خواص انواع توت خشک | از مبارزه با دیابت تا تقویت سیستم گوارشی

11 آذر 1402 بارجیل

یکی از تنقلات خوشمزه‌ای که طرفداران زیادی دارد، توت خشک است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند توت خشک همان میوه خشک شده توت سفید است، در صورتی که انواع مختلفی دارد. در این مقاله قرار است انواع توت خشک را معرفی کنیم و خواص تک تک آن‌ها را توضیح دهیم. اگر شما هم به تغذیه سالم علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

توت خشک چیست و چه انواعی دارد؟

توت خشک به میوه‌ خشک شده گفته می‌شود که به عنوان خوراکی یا همراه با آجیل قابل مصرف است. این خوراکی سالم، از خشک کردن میوه توت سفید، بلوبری، کرنبری، گوجی بری و توت فرنگی این به دست می‌آید و در کنار وعده‌های مختلف مانند چای عصرانه قابل مصرف است.  با توجه به فواید آن، می‌توان توت خشک شده را در برنامه غذایی روزانه جای داد و به عنوان یک تغذیه پرخاصیت برای سلامتی، استفاده کرد. خواص توت خشک را در ادامه توضیح دادیم:

انواع توت خشک به لطف فیبر بالایی که دارد، از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند و برای درمان یبوست مفید است. توت خشک با ساختار آنتی اکسیدانی خود با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و در نتیجه از بروز بیماری سرطان، محافظت می‌کند. توت خشک دارای محتوای غنی از ویتامین B است و عملکرد صحیح سیستم  بدن را تنظیم می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در آن، فشار خون را متعادل کرده و در محافظت از سلامت قلب موثر است.

آهن موجود در این میوه خشک از بروز اختلالات خونی جلوگیری می‌کند. مصرف توت خشک که حاوی کلسیم و منیزیم است، برای سلامت استخوان بسیار مهم است و از سلامت پوست حمایت کرده و ویتامین A موجود درآن برای زیبایی پوست ضروری است.
با مصرف توت خشک می‌توانید از ویروس‌های آنفولانزا و باکتری‌هایی که باعث عفونت ریه می‌شوند، جلوگیری کنید. همچنین نیاز مغز با کلسیم موجود در توت خشک سفید، تامین می‌شود. بنابراین تا می‌توانید از این میوه خوشمزه استفاده کنید تا سالم بمانید!

توت خشک از خشک کردن انواع مختلف توت به دست می‌آید که عبارتند از:

  • توت سفید
  • بلوبری
  • کرنبری
  • گوجی بری
  • توت فرنگی

توت سفید

آیا مصرف توت سفید برای میان‌وعده خوب است؟ توت سفید یکی از انواع توت‌های شیرین درختی است که طعم خوب و لذت‌بخشی دارد. مصرف این میوه به دلیل کاهش قند و کلسترول خون، طرفداران زیادی پیدا کرده است. همچنین آخرین تحقیقات نشان داده که برخی از اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد.

درحالی که توت سفید به طور کلی بی‌خطر شناخته می‌شود، اما بدون عوارض جانبی هم نیست و بهتر است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. با این حال فواید زیادی هم دارد که یکی از آن‌ها لاغری است. توت سفید را می‌توانید در رژیم غذایی خود جا دهید و به جای خوردن شکلات و شیرینی، این میوه خوشمزه را به صورت تازه یا خشک شده مصرف کنید. خواص توت خشک زیاد است و به دلیل اینکه فیبر بالایی دارد، باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری می‌شود.

به این ترتیب توت خشک سفید که منبعی غنی از ویتامین C، فیبر، کلسیم و آنتی اکسیدان است؛ به مبارزه با کم خونی، کاهش سطح کلسترول بد، تقویت سیستم ایمنی و کنترل قند خون کمک می‌کند. زیرا به دلیل داشتن سطوح بالای پروتئین و آهن، تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد.

طبع توت سفید، گرم و تر است. به همین خاطر مصرف آن در میان‌وعده توصیه می‌شود، چراکه روی تقویت سیستم بدن انسان تاثیرگذار است. همچنین گفته شده که خوردن به اندازه توت سفید باعث می‌شود که پس ازچند سال طبع بدن از سرد به گرم عوض می‌شود. اما برای تغییر طبع بدن خود نباید این میوه را چه به صورت خشک و چه به صورت تازه، بیش از حد مصرف کنید. چون ممکن است بعد از مدتی دچار خارش، اختلالات گوارشی، سرگیجه و غیره شوید.

بلوبری

بلوبری میوه خوراکی به رنگ آبی تیره است. این میوه که به عنوان نوعی توت شناخته شده، به دلیل طعم شیرین و ترش و بدون دانه‌ بودنش، میوه‌ای بسیار محبوب است. بلوبری، میوه بومی مناطقی از آمریکای شمالی است که هوای معتدلی دارد. این توت‌های خوشمزه را می‌توان در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی در سراسر کشور پیدا کرد.

بلوبری خشک حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی است که فواید قابل توجهی برای سلامتی دارند. به عنوان مثال، بلوبری سرشار از ویتامین K است که به سلامت قلب کمک می‌کند. این ویتامین همچنین در سلامت استخوان و جلوگیری از لخته شدن خون مهم است.

بلوبری

خوب است بدانید که یکی از بهترین خواص بلوبری این است که منبع طبیعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. درواقع بالاترین سطح آنتی اکسیدان را نسبت به هر میوه یا سبزی دیگر دارد. آنتی اکسیدان‌ها به محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های مضری هستند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، کمک کرده و از بروز بیماری‌های پوستی پیشگیری می‌کند. همچنین این نوع توت خشک برای فشار خون بالا مفید است و استفاده از آن به زنان و مردان توصیه می‌شود.

کرنبری

میوه کرنبری همان زغال اخته است که میوه‌ای به اندازه نخود با فضای داخلی گوشتی کم رنگ دارد. زغال اخته دانه‌های ریز در مرکز دارد و پوست آن نازک و به رنگ بنفش و نیلی است. کرنبری برخلاف توت‌های دیگر طعم ترش و ملس و عطر خوبی دارد. در این بخش قصد داریم به توضیح ارزش غذایی کرنبری بپردازیم:

ارزش غذایی زغال اخته یا همان کرنبری تازه، بسیار بالا است. حدود 90 درصد آن از آب تشکیل شده، اما بقیه این میوه بیشتر کربوهیدرات و فیبر دارد.

  • کالری: 46
  • آب: 87%
  • پروتئین: 0.4 گرم
  • کربوهیدرات: 12.2 گرم
  • شکر: 4 گرم
  • فیبر: 4.6 گرم
  • چربی: 0.1 گرم
کرنبری

زغال اخته منبع خوبی از منگنز، ویتامین C و ویتامین K است. همچنین مقادیر کمی سلنیوم، آهن، بتاکاروتن و ویتامین‌های B دارد. درضمن زغال اخته یکی از بالاترین مواد غذایی حاوی آنتوسیانین در جهان است. آنتوسیانین‌ها به عنوان یک فلاونوئید دسته بندی می‌شوند که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی هستند. آنتوسیانین‌های موجود در کرنبری به طور گسترده‌ای برای محافظت دربرابر آسیب DNA و محافظت در برابر بیماری قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید کرنبری در کنار گرانولا استفاده کنید و از طعم عالی آن لذت ببرید.

فواید زغال اخته خشک شده برای سلامتی عبارتند از:

  • دارای آنتی اکسیدان بالا
  • آنتوسیانین فراوان
  •  ضد التهاب
  •  سلامت مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد
  •  محافظ معده
  •  محافظت دربرابر بیماری و سرطان
  •  محافظ قلب
  • محافظت دربرابر آلزایمر محافظت

گوجی بری

گوجی بری یا بلوبری قرمز در کشورهای آسیایی مانند چین، تبت و مغولستان رشد می‌کند. این میوه که طعمی شیرین و کمی ترش دارد، صدها سال است در چین برای مصارف دارویی نیز استفاده می‌شود. همچنین یکی از انواع توت‌های خشک است که در سال‌های اخیر به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد، در غرب محبوبیت پیدا کرده است.

خواص گوجی بری شامل مواد مغذی و ارزشمند آن مانند ویتامین C، آهن، روی و بتاکاروتن می‌شود. همچنین سرشار از پلی ساکارید و آنتی اکسیدان است. خاصیت توت خشک گوجی بری، آنتی اکسیدان بالا و فیبر است که در نتیجه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. در ضمن برای سلامت چشم، عملکرد مغز و سلامت پوست فایده دارد.

یکی دیگر از مزایای آن تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. زیرا به لطف ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بنابراین گوجی بری می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کرده و برای سلامت انسان مفید باشد.

توت فرنگی

توت‌فرنگی در آب و هوای معتدل و گرم رشد می‌کند و جزو میوه‌هایی است که در فصل تابستان، طعم شیرین و آبدار و کمی اسیدی دارد. به‌طوری که اگر یکی از این توت‌های قرمز و آبدار را گاز بزنید، از شیرینی زیاد آن لذت می‌برید.با این حال، این روزها بسیاری از توت فرنگی‌های خریداری شده در فروشگاه‌ها قبل از رسیدن کامل چیده می‌شوند. سپس در انبار سرد بسته بندی شده و به سراسر کشور ارسال می‌گردند. به همین خاطر بهتر است توت فرنگی را از جایی تهیه کنید که طعم و عطر آن حفظ شده باشد.
آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی، از جمله ویتامین C، می‌تواند از سیستم ایمنی بدن انسان حمایت کند، میکروب‌ها را از بین ببرد و از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند.

توت فرنگی

 این توت خوشمزه و آب‌دار به مهار التهاب، مدیریت قند خون و محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت معروف و شناخته شده است.

مزایای سلامتی توت فرنگی خشک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در مقایسه با سایر میوه‌ها کالری کمتری دارد.
  • خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • به درمان بیماری قلبی کمک می‌کند.
  • منبعی از مواد مغذی است که به مدیریت فشار خون کمک می‌کند.
  • برای دیابت نوع دو مفید است.

خواص توت خشک چیست؟

خواص بی‌نظیر میوه خشک و به خصوص توت، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. توت خشک با داشتن ویتامین‌های A، K و B یک ماده مغذی مهم در برابر بیماری‌ها است. زیرا از لخته شدن خون جلوگیری کرده و همچنین برای سلامت و استقامت استخوان‌ها مفید است.
توت سفید خشک بیشتر از توت سیاه مصرف می‌شود. مانند انواع توت، توت سفید نیز اثرات مثبتی بر سلامتی دارد. به لطف ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن برای سلامت قلب، دستگاه گوارش و پوست مفید است. 100 گرم توت خشک تقریبا 330 کالری دارد. درواقع در هر 100 گرم دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کربوهیدرات: 74.7گرم
  • پروتئین: 2.7 گرم
  • فیبر: 8.9گرم
  • آهن: 9.4میلی گرم
  • پتاسیم: 979میلی گرم
  • کلسیم: 376 میلی گرم

توت خشک و کاهش وزن، یکی از موضوعات مهمی است که بیشتر افراد درباره آن کنجکاو هستند. بنابراین از آن‌جایی که جزو غذاهای کم کالری است، می‌توان آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی لاغری نیز به حساب آورد. شما می‌توانید در کنار چای یا دمنوش و به جای قند، از توت خشک یا سایر موارد مشابه استفاده کنید و از این طریق گامی مثبت جهت کنترل وزن خود بردارید.

خواص توت خشک برای کودکان چیست؟

بلوبری و زغال اخته خشک، توت سفید و کرنبری از میوه‌هایی هستند که می‌توانند عملکرد شناختی کودکان را تقویت کنند. زغال اخته و توت خشک سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها پیری مغز را کند می‌کنند و با استرس اکسیداتیو که منجر به بیماری‌های عصبی می‌شود، مبارزه می‌کنند.

توت خشک برای کودکان

به صورت کلی میوه‌های خشک یک گزینه غذایی سالم و مغذی برای کودکان هستند. مصرف منظم توت خشک شده می‌تواند برای کودک مفید باشد و برای سلامت قلب، سلامت استخوان‌ها، رشد مغز گرفته تا پیشگیری از کم خونی به عنوان یک پشتیبان خوب عمل کند. میوه‌های خشک منابع غنی از مواد معدنی و پروتئین هستند. بنابراین اگر بتوانید این میوه‌های غنی را در برنامه غذایی منظم کودکان خود بگنجانید، قطعا رشد و تکامل آن‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.

قابلیت منحصر به فرد توت خشک در مبارزه با دیابت

در سال ۲۰۱۶، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده که حدود ۴۲۲ میلیون بزرگسال بیماری دیابت (مرض قند) دارند.
در ایالات متحده آمریکا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده‌ که ۳۰.۳ میلیون نفر یا حدود ۹.۴ درصد از جمعیت ایالات متحده، به دیابت مبتلا هستند. با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع ۲ به طور خاص و اهمیت این موضوع، ​​بسیار مهم است که به آگاهی از این بیماری و روش‌های کنترل آن بپردازیم.

توت سفید یکی از انواع توت است که خاصیت‌های زیادی برای بدن دارد. از زمان‌های قدیم از برگ و میوه درخت توت، برای کاهش کلسترول و کنترل دیابت استفاده می‌کردند. انواع دیگر توت مثل کرنبری و بلوبری نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر، در مبارزه با دیابت نقش مهمی دارند.

بنابراین در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم درباره تأثیر توت بر دیابت صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

توت سفید و خواص ضد دیابتی آن

درختان توت سفید در آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری یا معتدل در چین، ژاپن، کره، هند، پاکستان و سایر کشورهای آسیایی یافت می‌شوند. توت سفید، درختی کوچک تا متوسط با میوه‌های سفید یا صورتی روشن به شکل توت سیاه است. میوه توت سفید به دلیل شیرینی ملایم خود در انواع مختلفی از مواد غذایی مانند مربا، به عنوان میوه‌خشک و در افزودنی‌های طعم‌دهنده استفاده می‌شود. با این حال، از نظر تاریخی، بیشترین تقاضا برای برگ توت سفید از سوی صنعت ابریشم بوده است، زیرا برگ‌ها منبع غذایی اصلی لارو کرم ابریشم هستند. با توجه به لطیف بودن میوه توت سفید، حمل‌ونقل و نگهداری آن بسیار دشوار است و درنتیجه بهترین گزینه برای حفظ ماندگاری توت سفید، خشک کردن آن محسوب می‌شود.

فواید توت خشک برای دیابت

قند موجود در توت سفید خشک بسیار کمتر از میوه‌های خشک دیگر است. همچنین پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که ترکیبات موجود در توت سفید خشک به نام ۱-دئوکسینوجیریمایسین از قابلیت پایدار ساختن سطح قند خون و جلوگیری از جهش و افت‌های ناگهانی برخوردار هستند. این ترکیبات با آهسته کردن سرعت شکستن مولکول‌های قند در روده‌، جذب شکر و کربوهیدرات‌های دیگر از دیواره روده به جریان خون را آهسته می‌کنند. این کار به بدن اجازه می‌دهد که سطح قند خون را کاهش داده و درنهایت آن را پایدار کند. توت خشک می‌تواند جایگزین قند برای افراد دیابتی هم باشد.

کاهش قند خون با توت خشک

توت سفید در قاشق چوبی بزرگ

محققان، اثرات کاهش قند خون توت سفید، محصولات توت سفید و اجزای فعال توت سفید را با استفاده از کشت سلولی، آزمایش‌های حیوانی و انسانی بررسی کرده‌اند.
مطالعات حیوانی که خواص ضد دیابتی توت سفید را مورد بررسی قرار داده‌اند، اغلب از عصاره توت سفید به دست آمده از برگ یا میوه استفاده می‌کنند. یک بار مصرف خوراکی عصاره برگ توت سفید (۳.۷۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به اندازه کافی برای کاهش پاسخ گلوکز پس از تغذیه موش‌های دیابتی با مالتوز و ساکارز موثر بود (درمان های طولانی تر (بیشتر از چهار هفته) نیز کاهش قابل توجه قند در ناشتا بودن را نشان داده است. یعنی سطح گلوکز خون در موش‌های دیابتی تحت درمان با عصاره برگ توت سفید یا پودر برگ کم شده است.
علاوه بر کاهش سطح گلوکز خون، بسیاری از مطالعات حیوانی مشاهده کردند که عصاره توت سفید باعث کاهش استرس و التهاب در قسمت‌هایی از بدن می‌شود که معمولاً در برابر عوارض دیابت آسیب‌پذیر هستند.

مقدار مصرف توت برای دیابتی‌ها

مواد شیمیایی موجود در توت سفید مانند برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت نوع عمل می‌کنند. این مواد، باعث کاهش سرعت تجزیه قند در معده می‌شوند که باعث جذب کندتر در خون می‌شود. این به بدن کمک می کند سطح قند خون را در محدوده سالم نگه دارد. به همین دلیل، معمولاً از توت سفید برای دیابت استفاده می‌شود.

به نظر می رسد پودر برگ توت سفید، قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. مصرف یک گرم از برگ پودر شده توت سفید، سه بار در روز به مدت ۴ هفته، سطح قند خون ناشتا را ۲۷ درصد کاهش می‌دهد. مصرف یک گرم از برگ پودر شده توت سفید، سه بار در روز به مدت ۴ هفته، سطح قند خون ناشتا را ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

طرز خشک کردن توت سفید چگونه است؟

چطور میوه خشک و توت خشک درست کنیم؟! در پاسخ به این سوال باید گفت: برای خشک کردن توت سفید در خانه بهتر است به روش سنتی و قدیمی عمل کنید. توت‌ها را در ظرفی بریزید و آن‌ها را به خوبی بشویید تا آلودگی‌ها خارج شود. سپس آب توت‌ها را با دستمال بگیرید یا اجازه دهید برای چند ساعت در ظرفی خشک بماند تا آبش تبخیر شود.
بعد از انجام مراحل اولیه، توت‌ها را روی پارچه‌ای پهن کنید و آن را جلوی نور آفتاب بگذارید تا به آرامی خشک شود. البته برای اینکه توت سفید یک دست خشک شود و جایی از آن خیس باقی نماند، هر چند ساعت به آن سر بزنید و توت‌ها را زیر و رو کنید.

در روش جدید که توت‌ها با دستگاه‌های خشک کن خشک می‌شوند، رنگ میوه در آخر تغییر نمی‌کند و طعم آن حفظ می‌شود. به همین خاطر عده زیادی ترجیح می‌دهند که توت خشک را از بیرون و به صورت آماده تهیه کنند.

دمنوش توت خشک

توت خشک را می‌توان به عنوان دمنوش یا چای نیزمصرف کرد. چای توت خشک به دلیل داشتن محتوای آنتی اکسیدانی، فواید میوه تازه توت را مثل یک عصاره مقوی دارد و برای سلامت انسان مفید است. توت خشک که در مقایسه با سایر تنقلات غذایی حاوی کالری کمتری است و باعث تسریع متابولیسم می‌شود، به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، در افزایش مقاومت بدن نیز موثر است.

خواص مصرف توت خشک با چای یکی از موضوعات مهم و مورد بحث است. به خصوص اگر همراه با ورزش منظم مصرف شود، می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. دمنوش توت خشک در تنظیم قند خون موثر است و از میل به شیرینی جلوگیری می‌کند. همچنین چای توت خشک از سلامت پوست حمایت می‌کند و حاوی ویتامین A بوده که برای شادابی پوست ضروری است.

خواص دمنوش توت خشک چیست؟

چای گیاهی توت خشک نوعی نوشیدنی بسیار خوشمزه است. به جای نوشیدن چای سیاه می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی و میوه‌ای توت خشک استفاده کنید. طعم آن شیرین ملایم است و در عین حال فواید زیادی دارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که به اندازه آن را مصرف کنید. زیرا مضرات توت خشک را نباید نادیده بگیرید!

این خوراکی، همان اندازه که مفید است، می‌تواند آسیب‌زا هم باشد. مزایای توت خشک در دمنوش، علاوه بر تضمین طعم و عطر میوه، حاوی مواد موثر و خواص زیر است:

  • ضد التهاب و تصفیه‌کننده خون
  • روشن کننده پوست
  • پشتیبان قند خون سالم
  • تصفیه‌کننده سموم کبد
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

طرز تهیه چای برگ درخت توت

مواد لازم:
برگ توت خشک: ۲ قاشق غذاخوری
آب سرد: ۴ لیوان
عسل برای شیرین کردن چای: یک قاشق چایخوری (در صورت تمایل)
روش تهیه: چهار فنجان آب سرد را به همراه برگ‌های توت به یک قوری اضافه کنید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی اجاق گاز قرار دهید. سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین کنید و میل نمایید. می توانید چای برگ توت را با برگ های تازه توت دم کنید.
توجه کنید افرادی که داروهای دیابت مصرف می کنند، به دلیل اثرات آن بر قند خون، قبل از مصرف برگ توت باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

همان‌طور که گفتیم،‌ توت خشک برای افراد مبتلا به بیماری دیابت خواص زیادی دارد. برخی از خواص توت خشک برای افراد دیابتی عبارت است از: تنظیم قند خون، تنظیم کلسترول، تقویت معده و تقویت سیستم ایمنی بدن. شما می‌توانید علاوه بر مصرف توت خشک به عنوان میان‌وعده، به سادگی دمنوش توت خشک را در منزل تهیه کنید:

طرز تهیه:
آب را داخل ظرفی ریخته و روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. توت‌ها را داخل آب جوش ریخته و حدود ۵ دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود. سپس آن را از صافی رد کنید.

مقدار مجاز انواع توت برای افراد مبتلا به دیابت

شاخص گلیسمی (GI) مقیاسی است که بر اساس آن غذاهای حاوی کربوهیدرات رتبه‌بندی می‌شوند. این شاخص، نشان‌دهنده سرعت رها شدن قند ماده غذایی در خون است. خوراکی‌هایی که امتیاز بالایی از نظر شاخص گلیسمی دارند، به سرعت قند خون را افزایش می‌دهند، در حالی که مواد غذایی با امتیاز پایین به تدریج باعث افزایش قند خون می‌شوند.
مواد غذایی بر اساس شاخص گلیسمی در سه گروه GI بالا (امتیاز بالای ۷۰)، GI متوسط (امتیاز ۵۵ تا ۷۰) و GI پایین (امتیاز زیر ۵۵) دسته‌بندی می‌شوند.

خواص میوه خشک در رژیم غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست. اما، برای افراد دیابتی برخی از انواع توت اهمیت بیشتری دارند: توت فرنگی، بلوبری، شاه توت و تمشک همگی از نظر شاخص گلیسمی، امتیاز زیر ۴۰ دارند. از این رو برای استفاده توسط افراد دیابتی مناسب هستند.

میزان قند توت خشک

در حالی که بسیاری از میوه‌های خشک حاوی ۳۰ تا ۴۰ گرم شکر هستند، میزان قند توت خشک نصف مقدار قند موجود در کشمش و به طور قابل توجهی کمتر از انجیر خشک، زغال اخته، موز، آناناس، انبه و خرما است.

مخلوط چند نوع توت (بلوبری،گوجی بری، توت سفید و آلو)

برای جلوگیری از چاق شدن با میوه خشک، باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. استفاده از توت فرنگی برای فرد مبتلا به دیابت، یک‌چهارم پیمانه است. این میزان برای بلوبری حدود سه‌چهارم پیمانه است. مصرف شاه توت برای یک فرد دیابتی سه‌چهارم پیمانه و برای تمشک یک پیمانه است.
نکته مهم: میوه‌هایی مانند انواع توت حاوی فروکتوز هستند. فروکتوز قند طبیعی است که برای متابولیزه شدن نیاز به انسولین ندارد.

توت خشک با چای

توت خشک در کاسه چوبی در کنار یک فنجان چای

همه می‌دانیم که مصرف قند مضرات زیادی برای سلامت بدن دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را بالا می‌برد. پس بهتر است برای سلامتی خود و خانواده به جای مصرف شیرینی و قند با نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه از توت خشک استفاده کنیم. این میوه خشک شده، خوشمزه و شیرین است و از همه مهم‌تر سرشار از ویتامین‌های ضروری برای بدن است. استفاده از توت خشک در رژیم غذایی، یک تصمیم درست و سالم برای کسانی است که از دیابت رنج می‌برند یا نگران افزایش قند خون خود هستند.

با فواید توت خشک در طب سنتی آشنا شوید

مصرف توت خشک از دیرباز در میان ایرانیان رایج بوده است. توت سفید خشک، زغال اخته و توت فرنگی دارای فیبر هستند که برای سلامت روده و معده فایده دارد. در واقع فیبری که در توت خشک موجود است، باعث می‌شود بدن آب بیشتری را جذب کند. بنابراین توت خشک برای درمان یبوست، سوزش ادرار و مدفوع، خوب است.  

یکی دیگر از فواید خوردن توت خشک ناشتا، کمک به جریان خون و کاهش اشتها برای لاغری است. توت خشک آهن دارد و همان‌طور که می‌دانید، آهن برای تولید گلبول‌های قرمز مفید است. بنابراین اگر به خوردن توت خشک عادت کنید، می‌توانید شاهد نتیجه مثبت آن که شامل افزایش سوخت و ساز بیشتر بدن می‌شود، باشید.

توت خشک در طب سنتی

برای خلاص شدن از شر التهاب‌هایی که این روزها بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، کافی است توت‌ را در رژیم غذایی خود قرار دهید. یکی از خواص توت خشک در طب سنتی، ضد التهابی بودن آن است. بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا می‌تواند به کاهش بروز بسیاری از  بیماری‌های جدی و خطرناک کمک کند.

پلی فنول‌ها، مواد طبیعی که در در زغال اخته، گوجی بری و کرنبری و سایر میوه‌های تیره یافت می‌شوند؛ التهاب را هم در داخل و هم در خارج از بدن کاهش می‌دهند. به خصوص توت سفید خشک که برای مبارزه با عفونت یا مقابله با آسیب به بافت‌های بدن، میوه‌ای مفید است.

بلوبری و کرنبری میوه‌ای بسیار محبوب در جهان هستند. این مویه‌ها نیز انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند. همچنین به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کنند. حتی براساس مطالعه اخیر، توت خشک می‌تواند به کاهش LDL یا کلسترول بد کمک کند. در ضمن دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد مضر در بدن را کاهش دهد. آزمایشی روی افرادی که توت خشک مصرف می‌کردند انجام شد و نشان داد خوردنی‌های حاوی توت‌های خشک، سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. اگر درمورد تاثیر میوه خشک و توت خشک بر چاقی سوالی دارید می‌توانید مقالات قبلی وبلاگ را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره انواع توت خشک و خواص توت خشک صحبت کردیم. توت سفید، کرنبری، بلوبری، گوجی بری و توت فرنگی از جمله توت‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را به صورت خشک مصرف کنید و از خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره‌مند شوید. به خصوص افراد  مبتلا به دیابت می‌توانند این خوراکی را جایگزین قند کنند و برای همیشه از چای عصرانه خود لذت ببرند. شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از این موضوع، مقاله قابلیت توت خشک در مبارزه با دیابت را مطالعه کنید.

منابع: thenutmarket | healthifyme


سوالات متداول
آیا توت خشک برای دیابتی ها ضرر است؟

توت سفید (Morus alba) گیاهی است که دارای خواص کاهش دهنده گلوکز (هیپوگلیسمی) است و از برگ های آن برای درمان دیابت در طب سنتی چینی استفاده می‌شده است. در برخی مقالات‌ آمده که توت خشک برای دیابت مفید است اما در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا توت خشک برای یبوست خوب است؟

توت خشک به دلیل فیبر بالایی که دارد میتواند برای بیماری هایی مانند سوهاضمه و یبوست مفید باشد.

توت خشک چقدر کالری دارد؟

در هر 100گرم توت خشک 46 کالری وجود دارد.

آیا توت نفخ دارد؟

توت سفید به دلیل فیبر بالا نه تنها موجب نفخ نمی‌شود، بلکه به درمان این مشکل هم کمک می‌کند.

آیا توت خشک باعث اسهال می‌شود؟

انواع توت حاوی اسید تانیک، اسید چرب، اسید مالیک و سایر مواد مغذی هستند. این مواد در هضم چربی، پروتئین و نشاسته موثر واقع می‌شوند. بنابراین توت‌های خشک را می‌توان برای درمان اسهال ناشی از سوء هاضمه استفاده کرد.

برای نرم شدن توت خشک چه کنیم؟

بدین منظور بهتر است توت‌ها را در سایه قرار دهید تا چند وقت نرم باقی بمانند و پس از خشک شدن، سفت نشوند.

آیا توت خشک را باید شست؟

اگر خودتان در خانه توت خشک کنید می‌توانید بابت تمیز بودن میوه‌ها مطمئن شوید. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم توت خشک آماده را از فروشگاه‌های معتبر و بهداشتی خریداری کنید.

دیدگاه شما
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواص انواع توت خشک | از مبارزه با دیابت تا تقویت سیستم گوارشی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *