تمر هندی یا همان خرمای هندی نوعی میوه استوایی است. این محصول در کشورهای استوایی کاربرد گسترده‌ای در طبخ غذا دارد و از آن تنقلات نیز تهیه می‌شود. در ادامه به معرفی این میوه، فواید آن برای سلامتی و نحوه مصرف آن می‌پردازیم.

تمر هندی برخلاف نام آن بومی آفریقا است ولی امروزه در هند، پاکستان و نواحی استوایی دیگر نیز کشت می‌شود. میوه‌های این درخت مانند لوبیا هستند که داخل آن دانه‌هایی پوشیده از مواد الیافی قرار دارند. این الیاف در ابتدا سبز و ترش هستند ولی با رسیدن میوه، حالت خمیری گرفته و طعم آنها ترش و شیرین می‌شود. تمر هندی از خواص قابل توجهی نیز برخوردار است که در زیر به آنها اشاره شده است.

مزایای تمر هندی برای سلامتی

تمر هندی سرشار از مواد مفید است. یک پیمانه ۱۲۰ گرمی خمیر تمر هندی حاوی تقریباً یک سوم نیاز روزانه به منیزیم و ویتامین B1 و یک چهارم نیاز روزانه به پتاسیم و آهن و نیز حاوی ۶ گرم فیبر، ۳ گرم پروتئین و ۱ گرم چربی می‌باشد. تمر هندی بسیار شیرین است ولی قند آن مانند شکر و قند معمولی نبوده و با بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ در ارتباط نیست.

این مواد مفید در کنار مواد مفید دیگر در تمر هندی، خواصی به آن بخشیده‌اند که به‌صورت زیر هستند:

افزایش سلامتی قلب ناشی از آنتی‌اکسیدان‌های تمر هندی

تمر هندی از چند طریق سلامتی قلب را افزایش می‌دهد. کنترل سطح کلسترول هم از فواید گردو و هم تمر هندی هست. تمر هندی حاوی مواد دسته پلی‌فنول از قبیل فلاونوئید است که به کنترل سطح کلسترول کمک می‌کنند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند که مصرف تمر هندی کلسترول بد خون را کاهش داده و میزان تری‌گلیسیرید را نیز پایین می‌آورد.

منیزیم بالا

تمر هندی از تنقلات با منیزیم بالا محسوب می‌شود. منیزیم مزایای فراوانی داشته و در بیش از ۶۰۰ فعل و انفعال در بدن دخیل است. منیزیم می‌تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کرده و اثرات ضدالتهاب و ضد دیابت نیز از ویژگی‌های آن هستند. با این وجود تقریباً نیمی از مردم میزان کافی منیزیم در روز دریافت نمی‌کنند.

قابلیت ضدقارچ، ضدویروس و ضدباکتری

تمر هندی حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدمیکروب دارند. درواقع پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این گیاه دارای قابلیت ضدقارچ، ضدویروس و ضدباکتری است. از این میوه به‌صورت سنتی جهت درمان مالاریا استفاده می‌شده است. ترکیبی به نام لوپِئول مسئول این خاصیت تمر هندی است و از آنجایی که مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک در حال افزایش است، نظر پژوهشگران با استفاده از درمان‌های طبیعی مانند تمر هندی برای مبارزه با میکروب‌ها جلب شده است.

خرید تمر هندی

نحوه و موارد مصرف تمر هندی

تمر هندی از کاربردهای گسترده‌ای برخوردار است. از تمر هندی برای پخت و پز، درمان گیاهی و موارد دیگر در خانه‌ها استفاده می‌شود. تمر هندی همچنین می‌تواند یکی از اجزای سینی مزه هم قرار بگیرد. از تمر هندی در کشورهای آمریکای لاتین، جنوب شرقی آسیا و برخی کشورهای خاورمیانه در پخت و پز خورش‌ها، دسرها و تهیه نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. نقش تمر هندی در طب سنتی نیز نباید فراموش شود چراکه از شربت آن جهت درمان اسهال، یبوست، تب و زخم معده استفاده می‌شود. جالب است بدانید که از تمر هندی برای پولیش و براق کردن سطوح فلزی نیز استفاده می‌شود زیرا اسید تارتاریک موجود در آن می‌تواند مس و برنز را براق نماید.

تمر هندی به اشکال گوناگون در دسترس است. برای مثال تمر هندی به‌صورت قطعاتی از خمیر فشرده یا به صورت کنسانتره به فروش می‌رسد.

تمر هندی را می‌توان به روش‌هایی گوناگونی نیز مصرف کرد. برای نمونه خمیر آن به‌عنوان تنقلات یا در تهیه غذاها به‌کار می‌رود. خمیر تمر هندی طعم‌دار یکی از پرطرفدارترین اشکال مصرف تمر هندی محسوب می‌شود.

منبع: pharmeasy