از گذشته، تخمه کدو در میان مردم و فرهنگ‌های مختلف پرطرفدار بوده و گاهی به ‌عنوان داروی گیاهی نیز استفاده می‌شده است. برای مثال، بومیان آمریکای شمالی از تخمه کدو برای درمان بیماری‌های گوارشی و مبارزه با انگل‌ها استفاده می‌کردند. از آنجایی که این دانه خوشمزه قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارد و همیشه در دسترس است، پیشنهاد می‌شود آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید تخمه کدو برای سلامتی بهره‌مند شوید.
جهت آشنایی بیشتر با خواص تخمه کدو و نحوه مصرف آن، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید تا به طور مفصل درباره مزایای کدو تنبل صحبت کنیم.

مزایای تخمه کدو برای سلامتی

تخمه کدو، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدهای ضروری برای حفظ سلامتی بدن است. خواص تخمه کدو در کنار طعم لذیذ آن سبب شده است که در بسیاری از نواحی، کشاورزان کدو را فقط برای استفاده از تخمه آن کشت کنند. مهمترین فواید تخمه کدو عبارت‌اند از:

1. حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری

تخمه کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که با تشکیل رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از سلول‌های بدن در مقابل آسیب ناشی از اکسیداسیون محافظت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، سرطان، دیابت و نقایص دستگاه ایمنی مفید باشند. خاصیت ضدالتهاب ناشی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند از وخیم‌تر شدن بیماری آرتروز جلوگیری کرده و آسیب‌های کبدی را مهار کند.

اگر قصد آشنایی کامل با آنتی اکسیدان‌ها را دارید و می‌خواهید از فواید آن‌ها مطلع شوید، می‌توانید مطلب آنتی اکسیدان چیست و چه فوایدی برای بدن دارد را مطالعه کنید.

2. تقویت سلامت قلب با تخمه

عکسی فانتزی از قلب در دستان یک فرد

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تخمه کدو می‌تواند سلامت قلب را تقویت کرده و ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (تصلب شرائین) را از چند راه کاهش دهد. تخمه کدو از یک سوی با کاهش سطح کلسترول LDL و از سوی دیگر با کاهش فشارخون، موفق به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. به‌علاوه، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تخمه کدو می‌تواند سطح کلسترول خوب یا HDL را بالا برده و جریان خون را نیز بهبود بخشد که برای قلب بسیار مفید است.

3. تخمه کدو برای کنترل سطح قند خون

یکی از بهترین مزایای تخمه کدو، قابلیت کنترل سطح قند خون جهت جلوگیری از جهش یا سقوط میزان قند خون است. این خاصیت در تخمه کدو بسیار مهم است زیرا بالا بودن سطح قند خون می‌تواند منجر به بروز عوارض دیابتی ازجمله تشنگی، خستگی، تکرر ادرار و تهوع شود. تخمه کدو سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو جذب قند در جریان خون را آهسته کرده و کنترل سطح قند خون را بهبود می‌بخشند. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که تخمه کدو می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

4. بهبود کیفیت خواب با مصرف تخمه کدو

تخمه کدو سرشار از چند ماده مفید برای بهبود کیفیت خواب ازجمله تریپتوفان و منیزیم است. تریپتوفان نوع آمینو اسید است که به‌علت اثر آن در بهبود کیفیت خواب به‌ویژه در افراد دچار اختلال خواب شناخته شده است. ازسوی‌دیگر نشان داده شده است که منیزیم برای بهبود چندین جنبه اختلالات خواب مفید است و هم‌ زمان با افزایش بهره‌وری و طول خواب، زمان لازم برای فرو رفتن به خواب را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین اگر دچار اختلالات خواب هستید، بهتر است کمی کدو تنبل را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

5. مقابله با رشد سلول‌های سرطانی

آنتی‌اکسیدان‌هایی که به‌وفور در تخمه کدو یافت می‌شوند، علاوه بر نقش مستقیم خود در کاهش خطر ابتلا به سرطان، می‌توانند با رشد سلول‌های سرطانی نیز مقابله کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ماده فیتواستروژن موجود در تخمه کدو دارای خاصیت ضدسرطان بوده و می‌توان از آن در درمان سرطان سینه استفاده نمود. پژوهش‌ها در مجموع تخمه کدو را برای کاهش ابتلا به سرطان‌هایی از قبیل سینه، معده، ریه و روده بزرگ مفید دانسته‌اند.

6. تاثیر تخمه کدو در بهبود عملکرد مثانه

طبق تحقیقات، نشان داده شده است که تخمه کدو از بزرگ شدن پروستات مردان جلوگیری می‌کند. این عارضه شایع، منجر به دشواری ادرار در مردان می‌شود و مصرف تخمه کدو می‌تواند در رفع این مشکل مفید باشد. به‌علاوه، روغن موجود در تخمه کدو جنبه‌های دیگر عملکرد مثانه را نیز بهبود بخشیده و عوارض مربوط به مثانه بیش‌فعال را کاهش می‌دهد و با این کار، ناهنجاری‌های ادراری را کاهش می‌دهد.

7. خواص تخمه کدو برای معده و پروستات

مقداری تخمه کدو به همراه روغن تخمه کدو در ظرف

دانه کدو و روغن تخم کدو، به عنوان درمان‌های محبوب برای کاهش بزرگی پروستات محسوب می‌شوند. زیرا تخم کدو حاوی فیتوسترول است که یک ترکیب محافظ به حساب می‌آید و می‌تواند در کاهش بزرگی پروستات تاثیرگذار باشد.
در ضمن، دانه کدو سرشار از روی است و عملکرد طبیعی پروستات به سطوح مناسب روی متکی است. به همین دلیل، خوردن یک مشت تخمه کدو ۲ تا ۳ روز در هفته، می‌تواند سلامت پروستات شما را بهبود بخشد.
تخمه کدو به طور بالقوه علائم BPH را کاهش دهند. این کلمه مخفف هیپرپلازی خوش خیم پروستات است و به دلیل تغییرات در تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. روغن دانه کدو می‌تواند به جلوگیری از تکثیر سلول‌های پروستاتِ بیش از حد تحریک شده و متعادل‌سازی سطح هورمون‌ها کمک کند.
در ضمن، تخم کدو حاوی فیبر است که می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. فیبر نقشی اساسی در هضم غذا دارد و مسئول حرکت دادن غذا در بدن ما است. بنابراین، گنجاندن فیبر در رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی و هضم بهتر غذا در معده کمک کند.

8. تامین پروتئین موردنیاز بدن

تخمه کدو سرشار از پروتئین باکیفیت است و ۱۰۰ گرم از آن می‌توانید ۳۰ گرم پروتئین مورد نیاز بدن یا %۵۴ نیاز روزانه را تامین کنید. آمینواسیدهای موجود در تخمه کدو شامل تریپتوفان و گلوتامات هستند. تریپتوفان برای خواب بهتر ضروری بوده و گلوتامات برای تولید نوعی ماده در بدن با نام اسید گاما-آمینو بوتیریک لازم است که به‌عنوان ماده‌ای ضد استرس و ضد اضطراب عمل کرده و ناراحتی‌ها و عوارض عصبی دیگر را کم می‌کند. بنابراین به افرادی که دچار استرس هستند، مصرف تخمه کدو پیشنهاد می‌شوند.

9. تامین ویتامین‌ E

تخمه کدو سرشار از ویتامین E است و مصرف ۴۰ گرم از آن می‌تواند نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف کند. ویتامین E خود یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب شده و از غشای سلول‌ها در مقابل آسیب محافظت می‌کند. این قابلیت ویتامین E، آن را در تقویت سلامت و شادابی پوست و مو و غشاهای مخاطی بسیار پراهمیت کرده است.

10. خواص تخمه کدو برای لاغری؛ از افسانه تا واقعیت

خانمی در حال وزن کردن روی ترازو

تخمه کدو یکی از انواع دانه‌ها است که همیشه در لیست خوراکی های رژیم برای لاغری دیده می‌شود. شاید برخی تصور کنند که این واقعیت ندارد و از خوردن تخمه کدو اجتناب کنند؛ ولی اینطور نیست و متخصصان تغذیه، تخمه کدو را به این افراد پیشنهاد می‌کنند. تخمه کدو به عنوان یک غذای مغذی به حساب می‌آید، زیرا با وجود پر بودن از مواد مغذی، کالری بسیار کمی دارد. کالری این دانه در هر فنجان (245 گرم)، کمتر از 50 کالری است و حدود 94 درصد آن از آب تشکیل می‌شود. بنابراین، تخمه کدو یک غذای مناسب برای کاهش وزن است و می‌توانید آن را بیشتر از سایر منابع کربوهیدرات مصرف کنید.

آشنایی با خواص تخمه کدو برای مو

تخم کدو نوعی اسید آمینه به نام کوکوربیتاسین را در خود جای می‌دهد که برای افرادی که از مشکلات مو و پوست سر مانند شوره سر رنج می‌برند، فواید زیادی دارد. به علاوه، روغن تخم کدو حاوی فیتواسترول است که باعث رشد مو می‌شود. فیتواسترول‌ها آنزیم‌ها و هورمون‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند را مسدود می‌کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که روغن‌های گیاهی غنی از فیتوسترول و اسیدهای چرب امگا 3، به رشد مو کمک می‌کنند. از طرفی اگر موی شما نازک شده است و به فکر درمانی برای آن هستید، تخمه کدو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دانه کدو سرشار از روی، مس، منیزیم، سلنیوم، کلسیم و ویتامین‌های مختلف است. این مواد مغذی به درمان نازک شدن موها کمک می‌کنند و به خصوص در مردانی که از طاسی ناشی از تستوسترون اضافی رنج می برند، نتایج مثبتی دارند.

نحوه و موارد مصرف تخمه کدو

تخمه کدو را می‌توان به‌صورت برشته به‌عنوان تنقلات مصرف کرد یا از خام آن در تهیه غذاها بهره برد. تخمه کدوی برشته را می‌توانید به ماست یا سالاد نیز اضافه کنید. ماندگاری تخمه کدو در پوست بهتر از ماندگاری مغز تخمه کدو است و در نتیجه، بهتر است مغز آن را در یخچال نگهداری کنید. گفتنی است که خواص تخمه کدو برشته با حالت خام آن تفاوت چندانی نداشته و از هر دو شکل آن می‌توان لذت برد.

منابع:

simplysupplements

healthline

mantracare