبیل مواد معدنی را به همراه دارد.

چگونه یک آجیل به این کوچکی می‌تواند فواید سرشاری برای سلامتی داشته باشد؟ در ادامه فقط به گوشه‌ای از فواید بادام می‌پردازیم که تاکنون توسط پژوهشگران کشف شده‌اند. همراه وبلاگ بارجیل باشید و با این فواید آشنا شوید.

مزایای بادام برای سلامتی بدن

در ادامه قصد داریم مزایای بادام برای سلامت بدن را برای شما بازگو کنیم.

1. تنظیم فشار خون

چند عدد بادام و دستگاه تست فشار خون

بادام درختی منبع غنی منیزیم محسوب می‌شود. نقش این ماده معدنی موجود در فواید انواع بادام، نه تنها به کنترل سطح قند خون محدود نمی‌شود، بلکه به کاهش سطح فشار خون نیز کمک می‌کند. کمبود منیزیم در بدن ارتباط مستقیمی با فشار خون دارد. فشار خون بالا عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. پس بادام درختی را به طور متعادل به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سطح فشار خون شما کنترل شود و از مشکلات عنوان شده دور بمانید.

2. کاهش سطح کلسترول خون

بادام منبع خوبی از چربی‌های اشباع نشده و مفید است که به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک می‌کنند. خوردن بادام به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم، باعث افزایش کلسترول HDL یا کلسترول خوب می‌شود. بر اساس تحقیقات، افرادی که فقط چند بادام مصرف می‌کردند، میزان کلسترول بد آنها تا 4.4 درصد کاهش یافت. اگر به طور روزانه میزان بیشتری بادام مصرف کنید، احتمالا 9.4 درصد کلسترول بد در بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

3. دیابت نوع ۲

دستگاه تست خون

یکی دیگر از بیماری‌هایی که اخیراً بسیار شایع شده است بیماری دیابت نوع ۲ است. پژوهشگران برآورد کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۵، تقریباً ۶۰۰ میلیون نفر در جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهد بود. این بیماری منجر به سوخت‌وساز نامناسب قند خون می‌شود.

در پاسخ به این سؤال که آیا بادام قندخون را پایین می‌آورد؟ باید گفت مصرف ۶۰ گرم بادام در روز می‌تواند مقاومت به انسولین، انسولین ناشتا و قند را کاهش دهد. بادام همچنین با بهبود نسبت کلسترول خوب به کلسترول بد، درصد چربی بدن و وضعیت مواد مغذی موجود در بدن (منیزیم، فیبر، ترکیب اسیدهای چرب و غیره) می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

4. بیماری‌های قلبی

در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته تقریباً یک چهارم کل مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی هستند. کلسترول بالا دلیل اصلی بیماری قلبی است و درمان آن با دارو می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد چراکه داروهای ضد کلسترول تولید آنزیم‌های دخیل در تولید کلسترول در بدن را متوقف می‌کنند و درعین‌حال تولید آنزیم‌های دیگر که برای تولید انرژی در بدن لازم هستند را نیز مختل می‌کنند که می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. مصرف روزانه ۱۵ دانه بادام می‌تواند علاوه بر افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL، سطح کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید خون را حتی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی کاهش دهد.

بادام حاوی درصد بالایی از چربی‌ غیراشباع با یک پیوند دوگانه است. این نوع از چربی که مشابه روغن زیتون است برای قلب مفید می‌باشد. ویتامین E موجود در بادام می‌تواند با مقابله با تشکیل پلاک ناشی از کلسترول که موجب گرفتگی شریان‌های قلب می‌شوند، سلامت قلب و عروق را بالا ببرد و مقادیر بالای منیزیم موجود در بادام می‌تواند با کاهش فشار خون به نرم شدن و باز شدن سرخرگ‌ها کمک کند. با این تفاسیر می‌توان به بادام عنوان غذای برتر برای قلب را داد.

5. فواید بادام برای معده

فردی در حال نشان دادن معده و شکم خود

بادام درختی سرشار از پروبیوتیک است، به همین دلیل مصرف آن باکتری‌های مفید معده را افزایش می‌دهد. این کار باعث تقویت معده و رفع مشکلات آن می‌شود. از طرفی، ویتامین B موجود در بادام برای درمان مشکلات معده مانند زخم معده و ورم معده مفید است. با استفاده از خواص ارزشمند بادام می‌توان انواع زخم معده را درمان کرد. از طرفی فواید بادام هندی برای دستگاه گوارش نیز زیاد است. شما می‌توانید بادام هندی و بادام درختی را به طور روزانه و به همراه یکدیگر مصرف کنید تا از مشکلات گوارشی و معده دور بمانید.

6. بیماری‌های چشمی

چشمان یکی از حساس‌ترین اعضای بدن هستند که در معرض عوامل خارجی و داخلی از جمله سموم و مواد شیمیایی قرار دارند. این مسئله در کنار نازک بودن مویرگ‌‌های داخل چشم سبب می‌شود تا در صورت بروز آسیب به چشمان، بازسازی و التیام این آسیب‌ها دشوار یا حتی غیرممکن باشد.

مصرف بادام که غنی از ویتامین E است می‌تواند از تغییرات غیرعادی در عدسی چشم جلوگیری کند. این تغییرات می‌توانند تشکیل آب مروارید در چشم را تسریع کنند.

7. فواید بادام برای کبد

پزشک در حال نشان دادن کبد سالم

داشتن کبد سالم خواسته هر فردی است، زیرا کبد نقشی اساسی در بدن دارد و از بسیاری از بیماری‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. یکی از غذاهایی که می‌تواند به فرآیند پاکسازی کبد کمک زیادی کند، بادام است. بادام از آجیل مناسب کبد چرب هست. پزشکان به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌کنند که از چربی‌های سالم امگا 3 استفاده کنند تا چربی‌های کبدشان کاملا پاک شود. بادام یکی از منابع غنی اسیدهای چرب مانند امگا 3 است و به همین دلیل در درمان کبد چرب بسیار مفید است.

از طرفی وجود مقدار زیادی ویتامین E در بادام که نقش آنتی اکسیدانی در بدن دارد، باعث پاکسازی کبد نیز می‌شود. برای بهره بردن از این فواید و درمان کبد چرب، می‌توانید روزانه حدود 28 گرم یا 23 عدد بادام مصرف کنید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید بیماری کبد چرب را درمان کرده یا از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

8. فواید بادام برای چاقی صورت

با اینکه به طور صد در صد نمی‌توان فقط بخشی از بدن را چاق یا لاغر کرد، ولی برخی از خوراکی‌ها می‌توانند به حجیم شدن بخشی از بدن کمک کنند. افراد زیادی مخصوصا خانم‌ها، دوست دارند که اندام نسبتا لاغر و صورت تقریبا پر داشته باشند. بادام یکی از مواد غذایی است که به چاق شدن صورت کمک می‌کند. بادام از ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین D، پروتئین‌های مختلف، آنتی اکسیدان‌ها و … تشکیل می‌شود. ویتامین E موجود در این مغز، به افزایش گردش خون کمک می‌کند و به دلیل چربی اشباع نشده بادام، مصرف آن باعث حجیم شدن صورت می‌شود. البته انواع دیگر بادام نیز ویتامین E زیادی دارند. برای مثال یکی از خواص بادام زمینی برای سلامتی، ویتامین E بالای آن است. بنابراین اگر به دنبال چاق شدن صورت خود هستید، به طور روانه این دو مغز را مصرف کنید و از فواید آنها بهره ببرید. 

9. کنترل وزن بدن

مقداری بادام، چنگال و متر

تقریباً ۱۲ درصد از دانه‌ی بادام را فیبر تشکیل می‌دهد. این میزان تقریباً برابر با آرد سبوس‌دار و بسیار بیشتر از مغزهای دیگر مانند گردو و فندق است. نه‌تنها وجود فیبر در غذا برای هضم آن مفید است بلکه به‌ویژه در کنار پروتئین و چربی‌های مفید موجود در بادام اشتها را نیز از بین می‌برد. بادام با کمک به تنظیم سطح قند خون می‌تواند هوس تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را نیز از شما دور کند. پس با افزودن مقداری بادام به رژیم غذایی خود می‌توانید میزان کالری دریافتی را کاهش دهید. به همین دلیل است که بادام ازجمله آجیل‌های لاغرکننده به حساب می‌آید.

10. پوست و مو

بادام یکی از بهترین منابع طبیعی بیوتین یا ویتامین B7 است. این ویتامین در خوراکی‌های مفید برای پوست و مو یافت می‌شود. یکی از نشانه‌های کمبود بیوتین در بدن بروز کهیر بر روی پوست است پس اگر پوست شما خشک ‌شده، دچار ناراحتی شده یا ملتهب است، بهتر است مصرف بیوتین را افزایش دهد.

بادام همچنین حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E است که نه‌تنها برای شادابی و طراوت پوست ضروری است بلکه به‌علت خاصیت آنتی‌اکسیدان آن با بیماری‌های پوستی از قبیل سرطان و همچنین پیری مبارزه می‌کند.

11. فواید بادام برای بدنسازان و ورزشکاران

فردی در حال بلند کردن دمبل

اگر ورزشکار هستید و به دنبال خوراکی‌های مفید برای عضله‌سازی می‌گردید، از خوردن بادام غافل نشوید. بادام سرشار از پروتئین گیاهی با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است که تاثیر زیادی در رشد ماهیچه‌ها دارد و از بهترین آجیل‌ها برای بدنسازی است. همچنین از مقدار زیادی آهن، روی، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، آرژنین، کورستین و ویتامین E تشکیل می‌شود. این ترکیبات به ورزشکاران کمک می‌کنند تا ماهیچه‌های قوی‌تری بسازند و پس از ورزش سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

نحوه مصرف بادام

کیک بادامی

بادام را می‌توان به‌راحتی به‌عنوان تنقلات سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان به‌صورت میان‌وعده مصرف کرد. در این حالت می‌توان بادام را به‌صورت خام، بوداده و با انواع طعم‌ها و چاشنی‌ها ازقبیل زعفرانی یا عسلی استفاده کرد. بادام را همچنین می‌توان به غذاها افزود.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که بادام را قبل از مصرف در طول شب بخیسانند. خیساندن بادام، آنزیم‌های مفید موجود در بادام افزایش می‌یابند و پوست روی دانه‌ی بادام که مانع از جذب مواد مغذی می‌شود نیز جدا می‌شود. افزودن بادام به آجیل مخلوط نیز ایده‌ی خوبی است.

علاوه بر مصرف بادام به‌صورت عادی می‌توان آن را به اشکال گوناگون مناسب برای مصرف یا افزودن به غذا فراوری کرد. برای نمونه شیر بادام می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر گاو باشد چراکه از مواد مغذی بالایی برخوردار است ولی هیچ کدام از مواد مضر از قبیل هورمون و آنتی‌بیوتیک که در لبنیات وجود دارد در آن موجود نیست. گرفتن شیر بادام در خانه نیز کار ساده‌ای است. برای این کار باید بادام را به مدت دو روز خیسانده و سپس آب‌کش کرده و در غذاساز با آب به‌مدت ۲ دقیقه آسیاب کنید. مایع حاصل از فشردن مخلوط همان شیر بادام است.

بادام خشک را می‌توان آسیاب کرده و به‌جای آرد معمولی به‌کار برد. آرد بادام برای افرادی که به گلوتن موجود در آرد گندم حساسیت دارند جایگزین مناسبی است. کره‌ی بادام که همان بادام خردشده تحت فشار است نیز جایگزین  سالم و مناسبی برای کره‌ی معمولی است.

1. در روز چند عدد بادام بخوریم؟

اگر به دنبال مصرف متعادل بادام در روز هستید، حدود 23 مغز بادام مقدار ایده‌آلی محسوب می‌شود.

2. ایا مصرف بادام برای بدن مفید است؟

بله، زیرا بادام حاوی مقدار زیادی چربی سالم، فیبر، پروتئین، منیزیم و ویتامین E است که برای کاهش سطح قند خون، فشار خون و سطح کلسترول، زیبایی پوست و مو، کاهش وزن و پاکسازی کبد مفید هستند.

منابع: healthline | webmd