تابه‌حال تجربه رژیم غذایی را داشته‌اید؟ چه چیزی باعث شده که آن را نیمه‌کاره رها کنید؟ آیا جز این است که بایدها و نبایدهای رژیم غذایی دست ‌و پاگیر است و نمی‌گذارد چیزهایی را که دوست دارید بخورید. می­دانیم که همه رژیم‌های غذای مثل هم نیستند! برای شروع یک رژیم غذایی موفقیت‌آمیز، باید بهترین آجیل ها برای کاهش وزن را بشناسید.

ممکن است باورنکردنی به نظر برسد! اما آجیل‌های خوشمزه می‌توانند رویای­‌تان را برای رسیدن به اندام متناسب برآورده کنند. البته راز سلامتی که در مصرف آجیل­‌ها نهفته است را هم نمی‌توان نادیده گرفت. آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید برای بدن هستند.

جالب است بدانید که چربی موجود در آجیل‌ها از نوع چربی اشباع ‌نشده است. به همین خاطر، مصرف آجیل کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد؛ و موجب افزایش کلسترول خوب خون می‌شود.

آجیل مخلوط

معرفی بهترین آجیل ها برای کاهش وزن

اگر تصمیم گرفته‌اید یک میان وعده رژیمی جذاب برای خودتان انتخاب کنید؛ و از فرآیند کاهش وزنتان لذت ببرید، این مقاله برای شما نوشته‌شده‌است.  با ما همراه باشید و درباره بهترین آجیل ها برای کاهش وزن اطلاعات کسب کنید.

۱٫ بادام درختی؛ یک آجیل خوشمزه و غنی از ویتامین

بادام درختی یکی از شناخته‌شده‌ترین مغزهای آجیل‌ مناسب برای سلامتی برای ایرانیان است. ما این آجیل را هم در مناسب‌های خاص مانند عید نوروز و شب یلدا استفاده می‌کنیم. البته خلال بادام برای تزیین غذاها و متفاوت کردن طعم آن‌ها هم کاربرد دارد.

اگر به دنبال راهی هستید که زودتر از شر چربی‌هایتان خلاص شوید، بادام را حتما در نظر داشته باشید. چون بادام درختی به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن شناخته می‌شود. مصرف بادام باعث می‌شود شما برای زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید. آمینو اسید ال-آرژنین یکی دیگر از موادی است که بادام خاصیت چربی‌سوزی خود را مدیون آن است.

تمام این خواص حتی با مقادیر کمی از این دانه‌ها هم قابل دست‌یابی هستند، پس روزانه ۳ تا ۵ عدد بادام در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید تا کاهش وزن بیشتری داشته باشید، سایز دور کمرتان کوچکتر شود، چربی بدن و فشار خون بالا هم تناسب پیدا کند.

در کنار فواید بادام برای لاغری تحقیقات نشان داده که مصرف بادام می‌تواند سطح کلسترول را در بدن کاهش دهد. به همین خاطر کسانی که این آجیل را مصرف می‌کنند از بیماری‌های قلبی و عروقی در امان هستند. کسانی که به بیماری دیابت هستند، باید بادام را بعد از وعده غذایی اصلی‌شان مصرف کنند. چون بادام از بروز افزایش قند خون ناشی از غذا خوردن جلوگیری می‌کند. همچنین، این آجیل خوشمزه در کاهش التهابات مبتلایان به دیابت نوع دو هم موثر است.

خواص انواع بادام متفاوت است اما درکل ویتامین E موجود در بادام مانع از بروز چین ‌و چروک‌های پوستی می‌شود؛ بنابراین با مصرف این آجیل در طول رژیم غذایی می‌توانید شادابی و طراوت پوستتان را حفظ کنید. منیزیم موجود در این ماده غذایی مغز را سالم نگه می‌دارد، منجر به بهبود خلق و خو می‌شود و فشارخون را تنظیم می‌کند. درنهایت اینکه، مصرف بادام درختی موجب افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد.

 

خرید اجیل مخلوط

برای اینکه درباره خواص بادام درختی به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن بیشتر بدانید؛ در ادامه میزان کالری بادام درختی و بعضی از مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در بادام درختی (به‌اندازه ۲۸ گرم):

کالری: ۱۶۱

چربی: ۱۴ گرم

پروتئین: ۶ گرم

کربوهیدرات: ۶ گرم

فیبر: ۳٫۵ گرم

ویتامین E: 37 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منگنز: ۳۲ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۲۰ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

۲٫ پسته؛ زمرد درخشان ظرف آجیل

پسته همان نگین سبزی است که در میان آجیل‌های ایرانی می‌درخشد. پسته را می‌توان به‌صورت خام یا بوداده مصرف کرد. البته خلال پسته و پودر پسته هم یک انتخاب جذاب برای تزیین غذاها و شیرینی‌های مختلف است.

پسته یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن به شمار می­رود. اگر می‌خواهید بدنتان در طول رژیم غذایی همچنان غنی از ویتامین باشد، پسته را در برنامه‌هایتان داشته باشید.

پسته منبع خوبی از پروتئین و فیبر است. فیبر موجود در این آجیل موجب بهبود عملکرد روده‌ها شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. این مواد به شما کمک می کنند تا مدت زمان طولانی تری حس سیری داشته باشید و از این طریق از زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌ها و تنقلات جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در پسته به ساختن بافت‌های جدید ماهیچه کمک می کند. این مغزهای خوشمزه حاوی چربی های غیر اشباعی هستند که برخی تحقیقات ثابت کرده‌اند که می‌توانند برای کاهش وزن مناسب باشند. تحقیق دیگری نیز نشان داده است که مصرف پسته به کاهش چربی‌های دور شکم کمک می‌کند.

خواص پسته برای سلامتی بی‌شمار است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته مانع از بروز انواع سرطان می‌شود. جالب است بدانید که در بین آجیل‌های متنوع، پسته بیشترین میزان لوتئین و زآگزانتین را دارد. این دو آنتی‌اکسیدان تاثیر قابل‌توجهی روی سلامتی چشم‌ها دارند.

پسته در کاهش کلسترول بد خون و کاهش بیماری‌های قلبی موثر است و مانع از افزایش فشارخونتان می‌شود. اگر قند خونتان بالاست، پسته می‌تواند برای تنظیم آن کمکتان کند. شما فقط باید به جای میان وعده‌های شیرین و سرشار از کالری، این آجیل جذاب را جایگزین کنید.

بعضی افراد در هنگام کم کردن وزن نگران لاغر شدن صورتشان هم هستند اما پسته جزء آجیل‌های چاق‌کننده صورت محسوب می‌شود که این نگرانی را برطرف می‌کند.

برای اینکه درباره خواص پسته به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن بیشتر بدانید؛ در ادامه میزان کالری پسته و بعضی از مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در پسته (به‌اندازه ۲۸ گرم):

کالری: ۱۵۹

کربوهیدرات: ۸ گرم

فیبر: ۳ گرم

پروتئین: ۶ گرم

چربی: ۱۳ گرم

پتاسیم: ۶ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

فسفر: ۱۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

ویتامین:B6 28 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

تیامین: ۲۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

مس: ۴۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منگنز: ۱۵ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۸ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

خرید پسته

۳٫ گردو؛ پایه ثابت صبحانه‌های مغذی و خورش فسنجان

با مصرف گردو در رژیم غذایی می‌توانید یک سپر مقاوم در برابر اشتهای کاذب بسازید. گردوها یک منبع غنی از چربی‌های اشباع نشده هستند (بیشتر از سایر مغزهای آجیل) و به کاهش وزن کمک می‌کنند. برای بهره‌مندی از خواص شگفت‌انگیز این دانه‌ها، نیازی به خوردن مقادیر زیادی از آن‌ها نیست، بلکه مصرف تنها چند عدد گردو در روز می تواند به از بین رفتن چربی‌های بدن و کاهش کلسترول بد خون کمک کند.

از خواص گردو برای سلامت بدن این است که این نوع آجیل مغذی منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ است. گردو کلسترول بد خون را پایین می‌آورد، قلب را سالم نگه می‌دارد؛ و سیستم گردش خون را بهبود می‌دهد. از جمله مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی می‌توان به ویتامین E، ملاتونین و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول­ها اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گردو موجب کاهش التهابات در بدن می‌شود؛ و کسانی که این آجیل خوشمزه را مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و سرطان قرار دارند. از دیگر نکات مهم درباره این آجیل می‌توان به کنترل فشارخون اشاره کرد؛ بنابراین کسانی که گردو را به‌عنوان بهترین آجیل ها برای کاهش وزن انتخاب می‌کنند، بدنشان در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌شود.

برای اینکه درباره خواص گردو به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن بیشتر بدانید؛ در ادامه میزان کالری گردو و بعضی از مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در گردو (به‌اندازه ۲۸ گرم):

کالری: ۱۸۲

چربی: ۱۸ گرم

پروتئین: ۴ گرم

کربوهیدرات: ۴ گرم

فیبر: ۲ گرم

سدیم:۰٫۶ میلی‌گرم

ویتامین E: 1 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۱۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

کلسیم:۲٫۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

آهن:۴٫۶ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

خرید گردو

۴٫ بادام هندی؛ یک آجیل متفاوت با طعم خاص

بادام هندی یک آجیل درختی هیجان‌انگیز است که ملیتی برزیلی دارد. این آجیل به خاطر طعم و مزه متفاوتش توانسته طرفداران زیادی برای خودش دست‌ و پا کند. البته نقش بادام هندی به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن را هم نمی‌توان در به شهرت رسیدن آن نادیده گرفت. بادام هندی یکی از خاص‌ترین طعم‌های آجیل را دارند و منبع عالی منیزیم است. منیزیم به بدن اجازه می‌دهد چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را متابولیزه کرده و به شما در کاهش وزن راحت‌تر کمک می‌کند. این دانه‌ها مانند سایر مغزهای آجیل، مقادیر مناسبی پروتئین برای مهار اشتهای کاذب شما دارند.

خواص بادام هندی تنها به لاغری محدود نمی‌شود. تحقیقات نشان داده که بادام هندی می‌تواند تا حد زیادی علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد. همچنین، این آجیل جذاب موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اسیدهای چرب ضروری موجود در بادام هندی عملکرد قلب و عروق را بهبود می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این آجیل هم مانع از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید به درون بدن می‌شوند. به همین خاطر کسانی که بادام هندی مصرف می‌کنند؛ پوستی شاداب دارند و در برابر سرطان ایمن هستند. این ماده غذایی سرشار از آهن است. اگر کم‌خونی دارید، حتما بادام هندی را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

برای اینکه درباره خواص بادام هندی به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن بیشتر بدانید؛ در ادامه میزان کالری بادام هندی و بعضی از مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در بادام هندی (به‌اندازه ۲۸ گرم):

  • کالری: ۱۵۷
  • کربوهیدرات: ۸٫۵۶ گرم
  • شکر: ۱٫۶۸ گرم
  • فیبر: ۹/۰ گرم
  • پروتئین: ۵٫۱۷ گرم
  • چربی کل: ۱۲٫۴۳ گرم
  • ویتامین E:0.3 میلی‌گرم
  • کلسیم: ۱۰ میلی‌گرم
  • آهن: ۱٫۸۹ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۸۳ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱۶۸ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۱۸۷ میلی‌گرم
  • سدیم: ۳ میلی‌گرم
  • روی: ۱٫۶۴ میلی‌گرم
خواص بادام زمینی

۵٫ فندق؛ یک آجیل مقوی و سیرکننده

موقع انتخاب بهترین آجیل ها برای کاهش وزن می‌توانید روی فندق هم حساب کنید. کره فندق یک صبحانه جذاب برای کسانی است که می‌خواهند اشتهای کاذبشان را کنترل کنند. البته به خاطر اینکه کره­های فندق موجود در بازار مقدار قابل‌توجهی افزودنی و شکر دارند، پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که فندق را به‌صورت خام یا بوداده مصرف کنید.

یبوست، مشکلی است که اغلب افراد در طول رژیم غذایی به آن گرفتار می‌شوند. اگر می‌خواهید روده­هایتان خوب کار کند و مشکل گوارشی نداشته باشید، فندق بخورید.

تحقیقات نشان می‌دهد که فندق برای بهبود حساسیت به انسولین هم مفید است؛ بنابراین مصرف این آجیل خوشمزه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد.

میزان پروآنتوسیانیدین موجود در فندق نسبت به سایر آجیل‌ها بیشتر است. این ترکیب به همراه سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق مانع از نفوذ رادیکال‌های آزاد به بدن می‌شود.

فندق سرشار از ویتامین E است؛ بنابراین مصرف آن مانع از چین و چروک شدن پوست می‌شود. اگر می‌خواهید همیشه جوان بمانید و پیر نشوید، راز آن خوردن فندق است.

منیزیم موجود در فندق در افزایش تراکم استخوان‌ها موثر است؛ به همین خاطر کسانی که این آجیل خوشمزه را مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار درند.

فندق سیستم عصبی را تقویت می‌کند. همچنین سروتونین و ملاتونین موجود در این آجیل، تاثیر قابل‌توجهی در شادی و بهبود خلق و خود دارد؛ بنابراین انتخاب فندق به‌عنوان بهترین آجیل ها برای کاهش وزن می‌تواند یک رژیم غذایی سرشار از آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد.

در آخر اینکه، مصرف فندق سبب کاهش چربی‌های مضر بدن می‌شود. به همین خاطر کسانی که این آجیل را مصرف می‌کنند قلبشان سالم‌تر است.

برای اینکه درباره خواص فندق به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن بیشتر بدانید؛ در ادامه میزان کالری فندق و بعضی از مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در فندق (به‌اندازه ۲۸ گرم):

کالری: ۱۷۶

کل چربی: ۱۷ گرم

پروتئین: ۴٫۲ گرم

کربوهیدرات: ۴٫۷ گرم

فیبر: ۲٫۷ گرم

ویتامین E:21 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

تیامین: ۱۲ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۱۲ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

مس: ۲۴ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منگنز: ۸۷ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

مطالب مرتبط: معرفی بهترین منابع کلسیم از میان مغزها و خشکبار

خواص فندق

۶٫ بادام زمینی؛ آجیلی با قیمت مناسب و خواص بی‌نظیر

اگر دائم گرسنه می‌شوید و نمی‌توانید ریزه خواری­تان را کنترل کنید، کره بادام زمینی یا آجیل بادام زمینی بخورید. به طور مثال نمی‌توان نقش بادام زمینی در رژیم کتوژنیک انکار کرد. البته بادام زمینی تنها به همین دلیل به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن انتخاب نشده! بلکه خواصی که این آجیل دارد هم در این موضوع تاثیر داشته است.

اگر به‌محض شروع رژیم غذایی ریزش موهایتان هم شروع می‌شود، بادام زمینی را حتما در برنامه غذایی روزانه‌تان داشته باشید. بادام زمینی غنی از بیوتین است. به همین خاطر مصرف این آجیل موهایتان را همیشه براق و پرپشت نگه می‌دارد.

بادام زمینی حاوی نیاسین یا ویتامین B3 است. این ترکیب کلسترول خون را کاهش می‌دهد، قند خون را تنظیم می‌کند و در بهبود عملکرد مغز موثر است. همچنین نیاسین التهاب مفاصل را بهبود می‌دهد و برای درمان مشکلات پوستی هم مفید است.

مواد غذایی غنی از منیزیم روی بهبود عملکرد قلب تاثیر قابل‌توجهی دارند. بادام زمینی هم یکی از آجیل‌های سرشار از منیزیم است؛ بنابراین کسانی که این آجیل را مصرف می‌کنند از بیماری‌های قلبی در امان هستند.

درنهایت، اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی غنی از ویتامین، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید داشته باشید، حتما بادام زمینی را به‌عنوان میان وعده میل کنید.

برای اینکه درباره خواص بادام زمینی به‌عنوان یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن بیشتر بدانید؛ در ادامه میزان کالری بادام زمینی و بعضی از مواد مغذی موجود در آن را آورده‌ایم.

میزان کالری و مواد مغذی موجود در بادام زمینی (به‌اندازه ۲۸ گرم):

کالری: ۱۷۶

چربی: ۱۷ گرم

پروتئین: ۴ گرم

کربوهیدرات: ۵ گرم

فیبر: ۳ گرم

ویتامین:E 21 درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۱۱ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدن

خواص بادام زمینی

سخن آخر

در این مقاله بهترین آجیل ها برای کاهش وزن را به شما معرفی کردیم. اگر قصد کرده‌اید یکبار برای همیشه وزن کم کنید و به اندام دلخواهتان برسید، راهش این است که آجیل‌های مقوی را به‌عنوان میان وعده نوش جان کنید.

البته حواستان باشد که مصرف بیش‌ازاندازه آجیل می‌تواند باعث اضافه‌وزن شود. پس به‌اندازه‌ای از این خوراکی‌ها بخورید که خاصیت چربی سوزی آن‌ها حفظ شود. شما در کنار آجیل می‌توانید از مواد مغذی دیگری در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

و نکته آخر اینکه، بهترین آجیل ها برای کاهش وزن، آجیل‌های خام هستند. چون به آجیل‌های شور یا شیرین نمک یا شکر اضافه می‌شود؛ و تاثیر آن‌ها روی بدن کم می‌شود.

منابع: medicinenet | yolofoods