آجیل یکی از منابع طبیعی برای زیبایی پوست محسوب می‌شود. زیرا ویتامین‌ها و مواد مغذی تاثیر زیادی سلامت پوست دارند و انواع آجیل سرشار از این مواد ضروری هستند. مصرف آجیل برای پوست نه تنها خوب است، بلکه باید آنها را در رژیم غذایی خود داشته باشید تا مجبور نشوید مدام از مواد شیمایی برای ترمیم پوست خود استفاده کنید.

در این مطلب از وبلاگ بارجیل درباره خاصیت آجیل برای پوست صحبت می‌کنیم و مهمترین خواص آجیل بر پوست را بررسی می‌کنیم تا با استفاده از این آجیل‌ها، زیبایی و شادابی پوست خود را بهبود ببخشید. در ادامه همراه ما باشید.

کدام مواد مغذی در جوانسازی پوست موثرند؟

مواد مغذی برای سلامتی بسیار مهم هستند، چراکه یک رژیم غذایی ناسالم و خالی از مواد مفید، ممکن است منجر به افزایش وزن و آسیب به اعضای بدن از قبیل قلب و کبد شود. با این وجود، رژیم غذایی با سلامتی عضو دیگری از بدن نیز در ارتباط است. این عضو دیگر همان پوست است که رابطه سلامت و جوانی آن با رژیم غذایی هر روز بیشتر مشخص می‌شود. مواد مغذی برای سلامت پوست ضروری هستند و بدون آنها نمی‌توانید پوستی سالم داشته باشید.

خواص آجیل برای سلامتی بسیار هستند. فیبر، پروتئین و چربی‌های مفید موجود در مغزها علاوه بر برطرف کردن گرسنگی، خواص و فواید فراوانی برای بدن داشته و بهبود سلامت پوست و افزایش لطافت و شفافیت آن نیز از جمله این فواید به شمار می‌روند. این تنقلات مفید از بادام تا گردو و از پسته تا بادام هندی می‌توانند بهترین همراه شما در زندگی باشند. چراکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند مس، روی و ویتامین‌های A، C و E بوده و به افزایش لطافت و شفافیت پوست کمک می‌کنند. اگر تاکنون این محصولات را به رژیم غذایی خود اضافه نکرده‌اید، زودتر این کار را انجام دهید تا از خواص آجیل برای پوست بهره‌مند شوید.

مهمترین خواص آجیل برای سلامت پوست

۱٫ سلامت و درخشانی پوست

خانمی با پوست درخشان و لبخند جلوی دیوار آبی

انواع آجیل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و همچنین مواد معدنی و ویتامین هستند. این مواد برای داشتن پوستی شفاف و درخشان بسیار مفیدند. یکی از علائم و نشانه های کمبود مواد معدنی، نداشتن پوست سالم و شفاف است. بنابراین در کنار مصرف ورزش و نوشدن آب کافی، انواع آجیل را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.

۲٫ کند کردن روند پیری پوست

آجیل‌ها و خشکباری مثل کشمش، حاوی رسوراترول یا یک آنتی اکسیدان است که از پوست سالم حمایت می‌کند و همچنین پیری پوست را کندتر می‌کند. علاوه بر این ویتامین E موجود در مغزهایی مانند بادام هندی، خواص ضد پیری فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد.

۳٫ از بین بردن سلول‌های مرده پوست

در ماسک‌های صورت نیز می‌توان از آجیل برای درمان سلول‌های مرده پوست استفاده کرد. مقدار کمی از مغزها مانند بادام و پسته را بردارید و بعد از خیس خوردن یک شبهآجیلی خمیری به دست آورید. با توجه به ضخامت ماسک صورت خود، خمیر را با چند قطره شیر ترکیب کنید. سپس آن را بمالید و بگذارید ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی صورتتان بماند. در آخر، خمیر را با آب خنک بشویید و اجازه دهید صورتتان با یک حوله نرم خشک شود. این مراحل باعث می‌شود سلول‌های مرده ناخواسته پوست از بین بروند و پوستی سالم و زیبا را از بین ببرند.

۴٫ کمک به لطافت و صاف بودن پوست

پوست صورت لطیف یک خانم دراز کشیده با چشم های بسته

آجیل‌های مختلف مخصوصا گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که با جلوگیری از خشکی پوست، باعث صاف شدن آن نیز می‌شود. یکی از فواید آجیل برای پوست، درمان آکنه است که مستقیما بر روی لطافت پوست تاثیر می‌گذارد.

۵٫ جلوگیری از چین و چروک و خطوط ریز

خانمی در حالی لمس چین و چروک های پیشانی خود

چین و چروک و خطوط ریز برای افراد زیادی مخصوصا برای خانم‌ها مهم است و وجود خطوط ریز احتمالا اعتماد به نفس انسان‌ها را کم می‌کند. ولی اسید لینولئیک ترکیبی است که از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست جلوگیری می‌کند، ماده‌ای که می‌توان آن را در روغن گردو و همچنین در سایر آجیل‌ها یافت.

۶٫ درمان آکنه و آسیب‌های پوستی

صورت یک خانم دچار به آکنه

ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، B و E موجود در آجیل‌ها به سلامت پوست و درمان آسیب‌های پوستی کمک می‌کنند. علاوه بر این، روغن برخی از آجیل‌ها مانند روغن بادام، برای درمان آکنه بسیار توصیه می‌شود.

۷٫ درمان بیماری‌های پوستی به خصوص اگزما

گردن یک خانم مبتلا به اگزما

خواص آجیل برای پوست انسان زیاد است، ولی جالب است بدانید که حتی برگ درختان آجیلی هم می‌توانند پوست را درمان کنند. مثلا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی اگزما است. کسانی که از این عارضه رنج می‌برند، می‌توانند مخلوط آب و چند برگ بادام وحشی را در قسمت‌های آسیب دیده قرار دهند تا اثرات اگزما کاهش یابد.

برای جوانی پوست تان این آجیل ها را بخورید

۱٫ گردو

خانمی در حال شکستن گردو و مقداری مغز گردو روی میز

همه با طعم لذیذ گردو آشنا هستند، ولی کمتر از خواص ضدالتهاب آن به لطف اسید چرب امگا ۳ فراوان موجود در آن باخبرند. همچنین در گردو سلنیوم به مقدار کافی یافت می‌شود و با توجه به اهمیت سلنیوم در سلامت پوست، مصرف گردو ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. به‌علاوه، یک مشت گردو می‌تواند سطح ویتامین B را در بدن طوری بالا ببرد که سلامت پوست را افزایش داده و از آن در مقابل خطوط و چروک ناشی از افزایش سن محافظت کند. در ضمن گردو یکی از بهترین آجیل های حاوی ویتامین دی است.

۲٫ بادام

از بادام در همه جا از شیرینی‌ها و دسرها تا غذاها و تنقلات استفاده می‌شود که شاید به علت پروتئین، چربی‌های مفید و فیبر موجود در آن باشد. در واقع بادام یکی از منابع فیبر در میان آجیل ها را دارد که برای بدن ضروری است. بادام همچنین ویتامین E فراوانی دارد که با باز کردن رگ‌ها، رطوبت بیشتری به پوست می‌رساند و با این کار از پوست در مقابل عوارضی مانند جوش، اگزما و لکه محافظت می‌کند.

۳٫ بادام هندی

یک کاسه پر بادام هندی روی میز

در برخی مناطق بادام هندی را به‌عنوان داروی ضد جوش می‌شناسند زیرا سلنیم فراوان این محصول در کنار ویتامین E موجود در آن نقش آنتی‌اکسیدان را بازی کرده و همراه با افزایش رطوبت پوست، التهاب را نیز کاهش می‌دهند. فلز روی موجود در بادام هندی نیز علاوه بر تقویت عملکرد دستگاه ایمنی بدن، رشد سلول‌ها را نیز تقویت و تسریع می‌کند که سرعت برطرف شدن آسیب ناشی از جوش و عوارض پوستی را بالا می‌برد.

۴٫ پسته

شاید از مزایای پسته در کنترل وزن اطلاع داشته باشید ولی پسته سرشار از چربی‌های مفید برای قلب نیز بوده و سطح کلسترول در خون را نیز کنترل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته نیز از طریق کنترل سطح قند خون، رشد جوش‌ها را مختل می‌کنند، زیرا قند موجود در خون یکی از عوامل تولید هورمون آندروژن است که منجر به بروز جوش بر روی پوست می‌شود. در ضمن همه ما درباره تاثیر آجیل بر چاقی صورت شنیده‌ایم. پسته یکی از این آجیل‌ها است که باعث تقویت عضله‌ها و ماهیچه‌های صورت می‌شود و چاقی صورت را به همراه دارد.  

۵٫ بادام برزیلی

بادام برزیلی منبع سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و در کنار آن یکی از بهترین منابع عنصر سلنیم در میان خوراکی‌ها نیز محسوب می‌شود. عنصر سلنیم مسئول افزایش انعطاف پذیری پوست بوده و با کاهش التهاب در آن، میزان بروز جوش را کاهش می‌دهد. در کنار این فواید، سلنیم از تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و با کمک به تولید ماده گلتاتیون رطوبت‌رسانی به پوست را تقویت می‌نماید.

۶٫ ماکادمیا

ماکادمیا سرشار از ویتامین E می‌باشد که علاوه بر نقش آن در التیام زخم‌ها، عوارض ناشی از افزایش سن را نیز به تأخیر انداخته و بافت‌های متصل‌کننده پوست به بدن را ترمیم می‌نماید. ماکادمیا همچنین منبع عالی از ویتامین B2 است که با کمک به حفظ سطح کلاژن در میزان مطلوب، شادابی و شفافیت پوست را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید با افزودن یک مشت یا ۳۰ گرم از این مغزها به رژیم روزانه خود، از خواص و فواید متعدد آنها برای سلامتی بدن خود بهره‌مند شده و شفافیت طبیعی پوست خود را نیز افزایش دهید.

منابع: xinoabites | nutsforlife