آیا درباره خواص گیلاس خشک چیزی شنیده‌اید؟ تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که این خوراکی خوشمزه را امتحان کنید؟ گیلاس میوه خوشمزه و آبداری است که با شروع تابستان از راه می‌رسد. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که گیلاس را فقط به‌صورت تازه مصرف کنند و تک‌تک روزهای سال را برای رسیدن تابستان می‌شمارند.

عده‌ای هم برای اینکه همیشه گیلاس داشته باشند، کمی گیلاس تازه را فریز می‌کنند؛ اما با توجه به اینکه طولانی شدن زمان فریز کردن گیلاس موجب کاهش خواص آن می‌شود و فضای فریزر برای نگهداری این میوه خوشمزه کم است، بنابراین در همان هفته‌های اول گیلاسی که فریز شده تمام می‌شود و باز حسرت این میوه خوشمزه به دلتان می‌ماند.

اگر می‌خواهید که گیلاس پای ثابت تنقلات روزانه‌تان باشد و خواص میوه خشک و طعم و مزه جذاب آن همیشه زیر دندانتان بماند، پیشنهاد می‌کنیم که گیلاس خشک شده را امتحان کنید.

تهیه گیلاس خشک خوشمزه

برای اینکه بتوانید همیشه و در همه حال از خواص گیلاس خشک بهره‌مند شوید، باید راه و روش خشک کردن گیلاس در خانه را یاد بگیرید. با کمک این روش‌ها می‌توانید در فصل گیلاس، مقدار زیادی از این میوه خوشمزه را تهیه‌کرده و خشک کنید.

مقدمه خشک کردن گیلاس

قبل از اینکه برای خشک کردن گیلاس اقدام کنید، باید ابتدا هسته گیلاس‌هایتان را دربیاورید. یکی از راه‌های ساده و آسان برای این کار، استفاده از یک نی پلاستیکی است. ابتدا چوب گیلاس را جدا کنید، سپس نی را در قسمت میانی میوه قرار دهید و به‌آرامی فشار دهید. هسته گیلاس با کمک نی از آن جدا می‌شود.

برای اینکه بهتر بتوانید هسته‌ها را از گیلاس‌ها جدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک بطری شیشه‌ای شبیه بطری نوشابه کمک بگیرید. گیلاس‌ها را روی درب بطری بگذارید، سپس نی را روی قسمت میانی گیلاس فشار دهید. در این روش هسته‌ها درون طرف جمع می‌شوند.

البته برای راحتی کار می‌توانید از هسته‌گیرها هم برای جدا کردن هسته گیلاس‌ها استفاده کنید.

روش‌های خشک کردن گیلاس

برای خشک کردن گیلاس‌ها می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

  • خشک کردن گیلاس‌ها در فر
  • خشک کردن گیلاس‌ها در برابر نور آفتاب
  • خشک کردن گیلاس‌ها در میوه خشک کن

اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید روی بارجیل حساب کنید. بارجیل گیلاس خشک تازه و آماده دارد و باکیفیت‌ترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت به مشتریانش عرضه می‌کند.

قبل از اینکه نسبت به خرید گیلاس خشک شده اقدام کنید، بهتر است با ارزش غذایی و خواص گیلاس خشک آشنا شوید. به‌یادداشته‌باشید مصرف به‌اندازه این میوه خشک چاق‌کننده نیست.

ارزش غذایی گیلاس خشک شده

ارزش غذایی و کالری گیلاس خشک شده را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

میزان مواد مغذی و کالری گیلاس خشک شده (در هر ۱۰۰ گرم):

  • کالری: ۳۴۵
  • پروتئین: ۱٫۳ گرم
  • چربی کل: ۰٫۸ گرم
  • کلسترول: ۰ میلی‌گرم
  • سدیم: ۱۳٫۵ میلی‌گرم
  • پتاسیم:۳۹۰ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات:۸۳٫۲ میلی‌گرم
  • فیبر رژیمی: ۲٫۶ گرم
  • شکر:۷۰٫۲ گرم
  • ویتامین A: 59.8 درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن
  • ویتامین C: 33.8 درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن
  • کلسیم: ۳٫۱ درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن
  • آهن: ۳٫۹ درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن

فواید و خواص گیلاس خشک

ازجمله خواص و فواید گیلاس خشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱٫ سرشار از ویتامین C

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان همیشه قوی باشد، باید مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید. گیلاس خشک شده حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C است. به‌گونه‌ای که مصرف یک‌چهارم فنجان از این خوراکی خوشمزه می‌تواند تا ۱۱ درصد از ویتامین C روزانه مورد نیاز بدن خانم‌ها و نه درصد از ویتامین C روزانه مورد نیاز آقایان را تامین کند. در حقیقت این مقدار گیلاس خشک شده حاوی حدود هشت میلی‌گرم ویتامین C است.

ویتامین C به تولید کلاژن  و رشد بافت‌های بدن کمک می‌کند، به همین خاطر کسانی که مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف می‌کنند، زخم‌هایشان سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین خواص گیلاس خشک را می‌توان غنی بودن این خوراکی خوشمزه از ویتامین C در نظر گرفت.

۲٫ سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتوسیانین‌ها رنگدانه­های متنوع و فراوان فلاونوئید هستند که به گیلاس رنگ قرمز می‌بخشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها مانع از نفوذ رادیکال‌های آزاد موجود در هوا به درون بدن می‌شوند. به همین خاطر ازجمله خواص گیلاس خشک می‌توان به پیشگیری از آسیب رسیدن به سلول‌های بدن و بروز سرطان‌های مختلف اشاره کرد.

البته این آنتی‌اکسیدان‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر هم مفید هستند، عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهند و مانع از بروز چین‌وچروک‌های پوستی می‌شوند؛ بنابراین کسانی که گیلاس خشک مصرف می‌کنند، همیشه شاداب‌تر و سالم‌تر از هم سن و سال‌هایشان هستند.

۳٫ سرشار از مس

ازجمله خواص گیلاس خشک می‌توان به سرشار بودن این خوراکی از مس اشاره کرد. با وجود این ماده، گیلاس خشک شده استقامت بافت‌های بدن را افزایش می‌دهد و برای ترمیم بافت‌های بدن مفید است. همچنین این خوراکی بدنتان را در برابر نفوذ رادیکال‌های آزاد ایمن می‌کند.

هر یک‌چهارم فنجان گیلاس خشک شده حاوی ۹۲ میکروگرم مس است و ۱۰ درصد از میزان مس روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

۴٫ سرشار از ویتامین A

ویتامین A برای به رشد سلول‌های جدید بدن کمک می‌کند و برای بهبود زخم‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها مفید است. ویتامین A برای پوست هم مفید است و قدرت بینایی‌تان را افزایش می‌دهد.

در هر یک چهارم فنجان گیلاس خشک شده حدود ۷۵۹ میلی‌گرم ویتامین A وجود دارد. این مقدار می‌تواند ۴۹ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن خانم‌ها و ۳۸ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن آقایان را تامین کند.

۵٫ کاهش احتمال ابتلا به دیابت

گیلاس خشک شده نسبت به سایر میوه‌ها شاخص گلیسمی پایین‌تری دارد؛ بنابراین مصرف این خوراکی باعث کاهش سطح انسولین شده و میزان قند خون را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، حتی افراد دیابتی هم محدودیتی برای مصرف آن ندارند.

۶٫ تسکین آرتریت و درد مفاصل

اگر درد مفاصل و آرتریت کلافه‌تان کرده و دیگر نمی‌توانید آن را تحمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم از خواص گیلاس خشک برای بهبود این دردها کمک بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گیلاس خشک تاثیر قابل‌توجهی روی کاهش درد مفاصل دارد. گیلاس خشک از بهترین تنقلات برای کوه‌پیمایی و فعالیت‌های ورزشی هم محسوب می‌شود.

۷٫ کاهش کلسترول بد در بدن

این خوراکی خوشمزه سرشار از پکتین(Pectin) است و تاثیر زیادی روی کاهش سطح LDL یا کلسترول بد در بدن دارد. با کاهش این کلسترول، خطر انسداد عروق و احتمال بروز سکته قلبی هم کاهش پیدا می‌کند. چون هر یک درصد کاهش کلسترول، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا دو درصد کاهش می‌دهد.

۸٫ کاهش احتمال ابتلا به بیماری نقرس

بیماری نقرس نوعی آرتریت ناشی از اسید اوریک اضافی در جریان خون است. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که دو روز در هفته گیلاس خشک مصرف می‌کنند، ۳۵ درصد کمتر از کسانی که این خوراکی را مصرف نکرده‌اند به بیماری نقرس مبتلا می‌شوند.

برای شناخت بهتر تاثیر گیلاس خشک برای نقرس، کافی است این خوراکی خوشمزه را امتحان کنید. پس از مصرف گیلاس، متوجه می‌شوید که بیماری‌تان تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده و دردهایتان کم شده است.

۹٫ بهبود عملکرد دستگاه گوارش

گیلاس خشک شده ملین است، بنابراین مصرف این خوراکی از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین گیلاس خشک شده برای بهبود هضم غذا مفید است. ازجمله خواص گیلاس خشک شده می‌توان به وجود آمیگدالین (amygdalin) در این خوراکی اشاره کرد. این ماده دردهای قلب و معده را کاهش می‌دهد.

۱۰٫ تسکین درد و التهاب‌ها

سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گیلاس تاثیر قابل‌توجهی روی کاهش دردها و التهابات بدن دارد. در بین خواص گیلاس خشک شده به این نکته اشاره‌شده است که، مصرف گیلاس برای کاهش دردهای عضلانی پس از تمرین‌های ورزشی هم موثر است.

برای اینکه بهتر این تاثیر را متوجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم کمی گیلاس خشک شده از بارجیل تهیه کنید و آن را قبل از هر بار تمرین ورزشی استفاده کنید. پس از چند بار مصرف این خوراکی از تاثیر معجزه‌آسای آن متعجب خواهید شد!

۱۱٫ تنظیم خواب

یکی از خواص گیلاس خشک شده کمک به تنظیم خواب است. این خوراکی سرشار از ملاتونین (Melatonin) است. ملاتونین هورمونی است که موجب تنظیم شدن چرخه خواب می‌شود. اگر مشکل بی‌خوابی دارید و با رسیدن شب یک بار بزرگ اندوه روی قلبتان تلنبار می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم گیلاس خشک را امتحان کنید. این خوراکی به طرز معجزه‌آسایی شب‌بیداری‌های متوالی و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

اگر باورتان نمی‌شود، همین امشب یک مشت گیلاس خشک شده را قبل خواب نوش جان کنید. پس‌ازآن، خوابی عمیق و لذت‌بخش مهمان چشم‌هایتان می‌شود.

۱۲٫ پیشگیری از لخته شدن خون و احتمال حمله قلبی

گیلاس خشک شده حاوی کومارین (Coumarin) است. این ماده در اغلب گیاهان دیده می‌شود. کومارین نقش قابل‌توجهی در پیشگیری از بروز لخته شدن خون دارد. به همین خاطر از خواص گیلاس خشک شده می‌توان به پیشگیری از بروز حمله قلبی و سکته قلبی اشاره کرد.

۱۳٫ کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام

اگر قصد کاهش وزن دارید و به دنبال یک خوراکی برای کم کردن کل چربی‌های انباشته‌شده در بدنتان هستید، گیلاس خشک می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. گیلاس سرشار از فیبر رژیمی است و اشتهای کاذب را به‌خوبی سرکوب می­کند. به همین خاطر با مصرف این خوراکی احساس سیری طولانی‌مدت خواهید داشت و می‌توانید به تناسب ‌اندام برسید.

سخن آخر

در این مقاله درباره روش خشک کردن گیلاس و خواص گیلاس خشک برایتان صحبت کردیم. اگر می‌خواهید ساعت خوابتان منظم باشد، بدنی قوی و بدون درد داشته باشید و احتمال ابتلایتان به بیماری‌های مختلف را کاهش دهید، حتما مصرف این خوراکی را در برنامه‌های روزانه‌تان داشته باشید.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، عدم زیاده‌روی در مصرف گیلاس خشک است. چون زیاده‌روی در این ماده غذایی منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شود و احتمال دارد که وزنتان بالا برود.

اگر می‌خواهید گیلاس خشک تازه و خوشمزه داشته باشید، به بارجیل سر بزنید. بارجیل بهترین گیلاس خشک شده را در بسته‌بندی‌های بهداشتی برایتان ارسال می‌کند؛ بنابراین با خیال راحت می‌توانید از این خوراکی خوشمزه استفاده کنید.

منابع: sunrisefresh | harmony house foods