افرادی که به سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند، به خوبی اهمیت یک صبحانه رژیمی و انرژی‌زا را می‌دانند. پودینگ چیا، یک صبحانه سالم، پرفیبر و خوشمزه برای شروع یک روز عالی است. همچنین اگر به جای عسل در دستور تهیه آن از شیرین‌کننده‌های گیاهی و سالم استفاده کنید، می‌تواند یک وعده خوشمزه برای افراد گیاهخوار باشد.

اگر شما هم دوست دارید حداقل یکبار این صبحانه بی‌نظیر را تهیه و میل کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه 3 نوع پودینگ با دانه چیا را به شما معرفی می‌کنیم. همراه مجله بارجیل باشید. 

پودینگ دانه چیا چیست؟

پودینگ یک صبحانه، میان وعده یا دسر ساده و خوشمزه است که مواد اصلی آن از شیر و طعم‌دهنده‌های شیرین تشکیل می‌شود. خوبی پودینگ این است که برای آماده کردن آن به زمان زیادی نیاز نیست. همچنین به دلیل وجود شیر، مغذی است و طعم آن برای اکثر افراد آشناست. به همین دلیل است که تقریبا همه افراد پودینگ را دوست دارند.
یکی از بهترین دانه‌ها برای درست کردن پودینگ، دانه چیا است. زیرا فواید زیادی دارد و به سلامت بدن کمک می‌کند. برای درست کردن انواع پودینگ چیا، کافی است دانه‌های چیا و شیر را با کمی شیرین‌کننده مخلوط کنید و بعد از چند ساعت خوشمزه ترین پودینگ چیا را خواهید داشت.
از سوی دیگر، فواید دانه چیا نیز بسیار قابل توجه است. آنها سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، کلسیم، منگنز و چربی‌های سالم مانند امگا 3 هستند. بنابراین به فرآیند هضم کمک می‌کنند و قلب را سالم نگه می‌دارند. دانه چیا به تعادل قند خون کمک می‌کند و برای سلامت استخوان‌ها عالی است. این میان‌وعده رژیمی خوشمزه می‌تواند برای همه افراد مناسب باشد.

کالری پودینگ چیا

• 2 قاشق غذاخوری دانه چیا (28 گرم)
• کالری 152
• چربی 10 گرم
• پروتئین 5 گرم
• فیبر 11 گرم
(این مقدار برای شیر کم چرب و پودینگ چیا ساده است. اگر از شیر پرچرب‌تر، شکلات و آجیل استفاده کنید، کل کالری، پروتئین و چربی بیشتر خواهد بود.

1. طرز تهیه پودینگ چیا با شکلات و کره بادام زمینی

سه لیوان دسر دانه چیا با شکلات

این پودینگ یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین پودینگ‌ها است که با استفاده از طعم دهنده‌های خوشمزه و مقوی، یعنی با شکلات و کره بادام زمینی درست می‌شود.

مواد لازم برای لایه شکلاتی:

  • ۱ فنجان شیر (در صورت تمایل می‌توانید از شیر بادام استفاده کنید)
  • ۴/۱ فنجان دانه چیا
  • ۳ قاشق غذا خوری پودر کاکائو بدون شکر
  • ۲/۱ قاشق چای‌خوری وانیل
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل یا شربت افرا

مواد لازم برای لایه کره بادام زمینی:

  • ۱ فنجان شیر (در صورت تمایل می‌توانید از شیر بادام استفاده کنید)
  • ۴/۱ فنجان دانه چیا
  • ۳ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی
  • ۲/۱ قاشق چای‌خوری وانیل
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل یا شربت افرا

مراحل تهیه پودینگ چیا با شکلات

مرحله اول

همه مواد موجود در لایه بادام زمینی را در یک کاسه یا فنجان اندازه‌گیری مایعات با هم مخلوط کنید. حدود ۱۰ دقیقه به مخلوط فرصت بدهید تا حالت ژله‌ای پیدا کند. پس از ۱۰ دقیقه، ترکیب را در مخلوط کن بریزید تا به خوبی و یکدست با هم مخلوط شوند. حالا ترکیب را از مخلوط کن به یک ظرف انتقال دهید و همین کار را دوباره برای لایه شکلاتی تکرار کنید.

نکته: برای آماده کردن مواد لایه دوم، نیازی به شستن مخلوط کن  بعد از مخلوط کردن مواد لایه اول نیست.

مرحله دوم

بعد از این که هر دو لایه درست شد، پودینگ‌های شکلات و کره بادام زمینی را در شیشه‌ها یا فنجان‌های کوچک لایه لایه بریزید. به خاطر داشته باشید نسبت لایه شکلاتی به کره بادام زمینی می‌تواند کاملا براساس سلیقه خود شما باشد. قبل از سرو پودینگ دانه چیا با شکلات و کره بادام زمینی، حتما حداقل دوساعت مواد را داخل یخچال قرار دهید.

ترفند: اگر دوست دارید برای صبحانه از این پودینگ خوشمزه استفاده کنید، بهتر است از شب قبل پودینگ را آماده کرده و داخل یخچال بگذارید تا برای صبحانه کاملا آماده باشد.

نکته: اگر نمی‌خواهید دو طعم پودینگ، از ابتدا با هم مخلوط شوند؛ آن‌ها را جداگانه در یخچال نگهداری کنید و هنگام سرو لایه لایه روی هم قرار دهید.

2. طرز تهیه پودینگ چیا رژیمی

دو لیوان چودینگ دانه چیا با موز و توت فرنگی

در حالی که اکثر افراد فکر می‌کنند دسرها برای رژیم مضر هستند، اما اینطور نیست و شما می‌توانید با کمی خلاقیت و با کمترین مواد لازم، پودینگ رژیمی درست کنید. در این بخش یک پودینگ رژیمی خوشمزه را به شما معرفی می‌کنیم:

مواد لازم برای تهیه پودینگ چیا رژیمی

• ۱/۴ پیمانه دانه چیا
• ۱ پیمانه شیر
• ۱ پیمانه توت فرنگی
• 1 پیمانه موز
• ۱ قاشق غذا خوری عسل
• 3 عدد گردو
• ۱/۴ قاشق چای‌خوری وانیل

مراحل تهیه پودینگ چیا رژیمی

مرحله اول
ابتدا مقداری دانه چیا را از فروشگاه خریداری کنید، سپس دانه چیا را با شیر مخلوط کنید و به مدت 4 ساعت یا یک شب اجازه دهید خیس بخورد. آن را در یخچال بگذارید تا شیر کاملا جذب شود و حالت ژله‌ای و پفکی پیدا کند.

مرحله دوم
بعد از اینکه دانه‌های چیا پف کردند و یک شب در یخچال ماندند، عسل را اضافه کرده و هم بزنید. سپس توت فرنگی‌ها را بشویید، خرد کنید و در غذاساز قرار دهید. وانیل را اضافه کنید و هم بزنید، در این بخش می‌توانید از گوشت‌کوب برقی نیز استفاده کنید.

مرحله سوم
در مرحله بعد، مقداری توت فرنگی را برای تزئین برش دهید. حال باید دانه‌های چیا را نصف کنید و نصف آن را به پوره توت فرنگی اضافه کنید و هم بزنید. برش‌های توت فرنگی و موز را دور لیوان قرار دهید.

مرحله چهارم
در مرحله، به صورت لایه‌ای یک بار دانه چیا ساده با شیر بریزید و روی آن پوره توت فرنگی را بریزید و به همین ترتیب لایه‌ها را تکرار کنید. در آخر گردوهای خرد شده را برای تزئین روی پودینگ خود بریزید.

3. طرز پودینگ چیا و جو دوسر

سه لیوان دانه چیا با جو دو سر

یکی دیگر از پرطرفدارترین طرز تهیه های پودینگ چیا، استفاده از جو دوسر است. ترکیبات این دسر را می‌توانید با کمی تغییر و به سلیقه خود، برای لاغری یا افزایش وزن استفاده کنید. در ضمن شما می‌توانید از جو پرک نیز به جای جو دوسر استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پودینگ جو دوسر و چیا

• دانه چیا 1 قاشق چایخوری
• 1 قاشق غذاخوری جو دوسر
• شیر یک لیوان
• عسل 1 قاشق غذاخوری
• اسانس دارچین یا نارگیل به مقدار لازم

مراحل تهیه پودینگ جو دوسر و چیا

مرحله اول
برای تهیه این صبحانه خوشمزه، ابتدا 1 قاشق چایخوری دانه چیا، 1 قاشق غذاخوری جو دوسری و یک لیوان شیر را باهم مخلوط کرده و در ظرف مناسبی به مدت 10 دقیقه حرارت دهید تا دانه‌ها کاملا باز شوند و لعاب بدهند.

مرحله دوم
در مرحله بعدی، شیرین کننده مورد علاقه خود مانند عسل را به اندازه 1 قاشق غذاخوری اضافه کنید و در آخر مقداری پودر دارچین یا اسانس مورد علاقه خود را به پودینگ اضافه کنید.

مرحله سوم
افزودن مقداری پودر کاکائو یا آجیل دلخواه مانند فندق، بادام و آجیل چهار مغز و همچنین میوه‌های فصل نیز اختیاری است و می‌توانید هر طعمی که دوست دارید را مطابق با ذائقه خود ایجاد کنید.

ماندگاری پودینگ چیا در یخچال چند روز است؟

زمانی که مواد پودینگ را آماده کردید، بهتر است ۲ تا ۴ ساعت در یخچال بگذارید تا به خوبی آماده شود. پس از آن، پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از ۴ تا ۵ روز آن را در یخچال نگهداری نکنید. با این حال می‌توانید در ابتدای هفته تعدادی پودینگ درست کرده و تا ۵ روز میل کنید. در این مدت کیفیت پودینگ تغییری نخواهد داشت.

همانطور که مطالعه کردید، پودینگ دانه چیا مزایای زیادی برای بدن دارد و ورزشکاران می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند. همچنین می‌توان از آن برای صبحانه دانش‌آموزان و یا میان‌وعده سالم برای محل کار استفاده کرد.

پودینگ دانه چیا چه طعمی دارد؟

دانه‌های چیا به تنهایی عطر و طعم خاصی ندارند. شما در هنگام خوردن این پودینگ، تنها طعم شیر، شکلات، بادام زمینی و سایر طعم‌دهنده‌هایی که به دانه چیا اضافه کرده‌اید را حس خواهید کرد.

فواید پودینگ دانه چیا با شکلات و کره بادام زمینی چیست؟

دانه‌ چیا یک ماده غذایی عالی است که می‌توانید در رژیم سلامتی خود بگنجانید. این دانه‌ها سرشار از فیبر و چربی‌های مفید برای بدن هستند. خوردن دانه چیا به سلامت روده شما کمک می‌کند و یک خوراکی مفید برای کاهش التهاب روده به حساب می‌آید. همچنین کره بادام زمینی و شکلات موجود در این پودینگ، می‌توانند فشار خون را کاهش دهند و دارای آنتی‌اکسیدان نیز هستند.

از کجا دانه چیا تهیه کنیم؟

دانه چیا مانند هر ماده غذایی دیگری، با کیفیت‌های مختلف در بازار موجود است. بنابراین بهترین راه برای اطمینان از کیفیت دانه چیا، این است که خرید خودتان را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. فروشگاه اینترنتی بارجیل یکی از فروشگاه‌های معتبری است که می‌توانید با خیال راحت محصولات مورد نیاز خودتان را از آن سفارش داده و در منزل تحویل بگیرید.

منابع:

eating bird food

down shift ology

reddit