یکی از آجیل‌های محبوبی که از دوران کودکی تا به امروز همراه ماست، پسته است. پسته‌ها جهان بسیار گوناگونی دارند و همین امر آن‌ها را تبدیل به یکی از خوراکی‌های دوست داشتنی در سراسر جهان کرده است. اگر خواص و فواید پسته را بدانیم و با آن بیش‌تر آشنا شویم، شاید بسیار بیش‌تر از الان شیفته این آجیل دوست داشتنی شویم. با ما در مجله بارجیل همراه شوید تا سیاحتی داشته باشیم به جهان پسته‌ها!

کالری پسته خام و اطلاعات تغذیه‌ای آن

مقداری پسته با پوست و مغز پسته

پیش از آنکه بخواهیم به خواص پسته خام بپردازیم، خوب است که اطلاعات تغذیه‌ای آن را با شما به اشتراک بگذاریم. با مصرف هر ۲۸ گرم پسته (۵۰ عدد)، خواص زیر را دریافت می‌کنید:

  • کالری: ۱۵۹کیلو کالری
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۶ گرم
  • چربی: ۱۳ گرم
  • پتاسیم: ۶ درصد از مصرف روزانه
  • فسفر: ۱۱ درصد از مصرف روزانه
  • ویتامین B6: 28 درصد از مصرف روزانه
  • تیامین: ۲۱ درصد از مصرف روزانه
  • مس: ۴۱ درصد از مصرف روزانه
  • منگنز: ۱۵ درصد از مصرف روزانه

خواص پسته خام

خواص پسته خام بسیار زیاد است. اولین خاصیتی که می‌توان برای پسته خام اشاره کرد، خاصیت بهبود عملکرد قلب است. این خاصیت پسته خام به دلیل مقادیر بسیار زیادی از پتاسیم و اسیدهای چرب اشباع‌نشده است. همچنین مصرف به اندازه پسته خام از تشکیل لخته خون در قلب جلوگیری می‌کند و احتمال بروز سکته را نیز کاهش می‌دهد.

فیبر درون پسته خام از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. اما این تنها فایده فیبر نیست بلکه فیبر در پسته باعث می‌شود تا ما احساس سیری بیش‌تری کنیم و به تبع آن کم‌تر خوراکی بخوریم. در نتیجه یکی دیگر از فواید پسته خام لاغری است و کنترل وزن.

پسته خام برای تنظیم فشار خون مفید و تأثیر زیادی دارد. پتاسیم موجود در پسته خام یک مزیت بسیار مهم دارد و آن هم کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالاست. همچنین پسته خام موجب می‌شود که قند خون و کلسترول ما نیز کنترل شود.

اما اجازه دهید تا بسیاری از خواص پسته که ممکن است ندانیم را از نمای بسیار نزدیک‌تری بررسی کنیم!

خواص پسته برای مو چیست؟

عکس خانمی در حال نگاه کردن به موهای بلند خود در جلوی یک درخت
  1. تحریک رشد مو

مصرف منظم پسته برای سلامت مو مفید است و رشد مو را تحریک می‌کند. این خاصیت پسته را می‌توان به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ دانست. علاوه بر این، پسته حاوی مقدار زیادی ویتامین E است و این ویتامین برای تغذیه مو ضروری محسوب می‌شود.

2. کمک به تقویت مو

مصرف مداوم اما متعادل پسته با وجود مواد مغذی فراوان، مو را تقویت می‌کند. اما ماساژ پوست سر با روغن پسته فواید بسیار بیشتری خواهد داشت. بنابراین از مصرف آن غافل نشوید.  

  1. پیشگیری از ریزش مو

یکی دیگر از فواید پسته خام، جلوگیری از ریزش مو است. زیرا پسته منبع عالی بیوتین به حساب می‌آید. بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که نقش اساسی در استحکام و سلامت مو دارد. کمبود بیوتین در بدن نیز منجر به ریزش مو خواهد شد.

  1. کمک به تغذیه و آبرسانی مو

پسته یکی از مرطوب کننده‌های طبیعی است و برای تغذیه و آبرسانی مو بسیار کاربرد دارد. برای این منظور، می‌توانید ماسک موی پسته تهیه کنید. این ماسک برای درمان شوره سر، آسیب مو، خشکی مو و سایر مشکلات نیز مفید است.

چه ارتباطی بین پسته و لاغری وجود دارد؟

عکس دمبل و پسته و متر

حتما شنیده‌اید که آجیل جز جدایی‌ناپذیر هر برنامه رژیم غذایی کاهش وزن است. هیچ چیز بهتر از خوردن یک مشت آجیل برای مهار گرسنگی در اواسط روز نیست. این میان وعده سالم و ترد می‌تواند باعث سیری شود و شما را از خوردن خوراکی‌های نامناسب دور نگه دارد. گردو، بادام و بادام هندی، انواع مختلفی از آجیل برای لاغری محسوب می‌شوند. ولی اصلا نباید از خوردن پسته غافل شوید.

پسته سرشار از فیبر و پروتئین است که هر دو باعث افزایش سیری می‌شوند و به شما کمک می‌کنند، کمتر غذا بخورید. در یک تحقیق، برنامه کاهش وزن ۱۲ هفته‌ای را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه، شاخص توده بدنی داوطلبانی که ۵۳ گرم پسته در روز بین وعده‌های غذایی خود می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که پسته مصرف نکرده بودند، دو برابر کاهش یافت.

مطالعه دیگری که بر روی افراد چاق انجام شد، نشان داد آنهایی که ۲۰ درصد از کالری خود را از پسته دریافت می‌کردند، نسبت به افرادی که پسته نمی‌خوردند، ۱٫۵ سانتی‌متر بیشتر از دور کمرشان کم شد.

آیا پسته برای درمان یبوست مفید است؟

نکات درباره‌ی پسته زیاد است. پسته منبع غنی فیبر است و سیستم گوارش را تقویت می‌کند. در واقع، پسته باعث حرکت بهتر غذا در روده می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. بنابراین خوردن پسته باعث افزایش تعداد باکتری‌های مفید در روده می‌شود و جلوی یبوست را می‌گیرد. این باکتری‌ها به تولیدکننده بوتیرات (یک اسید چرب مفید با زنجیره کوتاه) معروف هستند.

آیا پسته خام برای دیابت مفید است؟

پسته و وسایل پیشگیری از دیابت

پسته دارای اثر کاهش دهنده گلوکز و انسولین است، بنابراین می‌تواند به شما در کاهش سطح قند خون کمک کند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که پسته ممکن است به شما در حفظ سطح قند خون سالم کمک کند. علاوه بر این، نباید از خواص پسته برای زنان باردار غافل شد. مخصوصا برای زنان بارداری که دیابت دارند، خوردن پسته کمک می‌کند تا سطح قند خون آنها کنترل شود. مصرف روزانه پسته ممکن است برخی از عوامل خطرساز متابولیک قلبی را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد.


آیا پسته در درمان کم خونی تاثیر دارد؟

از بین انواع آجیل‌های محبوب، پسته بیشترین آهن را دارد و حاوی ۱۴ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم است. این مقدار تقریبا ۴ برابر مقدار آهن در بادام، بادام برزیلی یا بادام هندی است. در نتیجه تا حدی بسیار زیادی می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند. این مورد یکی از مهمترین خواص پسته برای کودکان محسوب می‌شود. زیرا معمولا بچه‌ها در سنین پایین به کمبود آهن مبتلا هستند و پسته می‌تواند در بهبود آن موثر باشد.

روغن پسته چه تاثیری بر سلامت پوست دارد؟

خانمی در حال استفاده از روغن برای زیبایی صورت

تا به اینجا درباره فواید مغز پسته گفتیم، ولی نباید مزایای روغن آن را نیز فراموش کنیم. روغن پسته دارای غلظت بالایی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی محسوب می‌شود. روغن پسته به دلیل توانایی آن در افزایش گردش خون، به کنترل آکنه و همچنین درمان جای زخم کمک می‌کند. از آنجایی که ویتامین E برای کاهش التهاب مفید است، به کاهش تولید روغن، آزاد کردن منافذ و جلوگیری از تجمع چربی کمک می‌کند.

مقادیر بالای ویتامین E موجود در روغن پسته نیز باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک کمک می‌کند. این خاصیت، باعث ایجاد پوستی درخشان‌تر و جوان‌تر می‌شود. علاوه بر این، ویتامین E برای محافظت از غشای سلول‌های پوست شما مفید است.

یکی دیگر از دلایلی که روغن پسته به طور گسترده در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، این است که خاصیت نرم‌کنندگی دارد. همچنین مصرف موضعی آن برای کمک به جلوگیری از خشکی پوست به کار می‌رود.

خواص پسته برای مردان؛ نکاتی که باید بدانیم

وقتی صحبت از سلامت جنسی مردان می‌شود، پسته در ابتدای فهرست آجیل‌ها قرار دارد. زیرا پسته سرشار از آرژنین است که به تولید اکسید نیتریک کمک می‌کند. طبق آزمایش‌ها وقتی مردان به مدت سه هفته روزانه 100 گرم پسته مصرف کنند، اکسید نیتریک افزایش یافته و عملکرد نعوظ و جریان خون آلت تناسلی آنها را بهبود می‌بخشد. بنابراین، اگر از اختلال نعوظ مزمن رنج می‌برید، وقت آن رسیده که به پسته روی بیاورید. پسته می تواند عملکرد نعوظ شما را بهبود بخشد و میل جنسی را افزایش دهد.

فواید پسته برای زنان چه قدر واقعیت دارد؟

یکی از فواید پسته برای خانم ها این است که به تسکین علائم مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی اگر حاوی چربی‌های غیر اشباع باشد، می‌تواند به بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. از این نظر، خوردن پسته می‌تواند مکمل خوبی برای رژیم غذایی زنان مبتلا به این سندرم باشد، زیرا حاوی مقادیر مناسبی از انواع چربی‌های غیراشباع است.
از طرفی، خانم‌ها با توجه به سیستم فیزیولوژیکی بدن خود، هر ماه مقداری خون از دست می‌دهند و گاهی از کم خونی رنج می‌برند. یکی از بهترین مزایای پسته برای خانم ها، درمان کم خونی است. پسته سرشار از آهن است و هر 100 گرم آن از حدود 15 میلی‌گرم آهن تشکیل می‌شود. در ضمن، نمی‌توان از خواص پسته به دلیل وجود ویتامین B6 چشم‌پوشی کرد. ویتامین B6 یکی از عناصر ضروری برای خون‌سازی است. همچنین پسته سرشار از مس است و باعث جذب بهتر آهن در دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند همه‌ی خانم‌ها روزانه مقداری پسته بخورند.

پسته و کودکان؛ یک رابطه زیبا و ضروری

همانطور که تا به اینجای متن عنوان کردیم، پسته از لحاظ تغذیه‌ای بسیار غنی است. بنابراین می‌تواند انرژی زیادی را به کودکان ببخشد. برای بهره‌مندی از مزایای پسته، کافیست آن را در میان وعده کودکان قرار دهید یا آن را با یک لیوان شیر ترکیب کنید.

یکی دیگر از فواید پسته برای کودکان، کمک به باهوش شدن آنهاست. زیرا ویتامین B6 موجود در این آجیل، با بهبود عملکرد سیستم عصبی به بهبود انتقال تکانه‌های عصبی کمک می‌کند. این بدان معناست که فعالیت مغز کودکان بهبود پیدا می‌کند.

از طرفی، پروتئین نقش مهمی در رشد استخوان دارد. پسته حاوی پروتئین و ترکیبات مفید اسید آمینه است که بر رشد کودک نیز تاثیر می‌گذارد. کودکان خردسال ممکن است عادات غذایی ویژه‌ای داشته باشند و از خوردن گوشت دوری کنند، بنابراین  پسته می‌تواند جایگزین خوبی باشد. در ضمن، گفته می‌شود که پسته منبع خوبی از کلسیم است و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

پسته را در حد متعادل مصرف کنید

با اینکه فواید پسته بی شمار است، ولی همچون چیزهای دیگر باید حد تعادل را رعایت کنیم. مصرف بیش از حد پسته باعث افزایش فشار خون می‌شود. علاوه بر این، ممکن است سبکی سر، تاری دید، گیجی و غش را تجربه کنید. همچنین، مصرف پسته شور ممکن است سطح سدیم خون شما را افزایش دهد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله فشار خون را افزایش دهد. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود که بیش ۲۸ گرم پسته (۵۰ عدد) در روز مصرف نکنید.

پسته‌ها را دریابیم!

امیدواریم که این مطلب مجله بارجیل مورد قبول شما عزیزان واقع شده باشد. در این مطلب سعی کردیم هر آنچه که از فواید پسته نیاز است را به شما عزیزان بگوییم و با شما در میان بگذاریم. البته که خواص پسته بر هیچ کس پوشیده نیست. پسته‌‌ها می‌توانند زندگی ما را خوشمزه‌تر و سالم‌تر از آنچه که بود، بکنند.

آیا پسته چربی دارد؟

بله، پسته چربی زیادی دارد. اما بیشترِ آن چربی تک غیراشباع است که یک نوع چربی سالم برای قلب محسوب می‌شود.

منابع: myrecipes | bebeautiful | healthline