بادام یکی از تنقلات متداولی است که حاوی مواد مفیدی از قبیل فیبر و چربی‌های سالم علاوه بر ویتامین E می‌باشد که از سلول‌های بدن شما در مقابل آسیب محافظت می‌نمایند. بسیاری از افراد از بادام به‌صورت خام یا برشته لذت می‌برند ولی برخی نیز ترجیح می‌دهند که آن را قبل از مصرف بخیسانند. در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته و فواید خیساندن بادام قبل از مصرف آن را مطرح می‌کنیم.

خرید بادام

فواید خیساندن بادام قبل از مصرف

پژوهشگران به فوایدی برای خیساندن بادام قبل از مصرف اشاره دارند که به قرار زیر هستند:

افزایش سهولت هضم بادام

انواع بادام از بافت سخت و محکمی برخوردار هستند که ممکن است هضم آن را دشوار سازد به همین دلیل با خیساندن آن می‌توان هضم بادام را تسهیل نمود. بادام همچنین حاوی ترکیباتی است که از هضم و جذب مواد مفید موجود در آن مانند کلسیم، آهن، روی و منیزیم توسط بدن جلوگیری می‌کنند. با خیساندن بادام می‌توان سطح این ترکیبات را به طرز قابل‌توجهی کاهش داده و جذب مواد مفید موجود در بادام را نیز تسهیل نمود.

ذکر این نکته ضروری است که از خواص و فواید بادام و به طور کلی مغزها برای دستگاه گوارش بدون ضرر هستند. بخصوص زمانی که در آب خیسانده شود.

افزایش جذب برخی مواد مفید

خیساندن بادام می‌تواند جویدن آن را ساده‌تر کند که منجر به آزادسازی راحت‌تر و بیشتر مواد مفید موجود در آن می‌شود چراکه مطابق با پژوهش‌ها، خرد کردن بادام از طریق جویدن یا حتی کوبیدن می‌تواند آزادسازی مواد مفیدی از قبیل چربی‌های سالم موجود در بادام را تسریع کند. از سوی دیگر دسترسی آنزیم‌های دستگاه کوارش نیز به این مواد مفید بیشتر شده و می‌توانند آنها را راحت‌تر تجزیه و جذب نمایند.

بهبود بافت و طعم بادام با توجه به سلیقه افراد

برخی از افراد از بافت و طعم بادامی که از قبل خیسانده شده باشد بیشتر لذت می‌برند. علت این امر می‌تواند در نرم‌تر شدن بادام پس از خیساندن و نیز کاهش طعم تلخ و کره‌ای‌تر شده بافت آن باشد که برای برخی از افراد مطلوب‌تر است.

چگونه بادام را بخیسانیم

۱- بادام را در کاسه‌ای ریخته و آب گرم شیر را به آن اضافه کنید تا روی بادام را بپوشاند سپس به ازای هر یک پیمانه بادام، ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.

۲- روی کاسه را پوشانده و اجازه دهید که در طول شب یا ۸ تا ۱۲ ساعت باقی بماند.

۳- آب آن را خالی کرده و بادام را آب بکشید سپس می‌توانید برای بهبود بافت بادام پوست روی آن را نیز جدا کنید.

۴- بادام‌ها را سپس می‌توانید با استفاده از یک دستمال کاغذی حوله‌ای خشک کنید.

اگر بخواهید بادام بافت ترد پیدا کند می‌توانید آن را در فر با دمای ۸۰ درجه به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت یا تا وقتی خشک شوند حرارت دهید یا در دستگاه خشک‌کننده قرار دهید.

آیا حتماً باید بادام را بخیسانیم؟

بادام خیسانده نشده نیز گزینه سالمی برای افزودن به رژیم غذایی شما بوده و پوست آن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است که از بدن در مقابل چندین بیماری مزمن از قبیل بیماری قلبی یا دیابت محافظت می‌کنند. از سوی دیگر مصرف موادی مانند اسید فیتیک و تانین‌ها که جذب ترکیبات مفید موجود در بادام را تضعیف می‌کنند به‌خودی‌خود مضر نبوده و این مواد خود فوایدی نیز داشته و از گروه آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. در نهایت با وجود آنکه خیساندن بادام می‌تواند جذب مواد مفید موجود در آن را تسهیل کند ولی اجباری به این کار نبوده و بادام خیسانده نشده نیز از فواید مخصوص به خود برخوردار است.

منبع: healthline